Onko muiden lapsilla kummeja, joita ei yhtään kiinnosta kummilapset?
Meillä on näin. Meillä lapsi on se, joka soittelee ja viestittelee kummitädilleen.
Toivoo kovasti, että pääsisi kyläilemään kummitädin luo, menisivät joskus elokuviin, uimahalliin tai kahvilaan. Mutta kun ei. Kerran vuodessa, lapsen syntymäpäivänä, kummi tulee käymään ja tuo lahjan. Eikä kyse ole mistään isosta välimatkasta, kummi onoma serkkuni ja asuu samassa kaupungissa.
Surettaa lapsen puolesta.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei kummiudesta voi erota.
Mua kans harmittaa tämä... Kaveri väkisin melkein pakotti mut kummiksi lapselleen. Kuuntelin itkua, kuinka ei muka ketään muuta ole, ja lapsi piti saada kastettuja Ristiäisissä lisäkseni oli 2 muuta kummia, ei mua olis tarvinnut.
Eipä paljoa olla tekemisissä, ja ikävää sanoa, mutta lapsi ei merkitse mulle juuri mitään.
Entä keski-ikäiset kummilapset. Jos äiti on kummitädin ystävä tai ex-ystävä, on vaikea kummilapsen kaveerata kummitädin ja sedän kanssa tai tämän perheen. Koska se olisi outoa. Ja niin yhteydenpito hieman jää, vaikka ihmiset ihan kivoja. Silti kaikki vanhenevat, vanhempi ja kummit. Vanhempi voi olla myös luonteeltaan ihan erilainen kuin aikuinen lapsi.
Tästäkin on av lla aika monta keskustelua aiheesta. Yksi opetus mulla: älkää ryhtykö kummiksi tällaisille , jotka vaatii ihan liikaa
Vierailija kirjoitti:
Mun kummilapset eivät koskaan kiitä saamistaan lahjoista.
Edes 100€ lahjaraha ei tuo kiitosta, tai minkäänlaista yhteydenottoa.
Ei mulla ole heidän yhteystietojakaan, että voisin ehdottaa elokuviin tai ravintolaan menoa. Vanhemmat sen päättää kuka saa lapsen puhelinnumeron ja kiittääkö lapsi lahjoistaan.
Ovatko he pyytäneet rahaa? Ja missä muodossa olet satasen lähettänyt, kirjeessäkö? Tietävätkö he edes rahalahjasta?
Ei tuollaista voi vaatia kunnilta. Vie itse uimahalliin :D
Hyvä, kun saan tuollaisia asioita tehtyä omien lasteni kanssa! Kummilapset 4kpl, saavat synttäreinä kortin ja läheisimmät lahjan ja läheisimpien synttäreillä myöskin käyn. Omat lapseni saavat suunnilleen saman omilta kummeiltaan, ja meillä tajutaan olla kiitollisia tästä. Jos olet opettanut lapsesi odottamaan jotain ihmeellisempää, niin oma mokasi. Vie itse lapsesi uimaan. Jos sinä saat annettua aikaa ja huomiota omalle lapsellesi, ei lapsellasi ole mitään syytä kerjätä sitä muualta.
Onneksi erosin aikanaan kirkosta niin ei ole tarvinnut ruveta kummiksi, kun on pari kertaa pyydetty. Olisin ollut ihan surkea siinä.
Miten hitossa te jaksatte lahjoa kummilapsianne joka synttäri ja joulu?
Veisitte mieluummin vaikka kirkkoon joskus.
Eikös nykyään riitä, että on yksi kummi...? Joutuivat muuttamaan käytäntöä, kun on niin hankala löytää useampaa, näin muistelisin jostain lukeneeni.
Kummius ei velvoita mihinkään. Jos halut osallistuvan kummin, valitse sellainen, joka aidosti haluaa osallistua.
Vierailija kirjoitti:
No "eroat" epävirallisesti siten, että vain lopetat muistamiset ja yhteydenpidon. Ei ne sua voi käräjille siitä vetää. Suuri este tälle on ihmisten oma kantti, joka ei kestä olla näin tyly. Kitukaa sitten kummin jalkapannassa kunnes lapsukainen ripitetään. Sitten on virallinen kummivelvollisuus ohi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi erosin aikanaan kirkosta niin ei ole tarvinnut ruveta kummiksi, kun on pari kertaa pyydetty. Olisin ollut ihan surkea siinä.
Ei kummina oleminen ole rakettitiedettä. Itselläni se on sitä, että vietän aikaa kummilapseni kanssa silloin, kun minulle sopii. Ei mitään sen kummempaa.
Mitä sä oot selittänyt lapsellesi, jos hänelle on tullut tuollaisia odotuksia kummia kohtaan? Etkö voi rajoittaa lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Helposti voi. Itse erosin sillä tavalla, etten ole ollut kummilapseeni missään yhteyksissä 15 vuoteen. Joo, onhan se nimi vielä kastetodistuksessa, mutta ei sillä mitään käytännön merkitystä ole. Kummius ei velvoita mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jaksamista siinä on, että 2 kertaa vuodessa lyö setelin kuoreen ja antaa sen lapselle?
Kristillisen kummin tehtävä on olla vanhempien tukena kristillisessä kasvatuksessa.
Lapseni kummeista kumpikaan ei ole pitänyt lapseeni mitään yhteyksiä kastejuhlan jälkeen.
Lapseni kertoi 9 vuotiaana, ettei usko jumalaan. Onko laiskojen kummien vika, että lapsesta ateisti? En usko. Juttelin asiasta lapseni kanssa, ja hän kertoi, että opettaja oli uskonnon tunnilla kertonut, kuinka Jumalaan uskovilla on kuoleman jälkeinen elämä. Lapsi ei sen tarkemmin kertonut, millainen se "elämä" kuoleman jälkeen olisi. Hän ei kuitenkaan sitä halunnut, joten päätti, ettei usko jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jaksamista siinä on, että 2 kertaa vuodessa lyö setelin kuoreen ja antaa sen lapselle?
Miksi lapselle pitää antaa seteli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko. Itse annan, koska haluan. Sinä voit ihan itse omalta osaltasi valita mitä annat tai annatko mitään. Lahjojen antaminenhan on aina vapaaehtoista, vaikka osa täällä ei sitä hahmota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko. Itse annan, koska haluan. Sinä voit ihan itse omalta osaltasi valita mitä annat tai annatko mitään. Lahjojen antaminenhan on aina vapaaehtoista, vaikka osa täällä ei sitä hahmota.
Miten se setelin antaminen liittyy kummin tehtävään?
Hillittömät vaatimukset teillä? Kerroitteko nuo etukäteen, koska ei suurin osa tuohon kykene. Meillä esim on neljä omaa ja 7 kummilasta. Lahjat hankitaan jouluksi ja synttäriksi, ja kyläillään kutsuttaessa, mutta todellakaan ei ole töiden ja omien lapsien touhujen lisäksi resursseja lähteä kummilasten kanssa uimaan ja elokuviin.
Olen kristitty, joten iltarukouksessa ovat kummilapset. Oletan, että kummilasteni vanhemmat tätä arvostavat, koska ovat minut kummiksi pyytäneet.