Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hankkia valurautapata?

Vierailija
19.02.2023 |

Olen suunnitellut valurautapadan hankkimista. Ruokablogeja lukiessa niissä vilahtelee pataleivät, lihamuhennokset, karjalanpaistit ja ties mitkä. Kaikki muut paitsi pataleipä onnistunee (?) tavallisessa kattilassa. Onko tuo pata miten hankala ylläpidettävä rasvauksineen kaikkineen? Eikö se ruokaöljy, jolla pataa hoidetaan pilaannu huoneenlämmössä muutamassa päivässä ja kosteassa jääkaapissakaan pataa ei voi säilyttää ruostumisen takia.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa emaloitu pata, paljon helppohoitoisempi.

Vierailija
2/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, saat siitä rautaa vereen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin kestävä.

Vierailija
4/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat parhaan läskisoosin tuolla padalla.

Vierailija
5/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä voi irrota rautaa? Ellei sisällä ole joku suojaus. Kattilassakin voi hauduttaa jotain nesteessä hellalla tai korkea vuoka karjalanpaistille uuniin. Muurinpohjapannu on ollut letuille.

Vierailija
6/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaako ajattelit suositella - matta- vai väriemaloitua? Itse karsastan emalivehkeitä niiden "omituisten" paisto-ominaisuuksien vuoksi. Saattaa olla, että käytän liikaa lämpöä? Mitenkä vanhojen emaloitujen patojen laita, kun ne ovat pääsääntöisesti krakellituneita, irtoaako niistä mahdollisesti emalisiruja ruokaan? Myrkyllistähän sieltä ei irtoa, mutta se sirpalevaara... Rautapatoja on kaapissa useita.

T: ei ap

Vierailija
7/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emalipadassa onnistuu myös pataleipä ja onnistuu se myös valurautapadassa. Emali pata on helpompi pitää puhtaana.

Vierailija
8/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljonko sä oikeasti teet ruokaa esim kuukaudessa. Tulisko sitä sitten käytettyä?

Itsehän annoin valuraudat eteenpäin, kun olivat niin raskaita käyttää. Tosiaan hankin kolme erilaista emaloitua pataa tilalle. Dutch-oven.

En käyttäisi risoja emaliastioita.

Vierailija
9/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teen paljon pataruokia, en ikinä enää mitään valurautaa kotiini tuo edes koristeeksi. Joo kehutaan että on helppo hoitoinen kun ei pidä pestä vain pyyhkäistä, mutta itse pesen aina padatkin.

Vierailija
10/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sit tuu mieleen nää nykyaikaset patamateriaalit, yhdistelmiä riittää.

Et ehkälöydä halpahallista, mutta upean olosia uutuuksia oli ruokamessut täynnä, harmitti kun viimeksi olin messuilla olin turhan saita, olisin voinut pari kolme sataa enempi satsata pataan, ostin valurauta sellasen ja kadun.

Vierailija
11/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat älyttömän painavia. Tuollainen 8 hengen pataruoka-annos on todella painava ja hankala nostaa uunista tarjolle. Mullakin lähti rautapata eteenpäin.

Vierailija
12/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savi mikä lie on hyvä.

Vierailija
13/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksat hoitaa sitä niin ehdottomasti, muutoin - älä missään nimessä. Näiden mukana siis seuraa aina kevyt käsintiskaus.

Vierailija
14/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpaako ajattelit suositella - matta- vai väriemaloitua? Itse karsastan emalivehkeitä niiden "omituisten" paisto-ominaisuuksien vuoksi. Saattaa olla, että käytän liikaa lämpöä? Mitenkä vanhojen emaloitujen patojen laita, kun ne ovat pääsääntöisesti krakellituneita, irtoaako niistä mahdollisesti emalisiruja ruokaan? Myrkyllistähän sieltä ei irtoa, mutta se sirpalevaara... Rautapatoja on kaapissa useita.

T: ei ap

Ei kai padassa sentään paistella mitään? Lihoihin otetaan pinnat korkeintaan ja sitten uuniin muhimaan.

Vierailija
15/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teräsmiehellä on valurautaparta.

Vierailija
16/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän valurautapataa ostaa kannata!

Vierailija
17/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat hoitaa sitä niin ehdottomasti, muutoin - älä missään nimessä. Näiden mukana siis seuraa aina kevyt käsintiskaus.

Ei tarvitse olla mikään kevyt tiskaus, voi pestä vaikka teräsharjalla.

Tärkeään on vain kuumentaa kuivaksi ja kevyt öljy päälle heti.

Vierailija
18/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, minäkin perin mummolta kaksi pataa ja annan ne varmaan sitten lastenlapsille.

Vierailija
19/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 litran teräskattila, ja se on erinomainen haudutusastia uunissa isompia eriä valmistaessa.

Musta Liekki-pata on hyvä pienemiin annoksiin.

Vierailija
20/50 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla rahtihame?