Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulisiko lihansyönti kieltää kokonaan? Anna Kontulan mielestä tulisi.

Vierailija
22.02.2023 |

IL: "Anna Kontula sanoo olevansa sitä mieltä, että eläinten tappaminen syöntitarkoituksessa tulisi lopettaa kokonaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4b9670d0-d3f9-4661-a570-452953eee…

Kommentit (702)

Vierailija
381/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinten tehotuotanto lähes kaikissa sen muodoissaan on silkkaa pahuutta ja brutalismia, se vain on kauniisti piilotettu meidän silmistämme.

On erikoista miettiä kuinka paljon me paheksumme ja suremme nassejen tekemiä massamur*ia, mutta silti me emme lotkauta edes korvaamme niiden miljardien eläimien hädälle ja tuskalle, joita vuosittain riistämme ja tapamme julmasti.

Ei kuulu sivistykseen nuo murhakidutustalot.

Suoraan verrattavissa keskitysleireihin.

Toisaalta kuulun siihen porukkaan joka itse syö lihaa toistaiseksi ja uskon että nuoret muuttaa maailmaa paremmaksi. Olen samalainen kuin Usan presidentit jotka olivat orjuudesta samaa mieltä, mutta pitivät itse orjia tiloillaan, vaikka olivat sitä mieltä että ei se ole oikein ja tulevaisuudessa ei pitäisi orjia olla.

Vierailija
382/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kuullut argumentin, että yksikään ihminen ei kuolisi nälkään (80% heistä on alle 1 vuotiaita), jos lihantuotanto lopetettaisiin tai sitä edes vähennettäisiin. Ruoka ei riitä kaikille ihmisille, mutta jotenkin jännästi se riittää suurelle määrälle tuotantoeläimiä. Itse lähtisin siitä, että ensin ruokittaisiin kaikki ihmiset ja vasta sitten eläimet, oli kyseessä sitten teuraseläin tai lemmikkieläin. En siis halua lihansyöjä syyllistää, mutta mielestäni ihmiset tulisi priorisoida eläinten edelle, kun jaetaan rajallisia resursseja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatetaan!

T. Vege

Olet siis itse kasvis? Aivokuollut?

Vierailija
384/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinten tehotuotanto lähes kaikissa sen muodoissaan on silkkaa pahuutta ja brutalismia, se vain on kauniisti piilotettu meidän silmistämme.

On erikoista miettiä kuinka paljon me paheksumme ja suremme nassejen tekemiä massamur*ia, mutta silti me emme lotkauta edes korvaamme niiden miljardien eläimien hädälle ja tuskalle, joita vuosittain riistämme ja tapamme julmasti.

Ei kuulu sivistykseen nuo murhakidutustalot.

Suoraan verrattavissa keskitysleireihin.

Toisaalta kuulun siihen porukkaan joka itse syö lihaa toistaiseksi ja uskon että nuoret muuttaa maailmaa paremmaksi. Olen samalainen kuin Usan presidentit jotka olivat orjuudesta samaa mieltä, mutta pitivät itse orjia tiloillaan, vaikka olivat sitä mieltä että ei se ole oikein ja tulevaisuudessa ei pitäisi orjia olla.

Tuo asioiden tiedostaminen on jo hyvä alku. Siitä se minullakin lähti, ensin tutkittiin ja tiedostettiin asioita, mutta jatkettiin kuitenkin vielä vanhoilla tavoilla, sitten koitti viimein se hetki kun jotenkin tajusin etten voi jatkaa vanhaan tapaan, en voi enää olla osallisena tuossa murhenäytelmässä. Aikaa asian kypsyttely vei vuosia, eikä muutos aivan helppo ollut.

Vierailija
385/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on paljon painavaa asiaa, hyvä!

Kannatan hidasta siirtymää kasvispainotteiseen ruokavalioon. Tai ehkä ilmastonmuutos tekee tuon valinnan meidän puolestamme nopeammin kuin arvaammekaan.

Vierailija
386/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihantuotanto on todella suuri ympäristörasite ja alkoholi on sitä myös. Lihansyöntiä pitäisi vähentää paljon vaikka sitä ei lopetettaisikaan. Sama alkoholin suhteen.

Vierailija
387/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvää, että kasvisruokavalioon siirtymisessä ihminen joutuu nipistämään omista eduistaan, omasta mukavuudestaan. Eihän kasvisruokavalio aina yhtä maittavaa ole kuin kunnon liharuoat ja varsinkin alkuun on hankalaa opetella ruokavalionsa resepteineen ja kauppalistoineen uusiksi. Kalliimmaksi se ei kyllä tule kuin liharuokavaliokaan, ei ainakaan alun lyhyen kokeiluvaiheen jälkeen.

Tässä asiassa täytyy ajatella muutakin kuin omaa vatsaa, tätä asiaa tulee pohdiskella myös sydämellä.

Voisinko minä luopua joistakin omista eduistani, jotta kärsimystä ilmenisi vähemmän tässä maailmassa? Olisinko halukas toimimaan tavalla, joka olisi muidenkin elollisten kannalta parempi, vai haluanko elää lähinnä ajatellen omaa mukavuuttani.

Vaikeita valintoja.

Vierailija
388/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kuullut argumentin, että yksikään ihminen ei kuolisi nälkään (80% heistä on alle 1 vuotiaita), jos lihantuotanto lopetettaisiin tai sitä edes vähennettäisiin. Ruoka ei riitä kaikille ihmisille, mutta jotenkin jännästi se riittää suurelle määrälle tuotantoeläimiä. Itse lähtisin siitä, että ensin ruokittaisiin kaikki ihmiset ja vasta sitten eläimet, oli kyseessä sitten teuraseläin tai lemmikkieläin. En siis halua lihansyöjä syyllistää, mutta mielestäni ihmiset tulisi priorisoida eläinten edelle, kun jaetaan rajallisia resursseja

Tämä on niin totta ja osoittaa joidenkin ihmisten tekopyhyyden loistavasti. Yllättävän moni kun on sitä mieltä, että eläintuonta on perusteltavissa, koska "eläin on aina eläin" ja ihminen on tärkeämpi, mutta silti he ovat ruokkimassa mieluumin eläimiä kuin ihmisiä.

Vierailija
389/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihantuotanto on todella suuri ympäristörasite ja alkoholi on sitä myös. Lihansyöntiä pitäisi vähentää paljon vaikka sitä ei lopetettaisikaan. Sama alkoholin suhteen.

Molemmat kovalle verolle ja mediat jauhamaan molempien haitallisuudesta niin terveydelle kuin ympäristölle. Näillä keinoin tupakointikin on saatu vähenemään.

Vierailija
390/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pitäisi ihan reilusti vähentää. Tehotuotanto pitäisi lopettaa kokonaan, lisää vain pandemioiden riskiä. Nytkin lintuinfluenssa on jo levinnyt turkistarhoihin. Kohta varmaan tuotantoeläimiin ja sitten meillä jälleen on käsillä uusi pandemia.

Vierailija
391/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta ja osoittaa joidenkin ihmisten tekopyhyyden loistavasti. Yllättävän moni kun on sitä mieltä, että eläintuonta on perusteltavissa, koska "eläin on aina eläin" ja ihminen on tärkeämpi, mutta silti he ovat ruokkimassa mieluumin eläimiä kuin ihmisiä.

Niin, onhan se hieman ristiriitaista vaikkakaan ei täysin toisensa poissulkevaa, olla samaan aikaan sekä eläinten ystävä (vaikkapa koirat) ja lihansyöjä. Esim sika on älyltään vähintäänkin koiran tasoinen eläin ja kärsii suuresti tuotantovälineenä olosta.

Vierailija
392/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa lihansyöjät tuo Kontulan ja ehkäpä vähän laajemminkin tuokin vihervasemmiston näkemys, kun käytti äänestämässä.

Jos istut nat sien pöydässä ja olet hiljaa olet itsekin nat si.

Vierailija
393/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On selvää, että kasvisruokavalioon siirtymisessä ihminen joutuu nipistämään omista eduistaan, omasta mukavuudestaan. Eihän kasvisruokavalio aina yhtä maittavaa ole kuin kunnon liharuoat ja varsinkin alkuun on hankalaa opetella ruokavalionsa resepteineen ja kauppalistoineen uusiksi. Kalliimmaksi se ei kyllä tule kuin liharuokavaliokaan, ei ainakaan alun lyhyen kokeiluvaiheen jälkeen.

Tässä asiassa täytyy ajatella muutakin kuin omaa vatsaa, tätä asiaa tulee pohdiskella myös sydämellä.

Voisinko minä luopua joistakin omista eduistani, jotta kärsimystä ilmenisi vähemmän tässä maailmassa? Olisinko halukas toimimaan tavalla, joka olisi muidenkin elollisten kannalta parempi, vai haluanko elää lähinnä ajatellen omaa mukavuuttani.

Vaikeita valintoja.

En täysin allekirjoita tuota, että kasvisruokavalioon siiryminen olisi omasta mukavuudesta tinkimistä ja että liharuoka olisi maittavampaa kuin kasvisruoka.

Vaihdoin itse 8 vuotta sitten todella eläinperäistä ruokavaliosta kertaheitolla vegaaniseen ruokavalioon. Ainoa mukavuus josta jouduin tinkimään oli hetkeksi sekaisin mennyt kroppani liian nopeasta ruokavalionmuutoksesta johtuen. Eli ihan oma vikani.

Noin vuoden jälkeen huomasin kaiken eläinperäisen alkaneen ällöttämään minua, enkä koskaan kaipaa mitään eläinperäistä. Ruoka on paljon maittavampaa nykyään. Tämä tuntuu olevan hyvin yleistä vegaaneilla. En ole kuullut kenenkään kaipaavaan eläinperäisiä ravintoaineita.

Vierailija
394/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpäs jos lopetettaisiinkin kaikki tekoruoat ja syötäisiinkin oikeaa ruokaa, kuten hedelmiä, vihanneksia, juureksia, marjoja, leipää, munia, rasvoja, maitotuotteita, lihaa ja kalaa.

Jätettäisiin markettiin kaikki valmisprosessoitu ja turha. Eikös tuo olisi järkevin ajatus?

Ajatelkaa nyt. Tarvittaisiin vain lihanleikkaus ja meijeri. Koko muu elintarviketeollisuus voitaisiin pistää matalaksi.

Vierailija
395/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tietysti olla realisti. Suuria muutoksia ei tehdä hetkessä, eikä ketään saa liikaa syyllistäen pakottaa pikaiseen muutokseen, se herättää vain turhaa vastarintaa ja vastakkainasettelua, jopa ääriajattelua.

Viisainta on vain lisätä tietoisuutta tuotantoeläinten kärsimyksistä, tehotuotannon ympäristövaikutuksista sekä lihansyönnin terveyshaitoista. Päiväkodeissa, kouluissa, oppilaitoksissa ja työpaikoilla tulee lisätä kasvisruoan tarjontaa. Asian myönteisiä puolia tulee pitää esillä eri medioissa, siitä tulisi saada luotua tavoiteltava elämäntapa.

Hiljaa hyvä tulee.

Vierailija
396/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kontula lienee itse vegaani, kun tuollaisia esittää ja vaatii.

Iltalehden 22.2.2023 otsikko oli:

Kontula rinnasti rituaaliteurastusten sallimisen pedofiliaan – Mikko Kärnä: ”Aikamoinen olkiukko”

https://www.iltalehti.fi/iltv-suoraan-asiaan/a/4b9670d0-d3f9-4661-a570-…

Lakiehdotus rituaaliteurastuksen kieltämisestä ei mennyt läpi. Eihän kiellosta mitään haittaa olisi ollut muslimeille ja juutalaisille. Muslimeita ei kukaan pakota asumaan Suomessa, täältä voi muuttaa johonkin islamilaiseen maahan. Ja sama maasta poistumisen vapaus koskee myös juutalaisia, jos haluaa rituaalilihaa, niin aina voi muuttaa Israeliin. Niin helppoa sen on.

Monet Suomessa oleskelevat muslimit ovat todellisia yhteiskunnan tukipylväitä tietoineen ja taitoineen. He olisivat taivaan lahja mille tahansa islamilaiselle maalle.

Vierailija
397/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeita valintoja.

En täysin allekirjoita tuota, että kasvisruokavalioon siiryminen olisi omasta mukavuudesta tinkimistä ja että liharuoka olisi maittavampaa kuin kasvisruoka.

Vaihdoin itse 8 vuotta sitten todella eläinperäistä ruokavaliosta kertaheitolla vegaaniseen ruokavalioon. Ainoa mukavuus josta jouduin tinkimään oli hetkeksi sekaisin mennyt kroppani liian nopeasta ruokavalionmuutoksesta johtuen. Eli ihan oma vikani.

Noin vuoden jälkeen huomasin kaiken eläinperäisen alkaneen ällöttämään minua, enkä koskaan kaipaa mitään eläinperäistä. Ruoka on paljon maittavampaa nykyään. Tämä tuntuu olevan hyvin yleistä vegaaneilla. En ole kuullut kenenkään kaipaavaan eläinperäisiä ravintoaineita.

Minulla suolisto oikutteli noin 1-2kk siirryttäessä vege ruokavalioon, sen jälkeen vointi ollut mitä mainioin.

Vierailija
398/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kauhea vaahtoaminen siitä, kuinka lihansyöjät tuhoavat maapallon, on todellakin länsimaalaisen etuoikeutetun ihmisen suurin huoli. Välittäisitte yhtä paljon niistä miljoonista ihmisistä, jotka eivät edes saa tarpeeksi ruokaa elääkseenhe eivät varmaan jaksa huolestua lihatalouden hiilijalanjäljestä!

Ja todellakin, monen kasvissyöjän/vegaanin kaukaa ulkomailta Suomeen rahdatun päivittäisravinnon kasvatukseen on käytetty paljon vettä alueilla, missä siitä on pulaa..ja sademetsiä hakattu avokadoviljelmille. Oletteko huolissanne niistä ihmisistä, jotka Aasiassa työskentelevät riisipellolla, teeviljelmillä tai maapähkinäpelloilla ? Ovatko heidän ihmisoikeutensa huonommat kun etuoikeutetun länsimaalaisen?

Heidän tuottamansa ruoka kelpaa maailmaparantajille eikä aiheuta tunnontuskia.

Ja jälleen kerran oletataan että vain kasvissyöjät syövät avokadoja. Itse syön ehkä 3kpl vuodessa, sekasyöjäystäväni syövät niitä moninkertaisesti. Siinä vaiheessa otan moitteet vastaan näistä muutamasta ostamastani avokadosta kun joka ikinen sekasyöjä syö niitä 0kpl.

Ja olet näennäisesti huolissasi ihmisistä jotka eivät saa riittävästi ruokaa vaikka luulisi sinunkin tietävän että ruokaa riittäisi myös näille nälkiintyneille ihmisille jos kaikki hmiset siirtyisivät kasvisruokavalioon.

Vierailija
399/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on sekasyöjä. Kasvikset ovat erittäin terveellisiä. Kuitenkin lihasta saa paljon sellaisia aineita, joita kasviksista ei saa. Ja nyt ei puhuta vain siitä yhdestä b-vitamiinin tyypistä, jonka kaikki tietää.

Vierailija
400/702 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on sekasyöjä. Kasvikset ovat erittäin terveellisiä. Kuitenkin lihasta saa paljon sellaisia aineita, joita kasviksista ei saa. Ja nyt ei puhuta vain siitä yhdestä b-vitamiinin tyypistä, jonka kaikki tietää.

Mutta länsimaissa syödään aivan liikaa lihaa. Huomattavasti pienempi määrä riittäisi tyydyttämään tämän vitamiinitarpeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi