Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsille tarkoitettu hahmo jota inhosit lapsena?

Vierailija
21.02.2023 |

Itseni puolesta täytyy sanoa Katto Kassinen.

Kommentit (1230)

Vierailija
681/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti inhonnut, mutta nalle luppakorvan tunnarin loppu  : " kaikki mua rakastaa", sai kiukun pintaan joka kerta, kun ajattelin silloin että : "mitenniin, en mä ainakaan rakasta".

Ja joku täällä mainitsi pellefantin, se oli muuten todella rasittava ja itsekäs.

Ei kaikki, vaan lapset mua rakastaa.

Vierailija
682/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ördög kirjoitti:

Hattuset, eli Chapi Chapo. Ne olivat minsta pelottavia. Kummallista puhetta ja kolkko kubistinen maailma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chapi_Chapo

Ja minä taas niin rakastin hattusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapsiainen 

Vierailija
684/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle Positiivi

Vierailija
685/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepakko

Vierailija
686/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko Nieminen, horror

Vierailija
687/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi yritys

Nukke Nieminen

Vierailija
688/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rölli-peikko oli mielestäni yhtä aikaa sekä ärsyttävä että tylsä enkä koskaan ymmärtänyt sen suosiota. Olin lapsi niiden 80- ja 90-luvun Rölli-sarjojen aikaan, en ole nähnyt myöhemmin tehtyjä Rölli-elokuvia joten niitä en kommentoi. 

Ja jouluaaton joulupukin kuuman linjan joulupukki oli tylsä jaarittelija, mieluummin olisin katsellut pelkkiä piirrettyjä. 

Tämä! Olen lähemmäs 60-vuotias mutta muistelen, että jouluaattona olisi tullut aamusella ihania piirrettyjä ja nukke-animaatioita. Monet olivat mm.silloisista  itä-blokin maista, erittäin taitavasti tehtyjä.

Jotkut piirretyistä olivat jopa karmeita. Eräässäkin pöllö hukkui avantoon. Se jäi mieleen suorastaan järkyttävänä. (Tarkoitan järkyttävällä, sitä miten sitä ennen tarkoitettiin) Mutta se ei suinkaan joulua pilannut, antoipahan päivään lisäjännitystä.

Mutta muistanko tosiaan tämän väärin? 

Kun  se aaton ohjelma muuttui jotenkin typeräksi, joulupukille soittelivat kaikki juuri puhumaan oppineet penskat  soperrellen loputtomiin katsojista pitkästyttäviä jorinoitaan. Ja taustalla leikkeli joku kymmenvuotias kartonkia tonttuhattu päässään.

Häh? Mihin ne piirretyt jäi? Ja milloin?

Hyvä kysymys! Minua ei olisi saanut mikään muu ylös sängystä jouluaattoaamuna yhdeksältä kuin aattoaamun piirretyt, ne olivat niin harvinaista herkkua siihen aikaan. Ja miten hienosti tehtyjä ne olivat, vaikka suurimmaksi osaksi katsoinkin niitä mustavalkotelkkarista, väritelkkari meille ostettiin vasta kun olin 11-vuotias. Muistan yhdenkin, jossa jääkarhu ja sen pentu tallustelivat kuutamossa, kamerakulma oli vinosti niiden yläpuolella ja se tunnelma oli jotain ihan muuta. Olisiko ollut tsekkiläistä tuotantoa se?

Tämä nykyinen aamuohjelma ei kiinnosta ollenkaan tätä myös lähemmäs kuusikymppistä, ainoa kiva juttu on siinä ne Walking In The Airin alkutahdit pianolla. Lumiukko se meilläkin aloittaa sen varsinaisen joulunvieton.

Minun mieleeni on jäänyt tarina tytöstä, joka meni johonkin köyhään taloon. Vannotti mökin asujaa, ettei saanut yöllä kurkkia huoneeseen. Tyttö muuttui yöllä joutseneksi ja tekikö sulista pitsiä tai jotain. En tarkkaan muista. Mökin asukas ei malttanut olla kurkistamatta huoneeseen ja tämä tyttö lähti pois. Ja ne kaikki muut ohjelmat jouluaattona, niin ihania piirrettyjä.

N52

Vierailija
689/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ti-ti -nalle on aivan kamala. Ylipirteä emäntänsä ehkä vielä pahempi.

Vierailija
690/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuusto ja Luikin luoma lonkerokäsinen olento. Oli niitä muitakin pahiksia jotka herättivät inhoa, mutta mä en enää niitä muista.

En mä oikein Santustakaan lapsena pitänyt, mutta ei se mikään kuvottavakaan ollut.

Vierailija
691/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Animaaniset aiheutti ahdistusta.

Vastaava mitä taas itse katsoin ahkeraan oli Tiny Toons. Muuten tykkäsin, mutta hahmoista ärsytti Elviira-tyttö. 

Vierailija
692/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallace ja Gromit. Karmeaa vahanaaman vääntelyä!

Vierailija
693/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap sekä kommentoijat, täältä tulee vähän ohista.

Anni Swanin Jänis Vemmelsäären seikkailuja, kansikuvassa Jänis Vemmelsääri lyö Tervapöpöä turpaan.

Tämä nimenomainen painos on käsittääkseni 50-luvulta? 

Kirja ja sen mustavalkoiset kuvat pelottivat minua lapsena ja pelottavat vieläkin.

Kuka piirtikään ne kuvat?

Kammottava kuva Kettu Repolaisesta, joka on olevinaan kuollut. Lepattavat kynttilät, iso rautasänky ja siinä laakeat lakanat...

Ehkä tarinat olivat hauskoja, mutta kuvat herättivät minussa ahdistusta ja pelkoa. En uskaltanut katsoa kirjan kuvia yksin.

Hei ihan tosi, nyt viet sen pääsi tutkittavaksi, jooko. Se oli Susi Hukkanen, joka muka oli kuollut! Ja Kettu R. jallitti Jänis V:n tervehdyskäynnille kuolleen tykö. Verraton kirja muutenkin. Lue se uudelleen, pelko haihtuu! Lue se niin, että joku pitää sinua kädestä kiinni. Mielellään joku oikein pelottava, niin sitten ei kirja enää tunnu niin pelottavalta, jooko.

Selvä. Varaan ajan heti psykiatrille. Näytän hänelle tämän keskusteluketjun.

Varmasti hän käskee minut vuosikausia kestävään terapiaan.

Kiitos, Sinulle avustasi!

Josko kuitenkin mentäisi yhdessä sinne pää-tohtorille?

Tarinassa oli nimen omaan niin, että Susi H. tuli kertomaan sille Jänikselle, että Kettu Repolainen se heitti veivinsä tänä aamuna ja makaa nyt sängyssä kankeana. 

Vemmelsääri aavisteli pahaa, mutta menin kuitenkin tsekkaamaan asian.

Kettuhan makasi tosiaan sellaisessa hienossa rautasangyssä isot kynttilät palaen. Mutta siinä kohtaa kettu sakkasi korttinsa väärin, kun Jänis huijasi hänet nostamaan toisen takakoipensa ja sanomaan "vahoo", niinkuin kuolleet monesti tekevät.

Ja edelleen, ne käsittääkseni alkuperäiset mustalla piirretyt kuvat olivat jotenkin pelottavia.

Mutta, psykiatrille  mennään ja sinä tulet mukaan.

Hyvää yötä!

Vierailija
694/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni kertoo inhonneensa Ti-ti-Nallea, mutta mä tykkäsin siitä<3 taisin olla lapsena yksinkertainen.

Vierailija
695/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Katti Matikaisen koirakaveri, Nakkirakki taisi olla sen nimi. Katti itsekin oli jo ärsyttävä, mutta tuo koira sai kyllä hermot kireälle joka kerta kun se ohjelmassa esiintyi. 

Vierailija
696/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pienenä Jöröjukka-kirja. Ihan kamala, 1800-luvun lasten pelottelua koko opus. Opin vielä lukemaan 5-vuotiaana ja ne jutut oli liian pelottavia niin pienelle, mutta eihän silloin kukaan välittänyt siitä, mitä luen. Muistan vieläkin ne piirroskuvat, miten pelottavia ne olivat. Esimerkiksi tyttö joka ei syönyt puuroa; viimeisessä kuvassa äiti vei puurolautasen tytön haudalle.

Puurolautanen vietiin Velli-Vilhon haudale. "Ma puuroani en nyt syö, en syö".

Lainasin kirjan monesti 70-luvulla, se oli jännittävä.

Joskus 80-puolivälissä (?) kirjasta tehtiin uusintanäköispainos ja ostettiin. Olin silloin jo nuori aikuinen ja raa´at piirrokset tarinoineen kiinnostivat merkillisellä tavalla. Paha sai aina palkkansa.

Tyttö leikki tulitikuilla vaikka kielletty oli. Pian "oli tulessa hameet, hivukset".

Lopussa kissat itkevät työn tuhkaläjän vieressä ja kyyneleet suorastaan suihkuavat. 

Ilmaan katsoja-Hannu putosi satama-altaaseen koulusalkkuineen. Hannu pelastui täpärästi mutta "salkku tietään samoaa", ajelehti siis pois aaltojen mukana.

Yksi ilkeä poika repi kärpäsiltä siivet ja löi siskoaan ja erehtyi potkaisemaan koiraan. Koirapa tarrasi hampaillaan pojan jalkaan, niin että tuli verenmyrkytys. Poika muistaakseni kuoli ja loppukuvassa koira herkuttelee ruokaliinaa kaulassaan herkuilla, jotka oli tarkoitettu pojalle.

Konrad imi peukaloaan vaikka äiti kielsi. Jos imet peukaloaan niin "räätäl tulee, leikkaakin, sun peukalos kuin paperin" "Tuskin äiti mennyt on, pisti suuhun peukalon. Pau! Jo ovi aukeaa! Räätäl huippaa harppaa  pojan luo, jol´on tuhma tapa tuo. Sakset sanoo niks ja naks, peukaloiset riks ja raks. Peukaloiset poissa on, voi! Huus poika onneton!"  Ja peukalon tyngistä todella tuli verta.

Käsitinkö oikein, että se oli jokin saksalainen tohtori joka piirsi ja kirjoitti nuo hyytävät tarinat opetukseksi lapsilleen. 

Vierailija
697/1230 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pienenä Jöröjukka-kirja. Ihan kamala, 1800-luvun lasten pelottelua koko opus. Opin vielä lukemaan 5-vuotiaana ja ne jutut oli liian pelottavia niin pienelle, mutta eihän silloin kukaan välittänyt siitä, mitä luen. Muistan vieläkin ne piirroskuvat, miten pelottavia ne olivat. Esimerkiksi tyttö joka ei syönyt puuroa; viimeisessä kuvassa äiti vei puurolautasen tytön haudalle.

Puurolautanen vietiin Velli-Vilhon haudale. "Ma puuroani en nyt syö, en syö".

Lainasin kirjan monesti 70-luvulla, se oli jännittävä.

Joskus 80-puolivälissä (?) kirjasta tehtiin uusintanäköispainos ja ostettiin. Olin silloin jo nuori aikuinen ja raa´at piirrokset tarinoineen kiinnostivat merkillisellä tavalla. Paha sai aina palkkansa.

Tyttö leikki tulitikuilla vaikka kielletty oli. Pian "oli tulessa hameet, hivukset".

Lopussa kissat itkevät työn tuhkaläjän vieressä ja kyyneleet suorastaan suihkuavat. 

Ilmaan katsoja-Hannu putosi satama-altaaseen koulusalkkuineen. Hannu pelastui täpärästi mutta "salkku tietään samoaa", ajelehti siis pois aaltojen mukana.

Yksi ilkeä poika repi kärpäsiltä siivet ja löi siskoaan ja erehtyi potkaisemaan koiraan. Koirapa tarrasi hampaillaan pojan jalkaan, niin että tuli verenmyrkytys. Poika muistaakseni kuoli ja loppukuvassa koira herkuttelee ruokaliinaa kaulassaan herkuilla, jotka oli tarkoitettu pojalle.

Konrad imi peukaloaan vaikka äiti kielsi. Jos imet peukaloaan niin "räätäl tulee, leikkaakin, sun peukalos kuin paperin" "Tuskin äiti mennyt on, pisti suuhun peukalon. Pau! Jo ovi aukeaa! Räätäl huippaa harppaa  pojan luo, jol´on tuhma tapa tuo. Sakset sanoo niks ja naks, peukaloiset riks ja raks. Peukaloiset poissa on, voi! Huus poika onneton!"  Ja peukalon tyngistä todella tuli verta.

Käsitinkö oikein, että se oli jokin saksalainen tohtori joka piirsi ja kirjoitti nuo hyytävät tarinat opetukseksi lapsilleen. 

Kirjoitin niin innoissani, että tuli lukuisia kirjoitusvirheitä, pah.

Vierailija
698/1230 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ti-ti -nalle on aivan kamala. Ylipirteä emäntänsä ehkä vielä pahempi.

Ti-ti -nallella on sieluton katse. Tai, itse asiassa näyttää vainaalta... Ehkä emäntä yrittää kompensoida sitä.

Vierailija
699/1230 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppi Pitkätossu.

Vierailija
700/1230 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaahteranmäen Eemelin isäukko oli pelottava, näytti niin vihaiselta että arvelin että se tappaa Eemelin ja sitten kun oikeassakin elämässä lapsena oli aina noita vihaisia ukonkäppyröitä...

https://pbs.twimg.com/media/EnDewuoWMAYHqgK.jpg

Eihän!

Allan Edvall oli niin lahjakas ja suuri näyttelijä. Esimerkiksi Fanny ja  Aleksander-filmissä.

Ja olihan se  tietysti paskianen Vaahteramäen Eemelissä, mutta kuitenkin loppujen lopuksi reilu.

Tätähän tässä ketjussa ei kysytty. Näyttelijä saattaa olla vaikka kuinka lahjakas, mutta Eemelin isäukon roolissa lapsen silmin osasi kyllä olla pelottava raivoukko. Eemelille sattui ihan pelkästään vahinkojakin ilman mitään ilkeitä tarkoituksia, kuten se mustikkakulho joka vahingossa putosi isän päähän ja ukko raivostui siitä tietysti ihan hurjaksi...

Eikö se ollut kulhollinen veripalttutaikinaa, jota Eemeli esitteli isälle ilahduttaakseen häntä? Ja täysinäinen kulho keikkasi isän päähän.

Ja Eemeli itse sai posliinipilkkumin päähänsä koska....nyt en muista miksi? Lääkäriin siinä kuitenkin piti mennä ja tohtori sen pilkkumin taisi kopauttaa rikki( Joka harmitti nuukaa isää).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme