Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?
Eihän sitä ole tapahtunut aiemminkaan.
80-luvulla sain 2 työpaikkaa te-toimiston kautta. Tämän jälkeen en mitään, koskaan.
Se kansalaispalkka tai miksi sitä kutsuttaisiinkaan olisi oikeasti hyvä asia. Kannattaisi mennä osa-aika töihin. Nykymalli ei kyllä kannusta siihen. Eikä tulisi veronmaksajille kalliimmaksi kuin tämä nykyinen byrokratia.
Ne jotka eivät halua töitä tehdä, ei tämä nykyinenkään siihen auta,
Heh heh :) Hain Prisman valmistiskille töihin ja sain vastauksen, että kiitos hakemuksesta, valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun. Hakijoita oli yhteensä 246.
Niin että mitä ?! :D Tein vieläpä oikeasti hyvän hakemuksen ja kokemusta asiakaspalvelusta on vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kutsun työkkäriin eli velvoittava kutsu.
Päädyttiin kuntouttavaan sillä vuosi sitten uuvuin ja oli 3 kk sairaslomalla.
Nyt käyn kelan kuntoutuksessa ja kuntouttavassa työtoiminnassa.
Kuntouttavassa käy 50 ++++ nainen kyynärsauvan kanssa. Sairastaa myös jotain keuhkosairautta. Kuulemma kovasti näkevät vaivaa että hän työllistyisi. Nainen näyttää todella vanhalta sairauksiensa vuoksi.
Viimeisessä kuntouttavassa missä olin kaikki muut olivat yli 40vee ja edunvalvonnassa. Heillä ei ollut siis oikeutta esim hallita omaa pankkitiliään. Saivat ruskeassa kirjekuoressa päivittäin pienen päivärahan.
Heitä ei oltu käsittääkseni pakotettu sinne, mutta halusivat olla siellä, seurustella keskenään ja saivat sen pienen päivärahan. Olin siellä kolme kuukautta, ja lähdin.
Hauska väite tuo, että osallistumalla TE-toimiston pakottamille pili-pali-poks hommeleihin, saa jalkansa OIKEIDEN TÖIDEN VÄLIIN. Kukaan perusta hevon viddua siitä, oletko suorittanut jonkun TE-toimiston haravointiepisodin tai et. En saatana voi uskoa, että vielä 2023 tuollaista perustelua edes käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä.
Se ei myöskään yllätä että SAK ja muut ammattiyhdistysväki on ollut kumman hiljaa aktiivimalli 2 aikana, vaikka se kyykyttää työttömiä enemmän kuin Sipilän hallituksen aktiivimalli 1. Kun demarit ovat hallituksessa, niin ns. pohjoismaista työvoimamallia ei voida pitää "pahojen porvareitten" keksintönä eikä SAK kehtaa osoittaa mieltä sitä vastaan. Aktiivimalli 1 sentään säästi jonkun prosentin valtion työttömyysturvamenoista, jollei ollut riittävän aktiivinen.
Ei se Aktiivimalli I oikeasti säästänyt mitään: maksaja muuttui vain Kelan/kassan työttömyyskorvauksista kuntien toimeentulotueksi karenssien takia.
Olen "kausityötön" eli osan vuodesta työttömänä ja osan kausityössä (jo 10v). Ensimmäistä kertaa ikinä kuluneen kolmen kuukauden aikana on oltu aktiivisesti yhteydessä, vähintään kahden viikon välein kysytty miten menee, kunnes nyt kun ammattisuoja loppui, loppui myös yhteyden pito. Ei avoimia tehtäviä eikä suunnitelmaan ole tullut päivitystä, vaikka olen jättänyt parin asian takia yhteydenottopyynnönkin. Työnhakua vaan ovat jatkaneet.
Tuttava on ollut 1kk työttömänä ja soittelevat viikottain työtarjouksia, miten menee - soittoja ja järjestävät edelleen myös tapaamisia, vaikka hänellä alkaa uusi itse hankittu työ aivan tuota pikaa.
Toinen tuttavani taas on ollut vuosia ns. Puhtaasti omasta halustaan elämäntapatyötön eikä hänellä ole lainkaan työnhaluvelvollisuuksia tai tullut vieläkään uutta suunnitelmaa aktiivimalli 2:n myötä. Pöyristyttävän erilaista toimintaa eri ihmisten suhteen.
Te-toimiston väki on haukkunut tämän uuden systeemin ihan sudeksi suoraan puhelimessa kertoessaan nykyisen aktiivimalli liirum laarumeja, ja nyt tää kun siirtyy taas kunnille, niin vielä enemmän sotkee heidän työnkuvaa. On kyllä sellainen sillisalaatti ettei tosikaan. Ne ketä pitäisi aktivoida, unohdetaan edelleen ja kaikkiin muihin ja varsinkin niihin muutoinkin aktiivisiin ihmisiin, jotka todnäk työllistyvät ilman apujakin, pistetään hurjasti resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä.
Se ei myöskään yllätä että SAK ja muut ammattiyhdistysväki on ollut kumman hiljaa aktiivimalli 2 aikana, vaikka se kyykyttää työttömiä enemmän kuin Sipilän hallituksen aktiivimalli 1. Kun demarit ovat hallituksessa, niin ns. pohjoismaista työvoimamallia ei voida pitää "pahojen porvareitten" keksintönä eikä SAK kehtaa osoittaa mieltä sitä vastaan. Aktiivimalli 1 sentään säästi jonkun prosentin valtion työttömyysturvamenoista, jollei ollut riittävän aktiivinen.
Millä tavalla kyykyttää työtöntä?
Velvollisuus on hakea 1 paikkaa viikossa? Haen 8 paikkaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh :) Hain Prisman valmistiskille töihin ja sain vastauksen, että kiitos hakemuksesta, valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun. Hakijoita oli yhteensä 246.
Niin että mitä ?! :D Tein vieläpä oikeasti hyvän hakemuksen ja kokemusta asiakaspalvelusta on vuosia.
Kiitoksia osanotosta ja onnea seuraavalle kerralle!
Jännästi tämä vaihtelee. Minä olen ollut n. vuoden työttömänä ja te-virkailija kyllä soittelee säännöllisesti ja pitää huolen, että uusi suunnitelma laaditaan, ei ole tässä päässyt velvotteiden ulkopuolelle. Paikan päälläkin on pitänyt käydä "työnhakukeskustelussa" useamman kerran. Toiset pääsevät nähtävästi helpommalla.
Onko taas liian vaikea dilemma käsitettäväksi? 2020 pandemian vuoksi oli kaikki TE-keskuksen kurssit tauolla, ja tilastossa näkyi jokainen työtön. Heitä oli tuolloin n. 430 000kpl. Entäs sitten? TE-keskus ilmoittaa tällä päivämäärällä 35791 avointa työpaikkaa, jossa lukua nostamassa on ns. sesonkityöpaikkoja, esim. ensi kesän kesätyöpaikkoja. Jos hakijoita on 430 000 ja työpaikkoja avoinna 35791 kpl, niin KASVAAKO TUO JÄLKIMMÄINEN LUKU SILLÄ AKTIIVIMALLILLA?
Nuo luvut kertovat täysin yksiselitteisesti siitä, että ongelman syy on avointen työpaikkojen pieni määrä, ei se, että ihmiset eivät hae töitä. Jos jokainen työtön työllistyisi täsmälleen nyt noihin avoinna oleviin paikkoihin, se tekisi 12 tyyppiä per työpaikka. Ei taida oikein toimia? Mutta jos tarvittaisiin jokaiselle työttömälle oma työpaikka, niitäkin tulisi olla se 430 000, eikö niin? Nyt puuttuu 394 209 avointa työpaikkaa. Mistä niitä syntyy lisää, jos kukin työtön hakee 4 paikkaa kuukaudessa? Selittäkää joku se mekanismi, joka niitä töitä synnyttää sillä, että niitä haetaan?
Vitsin ydin on kysynnän ja tarjonnan laki. Jos yhteiskunnassa syntyy kulutusta, syntyy kysyntää työvoimalle, syntyy työpaikkoja. Jos yhteiskunnassa eletään säästöliekillä, leikataan jatkuvasti kansan ostovoimaa ja tapetaan sillä vähäinenkin into kulutukseen, EI OLE KYSYNTÄÄ TYÖVOIMALLE. Kun tapetaan yrityksiä, kauppoja, kauppaketjuja sillä, että leikataan kansan ostovoimaa, syntyy pelkästään työttömyyttä, kuten on nähty. Kun äänestätte, äänestäkää niitä jotka haluavat palauttaa kansalle ostovoimaa, älkää niitä jotka haluavat leikata entisetkin vähät pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä.
Ei se Aktiivimalli I oikeasti säästänyt mitään: maksaja muuttui vain Kelan/kassan työttömyyskorvauksista kuntien toimeentulotueksi karenssien takia.
Aktiivimalli 1 leikkasi noin 15 % työmarkkinatuesta jos ei täyttänyt tiettyjä aktiivisuuden ehtoja, mutta se ei johtanut suoranaiseen karenssiin. Ei kaikki työttömät edes hae toimeentulotukea vaan pärjäävät työmarkkinatuen ja asumistuen yhdistelmälle. Silloin ei tarvitse selvittää Kelalle juurta jaksen miten rahansa käyttää ja pankissa saa olla säästöjä, vain suoranaiset tulot vaikuttavat asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli kakkonen oli tökerö veto demareilta kun veivät sen ykkösen ja toivat kakkosen tilalle. Taisi kepun lihavalla puheenjohtajalla olla myös näppinsä pelissä.
Enpä tiedä onko ollut Kepu taustalla tai ei.
Kunhan ymmärtää sen, että nykyisessä työttömyysturvasysteemissä ei ole kyse niinkään rahasta, vaan pikemminkin siitä että työttömien valintoja yritetään kontrolloida rangaistuksen uhkaa käyttäen, ymmärtää myös sen että Suomessa ylläpidetään siis rajattuun kansanryhmään kohdistettavaa fasismia. Fasismissa on kysymys siitä että valtio tunkee jo kansalaisen päätösvallassa oleviin asioihin rangaistuksen uhkineen, ja lopputulos on useimmiten valtava vahinko ja hyväksikäytön riskit yms.
Se miksi epäröin Kepun haluja tässä asiassa, johtuu siitä, että Keskustapuolueessa on tietääkseni enemmän sitä väkeä jotka kannattaa perustulon käyttöönottoa - jonka olennaisin tarkoitus ei myöskään ole raha itsessään, vaan se, että tämä kontrollointimekanismi vahingontekoineen voidaan sen myötä ajaa alas.
Saarikosta vaikea sanoa, mutta tämä koskee monia muita keskustalaisia. SDP puolestaan on kysymysmerkki luulevatko he todellakin että nykyinen systeemi toimii oikein.
SDP:tä kannattava ay-liike sen sijaan omaa etuaan ajaessaan on tietenkin valmiita uhraamaan vaikka kaikki muut kansalaiset, kun valikoivat työmarkkinapöydissä itselleen sellaisia etuja mitkä on jo pois maan koko työllisyydestä, johtaen työttömyyden kasvuun.
Asia on piiloteltu tarkoituksellisesti varsin monien sanankäänteiden taakse, jotta totuus tilanteesta ei paljastuisi. Suomihan saa kaikenlaisia tukia myös EU:lta työllisyysasioihin liittyen, ja olisihan se toki melkoinen kömmähdys jos tiedot Suomessa harjoitetusta työvoimapoliittisilla perusteilla harjoitetusta pakottamistoiminnasta päätyisikin EU:lle tiedoksi, joka voisi käynnistää sellaisen prosessin joka ei poliitikkoja miellyttäisi.
Olet väärässä. Kepun ehto että meni hallitukseen oli työllisyyden lisääminen. Kepu on ollut voimaakaaasti takapiruna aktiivimalli kakkosen luomisessa. Ykkönen oli myös niiden kätösistä lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas
Täsmälleen näin. Minua, liki kuusikymppistä, jahtasivat vuosia usean eri virkailijan voimin viikon välein, vaikka olin fyssarilla, lannerangan kuvauksissa, labroissa, fysiatrilla, eri lekureilla useissa tutkimuksissa jne, kun sairastuin pahasti. Lääkäri laittoi lausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten ja sanoi, että pitäisi olla läpihuutojuttu. Jahtaaminen vaan jatkui, ja yrittivät laittaa vanhuksia hoitamaan ja ulkoiluttamaan, vaikka itse tarvitsen miehen avuksi kauppakäynneillekin.
Toisella kerralla meni eläkehakemus läpi. Yhtenä syynä hylkäämiseen oli kun en ollut jotain särkylääkettä hakenut apteekista, niitä kun oli jo ennestään.
Hirviöitä ovat nuo ihmiset, ei voi muuta sanoa. Samalla aikaa, kun minä olin kiusaamisten kohde, olisivat nuo monsterit ehtineet höykyttää useampia ja nuorempia työkykyisiä työttömiä.
Aamut olivat kauheita, kun aloit kurkku kuivana odotella niitä ahdistavia puhelinsoittoja. Yksi uhosi ja uhkaili karenssilla, toinen sitten mairean lipevänä tyyliin "Kyllähän sut nyt on saatava työllistymään" ja kolmas teeskenteli ymmärtävänsä mun tilanteen, mutta heitti kuitenkin puukkoa selkään, kun postilaatikkoon tipahti taas yksi noista "työllistymissuunnitelma"-lomakkeista, karenssiuhkailujen kera.
Olen myös 60 vanha pitkäaikaistyötön. Mulla ei ole sairauksia, tai muita rasitteita. Ei ole elämänhallintaongelmia. Ei velkaa, ei mitään, mitä voisi kuntouttaa tai ehjätä. Minut vain sanottiin irti, pitkän työuran jälkeen.
Nyt tunnun olevan TE porukalle ja paikallisille yhdistyksille juuri se matalalla roikkuva hedelmä, jota yritetään saada survottua heidän toimenpiteisiinsä. Joita en siis tarvitse.
Pistäkää nyt hyvä isä energianne nuoriin työttömiin. Joo tiedän, siellä on monta kovaa työtöntä, joita ei ole helppo saada tungettua mihinkään, mutta yrittäkää edes. Itse jään OVE:lle 15 kuukauden päästä, mutta ei tunnu kiinnostavan, jos jonkinlaista kurssia tarjoavat.
Ne kohtelee asiakkaitaan yhdenvertaisesti...
Jättäydy pois heidän listoiltaan äläkä täällä valita.
Vierailija kirjoitti:
Se kansalaispalkka tai miksi sitä kutsuttaisiinkaan olisi oikeasti hyvä asia. Kannattaisi mennä osa-aika töihin. Nykymalli ei kyllä kannusta siihen. Eikä tulisi veronmaksajille kalliimmaksi kuin tämä nykyinen byrokratia.
Ne jotka eivät halua töitä tehdä, ei tämä nykyinenkään siihen auta,
Menisitkö töihin, jos palkka olisi 400 e ja verottaja nappaisi siitä 200 e? Katsos kun se kansalaispalkka pitää valtion maksaa ja se tapahtuu verottamalla työtä. Tuntipalkka olisi 12 e ja sinä saisit 6 e, vaikka nykyisin tuosta palkasta jää itselle yli 9 e.
Vierailija kirjoitti:
hallitus aliarvioi loispummien laiskuuden ja toisaalta niiden ahkeruuden siinä asiassa, kun pitää vältellä töitä. ei noin pienillä toimilla saada elämäntapapummeja töihin.
Kuvitteletko että elämäntapapummeja kukaan palkkaisi töihin, kun on tuhansittain työttömiä työhalukkaitakin?
Uppis kirjoitti:
Onko taas liian vaikea dilemma käsitettäväksi? 2020 pandemian vuoksi oli kaikki TE-keskuksen kurssit tauolla, ja tilastossa näkyi jokainen työtön. Heitä oli tuolloin n. 430 000kpl. Entäs sitten?
Kuntouttavat eivät olleet koronatauolla, heitä on yli 100 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuo malli koitui siunaukseksi, kun asetettiin velvoite hakea tietty määrä työpaikkoja. Toki olisin hakenut muutenkin, mutta kun sattui niin, ettei avoimia työpaikkoja ollut, niin sovimme että korvaan velvoitteen lähettämällä itse avoimia hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin. En olisi itse ehkä tajunnut tehdä niin, sillä meidän alallamme julkisella sektorilla ei yleensä lähetellä avoimia hakemuksia. Tärppäsi kuitenkin! Sain lyhytaikaisia hommia, mutta enpä tässä tilanteessa enempää olisi kaivannutkaan.
Minulle sanottiin että voin toteuttaa velvollisuuteni kysymällä lisätunteja nykyiseltä työnantajalta.
Teen osa-aikatyötä jo nyt niin paljon kuin terveys kestää ja eläkeyhtiö sallii.Työnantaja tietää tilanteeni ja suhtautuu huumorilla siihen että mun täytyy säännöllisesti kysyä lisää työtunteja vaikka en pysty niitä tekemään.
Oot tainnut valehdella työkkäriin. Hae osittaiselle eläkkeelle, äläkä esitä kykeneväsi kokoaikaisesti työelämään.
Vierailija kirjoitti:
hallitus aliarvioi loispummien laiskuuden ja toisaalta niiden ahkeruuden siinä asiassa, kun pitää vältellä töitä. ei noin pienillä toimilla saada elämäntapapummeja töihin.
Siisti kielenkäyttösi aikuinen ihminen..ja suosittelen ottamaan asioista selvää ennenkuin vastaisuudessa kirjoittelet.