Ärsyttää taas "taistella" kesälomista
Kaikki haluavat samaan aikaan heinäkuussa, koska lapset ja/tai mies. Katsotaan miten tässä käy mutta suoraan sanoen en jaksaisi. Haluaisin kuitenkin olla lasten kanssa edes hetken samaan aikaan.
Muita samassa jamassa?
Kommentit (84)
Kaverin työpaikalla pomo kyllästyi lomaveivaamiseen ja päätti, että puolet porukasta lomailee alkukesän ja puolet loppukesän. Vaihto tapahtuu 15.7. ja vuorovuosin loma-aika vaihtuu. Riidat loppui siihen ja sekin helpottaa, kun tietää vuosien päähän, mihin loma ajoittuu. Omalla työpaikalla uhkailtiin, että lomat voidaan pitää kiertävinä kuukausina toukokuusta syyskuun, mutta sitä ei toteutettu.
Koulun pystyisi tiivistämään opetukseltaan niin että lapset saisi nauttia kesästä koko kesästä, ei pelkästään heinäkuusta ja silloin ei olisi rääkyvät lapsiperheet pilaamassa aina sitä heinäkuuta.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu , kesälomat pois , ei tarvitse riidellä kuka pitää ja milloin . Näin ongelmia ratkotaan .
mun ratkaisu tossavaiheessa lopputili ni on joka päivä lomaa
Ja lapsettomille ei kuulu koskaan heinäkuu koska sä olet päättänyt saastuttaa maapalloa lisäämällä ihmismassaa?
Meillä saa loman melkein milloin haluaa. Aika tasaisesti jakautuu eri kuukausille, osa haluaa olla lomalla elokuun ja osa jopa toukokuun. Metsästyksen harrastajat ja marjanpoimijat jopa syyskuunkin.
Ite oon ollut varmaan viimeiset 5 vuotta elokuun, tänä vuonna haluan loman heinäkuuksi ja uskon että onnistuu ilman itkupotkuraivareita
Heinäkuu on tosiaan ihan yliarvostettu lomakuukausi: kallis ja ruuhkaisa, eikä sääkään kalenteria katso.
Mieluummin pidän kyllä kesä-tai elokuussa lomani, ja haluan sen vielä olevan vähintään kahdessa osassa.
Itselläni lapset jo aikuisia, mutten ymmärrä sitäkään, miten ihmeessä meillä lapsellisilla, olisi joku etuoikeus kesälomaan heinäkuussa? Reiluinta olisi kiertävät lomat, jos ei muuten yhteisymmärryksessä pystytä sopimaan.
Itse kaupan alalla olevana, voi joutua olemaan myös esim.jouluaattona töissä, vaikka kuinka ne lapsukaiset olisikin kotona. Elämä on valintoja, niin työn kuin yksityiselämän suhteen. Aikansa kutakin, ja kohti uusia seikkailuja 😙
Kiertävät lomat. Muuten se on työsuojelun ja ammattiliiton asia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en riitele, ilmoitan koska olen käytettävissä töihin ja koska en.
T. Sairaanhoitaja
Samoin.
T. Lähihoitaja
Itse ajattelin tänä vuonna ottaa loman vasta heinäkuun lopulle ja elokuun alulle. Usein olen halunnut aloittaa heti juhannuksesta, mutta sitten tuntuu, että kesä loppuu, kun loma loppuu. Vaikka oikeastihan kesä usein kestää pitkälle elokuuhun. Nyt ajattelin testata näin. Jotenkin sitä osaa nauttia kesästä ennen lomaa enemmän kuin loman jälkeen.
Toisaalta viimevuosina kesäkuut ovat olleet kovin lämpimiä ja jopa helteisiä, voisin jonain vuona testata pitää lomani silloin. Lapsia on minullakin, mutta heillähän lomat ovat niin pitkät, että eivät mielestäni ole syy vaatia lomaa juuri heinäkuulle.
Meitä on 2 ja vuorottelemme. Joka toinen vuosi valitsee loman ensin minä, sitten kollega. Ei tule napinaa ja ollaan tyytyväisiä kun on tasapuolista.
Jos työt sallisivat lomailisin aina syyskuun. Halpoja matkoja, väljää..
Heinäkuu on yliarvostettu lomakuukausi
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsettomille ei kuulu koskaan heinäkuu koska sä olet päättänyt saastuttaa maapalloa lisäämällä ihmismassaa?
Ihmisiä kuolee myös pois koko ajan. Pitää tehdä uusia ettei kuolla sukupuuttoon.
Sinäkin saastutat maapalloa pitämällä koiraa. Piskit on pahempia saastuttajia kuin katumaasturit.
Onneksi ei tarvi taistella. Meillä perheelliset saa valita ensin. Onneksi vielä löytyy reiluutta ja inhimillisyttä.
Minä haluan lomailla elokuussa ja sekös on pomolle hankala paikka etenkin kun työparini haluaa lomailla heinäkuussa. Pomon mielestä minun olisi syytä lomailla se heinäkuu ja työkaverin kesäkuu, vaikka silloin meillä on töissä järkyttävä ruuhka ja elokuussa olisi hiljaisempaa. Mutta ei käy, pomo haluaa tehdä työhyvinvoinnillisia päätöksiä ja siksi meidän lomamme ovat vähän miten sattuu suhteessa työmääriin.
Minä en taistele, olen ilmoittanut pomolle että oma ekaluokkalainen ei pärjää
vielä yksin kotona kun koulut loppuvat. Tukiverkkoa ei ole joten jään lomalle kesäkuun alussa ja
palaan elokuussa kun koulut alkavat. Osa tästä jaksosta on tietysti palkatonta.
Toinen vaihtoehto on että irtisanovat minut. Sitä tuskin tekevät koska sijaisia on vaikea saada,
huonon palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syy minkä takia aion joko olla kotiäitinä tai tehdä vain sijaisuuksia lasten ollessa pieniä. Ei ole mitään mummolaa yms josta saisi apua ja en halua pienten koululaisten olevan yksinkään. Kesät voi huoletta lomailla.
Hyvä ajatus tuo keikkailu kaikin puolin!
Ei tarvitse tehdä kuin omat työnsä, eikä tapella kuppikunnissa.
Sitte palkasta lomarahat säästöön ja pikkasen lisää, niin selviää sen kesän yli.
Ähh, niin tietysti, riittääkö keikkaa, pikkunen miinus.
En ikinä valitse vapaaehtoisesti heinäkuuta, ja tämä aina sopinut joka paikassa jossa olen ollut.
Nykyään valitsen vapaasti koska haluan ja yleensä se on pari viikkoa kesäkuussa ja 3-4 viikkoa syys-lokakuussa. En pidä talvilomia koska en halua ja minulla 6 viikkoa vuosilomaa.
Minullakin pieni lapsi joten ei se mikään automaatio ole heinäkuulle.
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuu on paskin lomakuukausi, joka paikka on täynnä ja rääkyvät lapset pilaa monet asiat. Elokuussa on usein vielä tosi lämmintä samoin kesäkuussa. Elokuussa ei ole paljon kakaroita ja koulusta saa vapaata joten mahtavaa silloin lomailla.
Suomessa voisi muutenkin koulun kesäloma olla touko-kesä-heinä- elokuu.
Kesäkuussa harvoin on erityisen lämmintä, elokuussa saattaa ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvi taistella. Meillä perheelliset saa valita ensin. Onneksi vielä löytyy reiluutta ja inhimillisyttä.
Ottaisin välittömästi yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun jos olisin teillä töissä.
Ainoa tasapuolinen ratkaisu on lomien kierto. Eli sen suositun ajankohdan saa kukin halukas vuorollaan. Millään syillä ei ajeta ohi tai jäädä muiden jalkoihin.
Kiertävät lomalistat on parhaat, mulla nyt vuorossa elokuu eli oma lemppari. Heinäkuun olen mieluiten töissä, rauhallista ja leppoisaa, heinäkuun vaihdankin melkein aina pois joko elo tai kesäkuulle ja vaihtajia löytyy! Viime vuonna en vaihtanut kun oli suunniteltuja menoja ja pari raivokohtausta siinä näin, niiden kanssa en sitten lomia vaihda jatkossakaan.