Lapsen sairastelu ja vanhemman poissaolo töistä
Olen tässä seuraillut, että kuinka paljon pienten, juuri päiväkotiin vietyjen lasten vanhemmat ovatkaan poissa töistä hoitamassa lasta. Meilläkin töissä näin. Itse jo liki 50v sinnittelen ja en ole - onneksi- koskaan sairaana. Silti ei palkassa minua huomioida tästä sitoutuneisuudesta mitenkään. Oman lapsen vein vasta 3v hoitoon eikä hän muutenkaan paljon sairastellut.
Kommentit (207)
Sulle on ap kultamitali tulossa multa postissa, ollos hyvä. T: Myöskin viisikymppinen HR
Lapselle tulee sairasteluputki aina, kun hän siirtyy kotihoidosta muiden lasten seuraan. Ihan sama tapahtuuko se 1-vuotiaana, 3-vuotiaana vai 6-vuotiaana (tai aiemmin 7-vuotiaana, kun mentiin suoraan ekalle luokalle).
Minäkin vein lapset hoitoon vasta, kun nuorin oli 3v. Siitä huolimatta sairastivat ekat hoitovuodet aivan älyttömästi. Nuorimmalla oli korvakierre, kolmet putket. Onneksi äiti auttoi ja tarv miehen kanssa vuoroteltiin.
Olisin silti ollut mieluummin töissä kuin sairaan lapsen kanssa kotona. Ehkä aika on omalla kohdallasi kullannut muistot.
Joku päivä nämäkin naiset ovat katkeria keski-ikäisiä mätisäkkejä, jotka nostattaa sitä omaa egoaan haukkumalla nuorempiaan.
Me askarrellaan lapsille sinulle mitali ja laitetaan postiin.
Minullakin on lapsi, joka ei ole ollut melkein koskaan kipeä. Olen kerran joutunut olemaan hänen takiaan pois töistä. Hyvää tuuria se vain on ollut. Toiset sairastelee enemmän kuin toiset. Minusta on ihan älyvapaata alkaa syyllistämään pienten lasten vanhempia lasten sairastelusta. Luuletko, ettei heillä ole tarpeeksi rankkaa ilman syyllistämistä? Valtaosa kokee kuitenkin huonoa omaatuntoa poissaoloista eikä tosiaan mitenkään nauti siitä sairaan lapsen hoitamisesta.
15 vuotta sitten jos nenä vuoti lapsella ei ollut ongelma viedä päiväkotiin mutta nyt on.
Meillä nämä poissaolot romahti, kun työnantaja palkkasi hoitajan kotiin. Kummasti ne lapsetkin alkoi sairastelemaan vähemmän.
Kyllä se tosi epäreilua on, siitä ei pääse mihinkään. Mielestäni ne vapaat pitäisi jotenkin kompensoida lapsettomille ja niille joiden lapset eivät sairasta/joku muu hoitaa sairauspoissaolot.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta sitten jos nenä vuoti lapsella ei ollut ongelma viedä päiväkotiin mutta nyt on.
Päiväkodista soitertaan nykyisin hakemaan heti, kun kerran aivastaa. Ihan sairasta. Onneksi omat lapset liki aikuisia, mutta siskon lapset koko ajan pois päiväkodista. Hoitoon ei saa viedä jos nenä vuotaa. Minusta tuntuu, että kaikilla leikki-ikäisillä vuotaa talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodista soitertaan nykyisin hakemaan heti, kun kerran aivastaa. Ihan sairasta. Onneksi omat lapset liki aikuisia, mutta siskon lapset koko ajan pois päiväkodista. Hoitoon ei saa viedä jos nenä vuotaa. Minusta tuntuu, että kaikilla leikki-ikäisillä vuotaa talvisin.
Työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Olet idiootti. Sairasteluille ei voi mitään ja kaikki ei pysty olemaan 3 vuotta kotona kun ei ole rikasta miestä eikä rahaa. Pääsit nyt pätemään että minä en ole ollut saikulla yhtään ja minä olen niin hyvä ihminen. Huh hu. Meni kyllä tunteisiin kun lapseni on vakavasti sairas.
ei ole rikasta miestä (olen ap) ja herran jestas! Tajuan kyllä sen, että lapsi on vakavasti sairas ja se on asia erikseen. Varmasti vanhempi sitten jo ehkä lutvii työssä käynnintäysin eri tavalla silloin. Tarkoitin näitä viikoittain toistuvia pikku nuhia, oksennustauteja jne. Mielestäni niitä vuoden vanhoja ei pitäisi päiväkotiin viedä vaan pohtia, että olisiko elintason laskeminen muutamaksi vuodeksi mahdollista.
Hei vaan, suojelimme teitä keski-ikäisiä korona-aikana ja nyt pienet lapsemme sairastelevat jatkuvasti, kun heille ei ole ehtinyt kehittyä kunnon vastustuskykyä. Esim. tämän vuoden aikana lapsemme ovat olleet päikyssä enimmillään 6 päivää putkeen. Arvaa vaan olemmeko mieheni kanssa uupuneita, kun teemme työtä, jota kukaan ei poissaollessamme jatka. Ehkä ennemminkin meidän pitäisi saada se mitali, kun pyöritämme tätä katastrofia ja sinnittelemme jatkuvasti voimiemme äärirajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on lapsi, joka ei ole ollut melkein koskaan kipeä. Olen kerran joutunut olemaan hänen takiaan pois töistä. Hyvää tuuria se vain on ollut. Toiset sairastelee enemmän kuin toiset. Minusta on ihan älyvapaata alkaa syyllistämään pienten lasten vanhempia lasten sairastelusta. Luuletko, ettei heillä ole tarpeeksi rankkaa ilman syyllistämistä? Valtaosa kokee kuitenkin huonoa omaatuntoa poissaoloista eikä tosiaan mitenkään nauti siitä sairaan lapsen hoitamisesta.
Niin mutta onhan tämä aivan hullu tilanne työnantajan kantilta ja muiden työkavereidenkin. Viikoittain muutama päivä kotona hoitamassa kipeää lasta ja palkka juoksee. En oikeasti tajua. Enkä vähättele sitä, että totta kai lapset sairastavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet idiootti. Sairasteluille ei voi mitään ja kaikki ei pysty olemaan 3 vuotta kotona kun ei ole rikasta miestä eikä rahaa. Pääsit nyt pätemään että minä en ole ollut saikulla yhtään ja minä olen niin hyvä ihminen. Huh hu. Meni kyllä tunteisiin kun lapseni on vakavasti sairas.
ei ole rikasta miestä (olen ap) ja herran jestas! Tajuan kyllä sen, että lapsi on vakavasti sairas ja se on asia erikseen. Varmasti vanhempi sitten jo ehkä lutvii työssä käynnintäysin eri tavalla silloin. Tarkoitin näitä viikoittain toistuvia pikku nuhia, oksennustauteja jne. Mielestäni niitä vuoden vanhoja ei pitäisi päiväkotiin viedä vaan pohtia, että olisiko elintason laskeminen muutamaksi vuodeksi mahdollista.
No mun lapset on jo 3 ja 6. Sairastavat aivan jatkuvasti. Miten kauan mun pitäisi olla kotona niiden kanssa? Kouluikäänkö? Kuka sen maksaisi? Tässä maassa ei pärjää normaalit perheet, jos toinen vanhemmista on kotona vuosikausia. Töihin on mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on muuttunut aika paljon niistä ajoista, kun sinulla oli pieniä lapsia :) Ihan ei elintason laskeminen riitä ainakaan pk-seudulla elättämään perhettä.
Jaa. Minä vein lapsen hoitoon 3-vuotiaana viime syksynä ja on ollut vain muutaman viikon terveenä sen jälkeen. Eipä ikä ratkaise näin pienillä. Ja ollaan oltu miehen kanssa vuorotellen pois töistä, omia sairaslomia esimerkiksi miehelläni on pyöreä 0 edeltävältä 9 vuodelta. Ja minullakin vain 3 sairauslomapäivää äitiyslomaa edeltävältä 6 vuodelta. Mitä me nyt voitettiin vai hävittiinkö vai mikä kilpailu tämä on? Ai niin, ikä oli tärkeä, olen 39 ja mies 46. Ei siis ihan taianomaisia 50-vuotiaita olla.
Eilen just taisi olla keskustelu näistä viikkotolkkujen lasten takia sairaspoissaoloista ja perhearjen pyörittämisestä joka päivä puhelimin ja viestein työaikana, verrattuna jonkun toisen viiden minuutin röökitaukoon pari kertaa päivässä, ruoka- tai kahvitauolla...