Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sairastelu ja vanhemman poissaolo töistä

Vierailija
21.02.2023 |

Olen tässä seuraillut, että kuinka paljon pienten, juuri päiväkotiin vietyjen lasten vanhemmat ovatkaan poissa töistä hoitamassa lasta. Meilläkin töissä näin. Itse jo liki 50v sinnittelen ja en ole - onneksi- koskaan sairaana. Silti ei palkassa minua huomioida tästä sitoutuneisuudesta mitenkään. Oman lapsen vein vasta 3v hoitoon eikä hän muutenkaan paljon sairastellut.

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset sairastavat juuri nyt enemmän kuin koskaan ja se liittyy aiempaan eristykseen. Ihan kaikki lapsiperheet ovat tällä hetkellä siinä tilanteessa, että hyvällä tuurilla viikon pystyt olemaan putkeen päiväkodissa/koulussa. Opettajat ja päiväkodin työntekijät ovat myös samassa tilanteessa.

Aivan turhaa syyllistämistä. Kuka tahansa olisi mieluummin työpaikalla kahvitaukoineen kuin hoitamassa niitä kipeitä lapsia kotona.

Ja ne lapset tulee sinutkin vanhana hoitamaan ja tuottamaan sinulle palveluita, joita tarvitset työelämässä. He eivät ole mikään turha lisä yhteiskunnassamme vaan ihan työhön verrattavia tuottavuuden suhteen siinä mielessä.

Totta kai sairastelevat ja tulevat meitä kaikkia tulevaisuudessa hoitamaan. Mietin vain, että voi sitä lapsiperhekin jotenkin pohtia, että miten voisi vähentää tätä, että jatkuvasti ollaan poissa töistä. On kai tosiaan keinoja jakaa poissaoloja molempien vanhempien kesken (ellei ole sitä jo tehty ja jos on kaksi vanhempaa), tehdä lyhyempää työpäivää, siirtää hiukan lapsen hoitoonvienti-ikää (ehkä vastustuskyky parantunut) jne. 

Miten töistä poissaolo vähenee, jos lapsi viedään myöhemmin hoitoon? Oletko valmis maksamaan enemmän veroja ja nostamaan kodinhoidontukea, jotta ihmiset olisivat lasten kanssa kotona pidempään?

Olisin kyllä. Mielestäni on aivan hullua viedä pieni , vuoden vanha lapsi hoitoon ulkopuoliselle. 

Vierailija
62/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin paljon mieluummin töissä kuin kotona hoitamassa sairasta lasta. Ei ole herkkua. Lisäksi usein joutuu yöllä heräilemään kipeän lapsen kanssa.

Miksi et hanki hoitajaa kotiin?

Millä rahalla?

Sillä joka jää kun suhteuttaa menot tuloihin niin, että pärjää kun esim tulot laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi AP.

Ei sitä tiedä vaikka itsekin voittaisit tautilotossa sellaisen sairauden jolla saa oikein paljon sairaspoissaoloja.

Pidän peukkuja puolestasi 👍

Vierailija
64/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa joka uskaltaa rehellisesti myöntää, että tuli pidettyä pidennettyjä viikonloppuja lapsen sairauden varjolla?🤣

Vierailija
65/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheet tarvitsisivat nyt oikeasti jonkinlaista tukea yhteiskunnalta esim. kodinhoitajien palauttaminen palveluihin tai edes jonkinlaista myötätuntoa yhteiskunnan taholta. Ollaan oikeasti ihan loppu tähän sairasteluun eikä sitä auta se, että joku vielä kehtaa ajatella aiheesta näin.

Niinpä mutta niin lapsiperheillä kuin lapsettomillakin voi olla myös edessään se, että tosiaan ne vanhat vanhemmat tarvitsevat apua. Silloin onkin "kiva" hoidella asioita työpäivän jälkeen, aivan palkatta. Tällaiseen epäkohtaan kyllä saisi myös tulla jokin muutos.

Tänään oli taas aamutv:ssä asiaa siitä miten ihmisten pitäisi ottaa itse enemmän vastuuta vanhempiensa hoidosta. Mitä hemmettiä täällä tapahtuu jos puolet palkasta hukkuu veroihin ja eläkemaksuihin ennen tilille pääsyä, ja silti pitäisi itse työn ohella hoitaa lapset ja omat vanhemmat? Eihän tuohon taivu kukaan.

Vierailija
66/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota 10 vuotta, niin ne nyt poissa olevat pikkulasten vanhemmat on töissä joka päivä ja hoitaa sinunkin työt, kun sinä saikutat kaiken maailman iän tuomien kremppojen takia. Niin se vaan menee, meidän kaikkien elämään mahtuu erilaisia vaiheita, jotkut helpompia kuin toiset. No, toki toiset on onnekkaampia kuin toiset eikä saikuttelulle ole tarvetta, mutta luulis että sellainen ihminen ois vaan tyytyväinen eikä kadehtisi toisten sairaslomia ja lasten sairasteluja.

Vierailija
67/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin paljon mieluummin töissä kuin kotona hoitamassa sairasta lasta. Ei ole herkkua. Lisäksi usein joutuu yöllä heräilemään kipeän lapsen kanssa.

Millä rahalla?

Sillä joka jää kun suhteuttaa menot tuloihin niin, että pärjää kun esim tulot laskee.

Yhden päivän hoitajan hintaa varten pitäisi tehdä viikko töitä. Kerrotko miten tämä yhtälö oikein toimii? Jätetäänkö ruuat ostamatta vai asumiskulut maksamatta?

Vierailija
68/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi AP.

Ei sitä tiedä vaikka itsekin voittaisit tautilotossa sellaisen sairauden jolla saa oikein paljon sairaspoissaoloja.

Pidän peukkuja puolestasi 👍

Pidemmissä sairauslomissa kai sentään tippuu kelan päivärahalle eikä kuormita työnantajaa eikä kollegoitaan. Ja varmaan voi alkaa tehdä jotenkin kevennettyä työpäivää, jossa sairaus on huomioitu. Meneekö näin?

Vierailija
69/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se totta on, että sairauslomat keskittyvät vahvasti muutamille ihmisille. Jotkut ovat käytännössä joka kuukausi pois. Mielestäni ei olisi työnantajankaan puolelta millään lailla väärin, että niitä, jotka ovat töissä esim koko vuoden ilman poissaoloja, palkittaisiin jotenkin.  Yksityisellä puolella ehkä näin onkin?

Vierailija
70/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se epäreilua, kun lapsettomat tekee jatkuvasti toisen töitä omien lisäksi, mutta sitä ei saa sanoa.

Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Teen keikkaa kesäisin ja muun ajan olen esim etelelässä. Lapsiperheet pitäkää tunkkinne. Sitä niittää mitä kylvää.

Vierailija
71/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle tulee sairasteluputki aina, kun hän siirtyy kotihoidosta muiden lasten seuraan. Ihan sama tapahtuuko se 1-vuotiaana, 3-vuotiaana vai 6-vuotiaana (tai aiemmin 7-vuotiaana, kun mentiin suoraan ekalle luokalle).

Itse vein lapset hoitoon 5- ja hieman vajaa 3-vuotiaina. Olivat kerhoilleet yms. paljon. Ei tullut mitään sairastelukierrettä päiväkodin aloittamisesta.

Vierailija
72/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt 50 v ja ainokainen lapsi 17 v.

Ja kyllä minulla vielä toimii muisti sen osalta mitä ne ensimmäiset vuodet oli sen jälkeen kun lapsi aloitti päiväkodin. Se oli todella rankkaa. Ainainen huono fiilis ja stressi niistä poissaoloista, ihan oksetti soittaa työnantajalle, että lapsi on kipeä. Illalla kun alkoi näyttää siltä, että lapsi on tulossa kipeäksi niin se ainainen vääntö miehen kanssa siitä kumpi tällä kertaa jää kotiin jne. Ei ole ikävä niitä aikoja ja kyllä minulla riittää ymmärrys työkavereitten poissaoloille lapsien takia.

Ja lohdutuksena äideille, kyllä se helpottaa jossakin vaiheessa.

Kiitos, olet ihana

Vierailija
73/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset sairastavat juuri nyt enemmän kuin koskaan ja se liittyy aiempaan eristykseen. Ihan kaikki lapsiperheet ovat tällä hetkellä siinä tilanteessa, että hyvällä tuurilla viikon pystyt olemaan putkeen päiväkodissa/koulussa. Opettajat ja päiväkodin työntekijät ovat myös samassa tilanteessa.

Aivan turhaa syyllistämistä. Kuka tahansa olisi mieluummin työpaikalla kahvitaukoineen kuin hoitamassa niitä kipeitä lapsia kotona.

Ja ne lapset tulee sinutkin vanhana hoitamaan ja tuottamaan sinulle palveluita, joita tarvitset työelämässä. He eivät ole mikään turha lisä yhteiskunnassamme vaan ihan työhön verrattavia tuottavuuden suhteen siinä mielessä.

Totta kai sairastelevat ja tulevat meitä kaikkia tulevaisuudessa hoitamaan. Mietin vain, että voi sitä lapsiperhekin jotenkin pohtia, että miten voisi vähentää tätä, että jatkuvasti ollaan poissa töistä. On kai tosiaan keinoja jakaa poissaoloja molempien vanhempien kesken (ellei ole sitä jo tehty ja jos on kaksi vanhempaa), tehdä lyhyempää työpäivää, siirtää hiukan lapsen hoitoonvienti-ikää (ehkä vastustuskyky parantunut) jne. 

Miten töistä poissaolo vähenee, jos lapsi viedään myöhemmin hoitoon? Oletko valmis maksamaan enemmän veroja ja nostamaan kodinhoidontukea, jotta ihmiset olisivat lasten kanssa kotona pidempään?

Olisin kyllä. Mielestäni on aivan hullua viedä pieni , vuoden vanha lapsi hoitoon ulkopuoliselle. 

Kuule kun muutkin lapset sairastelee kuin ne alle vuoden ikäiset. Mun lapsella pahin vaihe on ollut nyt 3-4v iässä, sen ikäisestähän ei edes saisi enää kotihoidontukea. Esikoinen sairasteli ekana päikkyvuotenaan ja sen jälkeen ei juurikaan, mutta tää korona-aikaan kasvanut kuopus ei ole samanlaista vastustuskykyä saanut ja sairastaa sitten nyt siitäkin edestä. Saa nähdä kuinka kauan tää jatkuu.

Vierailija
74/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei vaan, suojelimme teitä keski-ikäisiä korona-aikana ja nyt pienet lapsemme sairastelevat jatkuvasti, kun heille ei ole ehtinyt kehittyä kunnon vastustuskykyä. Esim. tämän vuoden aikana lapsemme ovat olleet päikyssä enimmillään 6 päivää putkeen. Arvaa vaan olemmeko mieheni kanssa uupuneita, kun teemme työtä, jota kukaan ei poissaollessamme jatka. Ehkä ennemminkin meidän pitäisi saada se mitali, kun pyöritämme tätä katastrofia ja sinnittelemme jatkuvasti voimiemme äärirajoilla.

Meillä täsmälleen sama tilanne! Marraskuusta lähtien 3 lasta jatluvasti kipeinä. Joulut ja synttärit yms peruttu, ei olla ulkoiltu koko sinä aikana, kun lunta on ollut maassa. Omia töitä tehdään yöllä ja samalla valvotaan sairaiden lasten kanssa. Todellakin uuvuttaa!

Kiitos, tämä vertaistuki on ainoa asia, mikä lohduttaa! Yhteiskunnallisesta keskustelusta tuntuu täysin unohtuneen uupuneet perheet. Tuntuu myös kurjalta, kun huomaa työnantajan närkästymisen, mutta mitä ihmettä tälle tilanteelle oikeasti voisi tehdä. Miljoona kertaa mieluummin olisin töissä! Meillä isovanhemmat työelämässä, eivätkä voi auttaa sairasteluiden suhteen.

Joo, todellakin olisin mielummin töissä. Ahdistaa jo valmiiksi kun joku taas aivastaa. Meillä isovanhemmat viettävät talveaan Espanjassa, eikä heitä muitenkaan auttaminen kiinnostaisi. Itse ollaan lapsemme aina hoidettu, mutta tämän ketjun mielestä sekin on väärin, ei saisi jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Varmaan pitäisi yksin jättää taapero kotiin kuumeeseen?

Vierailija
75/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle tulee sairasteluputki aina, kun hän siirtyy kotihoidosta muiden lasten seuraan. Ihan sama tapahtuuko se 1-vuotiaana, 3-vuotiaana vai 6-vuotiaana (tai aiemmin 7-vuotiaana, kun mentiin suoraan ekalle luokalle).

Itse vein lapset hoitoon 5- ja hieman vajaa 3-vuotiaina. Olivat kerhoilleet yms. paljon. Ei tullut mitään sairastelukierrettä päiväkodin aloittamisesta.

Onnekas sinä.

Vierailija
76/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se totta on, että sairauslomat keskittyvät vahvasti muutamille ihmisille. Jotkut ovat käytännössä joka kuukausi pois. Mielestäni ei olisi työnantajankaan puolelta millään lailla väärin, että niitä, jotka ovat töissä esim koko vuoden ilman poissaoloja, palkittaisiin jotenkin.  Yksityisellä puolella ehkä näin onkin?

tätä mä lähinnä mietinkin enkä sitä, että kadehtisin kenenkään poissaoloja lapsen takia. Ei meidän firmassa palkita mitenkään. 

Vierailija
77/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla?

Yhden päivän hoitajan hintaa varten pitäisi tehdä viikko töitä. Kerrotko miten tämä yhtälö oikein toimii? Jätetäänkö ruuat ostamatta vai asumiskulut maksamatta?

Kerro miten yhtälö toimii, jos esim sairastut, eroat, jäät työttömäksi tai puoliso kuolee? Jos aikuinen ihminen ei selviä tuloitta viikkoa hänellä on yksinkertaisesti esim liikaa lapsia.

Vierailija
78/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt joulun jälkeen ollut influenssa, korona, räkätauti ja mahatauti. Tänä aamuna yksi lapsista alkoi taas oksentaa klo 5.00. Eli toinen mahatauti päälle. Poissaoloja ei tule miehelle, koska olen nuorimman kanssa vielä kotona. Isommat lapset ovat koululaisia.

Muistan tuon ajan, kun olin töissä ja isommat lapset hoidossa. Ihan hirveää. Meillä molempien vanhempien joustava työaika vähensi sairaspoissaoloja. Minä tein aamun ja jatkoin etänä kotoa. Mies teki aamun etää ja siirsi asiakkaansa iltaan. Näin saatiin poissaolot minimiin. Silti jotkut työkaverit näkivät vaivaa poissaoloistani, kun lähdin töistä vähän aiemmin. Eivät edes joutuneet tekemään töitäni, koska työni on itsenäistä. Meillä on eri tehtävät, mutta silti piti olla ilkeä. Ihmiset ovat paskoja.

Vierailija
79/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kun alettaisiin palkitsemaan niin sitten tultaisiin kipeinäkin töihin. Osahan näin tekee jo nytkin ja tulee tartuttamaan muut. Voi sitten vinkua muut tartutettuaan, että miksi taas on kaikki muut sairaana kotona.

Vierailija
80/207 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se epäreilua, kun lapsettomat tekee jatkuvasti toisen töitä omien lisäksi, mutta sitä ei saa sanoa.

Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Teen keikkaa kesäisin ja muun ajan olen esim etelelässä. Lapsiperheet pitäkää tunkkinne. Sitä niittää mitä kylvää.

En ole katkera, mutta kuitenkin 🎼🎤

- se lapseton vanhapiika täältä Mallorcalta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä