Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin takaisin työskentelemään ravintolaan mutta en tiedä osaanko enää työtä. Alalle palaajia? Osaatko entisen työsi?

Vierailija
21.02.2023 |

Se on yksi isoin intohimoni, työskennellä ravintolassa.
Rakastan sitä dynaamisyytta, luovuutta, painetta, kiirettä ja makuja. Rakastan kun saan tarjota asiakkaille kauniin ja maukkaan annoksen tai lounaan.
Olen ollut työssä hyvä ennen ja tuli vaihe kun uuvuin. Kuitenkin muutaman vuoden tauon jälkeen sydän sanoo, että haluan takaisin keittiöön.

Pelkään vain etten osaa enää mitään. En kokkaile edes nykyään juurikaan. Olen unohtanut paljon rutiineja ja työskentelytapoja koska olen opiskellut ihan muuta ja unohtanut menneet mielestäni.
En tiedä olisiko minusta enää siihen hullunmyllyyn.

Onko kukaan palannut edelliselle alalleen?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen suomalaisia ketjuravintoloita kokeillut niin ihan michelin-tason osaaminen ei näytä nykyään olevan vaatimuksena keittiön puolella

2/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko sulla on tuo "muutama vuosi"? Mä vaihdoin sairaanhoitajasta it-alalle yli 20 vuotta sitten enkä todellakaan osaisi enää sairaanhoitajan hommia. Korkeintaan jossain vanhusten hoivalaitoksessa, mutta en edes perusterveydenhuollossa saati erikoissairaanhoidossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Kauanko sulla on tuo "muutama vuosi"? Mä vaihdoin sairaanhoitajasta it-alalle yli 20 vuotta sitten enkä todellakaan osaisi enää sairaanhoitajan hommia. Korkeintaan jossain vanhusten hoivalaitoksessa, mutta en edes perusterveydenhuollossa saati erikoissairaanhoidossa. 

Viimeksi olen keittiössä ollut kolme vuotta sitten. Silti tuntuu, että olisin aivan pihalla jos lähtisin tekemään jotain. Tai ehkä se on vain epävarmuus joka tässä kuiskii. -ap

Vierailija
4/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen suomalaisia ketjuravintoloita kokeillut niin ihan michelin-tason osaaminen ei näytä nykyään olevan vaatimuksena keittiön puolella

En menisi koskaan ketjuravintolaan. Kyllästyin ja turhautuisin. Ei siellä pystyisi luovuutta ja taitoja käyttämään. Hyvätasoinen lounasravintola, jossa saa tehdä useampaa hyvää ruokaa ja itse leivät sekä leivokset on minun juttuni. Siellä voi käyttää makuja, luovuutta, panostaa esillepanoon sekä myös asiakkailla varaa valita. Myös salaattibuffet olisi erikseen, jossa montaa lajia. -ap

Vierailija
5/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lastenhoitaja. 10 vuotta muissa hommissa, mutta pystyisin kyllä palaamaan päiväkoteihin tuosta vaan.

Vierailija
6/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkafirman kautta voisit päästä kokeilemaan matalalla kynnyksellä. Pääsisit tuolla taustalla luultavasti listoille, sitten ottaisit jonkun yksittäisen vuoron, ja katsoisit mitä tapahtuu. Kenenkään maailma ei siihen kaadu, jos yksi yhdenpäivänsijainen osoittautuu toistaitoiseksi tunariksi. Mutta en usko, että niin kävisi. Kyllä asiat 3v jälkeen palautuu mieleen, ja pitemmänkin ajan.

Vierailija
7/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on selvästi kullannut ap:n muistot.

8/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Viimeksi olen keittiössä ollut kolme vuotta sitten. Silti tuntuu, että olisin aivan pihalla jos lähtisin tekemään jotain. Tai ehkä se on vain epävarmuus joka tässä kuiskii. -ap

Melko varmasti epävarmuus. Ala tuskin on kolmessa vuodessa muuttunut niin merkittävästi, että et pärjäisi ihan hyvin. Joku ehdottikin jo keikkafirmaa ja se voisi tosiaan olla hyvä keino kokeilla. Teet muutamia keikkoja ja katson, miltä tuntuu. 

Vierailija
9/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keikkafirman kautta voisit päästä kokeilemaan matalalla kynnyksellä. Pääsisit tuolla taustalla luultavasti listoille, sitten ottaisit jonkun yksittäisen vuoron, ja katsoisit mitä tapahtuu. Kenenkään maailma ei siihen kaadu, jos yksi yhdenpäivänsijainen osoittautuu toistaitoiseksi tunariksi. Mutta en usko, että niin kävisi. Kyllä asiat 3v jälkeen palautuu mieleen, ja pitemmänkin ajan.

Niin, olen miettinyt. Minä rakastan keittiössä työskentelyä, kaipaan sinne aina takaisin.

Olen vaan ollut liian kriittinen ja ajoittain perfektionisti, halusin loistaa ja tein pitkiä päiviä, joten sitten meni hetkeksi se mielenkiintokin.

Nykyään osasin hieman hellitä mutta toki tahtia täytyy olla, ja ruoan hyvää sekä näyttävää.

Täytyy alkaa katsomaan vanhoja arkistoja kun tein ruokalistat ja tukkutilaukset, säilytin omia ideoitani, joita aina paperille listasin kun kehittelin seuraavaa viikkoa. Minulla onneksi tallessa paljon vanhoja lounaslistoja ja ohjeita. Pitää alkaa taas kertaamaan ja muistelemaan kaikkea sitä mitä tein.

Jotenkin se on jäänyt todella pimentoon se aika koska epäonnistuin uupumisen vuoksi, tai niin ajattelin, joten päätin unohtaa koko työn.

Kuitenkin muista miten hyvä ja ihana minun oli mennä töihin. Työpäivän jälkeen kun oli tehnyt sen kaiken työn kokonaisuudessaan, useille sadoille kokannut, tiskit ja siivouksen hoidettu niin olo on kyllä uskomaton. Sitä fiilistä en saa mistään. -ap

Vierailija
10/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös mukana eri juhlissa, tarjoillut, ihan kaikkea. Olen tehnyt aivan kaikkea ja myös kuuluisten kokkien kanssa ja aivan huippuammattilaisten kanssa. Eli on minulla näkemystä sekä jonkinlaista tieto/taitoa.

Ei nyt sille pääse Michelinin arvoiseen paikkaan mutta välitilaan, jossa saa tehdä rehellistä ruokaa.

Täytyy nyt tässä alkaa visualisoimaan ja sitten kokeilla josko pääsisin takaisin kokeilemaan ja taas nousemaan. -ap

Vierailija
11/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee sitä virhettä!!!!

Vierailija
12/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee sitä!

Vierailija
13/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat jotenkin ihanalta tyypiltä ja huomaan, että sinulla on jotakin intohimoa ruokaa kohtaan kyllä. Olisi kiva pyytää sinua juhliin emännöimään :)

Vierailija
14/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ihmeessa! Ravintoloissa on nyt kova työvoimapula, varmaan löytyy paikka, vaikka sanoisit, että saatat aluksi tarvita enemmän aikaa.

Vierailija
15/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat jotenkin ihanalta tyypiltä ja huomaan, että sinulla on jotakin intohimoa ruokaa kohtaan kyllä. Olisi kiva pyytää sinua juhliin emännöimään :)

Kiitos tästä :) olisi kyllä unelma päästä taas kunnolla sisään siihen työhön ja kehittyä paljon. Sitten nelikymppisenä eli reilun 10 vuoden päästä, voisin olla jo vetämässä itse iltoja johtoportaassa tai esimiehenä. Olisi kyllä mahtavaa.

Täytyy alkaa taas työstämään asiaa ja pohtia mitä kautta hakeudun takaisin. Jos käy hyvin ja olen ahkera, niin uskon tällä kertaa onnistuvani ilman, että uuvahdan tyystin. -ap

Vierailija
16/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi enää kaikkea, taukoa on tosin hoitoalalta noin 13v. En voi varmaksi sanoa, osaisinko oikeaoppisesti enää katetroida, pistää im-pistoksia, vaihtaa iv-pusseja jne. Selkeämmät hommat toki, eli perusarki, vaipanvaihdot, verensokerit jne kyllä sujuisi edelleen.

Mutta en ole kyllä ikinä palaamassa.

Vierailija
17/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmiset on helposti vanhempainvapaillakin sen 3v. ja palailevat vanhoihin töihin sen jälkeen. Jos ravintolatyö on intohimosi niin go for it! Toki, jos viimeksi paloit loppuun, niin nyt kannattaa olla selvät suunnitelmat siitä, mitä tällä kertaa tekee toisin.

Vierailija
18/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työ pitäisi valmiiksi osata? Eihän vastavalmistunutkaan osaa, vaan oppii käytännössä, miten homman hoidetaan. Lisäksi järkevä työntekijä perehdyttää uuden työntekijän riippumatta tämän taustoista. 

Vierailija
19/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ravintolassa täissä ilman aiempaa kokemusta alalla. Hyvin sujuu. Tekemällä oppii. Ihan turhaan stressaat. 

Vierailija
20/40 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ihmeessa! Ravintoloissa on nyt kova työvoimapula, varmaan löytyy paikka, vaikka sanoisit, että saatat aluksi tarvita enemmän aikaa.

Ja paskat siellä mitään työvoimapulaa ole! Pulaa on työnantajista, jotka maksaisi muutakin kuin tessin minimin. Ei tällaista pitkänlinjan ammattilaista halua kukaan palkata, koska tulee liian kalliiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi