Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
241/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahtihameet ja kulmahousut pääsevät heti kansaneläkkeelle kun tulevat täysi-ikäisiksi. Eikö ole aika kummaa. Niillä riittää syyksi työhaluttomuus.

Ei pidä paikkansa. Sillä juuri äskettäin oli lehdessä kirjoitus, jonka aiheena se, etteivät työnantajat jostain syystä edes pyydä haastatteluun jos nimi vähänkin viittaa tähän kansanryhmään. Ei vaikka olisi ihan siis ammattitutkinto t

ai korkeakoulututkinto.

Ja sinä uskot noita tarinoita. Ei ne oikeasti hae mitään töitä vaan ovat kansaneläkkellä. Heikkouskoisia ja heikkolahjaisia näet löytyy aina.

Vierailija
242/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslaki pykälä 18 sanoo näin:

"Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä,

ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."

Suomessa on voimassa muitakin lakeja joissa em. oikeutta vielä laajemminkin kuvaillaan, mutta pelkästään jo se, että PL 18 sanoo selkeästi että jokaisella on oikeus... valitsemallaan.....  tuo sana valitsemallaan tarkoittaa todellakin sitä, että jokainen itse valitsee, eikä viranomaisella ole oikeuksia poistaa työttömiltä tuota valitsemiseen perustuvaa oikeutta.

Valintaa ei voida myöskään pakottaa, vaikka perustuslaki ei näytä erikseen mainitsevan sanoja "_vapaasti_ valitsemallaan", on kuitenkin niin että jos joku muu pakottaa tuota valintaa, silloinhan se valinta tosiasiallisesti ei ole enää työttömän tekemä valinta.

Tämä kannattaa aina muistaa kun työvoimaviranomaisen kanssa keskustelee tai kirjoittelee suunnitelmia tai mitä tahansa, eli yo. oikeutta valintaan ei kannata osana suunnitelmaa itseltään poistaa. Tarvittaessa lisää suunnitelman tekstin suoraan perustuslaista, viranomaisella ei ole oikeutta poistaa työttömältä sitä oikeutta, mikä perustuslaissa taataan.

Kenenkään ei ole pakko valita edes työntekoa, mutta sitten ei yhteiskunnan pidä elättää. Jos on velvoite hakea työpaikkoja ja ei hae, työttömyyskorvaus katkaistaan. Näin se vain menee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli floppasi siksi, että osa työttömistä siirtyi kuntiin ja tilastojen mukaan nimenomaan siellä ei tehdä työllistymissuunnitelmia eikä aseteta työnhakuvelvollisuutta. Jossain katsotaan, että yksilöllinen työllistymissuunnitelma on sitä, että 150 työtöntä kutsutaan auditorioon, pidetään tunnin kalvosulkeiset ja sitten kaikilta nimi paperiin, että hyväksyn suunnitelmani.

Kaikki riippuu virkailijan innokuudesta-minulle soitettiin jatkuvasti ,piti hakea 4 työpaikkaa ja työllistymissuunnitelmia tehtiin.Olen siis kunnassa kirjoilla.Sitten laitettiin vielä töihinkin palkkatuella.Kaikki on muuten ok mutta olen 64-vuotias.,ehkä joku nuorempi olisi ollut enemmän tämän hyyssämisen tarpeessa.

Vierailija
244/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kutsun työkkäriin eli velvoittava kutsu.

Päädyttiin kuntouttavaan sillä vuosi sitten uuvuin ja oli 3 kk sairaslomalla.

Nyt käyn kelan kuntoutuksessa ja kuntouttavassa työtoiminnassa.

Kuntouttavassa käy 50 ++++ nainen kyynärsauvan kanssa. Sairastaa myös jotain keuhkosairautta. Kuulemma kovasti näkevät vaivaa että hän työllistyisi. Nainen näyttää todella vanhalta sairauksiensa vuoksi.

Niin. Sinne kuntoutettavaan joutuu vaikka olisi toinen jalka haudassa kunhan on kantasuomalainen. A bdeja, a leja, m uhiksia ja a llania niissä ei näy. On vapautettu työnteosta. Niiden kohdalla se olisi jo ihmisarvon alentamista. Sama ei koske kantasuomalaista.

Vierailija
245/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M a a h a n m u u t t a j a sana ei mene täällä läpi. Jo toinen viesti ei mennyt läpi. Puolustin kuinka työteliäitä, ystävällisiä ja toiset huomioonottavia he ovat. Rohkeasti ovat opetelleet kieltä ja haluavat sopeutua yhteiskuntaamme. Työpaikan löytäneitä heissä näkee, heillä on halu pärjätä ja elättää perheensä.

Kotimaahan vaan kaikki takaisin näitä ei tarvita yhtään tänne.

Vierailija
246/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toinen aktiivimalli on parempi. Tänään hain 4 työpaikkaa, joihin olen pätevä. Kukaan ei palkkaa yli 50-vuotiasta. Olen tehnyt hoiva-alan työkokeiluja ja toiminut sairaalan varastossa keräijänä työharjoittelussa. Kesätöihin sitten koulutetaan alle 20-vuotias barbi-tyttö ja minulle ei ole palkallisia hommia. Ensimmäisen aktiivimalli oli liian agressiivinen. Sen johdosta jouduin vuokraamaan 2. asunnon tehdäkseni sesonkityötä, koska työtä oli pakko löytää joka 3. kuukaisi. Työstä sai vähemmän palkkaa kuin 2 asunnon vuokra, mutta lapset kävivät koulua ja tarvitsivat asuntoa.

Vierailija
247/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli floppasi siksi, että osa työttömistä siirtyi kuntiin ja tilastojen mukaan nimenomaan siellä ei tehdä työllistymissuunnitelmia eikä aseteta työnhakuvelvollisuutta. Jossain katsotaan, että yksilöllinen työllistymissuunnitelma on sitä, että 150 työtöntä kutsutaan auditorioon, pidetään tunnin kalvosulkeiset ja sitten kaikilta nimi paperiin, että hyväksyn suunnitelmani.

Kaikki riippuu virkailijan innokuudesta-minulle soitettiin jatkuvasti ,piti hakea 4 työpaikkaa ja työllistymissuunnitelmia tehtiin.Olen siis kunnassa kirjoilla.Sitten laitettiin vielä töihinkin palkkatuella.Kaikki on muuten ok mutta olen 64-vuotias.,ehkä joku nuorempi olisi ollut enemmän tämän hyyssämisen tarpeessa.

Miksi et hae eläkkeelle, sinun alin eläkeikäsi on jo täyttynyt. Minusta valitat turhaan.

Vierailija
248/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis kirjoitti:

Onko taas liian vaikea dilemma käsitettäväksi? 2020 pandemian vuoksi oli kaikki TE-keskuksen kurssit tauolla, ja tilastossa näkyi jokainen työtön. Heitä oli tuolloin n. 430 000kpl. Entäs sitten? TE-keskus ilmoittaa tällä päivämäärällä 35791 avointa työpaikkaa, jossa lukua nostamassa on ns. sesonkityöpaikkoja, esim. ensi kesän kesätyöpaikkoja. Jos hakijoita on 430 000 ja työpaikkoja avoinna 35791 kpl, niin KASVAAKO TUO JÄLKIMMÄINEN LUKU SILLÄ AKTIIVIMALLILLA?

Nuo luvut kertovat täysin yksiselitteisesti siitä, että ongelman syy on avointen työpaikkojen pieni määrä, ei se, että ihmiset eivät hae töitä.  Jos jokainen työtön työllistyisi täsmälleen nyt noihin avoinna oleviin paikkoihin, se tekisi 12 tyyppiä per työpaikka. Ei taida oikein toimia? Mutta jos tarvittaisiin jokaiselle työttömälle oma työpaikka, niitäkin tulisi olla se 430 000, eikö niin? Nyt puuttuu 394 209 avointa työpaikkaa.  Mistä niitä syntyy lisää, jos kukin työtön hakee 4 paikkaa kuukaudessa? Selittäkää joku se mekanismi, joka niitä töitä synnyttää sillä, että niitä haetaan? 

Vitsin ydin on kysynnän ja tarjonnan laki. Jos yhteiskunnassa syntyy kulutusta, syntyy kysyntää työvoimalle, syntyy työpaikkoja. Jos yhteiskunnassa eletään säästöliekillä, leikataan jatkuvasti kansan ostovoimaa ja tapetaan sillä vähäinenkin into kulutukseen, EI OLE KYSYNTÄÄ TYÖVOIMALLE. Kun tapetaan yrityksiä, kauppoja, kauppaketjuja sillä, että leikataan kansan ostovoimaa, syntyy pelkästään työttömyyttä, kuten on nähty. Kun äänestätte, äänestäkää niitä jotka haluavat palauttaa kansalle ostovoimaa, älkää niitä jotka haluavat leikata entisetkin vähät pois...

Mikä tää TE-keskus on? Joku keskusorganisaatio? Työkkärin sivuilla tästä ei ole mitään eli missä tämä sijaitsee ja ketä täällä on töissä? Jotain valvojia ja tarkastajia?

Vierailija
249/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hae eläkkeelle, sinun alin eläkeikäsi on jo täyttynyt. Minusta valitat turhaan.

Mikä on alin eläkeikä? Jos eläkeikä on 65-vuotta niin miten voi hakea aikaisemmin eläkkeelle?

Vierailija
250/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hallitus aliarvioi loispummien laiskuuden ja toisaalta niiden ahkeruuden siinä asiassa, kun pitää vältellä töitä. ei noin pienillä toimilla saada elämäntapapummeja töihin.

Ota nenästä kiinni ja hyppää partsilta. Et kuitenkaan uskalla.

Vierailija
251/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääset eläkkeelle toukokuussa ja lisäksi olisit ollut oikeutettu velvoitetyöhön. Miksi kieltäydyit siitä?

Vierailija
252/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on alin eläkeikä? Jos eläkeikä on 65-vuotta niin miten voi hakea aikaisemmin eläkkeelle?

No jos on 64 v, niin alin eläkeikä on nyt juuri tuon. 1959 tammikuussa syntynyt pääsee eläkkeelle toukokuussa.

Vierailija
253/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järjetön systeemi tuo tosiaan on. Työttömien jatkuva ja paheneva kyykyttäminen olisi jo aika lopettaa, ja ottaa käyttöön perustulo, jonka päälle kannattaisi ottaa vastaan myös niitä osa-aikatöitä, joille ei nyt riitä tekijöitä. TE -toimiston väelle voisi uusi toimenkuva olla se, kun he auttaisivat ihmisiä työllistymään, eli siis saisivat työnhakijat ja työntekijät kohtaamaan toisensa. Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa. Tekisi hyvää tämän maan päättäjille joutua elämään työttömänä parin vuoden ajan. Nykyisellään eivät selkeästi ymmärrä säätämiensä lakien vaikutusta tavalliseen kansaan.

ja kuka nuo elätit oikein elättää?  Vtuttaa mennä joka aamu duuniin kun elätit jää himaan makaamaan.

Vierailija
254/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dimitri pääsi heti 18 kesäisenä eläkkeelle muitta mutkitta. Tänään hän on ansioitunut valepoliisi. Koronaaikana paiski vanhusten kodeissa koronatarkastajana. Arvaa lähtikö pöytähopeat mukaan? No lähti. Ja pankkikortti? No lähti, ja käteinen? No lähti. He kunnioittavat näin vanhuksia.

Vierailija
255/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat, jotka oikeasti työllistyivät, ovat virkailijat. Jopa niin pahoin, etteivät he ehdi hoitaa perusvelvollisuuksiaan. Tämä on tavallinen tulos, kun pistetään poliittiset broilerit asialle.

Työministeri Tuula Haatainen ei ole mikään poliittinen broileri, vaan ihan ns. oikeitakin töitä tehnyt ihminen, jolla on ikääkin jo 63 vuotta. 

Ja ehkä juuri siksi että on ikää noin paljon, kuvittelee että työllistyminen on omasta hausta kiinni vain. Itse päässyt työelämän syrjään kiinni 80-luvulla, kun töitä tosiaan sai kuka vain halusi.

Että pisti vihaksi, kun tätä uutta aktiivimallia synnytettäessä omahyväisenä totesi, että nyt työttömistä varmasti tuntuu että heistä pidetään huolta.

Hah, pidetään huolta - potkimista ja kiusaamista on työkkäritätien työnkuva. Ja mitä enemmän tätä on, sitä vaikeampi on motivoitua. Muistelen kaiholla 2000-luvun alun työvoimatoimiston palvelun, joka oli ystävällistä ja kannustavaa, eikä käytävillä ollut muita odottelijaa. Siis asiakasta kunnioittavaakin.

Vierailija
256/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois mielenkiintoista tietää että kuinka monta työtöntä on jäänyt vapaaehtoisesti kelan tt-tuelle ja päässyt eroon tuosta jatkuvasta kiusanteosta te-toimiston ja kuntouttavan toimesta.

Uhkaavat ja kiristävät melkoisesti vaikka esität heille mitä todistuksia ...erikoislääkärin lausunnolla ei ole heille mitään virkaa.

minulle ainakin joku 25 v innokas virkailija totesi iloisesti että kyllä sossu ja minä yhdessä tarkistamme sinun terveydentilan..kyses oli kuntouttavasta työtoiminnasta tai siis meinasivat laittaa.En mennyt enkä mene.

Aivan sama mitä asiakas sanoo kun muutama yli-innokas juuri työpaikan saanut virkailija lyttää sinut  aivan alas.

Vierailija
257/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää TE-keskus on? Joku keskusorganisaatio? Työkkärin sivuilla tästä ei ole mitään eli missä tämä sijaitsee ja ketä täällä on töissä? Jotain valvojia ja tarkastajia?

No sillä tarkoitetaan työkkkäri,... https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6-_ja_elinkeinokeskus

Vierailija
258/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...

Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.

Varmasti saat vielä yhteydenoton. Minulla sama tilanne mutta niin vain määräys etsiä 4 työpaikkaa/kk. Pelolla odotan jotain kuntoutuskursseja ja kuntouttavaa työkokeilua, jotta voin pitää pienen tukeni ja jatkaa nöyryyttävää elämääni.

Kuusikymppinen työtön mitätöidään juurikin tuollaiseksi ongelmajätteeksi, jota pyöritellään eläkkeelle asti.

Tuula Haatainen lupasi eduskunnan kyselyssä, että yli 60 v ei tarvi hakea työtä.

Vierailija
259/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tätä uudistusta sain viiteen työhakemukseen kolme haastattelua ja yhdestä työpaikan. Yleensä vielä parin päivän sisään tuli paikka. Nyt mulla on jalka kipeä ja joutuisin olemaan sairaslomalla, mutta työkkärin mielestä työkykyni riittää fyysisiin hommiin. No, nyt ei sitten kuulu mitään noista paikoista johon hain eli hyvin meni...vaikka on suositukset ja kokemukset ja kaikki.

Sinun kannattaa hankkia lääkärintodistus siitä että et ole työkykyinen. Silloin työkkäri ei pakota hakemaan etenkään sellaisia paikkoja, joihin kyvyt eivät riitä.

Olen eri, mutta mulla taustalla paha loppuunpalaminen, josta lukuisia somaattisia oireiluita, mm paha allerginen ihottuma (aiheuttajaa ei löydetty), rytmihäiriöt, jatkuva tukkoisuus ja pahimpana vaikeat ibs-oireet, jotka menneet siihen että jo kevyellä lenkillä saatta turahtaa housuun. Joka oireesta käyty lääkärillä, kukaan ei ota kantaa koko oirekirjoon, ketään ei kiinnosta. Lopulta soitin myös psyk.palveluihin, sieltä annettiin masennuslääkä kouraan, mutta ei edelleenkään mitään kantaa oireisiin, jotka kuitenkin psykosomaattisia. Mistään ei saa lausuntoa mun koko terveydentilasta eikä työkyvystä. Että näin sitä jäädään systeemin jalkoihin jossa ketään ei kiinnosta.

Vierailija
260/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...

Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.

Varmasti saat vielä yhteydenoton. Minulla sama tilanne mutta niin vain määräys etsiä 4 työpaikkaa/kk. Pelolla odotan jotain kuntoutuskursseja ja kuntouttavaa työkokeilua, jotta voin pitää pienen tukeni ja jatkaa nöyryyttävää elämääni.

Kuusikymppinen työtön mitätöidään juurikin tuollaiseksi ongelmajätteeksi, jota pyöritellään eläkkeelle asti.

Kuusikymppinen työtön voi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle. Näin minulle sanottiin TE-toimistosta. Nyt vain pitäisi saada jostakin diagnoosi.

Käsittääkseni työkyvyttömyyseläkkeelle on hyvin vaikea päästä. Eikä se syy voi olla kuudenkympin ikä. Itse olen 63,5 v ja työkkäristä kysyttiin, että olenko ollut lääkärissä, kun sanoin, että alkaa olla muistiongelmia, keskittymisvaikeuksia ja väsymistä. Työkkärissä ei näytä ammattitaito olla kohdillaan.