Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä
"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.
Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.
Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html
"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."
Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.
"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.
STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."
Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.
Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.
Kommentit (764)
Aktiivimalli kakkonen oli tökerö veto demareilta kun veivät sen ykkösen ja toivat kakkosen tilalle. Taisi kepun lihavalla puheenjohtajalla olla myös näppinsä pelissä.
Eniten minua inhottaa yritykset,jotka keräävät TIETOJA.Hyväuskoisena jouduin vaihtamaan simin ja emailin.
Edes palkkatukilainen ei voi vapaasti valita, ottaako palkkatukityöpaikan vastaan. Olen 60 vuotias, jolle on myönnetty palkkatuki. Kaiken maailman keksittyjä pilipalipaikkoja tarjoavat kunnan pajalta. Nyt uhkaavat karenssilla, kun en halua hölmön hommiin. Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu, että haen kokoaikasta työtä. Eihän palkkatukityöpaikka ole koskaan täysillä tunneilla. En kaipaa niiden antamia senttisiä. Ne eivät kerrytä veroäyrejä. En saa sieltä polkua vapaille markkinoille. Mutta jatkuva painostus on kans kunnostamaan polkupyöriä ja hinkkaamaan vanhoja kodinkoneita.
Eläkeputki takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua inhottaa yritykset,jotka keräävät TIETOJA.Hyväuskoisena jouduin vaihtamaan simin ja emailin.
TÄMÄ, aivan sairasta. Rupattelevat muka mukavia, mutta kirjaavatkin ne ylös. Kaiken. Poliittiset suuntaukset, uskonollinen vakaumus, kuten myös seksuaaliset mieltymykset.. Penkokaapa oman paikkakuntanne työpajan kaikki selosteet, sieltä ne löytyvät, vaikesti, mutta löytyvät kuitenkin. Että mitä kirjaa sinne laitetusta ihmisestä ylös. Karseeta.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli kakkonen oli tökerö veto demareilta kun veivät sen ykkösen ja toivat kakkosen tilalle. Taisi kepun lihavalla puheenjohtajalla olla myös näppinsä pelissä.
Enpä tiedä onko ollut Kepu taustalla tai ei.
Kunhan ymmärtää sen, että nykyisessä työttömyysturvasysteemissä ei ole kyse niinkään rahasta, vaan pikemminkin siitä että työttömien valintoja yritetään kontrolloida rangaistuksen uhkaa käyttäen, ymmärtää myös sen että Suomessa ylläpidetään siis rajattuun kansanryhmään kohdistettavaa fasismia. Fasismissa on kysymys siitä että valtio tunkee jo kansalaisen päätösvallassa oleviin asioihin rangaistuksen uhkineen, ja lopputulos on useimmiten valtava vahinko ja hyväksikäytön riskit yms.
Se miksi epäröin Kepun haluja tässä asiassa, johtuu siitä, että Keskustapuolueessa on tietääkseni enemmän sitä väkeä jotka kannattaa perustulon käyttöönottoa - jonka olennaisin tarkoitus ei myöskään ole raha itsessään, vaan se, että tämä kontrollointimekanismi vahingontekoineen voidaan sen myötä ajaa alas.
Saarikosta vaikea sanoa, mutta tämä koskee monia muita keskustalaisia. SDP puolestaan on kysymysmerkki luulevatko he todellakin että nykyinen systeemi toimii oikein.
SDP:tä kannattava ay-liike sen sijaan omaa etuaan ajaessaan on tietenkin valmiita uhraamaan vaikka kaikki muut kansalaiset, kun valikoivat työmarkkinapöydissä itselleen sellaisia etuja mitkä on jo pois maan koko työllisyydestä, johtaen työttömyyden kasvuun.
Asia on piiloteltu tarkoituksellisesti varsin monien sanankäänteiden taakse, jotta totuus tilanteesta ei paljastuisi. Suomihan saa kaikenlaisia tukia myös EU:lta työllisyysasioihin liittyen, ja olisihan se toki melkoinen kömmähdys jos tiedot Suomessa harjoitetusta työvoimapoliittisilla perusteilla harjoitetusta pakottamistoiminnasta päätyisikin EU:lle tiedoksi, joka voisi käynnistää sellaisen prosessin joka ei poliitikkoja miellyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Rahtihameet ja kulmahousut pääsevät heti kansaneläkkeelle kun tulevat täysi-ikäisiksi. Eikö ole aika kummaa. Niillä riittää syyksi työhaluttomuus.
Ei pidä paikkansa. Sillä juuri äskettäin oli lehdessä kirjoitus, jonka aiheena se, etteivät työnantajat jostain syystä edes pyydä haastatteluun jos nimi vähänkin viittaa tähän kansanryhmään. Ei vaikka olisi ihan siis ammattitutkinto tai korkeakoulututkinto.
VIHREÄT esittää yli 75-vuotiaiden läheisille mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen.
Hoitovapaa toimisi samalla tavalla kuin nykyinen osittainen hoitovapaa lasten vanhemmille.
Tämä koskemaan myös ikääntyneitä työttömiä, jotka hoitavat vielä ikääntyneempiä vanhempiaan jo nyt. Saadaan nämä lähes 60 vuotiaat pois kiusaamisen piiristä, yhteiskunta hyötyy ja kaikilla on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas
Älä jakele disinformaatiota. Yksikään huonokuntoinen ja sairas työtön ei joudu hakemaan töitä.
Toki täytyy olla lääkärintodistus näyttää, mutta työkkärissä tiedetään kyllä hyvin, että tässä maassa on paljon sairaita, jotka eivät pääse sairaslomalle tai eläkkeelle, koska vakuutuslääkäri tietää hoitavia lääkäreitä paremmin. Itsekin kuulun siihen joukkoon.
Työkkärin tädit suurin piirtein porua vääntää kun kuulevat tarinani eikä todellakaan aseteta työnhakuvelvoitetta.
Aika moni sairas joutuu hakemaan töitä.
Niin joudun minäkin vaikka olen sairas.Täällä myös yksi, jolla useampi samanlainen rampa ystävä, ja meillä kaikilla työnhakuvelvoite. Kun kysyin virkailijalta miten pystyn noihin hommiin (tarjosivat kuntouttavaa ja palkkatuettua), kun on nämä kaikki vaivat, sanoi: "Haet vaan saikkua, saikkua ja taas saikkua"!! Lisäksi sanoi, että kyllä tämä ongelma on tiedossa, mutta pitää vaan kestää.
Siis suoraan sanottuna lähetetään täysin kykenemätön ihminen töihin ja työnhakuun. Mites valehtelet, jos vaikka sattumalta haastatteluun joudut, että täysin työkykyinen? Vai sanotaanko, että tuskaa on, ei pysty...
Voi jeesus. Etkö ole toimittanut lääkärintodistusta työkkäriin? Ja myös työttömänä ollessa voi hakea sairaspäivärahaa. Vaikka sitä ei myönnettäisikään, saat sitten työmarkkinatukea ilman kommervenkkejä sairasloman ajalta.
Oikeasti sairaat ei ihan oikeasti joudu niitä työpaikkoja hakemaan -jos ovat ymmärtäneet toimittaa lääkärintodistuksen! Se ei tietenkään auta, että itse väität jotain, paperit on oltava kunnossa.
99% näistä ongelmista työkkärin kanssa johtuu siitä, että työtön ei ymmärrä miten asiat kuuluu hoitaa. Eli ei itse väittää mitään, vaan hommata lääkäriltä paperi joka sanoo asian.
Kyllä olen toimittanut, lääkärinlausunto on viety. Mulle soitettiin sieltä perään, että he eivät tarvitse mitään todistuksia, he välittävät töitä. Mulla on siellä vino pino todistuksia edellisvuosiltakin, vaikka mitä vaivaa, mutta "kyllä sinä nyt jotain voit tehdä" jne.
Koulutus mulla on ravintola- ja ruuanlaittohommiin. Eipä kunto ja paikat kestä, mutta viisas TE-täti osaa paremmin kuin lääkärit. Tästähän tässä juuri taistellaan. Ja en ole provo.
Vitsinä ja vähän väsyneenä tokaisin työkkärin tädille "eilen just kysyin Vladimir Popovilta pääsisinkö hänen suojiinsa paritettavaksi" No siitähän show syntyi. Ohjasi minua terapiaan, kuntouttavaan ym. Huono huumorintaju ainakin niillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat, jotka oikeasti työllistyivät, ovat virkailijat. Jopa niin pahoin, etteivät he ehdi hoitaa perusvelvollisuuksiaan. Tämä on tavallinen tulos, kun pistetään poliittiset broilerit asialle.
Työministeri Tuula Haatainen ei ole mikään poliittinen broileri, vaan ihan ns. oikeitakin töitä tehnyt ihminen, jolla on ikääkin jo 63 vuotta.
Ja ehkä juuri siksi että on ikää noin paljon, kuvittelee että työllistyminen on omasta hausta kiinni vain. Itse päässyt työelämän syrjään kiinni 80-luvulla, kun töitä tosiaan sai kuka vain halusi.
Että pisti vihaksi, kun tätä uutta aktiivimallia synnytettäessä omahyväisenä totesi, että nyt työttömistä varmasti tuntuu että heistä pidetään huolta.
Totta.
Kanta on aina sama, eli uusi aktiivimalli korvaa entisen aktiivimallin, kehys ja tarkoitus sama. Aktiivimalli ykkösen korvasi kakkonen, kakkosen korvaa kolmonen ja kolmosen korvaa nelonen ja niin edelleen. Aktiivimallin ehdottaja ja numero muuttuu - sisältö pysyy samana!!
Olen kerran käynyt työkkärissä haastattelussa kun jouduin kuntakokeiluun. Kysyivät mitä aion tehdä. Vastasin että eläkettä odottelen. Olen siis kohta 60 v. Sen jälkeen virkailija joskus soittelee ja vastailen jotain ympäripyöreää. En ota paljon mitään kantaa heidän työehdotuksiin, eikä se ole haitannut ketään. Tekevät vain velvollisuutensa ja minun velvollisuuteni on selostaa satuja. Minulla on krooninen sairaus, josta olen toimittanut lääkärintodistuksen. Se rajoittaa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Edes palkkatukilainen ei voi vapaasti valita, ottaako palkkatukityöpaikan vastaan. Olen 60 vuotias, jolle on myönnetty palkkatuki. Kaiken maailman keksittyjä pilipalipaikkoja tarjoavat kunnan pajalta. Nyt uhkaavat karenssilla, kun en halua hölmön hommiin. Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu, että haen kokoaikasta työtä. Eihän palkkatukityöpaikka ole koskaan täysillä tunneilla. En kaipaa niiden antamia senttisiä. Ne eivät kerrytä veroäyrejä. En saa sieltä polkua vapaille markkinoille. Mutta jatkuva painostus on kans kunnostamaan polkupyöriä ja hinkkaamaan vanhoja kodinkoneita.
Eläkeputki takaisin!
Jep, näin on tämä törkeys järjestetty. Pilipalihommia on tarjolla. Olin aikanani tuon järjetelmän riepoteltavana ja kusetettavana, en enää. Teettivät kaikenlaista perkeleen paskaduunia, jossa menee mielenterveys. Osassa porukkaa on ihan täysjärkistä väkeä, joka helvetti kykenisi tekemään täysin palkoin maksettua työtä eikä mitään palkkatukitöitä, joista hyötyy eniten työn tarjoaja, saa kassaan valtiolta euroja jokaisesta höynäytetystä työttömästä. Nimikin jo oksettaa AKTIIVIMALLI. Voi Suomi poloinen!
Tämä järjestelmä on synnyttänyt aivan uuden termin.
Pakkopalvelu.
Joko suostut palveluun, tai itket ja suostut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuntakokeilussa sellaisia naisia töissä, että oksat pois. Kerran pistivät tutkintaan ja tuen poikki, kun saivat päähänsä ihan ominpäin, että en voi työllistyä, kun minulla on kolme alle viiden vuoden sisällä syntynyttä lasta.
Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu, että pidän yllä ammattitaitoani, johon kuuluu myös kirjoittaminen. Kerroin haastattelussa, että kirjoitan säännöllisesti. Laittoivat tuen poikki ja ilmoittivat, että olen kirjailija.
Joskus tuntuu, että tämä on täysin kafkamaista.
Saakohan he jotain erillistä korvausta, jos keksivät aivan pähkähulluja juttuja?
Minulta kävi niin että tivasi että menetän ilmaiseen työkokeiluun. Kerroin että voin mennä jos se edistää työllistymistä. Sanoi ettei sellaista voi luvata. Sitten tivasi no suostutko sanoin etten ja painoi nappia orkkuja saaden. Katkaisi puoleksi vuodeksi korvaukset. Naureskeli ja sanoi että voit hakea muutosta lautakunnalta kirjallisesti, kun yritin protestoida että olsiinhan suostunut. Kun lähdin odotti oven takana 2 vartijaa ilmeisesti valmiina käymään käsiksi. Menin sitten työllistymis kurssille, johon olin itse hakenut ja pääsin ilman mitään perusturvaa. Sellaisia työkkärin väki on.
Itse sain kutsun työkkäriin eli velvoittava kutsu.
Päädyttiin kuntouttavaan sillä vuosi sitten uuvuin ja oli 3 kk sairaslomalla.
Nyt käyn kelan kuntoutuksessa ja kuntouttavassa työtoiminnassa.
Kuntouttavassa käy 50 ++++ nainen kyynärsauvan kanssa. Sairastaa myös jotain keuhkosairautta. Kuulemma kovasti näkevät vaivaa että hän työllistyisi. Nainen näyttää todella vanhalta sairauksiensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Pistäkää nää nykyiset m a t u t ensin töihin typerät päättäjät kun niin kaipaatte sitä työperäistä m aahanmuuttoa. Miksi ne on muutenkin vapautettu moisesta ruljanssista kokonaan. Onko r asismia patistella niitä töihin. Ilmeisesti on.
Jos nyt ensin saatas suomalaiset työn ja elämänsyrjästä kiinni. Laitetaan kelashoppailijat kotimatkalle omaan maahansa.
Vierailija kirjoitti:
M a a h a n m u u t t a j a sana ei mene täällä läpi. Jo toinen viesti ei mennyt läpi. Puolustin kuinka työteliäitä, ystävällisiä ja toiset huomioonottavia he ovat. Rohkeasti ovat opetelleet kieltä ja haluavat sopeutua yhteiskuntaamme. Työpaikan löytäneitä heissä näkee, heillä on halu pärjätä ja elättää perheensä.
Elättäköön perheensä omassa maassaan. Suomalaisilla on omat huolet omasta takaa satoja tuhansia työttömiä.
Miksei palkata esim 45 000€ vuosipalkalla ihmisiä tekemään töitään?
Rahtihameet ja kulmahousut pääsevät heti kansaneläkkeelle kun tulevat täysi-ikäisiksi. Eikö ole aika kummaa. Niillä riittää syyksi työhaluttomuus.