Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodinhoidontuki vai liiton päiväraha?

Vierailija
26.08.2008 |

Miten tässä kannattaisi tehdä? Äitiyslomani loppuu ensi vuoden helmikuussa ja mietin, että jäänkö hoitovapaalle ja saan kodinhoidontukea vai ilmottaudunko työkkäriin ja saan liiton päivärahaa. Työkkäriin ilmottautuminenhan tarkoittaa et jos töitä tarjotaan niitä on otettava vastaan, mutta mulle ei ole ikinä tarjottu työkkäristä töitä niin olisiko viisasta olla liiton päivärahalla kun se on kuitenkin isompi kuin kodinhoidontuki ja saisin kuitenkin hoitaa lastani kotona. Kertokaas, mikä olis paras ratkaisu.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoaisi, niin niillä on kaikenmaailman kursseja yms oheistoimintaa. Ensin alkuun info tilaisuus ja parin viikon työhönhakukurssi ja kaikkee muuta mukavaa.Kävi itselläni noin ja jouduin karenssiin. Eihän mulla ollu lapselle mitää hoitopaikkaa, kun ajattelin että antavat olla:) Siperia opettaa

Vierailija
2/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kai kuitenkaan laita lapsi a hoitoon vaikka ilmoittaudutkin työttömäksi? meillä on ollut lapset kotona hoidossa vaikka olen ollut esim. työkkärin kautta kurssilla ja kodin hoidontuki on tullut jokat apauksessa. tämä on ihan työkkäristä tarkistettu että nöin voi tehdä. ja tuki tulee edelleen vaikka molemmat töissä. mutta lapset kotona "hoidossa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotonaa alle 3 vuotiasta. Ja työvoimakoulutuksesta ei voi kieltäytyä edes kertaa ilman joutumatta niiden hampaisiin. Missäs oot tietos käyny hakemassa

Vierailija
4/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa neuvoa vasta kun tietää jotain asiasta..

8

Vierailija
5/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aiotko siis irtisanoutua, vai onko tilanne se, että sulla ei ole työtä (näin otaksun..)?

Systeemin väärinkäyttöähän se on, jos meinaat lusmuilla työttömyyspäivärahalla ilman aikomustakaan mennä töihin. Huomioi myös, että voivat myös osoittaa sulle esim. työvoimakoulutusta, josta et ainakaan kahdesti voi kieltäytyä.

Vierailija
6/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
7/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin liiton päivärahalle, vaikka työllistymisen riski oli suuri (hoitoala). Sain kuitenkin olla haluamani vuoden lapsen kanssa kotona. Pari kertaa työtä tarjottiin, mutta ei ollut lapselle hoitopaikkaa lyhyellä varoitusajalla ja lisäksi työ oli työtä, jota en halunnut (vuorotyö).

Vierailija
8/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi kyllä toki saada, mutta ei maksa vaivaa, koska kokonaisuudessaan summa vähennetään ansiosidonnaisesta.

Vierailija
9/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko kodinhoidontukea ja liiton päivärahaa saada yhtäaikaa? Mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, joten haluaisin hoitaa lasta vielä kotona enkä laittaa hoitoon.

Vierailija
10/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusta on

Vierailija
11/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikeissa mennä töihin.

Vierailija
12/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lisäosaa ei voi nostaa.

et kai kuitenkaan laita lapsi a hoitoon vaikka ilmoittaudutkin työttömäksi? meillä on ollut lapset kotona hoidossa vaikka olen ollut esim. työkkärin kautta kurssilla ja kodin hoidontuki on tullut jokat apauksessa. tämä on ihan työkkäristä tarkistettu että nöin voi tehdä. ja tuki tulee edelleen vaikka molemmat töissä. mutta lapset kotona "hoidossa"

Vierailija
13/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ottaisin sen päivärahan, sanokoot nämä moraalinvartijatm itä hyvänsä. Ja mikäli olet esim. akateeminen, niin ei mitään pelkoa siitä, että työkkäristä kauheasti mitään tulisi. Ne pakolliset luennot on käytävä, mutta ne ovat muutaman päivän juttu ja sitten mä kävin jossain vaiheessa sen työnhakukurssin (joka oli kyllä aika kamalaa shittiä suoraan sanottuna) ihan omasta mielenkiinnostani.

Vierailija
14/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten neuvoin väärin? sanoin vain miten itselläni on? ja juurihan joku sano että molempia voi saada yhtäaikaa. itse sain työkkärin järjestämältä kurssilta n. 700e kk käteen ja kodinhoidontuen aivan normaalisti.

Vierailija
15/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömyyspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. "

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040304155242HN

Vierailija
16/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet saanut työllisyyskoulutuksesta ns. ylläpitokorvausta (joka on kiinteä summa, muistaakseni 8€/ pvä ja verotonta tuloa) ja lisäksi todennäköisesti peruspäivärahaa/ansiopäivärahaa, josta on vähennetty kotihoidontuki. Kysäisepä vaikka liitostasi tai Kelasta (jos peruspv-raha), miten saamasi korvaussumma on muodostunut. Kotihoidontuki nimittäin kuuluu aina vähentää työttömyyspäivärahasta.

8

Vierailija
17/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin? tässä oli kyse siitä että molempia voi saada jos haluaa. ei tarvitse toiseta valita

Vierailija
18/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska silloinhan lapsille pitää jotenkin hoitojärjestää, vaikka mummo kotiin hoitamaan?

Eihän muutoin ole mitään järkeä mennä työvoimakoulutukseen. Ei siinä taida muutoinkaan olla järkeä?

Vierailija
19/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontukea periaatteessa voit saada, mutta se vähennetään liiton rahasta eli plusmiinusnolla, ei siis kannata edes hakea PAITSI jos saat kuntalisää, sitä ei vähennetä!

Liiton rahoilla ollessasi työkkäri ei varmaankaan ihan heti ole kimpussa. JOS työhönosoituksia jossain vaiheessa tulee ja "joutuisit" töihin, niin aina voit jäädä siinä vaiheessa hoitovapaalle.

Itse olin tosi pitkään työttömänä, eli halusin olla lasten kanssa kotona enkä lähtenyt hakemaan "ihan mitä vaan" työtä. Ei työkkäri kysellyt mitään ennenkuin liiton rahat loppuivat ja sen jälkeen meninkin sitten töihin.

Vierailija
20/37 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kelan maksamassa työttömyyspäivärahassa sama systeemi kuin ansiosidonnaisessa liiton päivärahassa, et saipa kelan työttömyyskorvausta tai liiton päivärahaa niin aina kotihoidontuki vähennetään siitä päigvärahasta?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi