Miksi lyhyellä koulutuksella ei saa kuin matalapalkkaisia töitä?
Miksi lyhyellä koulutuksella ei saa kuin matalapalkkaisia töitä?
Suoritin amiksessa perustutkinnon (2,5v).
Kun katselee työpaikkoja mihin tällä koulutuksella pääsee niin lähes kaikissa palkka 9,5-13€/h. Sama juttu vaikka ei olisi mitään koulua käytynä.
Mulla palkka tällä hetkellä 12,5€/h.
Onko tosiaan pakko opiskella monta vuotta jos haluaa saada parempaa palkkaa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on hyvä palkka. Itse olin yliopiston jälkeen luokanopettajana. Olen siis kasvatustieteen maisteri, mutta en luokanopettaja. Ottivat palkastani epäpätevyysalennuksen vaikka olen siis KM ja opettajan pedagogiset opinnot löytyvät. Palkka bruttona oli 1900 eli käteen jäi tosi vähän, kun tuosta otti vielä verot pois. Työmatka lisäksi melko pitkä. Arvaattekin, että vaihdoin työpaikkaa niin nopeasti kuin pystyin.
Välimerkkien käyttöä et sitten yliopistossa oppinut.
Voit nussia pilkkua ihan rauhassa. Eximia cum laude on äidinkielestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI ja palkkani on 17,4 e / tunti
Olen aina luullut että dippainsinöörit työskentelevät kuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on universumin suuripalkkaisimmat trukkikuskit, joilla ei koulutusta ollenkaan.
Paras hyötysuhden koulutuksen pituuden ja palkan suuruuden välillä on lennonjohtajilla.
Meillä toimitusjohtaja jolla ei muuta koulutusta kun peruskoulu ja viimeksi verotuksessa tulo 140 000e.
Itse firmansa perustanut. Toinen tuttu jolla kansalaiskouku käytynä 102 000e.
Trollaat ilmeisesti? Mutta oikeasti, työn vaativuus on se, mistä maksetaan noin yleisesti. Vaativa työ taas edellyttää yleensä osaamista. Ja se osaaminen taas harvemmin tulee lyhyestä koulutuksesta tai kokemuksesta, vaan siihen pitää käydä kouluja ja sitten hankkia sitä kokemusta.
On tietysti vaativia duuneja, joissa liksa ei ole kovin hyvä, mutta hyväpalkkaisia töitä, joissa vaatimustaso on matala, niitä saa kyllä etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen DI ja palkkani on 17,4 e / tunti
Olen aina luullut että dippainsinöörit työskentelevät kuukausipalkalla.
Ei mikään matematiikan täysnero tarvitse olla että kk palkan osaa muuttaa tuntipalkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Laiska ja tyhmä huokailee, kun ei saa parempaa liksaa. Kun ei lahjakkuus eikä motivaatio riittänyt kouluttautumiseen.
En ole Ap, mutta mun mielestä sellainen ihminen ei ole laiska, joka käy töissä.
Pitkä koulutus ei tarkoita sitä että olisi jotenkin arvokkaampi tälle yhteiskunnalle kuin vähemmän kouluttautunut työssäkäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se on näin.
Oi niitä hyviä aikoja, kun ei tarvinnut mitään pitkiä koulutuksia käydä.
Kaipaatko myös niiden aikojen elintasoa? Ihan vinkkinä, yleisen koulutustason ja elintason välillä on korrelaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on hyvä palkka. Itse olin yliopiston jälkeen luokanopettajana. Olen siis kasvatustieteen maisteri, mutta en luokanopettaja. Ottivat palkastani epäpätevyysalennuksen vaikka olen siis KM ja opettajan pedagogiset opinnot löytyvät. Palkka bruttona oli 1900 eli käteen jäi tosi vähän, kun tuosta otti vielä verot pois. Työmatka lisäksi melko pitkä. Arvaattekin, että vaihdoin työpaikkaa niin nopeasti kuin pystyin.
Ihan hyvä, että vaihdoit työpaikkaa itsellesi paremmin sopivaan. Et selvästikään sovellu opettajan ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja tienaa hyvin kun tekee tuplavuoroa, hälytysrahan kera.
Mutta ei normipalkalla, normityöaikana.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajilla ja ammattiopettajilla on hyvä paikka, taitaa olla jotain 4500€.
Ja miksi kotona makaamisesta ei makseta 1.000.000/kk? On se vaan niin väärin...
Ryhdy rakenus siivojaksi tienaat ja hyvin.Työ raskasta,mutta raha korvaa sen.
Suomessa on aika järkevät palkkaerot. Pidemmästä ja vaativammasta koulutuksesta usein tienaa enemmän, mutta ei kuitenkaan mitään mielettömiä.
Olisihan se vähän outoa, jos opiskelisit kolme vuotta pidempään ja siitä hyvästä saisit viisi kertaa enemmän palkkaa loppuelämäsi ajan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on universumin suuripalkkaisimmat trukkikuskit, joilla ei koulutusta ollenkaan.
Paras hyötysuhden koulutuksen pituuden ja palkan suuruuden välillä on lennonjohtajilla.
Ahtaajat hyvänä kakkosena.
Koska yleensä suuri tarjonta laskee palkkaa ja vähäinen tarjonta nostaa. Lisäksi kyse on työn tuottavuudesta. Paljon koulutettu tuottaa firmaan paljon rahaa, josta on varaa maksaa myös enemmän palkkaa.
Vähällä koulutuksella on vaikea tuottaa paljon rahaa, josta voisi maksaa paljon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun hän ei osaa itse kirjoittaa👍
Ryhdy ahtaajaksi. Sinne pääsee käymällä
3 tunnin trukkikurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajilla ja ammattiopettajilla on hyvä paikka, taitaa olla jotain 4500€.
No ei kyllä ole lähimaillakaan tuota perusaineenopettajan palkka esim. yläkoulussa. Tuskin lukiossakaan.
Kysy ahtaajilta.