Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppalehti: Suomalaisten ostovoima rapistuu. Autokauppa hiljeni puoleen ja suomalaisilla ei ole enää varaa edes huollattaa autoaan. Miten tähän on tultu? :O

Vierailija
21.02.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotitalouksien-rahapula-hiljensi-aut…

Kuva kertoo kaiken Suomen autokannasta: Ruosteiseen autoon vaihdetaan käytetty ruostunut apurunko liikaa ruostuneen tilalle. Sakkorenkaita ei ole varaa vaihtaa. Huoltoja maksetaan lainalla. Yhä useampi luopuu autosta.

Autohuoltamot hiljenivät ja nyt alkaa yt-neuvottelut ja suomalaisten elämä kurjistuu lisää.

Miten tässä nyt näin kävi?

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreää siirtymää. Jatkossa vapaa liikkuminen kuuluu vain eliitille, kansa pysyköön kotonaan.

Tai sitten voi muuttaa ihmisten ilmoille ja käyttää julkisia.

Vierailija
22/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on yleistynyt korona-vuosien aikana tosi paljon. Ihmiset ylipäätään tarvitsevat autoa paljon vähemmän kuin ennen.

Kyllä ihmisillä pitäisi olla muutakin elämää ja menoa kuin vain pelkkä työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on yleistynyt korona-vuosien aikana tosi paljon. Ihmiset ylipäätään tarvitsevat autoa paljon vähemmän kuin ennen.

Tämä. Meilläkin on auto jo ihan turha. Kerran parissa viikossa käydään sillä 1,5km päässä peltomarketissa, muuten seisoo tyhjän panttina autotallissa, kun kaikki tapaamiset on nykyään etänä.

Vierailija
24/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisillä pitäisi olla muutakin elämää ja menoa kuin vain pelkkä työ.

Tai sitten muuttaa järkevän etäisyyden päähän siitä elämästä.

Vierailija
25/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreää siirtymää. Jatkossa vapaa liikkuminen kuuluu vain eliitille, kansa pysyköön kotonaan.

Luulet että ihmisillä joilla ei ole varaa autoon, on kuitenkin varaa asua kalliissa asunnoissa? Haluat maksaa paljon veroja ja kustantaa enemmän asumistukia?

Vierailija
26/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet että ihmisillä joilla ei ole varaa autoon, on kuitenkin varaa asua kalliissa asunnoissa? Haluat maksaa paljon veroja ja kustantaa enemmän asumistukia?

Ei ole asuminen halpaa Suomen maaseudullakaan. Samat vuokrat kuin isoissa kaupungeissa, koska kela maksaa.

Vierailija
27/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

This just in

"Helsinki vähentää kantakaupungista yli tuhat ilmaista pysäköintipaikkaa"

Aatelkaa miten valtavasti keskustan vetovoima taas kasvaa, tyhjät toimitilat otetaan käyttöön ja liikkeiden elinvoima elpyy kun persaukiset yksitysautoilijat karkotetaan lähiöstä julkisilla saapuvan eliitin tieltä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009407331.html

Niinpä. Vihreänsiirtymän tskia olen jo pitkään liikkunut lähinnä omalla autolla kun joukkoliikennettä ei enää uskalla käyttää. Varsinkaan myöhemmin illalla.

Näin mullakin. Koronan jälkeen en ole julkisia käyttänyt.

Vierailija
28/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nostetaan polttoiaineiden hintaa sillä suomi on ekana ilmastonpelastaja

t tytsyt

Vierailija
29/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Meilläkin on auto jo ihan turha. Kerran parissa viikossa käydään sillä 1,5km päässä peltomarketissa, muuten seisoo tyhjän panttina autotallissa, kun kaikki tapaamiset on nykyään etänä.

Ja ennen kaikkea harva tarvitsee enää uutta ja hienoa autoa. Tuollaiseen satunnaiseen automarketissa tai kesämökillä käymiseen riittää vanha perusauto. Ihan erilainen käyttötarve kuin jos pitää päästää joka päivä töihin ja takaisin ajamaan. Ei sillä autolla ole niin väliä jos sitä käyttää vain satunnaisesti.

Vierailija
30/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun käyttämään autoa, kun ei tänne maaseudulle bussit kulje kuin klo 8 aamulla ja toisen kerran ehkä noin klo 15. Minun on siis pakko käyttää autoa, koska en pääse mihinkään ilman omaa autoa. Kun ei yhteiskunnalla varaa maksaa näitä busseja enempää, ja tietkin aika huonokuntoisia ja kuoppaisia, niin ei omalla kunnalla ole niitä varaa kustantaa. Ja hävisi meidän kunnasta myös hammaslääkäri palvelut, että nykyään joutuu ajamaan lähimpään noin 20 km eli sama matka myös terveyskeskuksiin. Jos monet miettivät näitä, että bensa-autoilu loppuu, niin eivät ehkä ymmärrä sitä, että monet joutuvat käyttämään omaa autoa, että pääsevät kauppaan, terveyskeskuksiin, hammaslääkäriin ym. kauppoihin.  Ja monelta vannthuksilta loppuivat nämä palvelut, kun oli aikaisemmin lähellä, niin vietiin kauemmaksi pois kotoa. En ymmärrä tätä Sote-palvelua, koska eihän siinä huomata lainkaan niitä ihmisiä, joilla on pitkä matka hakea palveluja. Tai jos tulee sairaskohtaus, miten nopeasti tulee ambulanssi paikalle. Tähän ei voi kommentoida, että muuta lähipalveluiden luokse, koska monet ihmiset ovat vain maaseudulla eläneet, tuottavat lihaa, viljaa ym. muille ihmisille, mutta vähän tuntuu nämä ympäristö asiat, että ei ole ajateltu suuremmassa mittakaavassa. Jos maatalon tilallinen työkseen tuottaa viljaa ym. niihin tarvitaan koneita, ei ilman näitä synny sitä viljaa, vihanneksia ym muille ihmisille. Mun mielestäni pitää nähdä asia suuremmassa mittakaavassa, kuin vain omassa näkemyksessään.

Vierailija
31/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytossa_olevat_…

Autojen määrä ei ainakaan ole vähentynyt. Joka vuosi on vaan enemmän ja enemmän autoja liikenteessä. Eikä loppua näy! MInun mielestäni olisi ihan järkevää jos löytyisi parempia vaihtoehtoja henkilöautolla kulkemiselle.

Vierailija
32/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä valossa itsekin ihmettelen mihin Kokoomuksen maalailema leikkauspolitiikka oikein pohjautuu. Aikovatko he romahduttaa loputkin yhteiskunnasta massatyöttömyydellä vai alistua velanottoon.

Vierailija
33/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!

Aika uusavuton olet jos hitsipilli ei pysy kädessä.

Eiköhän siellä päässä kirjoita peppukipeytynyt uusavuton, joka vain purkaa pahaa oloaan pätevään DIY-kaveriin. On ihan eri juttu olla harraste-hitsaaja kuin ammattilainen ja varsinkin jos kantavia osia pitää hitsata, niin siinä ei kannata pelleillä, jos haluaa hengissä pysyä jatkossakin. Sen sijaan varaosia pystyy kuka tahansa motivoitunut henkilö vaihtamaan, ja myös pohjaa maalaamaan, ruostesuojaamaan yms. Kannattaa joskus kokeilla hitsaamista, ei ole mitään "tosta noin vaan"-hommaa.

Vierailija
34/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole asuminen halpaa Suomen maaseudullakaan. Samat vuokrat kuin isoissa kaupungeissa, koska kela maksaa.

Cool story bro. Asumistuet ovat jo pitkään olleet kuntakohtaisia, eikä maaseudulla hyväksytä samoja summia kuin pk-seudulla.

Vierailija
35/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomat eivät osaa huoltaa itse autoaan. Minä huollan melkein kaiken itse. Tosin ruostetta en voinut itse hoitaa ja sekin maksoi melkein tonnin hitsauttaa muutamat palat peltiä!

Eiköhän siellä päässä kirjoita peppukipeytynyt uusavuton, joka vain purkaa pahaa oloaan pätevään DIY-kaveriin. On ihan eri juttu olla harraste-hitsaaja kuin ammattilainen ja varsinkin jos kantavia osia pitää hitsata, niin siinä ei kannata pelleillä, jos haluaa hengissä pysyä jatkossakin. Sen sijaan varaosia pystyy kuka tahansa motivoitunut henkilö vaihtamaan, ja myös pohjaa maalaamaan, ruostesuojaamaan yms. Kannattaa joskus kokeilla hitsaamista, ei ole mitään "tosta noin vaan"-hommaa.

Kantavia osia? Tarkoitatko auton turvakaarta? Niihin ei kuulu koskea lainkaan.

-autokorimekaanikko.

Vierailija
36/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytossa_olevat_…

Autojen määrä ei ainakaan ole vähentynyt. Joka vuosi on vaan enemmän ja enemmän autoja liikenteessä. Eikä loppua näy! MInun mielestäni olisi ihan järkevää jos löytyisi parempia vaihtoehtoja henkilöautolla kulkemiselle.

Niitä olisi tulossa Kiinasta, eli kevyitä sähkökulkuneuvoja, mutta arvaapa saako niitä suomessa liikennekäyttöön kaikenmaailman turvallisuusvaatimusten seurauksena.

SItten jos siihen rakennetaan turvatyynyt, kolarissa kokoonpainuva runko ja satanallinen määrä abs jarruja luistonestojärjestelmiä, sen koppimopon hinta on 20 000 eruoa verotuksen seurauksena.

Parempi ajaa kolari polkupyörällä, jossa on lakisääteinen heijastin takana, kuin ajaa sateelta suojattuna jonkinlaisessa mopoautoa vastaavassa 3000 euroa maksavassa sähkökulkuneuvossa.

Vierailija
37/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset eivät ole vaihtoehto edes pk-seudulla/kehyskunnassa, jos työpaikalla pitää olla täsmällisesti ajallaan.

Jatkuvasti on raide poikki milloin milläkin syyllä; sähkövika, kiskovika, huono keli, korjaustyöt, joku hyppäsi alle, joku toinen raide lähistöllä ei toimi jne. Junat myöhässä, tasan yksi linja pysähtyy asemalla ja senkin välit on jo venytetty tuplaksi alkuperäisestä. Tosi mukavaa hei seisoa puoli tuntia lumimyrskyssä arpomassa, tuleeko junaa vai ei...

Bussit vähän luotettavampia, mutta kun niitä ei enää uudistuksen myötä kulje läheltäkään. Ja jos pitää vaihtaa, eivät odota toisiaan kuten ennen oli normaalia, vaan kaasuttavat jopa etuajassa tiehensä, jättäen matkustajat keskelle-ei-mitään.

Meidän perhe hommasi muuten alunperin auton siksi, että päiväkodista tuli valituksia siitä, miten lapsen hoitopäivät venyivät liian pitkiksi, kiitos julkisten.

Vierailija
38/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy Marinin hallitukselta.

Tämä. Mä olin varakkaampi Sipilän oikeistohallituksen aikana vaikka oli kikyt ja kaikki!

Mihin sinä olet rahasi hassannut? Jos kerran ennen olit varakkaampija nyt et enää ole.

Eliittiparemmiston jauhobileiden rahoitukseen, omaa mielipidettä siihen ei kysytty.

Mene palstapersu töihin niin on varaa ostaa auto.

Vierailija
39/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa päteviä ja "päteviä" DIY-ihmisiä. Pätevät tietävät oikeasti mitä tehdä, "pätevät" luulevat tietävänsä.

Vierailija
40/144 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs annatte fantsuttelijoille valtaa vuodesta toiseen.