Miksi lyhyellä koulutuksella ei saa kuin matalapalkkaisia töitä?
Miksi lyhyellä koulutuksella ei saa kuin matalapalkkaisia töitä?
Suoritin amiksessa perustutkinnon (2,5v).
Kun katselee työpaikkoja mihin tällä koulutuksella pääsee niin lähes kaikissa palkka 9,5-13€/h. Sama juttu vaikka ei olisi mitään koulua käytynä.
Mulla palkka tällä hetkellä 12,5€/h.
Onko tosiaan pakko opiskella monta vuotta jos haluaa saada parempaa palkkaa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on hyvä palkka. Itse olin yliopiston jälkeen luokanopettajana. Olen siis kasvatustieteen maisteri, mutta en luokanopettaja. Ottivat palkastani epäpätevyysalennuksen vaikka olen siis KM ja opettajan pedagogiset opinnot löytyvät. Palkka bruttona oli 1900 eli käteen jäi tosi vähän, kun tuosta otti vielä verot pois. Työmatka lisäksi melko pitkä. Arvaattekin, että vaihdoin työpaikkaa niin nopeasti kuin pystyin.
Aineenopettajilla ja ammattiopettajilla on hyvä paikka, taitaa olla jotain 4500€.
Lukion lehtorina mulla palkka noin 3300e/kk. En siis valita palkastani, mutta on kaukana tuosta mainitsemastasi.
ohis
Minä tunnen muutaman henkilön, jotka eivät ole saaneet ollenkaan koulutusta alalle missä työskentelevät, mutta ovat silti onnistuneet erinomaisesti työssään, edenneet urallaan ja tienaavat paremmin kuin hyvin.
Yrittäminen on ainoa mahdollisuus tienaamiseen peruskoulu/amispohjalta. AMK ja yliopistotaustalla on sitten iso ero palkassa riippuen millä alalla työskentelee. Korkekoulutettu tavallinen asiantuntija saa noin 4500-5500 euroa/kk pl. hoitajat, eräät humanistiset alat ja kulttuuriala.
Kokemukseni mukaan palkkataso on ammattitaidosta kiinni. Hyvä koulutus on yksi osatekijä ammattitaidon kehittämisessä ja arvostelussa.
Itse en edes haluaisi mitään korkeakoulutetun virkaa. Ehkä johtuu siitä, etten arvosta työelämää muutenkaan, vaan näen sen pikemminkin elämän pakollisena riippakivenä. En halua työn aiheuttavan stressiä elämääni. Varsinkaan, kun siitä ei makseta tarpeeksi, ei edes korkeakoulutettuna.
Jotkut saa hyvää palkkaa ja rikastuu ilman mitään tutkintoa.
Mun sisar ei ole mikään superrikas mutta voi sanoa että on varakas. Hänellä ei ole mitään tutkintoa, skippasi sekä amiksen että lukion. Oppi työssään käytännön kautta ja aloitti puhelinmyyjänä, nyt on myyntijohtaja. Vuositulot noin 140 000 euroa.
Ainoastaan yrittäjänä voi tienata hyvin, vaikka olisi matala koulutus. Eli jos olet itse opetellut jonkin taidon, vaikka koulutus puuttuu, niin kukaanhan ei todistusta kysele.
Esimerkiksi ohjelmointi tai kirvesmies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska ja tyhmä huokailee, kun ei saa parempaa liksaa. Kun ei lahjakkuus eikä motivaatio riittänyt kouluttautumiseen.
En ole Ap, mutta mun mielestä sellainen ihminen ei ole laiska, joka käy töissä.
Pitkä koulutus ei tarkoita sitä että olisi jotenkin arvokkaampi tälle yhteiskunnalle kuin vähemmän kouluttautunut työssäkäyvä.
Jos koulutus on sellainen, että se tukee lisäarvon tuottamista, on työntekijä yhteiskunnalle taloudellisessa mielessä todellakin arvokkaampi kuin vähemmän kouluttautunut. Todettakoon toki, että raha on usein huono mittari arvon määrittämiseen ja että ihmisarvo ei riipu tulotasosta.
Tarvitsemme suorittavan työn tekijöiden lisäksi pitkän koulutuksen suorittavia, ja tuskinpa kukaan ilman kompensoivaa korvausta huvikseen opiskelijan tuloilla elää vuosikausia.
Itse kävin reilun puolen vuoden koulutuksen veturinkuljettajaksi. Perus tunneilla aika tarkkaan 5000e/kk mutta esim viime vuonna oli niin hyvin ylitöitä että pääsin lähes 8000e/kk. Töitä tietysti joutuu tekemään silloin kun normi ihmiset ei niitä tee (yöt/viikonloput/juhlapyhät) mutta vastaavasti vapaata on sitten enemmän.
Ahtaaja tienaa 4000e/kk. Peruskoulu riittää.
Onhan noita sangen hyvätuloisiakin aloja, esim putkimies.
Mutta kuka haluaa tärvellä ainutkertaisen elämänsä kirjaimelliseen p*skaröörien rassaamiseen? Asiat ovat suhteellisia.