Kodinhoidontuki vai liiton päiväraha?
Miten tässä kannattaisi tehdä? Äitiyslomani loppuu ensi vuoden helmikuussa ja mietin, että jäänkö hoitovapaalle ja saan kodinhoidontukea vai ilmottaudunko työkkäriin ja saan liiton päivärahaa. Työkkäriin ilmottautuminenhan tarkoittaa et jos töitä tarjotaan niitä on otettava vastaan, mutta mulle ei ole ikinä tarjottu työkkäristä töitä niin olisiko viisasta olla liiton päivärahalla kun se on kuitenkin isompi kuin kodinhoidontuki ja saisin kuitenkin hoitaa lastani kotona. Kertokaas, mikä olis paras ratkaisu.
Kommentit (37)
Työttömyyspäivärahalla ollessasi et siis hyödy kotihoidontuesta millään tavalla, ellet saa kuntalisää. Kokemusta on!
Kotihoidontuki toki vähennetään liiton päivärahasta, mutta jos tulee karenssi niin siltä ajalta saa joka tapuksessa kotihoidontukea. Kannattaa siis hakea molempia jos ei halua ottaa vastaan töitä eikä mitään koulutuksia.
Nro 4:lle tiedoksi että kotihoidontuki vähennetään liiton päivärahasta.
Sitä voi kyllä toki saada, mutta ei maksa vaivaa, koska kokonaisuudessaan summa vähennetään ansiosidonnaisesta.
Itse hain ansiosidonnaisen päivärahan ja kotihoidontuen nuorimman lapseni vanhempainrahakauden päätyttyä.
Kotihoidontuki vähennettiin ansiosidonnaisesta, mutta jos olisin saanut karenssin niin olisin saanut karenssin ajalta edes sen kotihoidontuen.
Työkkäri ei kuitenkaan ehdotellut minulle yhtään mitään ja työpaikan löysin omilla kontakteilla sitten kun olin valmis menemään töihin.
Hae ap molempia.
Ei kodinhoidontukea eikä liiton päivärahaa.
Sen sijaan on kotihoidon tuki ja työttömyyskassan päiväraha. (Itse olen joskun kysellyt liitosta päivärahaa ja mulle vastattiiin, ettei liitolla ole asian kanssa mitään tekemistä, pitää kysyä työttömyyskassasta).
Haet sitä jos aiot olla kotona. Jos taas aiot mennä kotiin, ilmoittaudut työnhakijaksi ja haet töitä.
pakota kursseille tms jos olet liiton rahoilla, v asta sitten kun olet kelan (valtion)rahoilla.
itse olen työtön työnhakija.
tosin olen mä käynyt jopa haastatteluissa.
Olen lukenut että kotihoidontuki vähennetään minun ansiosidonnaisesta vaikka tuen saisi työssä kulkeva puoliso. Miten teillä, eikö todellakaan vähennetty?
karenssi, kun ei ole hoitopaikkaa ym!
Mä jäin kans päivärahalle äitiysloman jälkeen. Tulot eivät pudonneet yhtään tuosta äitiyspäivärahasta. Sain olla nelisen kuukautta ihan ilman mitään ahdisteluja työkkäristä. Toki siellä piti käydä ilmoittautumassa ja varoittelivat, kun ei hoitopaikkaa ollut. Hakemus oli kyllä vetämässä kunnalla, mutta sanoin, etten ota paikkaa vastaan, ennen kuin tarvitsen sen. Tämän neljän kuukauden jälkeen tuli kuukauden kurssille osoitus. Siitä selvisin selittelemällä, onneksi oli "mukava" virkailija. Ei tarvinnut työnhakukurssille osallistua. Sen jälkeen tuli kaksi työhönosoitusta, josta myös selittelyllä selvisin eli ei hakemaani työtä yms. Eikä ollutkaan suoraan koulutustavastaavaa, muuten olisin paikan vastaanottanut, jos mieleistä olisi ollut. Vuoden olin kotona ja aloin sitten todellisen työnhaun itse ja löysinkin heti sopivan paikan. Ehdottomasti käytä mahdollisuus hyväksesi, kun se kerran on!
KODINHOIDOSTA EI MAKSETA MITÄÄN TUKEA, ELLEI SITTEN KALTAISILLENNE IMBESILLEILLE. PERKELE, KUN MONI ON JO TÄÄLLÄ MAININNUT, ETTÄ SE KOTIHOIDONTUKI, NIIN VIELÄ JOTKUT PIHKURAN URVOT PUHUVAT KODINHOIDONTUESTA. SIVISTYKÄÄ SAATANA!!!!!!!!!!!!!
paljon mielummin ottaisin vakituisen työpaikan jolloin voisin järkevästi suunnitella milloin menne töihin ja haen hoitopaikkaa etc. Nyt on kaikki epävarmaa.....
et voi olla hoidossa pakollisten kurssien ajan. tällä hetkellä en voi antaa kenenkään hoitoon kun kiljuu koko ajan muiden hoidossa (kukaan ei halua hoitaa). mut sitten ku ilmottaudun työttömäksi saan tosi hyvät rahat eli ansiosidonnaisen ja vielä 270e kuntalisää. mulle jää käteen enemmän ku jäis kun kävisin töissä, puhumattakaan et päivähoitomaksuihin menisi 443 e kuukaudessa, bensoihin 200e, jne.
eli rahallisesti tienataan paljon enemmän kun EN mene töihin! aivan hullu tilanne.
Kotihoidontuki toki vähennetään liiton päivärahasta, mutta jos tulee karenssi niin siltä ajalta saa joka tapuksessa kotihoidontukea. Kannattaa siis hakea molempia jos ei halua ottaa vastaan töitä eikä mitään koulutuksia.
Nro 4:lle tiedoksi että kotihoidontuki vähennetään liiton päivärahasta.
Sitä voi kyllä toki saada, mutta ei maksa vaivaa, koska kokonaisuudessaan summa vähennetään ansiosidonnaisesta.
kaikki liitot ei vähennä kotihoidontukea ansiosidonnaisesta. kannaattaa kysellä liitoista ja vaihtaa sit liittoa :) helppoa
ja sisäistämään kirjoittamasi.
KODINhoidosta ei makseta, se on KOTIhoidontuki.
että pienen taaperon äitiä hirveästi ahdisteltaisiin töihin tänä aikana, kun työttömiä on paljon ja työkkäreiltä rahat lopussa. Minulle ainakin sanottiin suoraan, että ihan rauhassa saan olla kotona lapsen kanssa, kun oman alani työtilanne on niin huono.
Itse tein niin, että olin ensin ekalta lapselta kotihoidontuella kunnes lapsi oli 1,5 jolloin kuntalisä loppui. Sitten ansiosidonnaisella kunnes toinen lapsi syntyi vuoden päästä tuosta. Nyt taas kotihoidontuella ja siirryn ansiosidonnaiselle kun lapsi on ton 1,5. Kun pienempi on reilu 2 vuotta, aloitan uuden alan opiskelut joka tapauksessa, ja sen alan on oltava sellainen, ettei sillä alalla olla työttömänä...
tosin halusinkin saada töitä, mutta vuosi meni ennenkuin työpaikka löytyi ja suuri kiitos siitä työkkärin työnhakukurssille, siitä oli tosi paljon apua. 3 päivää kurssista ja sain kutsun haastetteluun ja minut valittiin työhön.