Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jonkun masennukseen voi auttaa joku kävely?

Vierailija
21.02.2023 |

Sanotaan että masentuneen olon parantaa esim. ulkoilu. No ei paranna, ei ne murheet minnekään katoa. Jos on energiaa niin eikö sen lenkin sijaan pitäisi alkaa työstämään elämänmuutosta jolla se masennus joskus helpottaisi? Mikään kävely ei paranna :D

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jokainen kävelylenkki autuaaksi tee. Muistan kun olin allapäin ja ärtynyt. Lähdin tekemään tunnin lenkkiä ja siellä ärsytys nosti vain päätään, kun koko helkun lenkin ajan ehti olla omat ajatukset seuranaan. Sain ehkä raitista ilmaa, mutta olo siitä ei parantunut. Sillä kerralla varmaan viinapaukku ja sauna olisi saattanut olla parempi keino.

Tämä! Itselläni ainakin siellä kävelyllä yksin lähinnä asiat pyörii niissä ikävissä jutuissa.

Vierailija
42/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimistö alkaa tuottamaan endorfiineja (mielihyvähormoneja)  liikunnan aikana. Olisiko tässä se syy?

Mä en vielä viisikhmppisenä ole tåtä ihmettä kokenut. En tosin harrasta varsinaista hikiliiikuntaa (koska en saa siitä miään) mutta arjen hyötyliikuntaa, ulkoilua (hiihto, pyöräily) tms. Eli hyvää oloa odotellessa... En tosin ole masentunutkaan.

Nyt jos sinulta estettäisiin liikkuminen niin huomaisit että kyllä se liikunta sulle vaan endorfiineja antoi. Eihän liikunnan tarvitsekaan olla mitään suorittamista verenmaku suussa että siitä olisi hyötyä sekä mielelle että keholle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi kävely ihmeitä tee, mutta päivittäiset tai viikottaiset kävelyt säännöllisesti voi tehdä kyllä.

Vierailija
44/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus ja murehtiminen eivät ole samoja asioita. Totta kai masentunutkin voi murehtia, mutta masennus on olotila jolle ei tunnu olevan mitään järkevää selitystä. Tietenkin pitää muistaa, että kaikki päihteet (kyllä, myös monien ihannoima kannabis) sekä monet mielialalääkkeet aiheuttavat masennusta. Onkin "hauskaa", että ahdistukseen tarkoitettu lääke voi aiheuttaa masennusta, johon taas annetaan toinen lääke, joka taas voi aiheuttaa muita oireita. Siksi mielialalääkityksellä olevalla henkilöllä on usein monta lääkettä käytössä samanaikaisesti. Tämän takia lääkkeitä ei pitäisi määrätä niin helposti kuin niitä nykyään määrätään, vaan mielialaongelmien todellinen syy pitäisi aluksi selvittää perusteellisesti ja vasta sitten voisi lääkityksen aloittaa, jos on tarpeen. Kuten jo tavallaan kerroin, hyvin usein nimittäin mielenterveysongelmien taustalla on päihteet.

Hiukan off topiciksi meni, mutta siis masennus ja murehtiminen eivät missään tapauksessa ole samoja asioita.

Mulla auttaa kannabis sata kertaa paremmin kuin joku kävely. Lääkkeitä en käytä koska niistä ei ole mitään apua enkä halua olla täysin tunteeton, turtunut zombi.

Vaikea-asteinen masennus.

Totta kai päihteet auttavat sillä hetkellä kun on niiden vaikutuksen alainen, mutta niiden aiheuttamat ongelmat ilmaantuvatkin vasta siinä vaiheessa kun päihteen vaikutus on hävinnyt. Minä olen aivan 100% varma, että sinun oletettu "vaikea-asteinen masennuksesi" katoaa tai vähintään lievittyy merkittävästi, kun jätät päihteet kokonaan pois vähintään kuukaudeksi. Taidat kuitenkin olla jo sen verran päihderiippuvainen, että et pysty siihen yksin.

Heh. Tälläkin hetkellä olen ollut noin kuusi viikkoa polttamatta pilveä. Alkoholia olen käyttänyt kahden lonkeron verran. Kun sairastuin masennukseen, en käyttänyt päihteitä ollenkaan. Että niin hurja riippuvuus täällä. Voit ottaa olettamuksesi ja työntää ne sinne ja syvälle

Tilalle tullut esim. nettiriippuvuus, tai ollut koko ajan?

-eri

Vierailija
45/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta ainakaan minulla mitään, ja on pitkään ollut masennusta. Käyn usein kävelyllä, kun ei juuri muutakaan puuhaa ole, mutta ei siitä sen parempi mieli tule. Ehkä se silloin piristää, jos on vähän huono mieli eikä oikeaa masennusta.

Vierailija
46/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te kävelette joita kävely ei piristä? Kaupungissa? Luontopolulle mars!

Vierailija
47/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuosikymmeniä vaikea-asteinen krooninen masennus. Kävelen koiran kanssa noin kympin päivässä, ja lähinnä se uuvuttaa minut yhä vain kuoliaaksi. Masennukseen apu on puhdas nolla.

Vierailija
48/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole koskaan auttanut. Viime vuonna askelmäärä keskiarvo/päivä 9900 kpl ja kun teen masennustestin, saan aina vastaukseksi vaikea masennus. Kaiken vapaa-ajan makaan sängyssä silmät kiinni kun en edes tv-sarjoja jaksa katsoa. Työkuntoinen sentään olen nyt kun hyvä lääkitys. En pärjäisi ilman lääkkeitä.

Vierailija
49/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus ja murehtiminen eivät ole samoja asioita. Totta kai masentunutkin voi murehtia, mutta masennus on olotila jolle ei tunnu olevan mitään järkevää selitystä. Tietenkin pitää muistaa, että kaikki päihteet (kyllä, myös monien ihannoima kannabis) sekä monet mielialalääkkeet aiheuttavat masennusta. Onkin "hauskaa", että ahdistukseen tarkoitettu lääke voi aiheuttaa masennusta, johon taas annetaan toinen lääke, joka taas voi aiheuttaa muita oireita. Siksi mielialalääkityksellä olevalla henkilöllä on usein monta lääkettä käytössä samanaikaisesti. Tämän takia lääkkeitä ei pitäisi määrätä niin helposti kuin niitä nykyään määrätään, vaan mielialaongelmien todellinen syy pitäisi aluksi selvittää perusteellisesti ja vasta sitten voisi lääkityksen aloittaa, jos on tarpeen. Kuten jo tavallaan kerroin, hyvin usein nimittäin mielenterveysongelmien taustalla on päihteet.

Hiukan off topiciksi meni, mutta siis masennus ja murehtiminen eivät missään tapauksessa ole samoja asioita.

Mulla auttaa kannabis sata kertaa paremmin kuin joku kävely. Lääkkeitä en käytä koska niistä ei ole mitään apua enkä halua olla täysin tunteeton, turtunut zombi.

Totta kai päihteet auttavat sillä hetkellä kun on niiden vaikutuksen alainen, mutta niiden aiheuttamat ongelmat ilmaantuvatkin vasta siinä vaiheessa kun päihteen vaikutus on hävinnyt. Minä olen aivan 100% varma, että sinun oletettu "vaikea-asteinen masennuksesi" katoaa tai vähintään lievittyy merkittävästi, kun jätät päihteet kokonaan pois vähintään kuukaudeksi. Taidat kuitenkin olla jo sen verran päihderiippuvainen, että et pysty siihen yksin.

Heh. Tälläkin hetkellä olen ollut noin kuusi viikkoa polttamatta pilveä. Alkoholia olen käyttänyt kahden lonkeron verran. Kun sairastuin masennukseen, en käyttänyt päihteitä ollenkaan. Että niin hurja riippuvuus täällä. Voit ottaa olettamuksesi ja työntää ne sinne ja syvälle

-eri

Voi kiesus taas. Tullut minkä tilalle? Ei, ei ole päihde-, netti-, seksi-, ruoka-, ostos- tai mitään muutakaan riippuvuutta. En omista edes läppäriä. Sairastuvatko siis vain jostakin riippuvaiset ihmiset masennukseen? Jo on taas logiikka. Ja kaikki tämä vain siksi, että sanoin pilven polton auttavan paremmin kuin kävelemisen. Ei se tarkoita, että pitäisi aamusta iltaan päivittäin poltella. Ja hei, mä haen ne hatsit aina kävellen silloin kun haen, kai se lasketaan?

Vierailija
50/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin masennuksen lisäksi myös ahdistuneisuudesta, joka pahimpina päivinä estää minua poistumasta asunnosta. Ja voin vannoa, että ne päivät, kun olen vain neljän seinän sisällä, ovat huomattavasti pahempia kuin ne, jolloin kykenen käymään kävelyllä. Kävelylenkin tehoon vaikuttaa omalla kohdalla todella paljon reitin valinta ja miljöö, jossain kerrostalojen ja liikenteen keskellä ei ole olo kohentunut, mutta jos on mahdollista nähdä puita, puistoja tai vettä, niin kyllä se vaan virkistää. Ei paranna, mutta tekee siitä päivästä paremman.

Vierailija
51/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ymmärtää olla ylpeä itsestään jos saa itsensä masentuneena tai ahdistuneena tekemään asioita (eli vaikka sinne kävelylle.) Siitäkin se hyvä olo tulee kun ylittää itsensä. Pystyi tekemään jotain vaikeaa. Tietysti masentunut on monesti perfektionisti jolle ei ikinä mikään riitä. Mikä taas voi johtaa siihen ettei yritä jossain vaiheessa enää mitään, kun ei mikään ole kuitenkaan sellaista kuin muka pitäisi olla. Ei tullut hillittömiä kiksejä, kuntokin huonompi kuin haluaisi sen olevan. Keskittyy vain negatiiviseen, niin toimii muutenkin masentuneen mieli ja sitä vastaan kannattaa kyllä yrittää kamppailla.

Vierailija
52/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti:

Jos on todettu vaikea-asteinen masennus, voiko lainkaan parantua ilman hoitoa? Lääkkeitä? Terapiaa?

Vierailija
53/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha odottaa, että mikään auttaa, jos on päättynyt, ettei mikään auta. Itsesäälissä vellominen on paras keino pysyä masentuneena. Jos ei löydä yhtäkään syytä lähteä vaikka vastentahtoisesti ulos, ei mikään vakuuttelu eikä mahti maailmassa saa ajatusta kääntymään. Silloin pitää vain linnottautua tiiviimmin sohvan pohjalle, hyväksyä oma valhe totuudekseen: ei auta ei.

Vierailija
54/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kävelylenkin jälkeen olen hymyssä suin, juoksulenkin jälkeen olo on ihan mahtava ja onnellinen. Miksipä et kokeilisi.

Vierailija
55/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Voi kiesus taas. Tullut minkä tilalle? Ei, ei ole päihde-, netti-, seksi-, ruoka-, ostos- tai mitään muutakaan riippuvuutta. En omista edes läppäriä. Sairastuvatko siis vain jostakin riippuvaiset ihmiset masennukseen? Jo on taas logiikka. Ja kaikki tämä vain siksi, että sanoin pilven polton auttavan paremmin kuin kävelemisen. Ei se tarkoita, että pitäisi aamusta iltaan päivittäin poltella. Ja hei, mä haen ne hatsit aina kävellen silloin kun haen, kai se lasketaan?

Kaikki kondiksessa siis, jatkakaa

Vierailija
56/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko lukea ne tutkimukset mitä kävelyn suhteen on tehty ja miten se auttaa masennukseen? Ei tarvitse sitten ihmetellä. Meillä on ihan omassa kehossa sisäänrakennettuna mekanismeja jotka tuottaa meille terveyttä. 

Vierailija
57/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te kävelette joita kävely ei piristä? Kaupungissa? Luontopolulle mars!

Pöh. Se on aivan sama lähdenkö ytimeen kävelemään vai tuonne Keskuspuistoon luonnon helmaan. Yhtä hyödytöntä. Jos ei olisi koiraa, en edes menisi. Usein käydään tekemässä ne pidemmät lenkit öisin tai tosi aikaisin aamulla jotta näkisin mahdollisimman vähän muita ihmisiä.

Vierailija
58/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kävelyllä ja kuntoilen säännöllisesti, mutta silti sanoisin olevani edelleen vakavasti masentunut. Kyseessä on SAIRAUS, johon liittyy myös fysiologisia muutoksia. Sama kun syöpäsairaalle sanoisi: käypä kävelyllä niin paranet.

Vierailija
59/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kävelyllä ja kuntoilen säännöllisesti, mutta silti sanoisin olevani edelleen vakavasti masentunut. Kyseessä on SAIRAUS, johon liittyy myös fysiologisia muutoksia. Sama kun syöpäsairaalle sanoisi: käypä kävelyllä niin paranet.

Millaisia fysiologisia muutoksia? Lähdettä?

Vierailija
60/102 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on lääke, mutta sitä pitää jatkaa päivästä toiseen jotta tulokset tuntuu.