Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Onneksi floppasi, muuten olisi tapahtunut liukastumisia.
Toivottavasti heikkojen kyykyttäjiä pahoinpidellään systemaattisesti.
Ei helvetti mitä PASKAA :D. Vajaaälyistä PASKAA
Sanoman toimittajillekin saa tehdää pahaa kuinka paljon haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...
Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.
Varmasti saat vielä yhteydenoton. Minulla sama tilanne mutta niin vain määräys etsiä 4 työpaikkaa/kk. Pelolla odotan jotain kuntoutuskursseja ja kuntouttavaa työkokeilua, jotta voin pitää pienen tukeni ja jatkaa nöyryyttävää elämääni.
Kuusikymppinen työtön mitätöidään juurikin tuollaiseksi ongelmajätteeksi, jota pyöritellään eläkkeelle asti.Kuusikymppinen työtön voi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle. Näin minulle sanottiin TE-toimistosta. Nyt vain pitäisi saada jostakin diagnoosi.
Käsittääkseni työkyvyttömyyseläkkeelle on hyvin vaikea päästä. Eikä se syy voi olla kuudenkympin ikä. Itse olen 63,5 v ja työkkäristä kysyttiin, että olenko ollut lääkärissä, kun sanoin, että alkaa olla muistiongelmia, keskittymisvaikeuksia ja väsymistä. Työkkärissä ei näytä ammattitaito olla kohdillaan.
Siis ne ei ole lääkäreitä, ne ei tee diagnooseja. Jos haluat välttää työnhakuea vedoten kertomiisi sairauksiin, niin hankit niistä lääkärintodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi tämä vaihtelee. Minä olen ollut n. vuoden työttömänä ja te-virkailija kyllä soittelee säännöllisesti ja pitää huolen, että uusi suunnitelma laaditaan, ei ole tässä päässyt velvotteiden ulkopuolelle. Paikan päälläkin on pitänyt käydä "työnhakukeskustelussa" useamman kerran. Toiset pääsevät nähtävästi helpommalla.
Näin se menee, minäkin yli 60v ja "täysin työllistyvä ja parasta mahdollista potentiaalia työmarkkinoiden käyttöön" :D Ihmettelen suuresti, kun jotkut rehvastelevat kuinka "sanovat suorat sanat" Työkkärissä, eivätkä sanomistensa mukaan aio ikinä mennä mihinkään töihin. Ja kukaan ei kuulema pakota mihinkään.
Mulle on joka toinen sana "karenssin uhalla". Alussa ja lopussa tiedotetta on aina sanktioista pykälät ja puhelimessakin muistetaan uhkailla. Tuskin ne pelkästään potaskaa puhuu, joten kuka valehtelee?
Hallintolaki määrää kertomaan seuraukset, koska jos niitä ei joka välissä muisteta mainita, niin työtön väittää, että ei hän tiennyt, että tällä tekemättömyydellä on seurauksia.
Muistakaa aina pahoinpidellä ikäviä ihmisiä kuten Kokoomuslaisia.
Petra Vickers kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää TE-keskus on? Joku keskusorganisaatio? Työkkärin sivuilla tästä ei ole mitään eli missä tämä sijaitsee ja ketä täällä on töissä? Jotain valvojia ja tarkastajia?
No sillä tarkoitetaan työkkkäri,... https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6-_ja_elinkeinokeskus
No eihän se ole koskaan ollut mikään työkkäri! Ja lopetettu 2009, siis yli 10 vuotta sitten. Miksi tällaisia muinaisjäänteitä muistellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää että joku pelkää että tulee valituksi jos joutuu haastatteluun.
Ettekö te todellakaan osaa sen verran vaikeaa ja vastentahtoista ihmistä edes hetken esittää, ettei teitä takuulla oteta töihin?
On sellaisiakin töitä, joita oikeasti kukaan ei halua tehdä. Joten se ei auta olla vastentahtoinen, kun niin ovat muutkin haastatteluun joutuneet, ja silti joku raukka joutuu palkatuksi.
Kuten vaikka mitä? Vihjaa vähän, haluan työllistyä!
Olen 65 vuotias ja minun täytyy edelleenkin hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Kolmen kuukauden välein soitellaan. Jään vanhuuseläkkeelle 1.4. Olen varmaan työnantajien unelmahakija näin loppumetreillä.
Mihin ihmistä kannattaa lyödä että hän kokee eniten tuskaa?
Aktiivimallin päättäjille voi tehdä myös paljon pahaa.
Vierailija kirjoitti:
"Meillähän on tällä hetkellä valtava kohtaanto-ongelma ja työvoimapula, ja tämä pohjoismainen työvoimapalvelumalli jos mikä osuu nyt oikeaan kohtaan, kehui työministeri Tuula Haatainen (sd.) mallia eduskunnassa joulukuussa." https://yle.fi/a/3-12353302
Voi apua, miten voi olla noin naiivi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillähän on tällä hetkellä valtava kohtaanto-ongelma ja työvoimapula, ja tämä pohjoismainen työvoimapalvelumalli jos mikä osuu nyt oikeaan kohtaan, kehui työministeri Tuula Haatainen (sd.) mallia eduskunnassa joulukuussa." https://yle.fi/a/3-12353302
Voi apua, miten voi olla noin naiivi!
Ihan vaan vajaaälyisyydestä on kyse, ei mistään muusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...
Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.
Varmasti saat vielä yhteydenoton. Minulla sama tilanne mutta niin vain määräys etsiä 4 työpaikkaa/kk. Pelolla odotan jotain kuntoutuskursseja ja kuntouttavaa työkokeilua, jotta voin pitää pienen tukeni ja jatkaa nöyryyttävää elämääni.
Kuusikymppinen työtön mitätöidään juurikin tuollaiseksi ongelmajätteeksi, jota pyöritellään eläkkeelle asti.Tuula Haatainen lupasi eduskunnan kyselyssä, että yli 60 v ei tarvi hakea työtä.
Onko Tupu lupaillut tämmöistä? YES!
Vierailija kirjoitti:
Olen 65 vuotias ja minun täytyy edelleenkin hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Kolmen kuukauden välein soitellaan. Jään vanhuuseläkkeelle 1.4. Olen varmaan työnantajien unelmahakija näin loppumetreillä.
Olisit päässyt jo eläkkeelle.
Sama kai se otetaanko yhteyttä tai tehdäänkö suunnitelma, jos sitä suunnitelmaa ei ole pakko noudattaa. Minuun otettiin kesän lopulla yhteyttä ja nyt pitää hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa. Tai siis merkitä hakeneensa nettisivuille. Yhteenkään paikkaan en ole oikeasti hakenut. Hakemukseksi riittää avoin hakemus tai rekisteröityminen työnhakusivustoille. Kumpaakaan en ole silti tehnyt, koska eivät he noita tarkasta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa.
Faktaa tälle väitteelle olisi kiva saada.
Etenkin, jos vasta puolelle työttömistä on tehty suunnitelma, ja heistäin osalle vain esim. 1 paikka kuukaudessa, niin tuskinpa työpaikat hukkuvat valehakemuksiin.
En kannata aktiivimalleja, mutten myöskään sitä, että asiasta valehdellaan. Itsekin olen siis työkkärin kiusattavana ja oma virkailijani vaikuttaa siltä, ettei edes haluaa minun työllistyvän, vaan saavan karenssin.
Työkkäri ei pysty valvomaan, että aktiivimallissa työttömät hakevat paikkoja. Käytännössä riittää, että muistaa kerran kuukaudessa kirjautua työkkärin nettiin kertomaan, että mitä on hakenut. Se on tietsikalla tehtävä pikku puuha vain.
Näin se menee, minäkin yli 60v ja "täysin työllistyvä ja parasta mahdollista potentiaalia työmarkkinoiden käyttöön" :D Ihmettelen suuresti, kun jotkut rehvastelevat kuinka "sanovat suorat sanat" Työkkärissä, eivätkä sanomistensa mukaan aio ikinä mennä mihinkään töihin. Ja kukaan ei kuulema pakota mihinkään.
Mulle on joka toinen sana "karenssin uhalla". Alussa ja lopussa tiedotetta on aina sanktioista pykälät ja puhelimessakin muistetaan uhkailla. Tuskin ne pelkästään potaskaa puhuu, joten kuka valehtelee?