Kuolinpesän selvitys juttu
Tätä ajattelen kauhulla. Eräs ystävä jonka perunkirjan selvitys tulee laskeutumaan sisarelleni.
Miten esim selvitetään ulkomailla asuneiden osoitteet jos ne eivät ole tiedossa? Kuka selvittää?
Onko vinkkejä?
Kommentit (125)
Tarkoitit kuitenkin perunkirjoitusta? Se kannattaa antaa jonkun juristin tehtäväksi, joko oikeusaputoimistoon, pankkiin, tai yksityiselle.
Pesänselvitys on sitten aivan eri juttu siinä vaiheessa, kun perunkirjoitus on tehty, perukirja hyväksytty ja ollaan jakamassa riitaista kuolinpesää.
Ei taida olla! Mulla on kaksi takana, ja sanon että yhtä helvettiä! Piti olla lippua ja lappua ja lapunlapunlappua.
Sukuselvitykset ammuvainaasta asti!
Olenkin ajatellut että järjestän asiat nyt jo etukäteen kuntoon ettei sitten enää...kun ei kuitenkaan ole mitään suuria mutta kuitenkin.
Nykyaikana kun kenenkään ei tarvitse tietää yhtään mistään yhtään mitään!
Oli kamala juttu tuo!
Tuttua touhua pankeilta.
Kaksi kuolinpesä hoidettu ja voin sanoa että tässä asiassa PANIT OVAT DIKTAATTORIEITA PAHIMPIA.
Kaikki normaalit asian hoitamiset oli "estetty", ellei toisin todistetta.
Samanlaisia tapauksia on myös tuttavapiirissä.
Tottakai kaikki perusasiat pitää pankille selvittää ja toumittaa.
Mutta kun se EI RIITÄ alkuunkaan.
Kaikessa napsahtaa "suu kiinni" kun vedotaan vaitiolovelvollisuuteen.
Saman pankin muussa konttorissa ei asioita pysty hoitamaan, vaan pitää matkustaa vainajan käyttämään pankkiin.
Vähältä piti ettemme ottaneen omaa lakimiestä tai asianajajaa hoitamaan homman !
Myös puhelinliittymän katkaiseminen oli lähes mahdotonta.
Samoin vakuutusten, arsinkin auton.
Siis helpoinkin asia jo hikisen työn tuloksena.
Mietimme että lopulta pankki voisi nöyryyttää ja pimittää miten haluaa.
Jos ei ole itse osakas, niin yksinkertaisinta on nostaa kädet pystyyn ja antaa viranomaisten selvittää.
Mun tuttu mies kuoli ja pesää selvittänyt vaimo kertoi, että ihan älytön homma. Virastoista ja pankeista on vähennetty ihmisiä ja kaikkien paperien saaminen kestää. Vaikka itse haluaisi edistää asioita ja esim. myydä omaisuutta niin ei voi, kun viralliset asiat laahaa
Mitä näin elossa ollessaan voisi tehdä, että pesänselvittäjän ja perikunnan tehtävä olisi helpompi?
Lakitoimisto selvitti ja oli hommaan meni kaksi vuotta ja asianajajakin vaihtui välissä.
Siis kyllä kannattaa harrastaa sukuselvitystä ja / tai jos lapsettomana kuolee testamentti olisi todellakin paikallaan.
Kun ihminen kuolee, PANKKI on YLITUOMARIN asemassa.
Kuolinpesän hoitaminen on täys KAKSIVUOTINEN sota pankin ja vakuutusyhtiöiden kanssa.
Yhtä helvettiä.
Miten tosiaan artikkelin ongelmien vähentämiseksi voi toimia?
Onko mahdollista tehdä Postiin maksullinen osoitteenmuutos ja sopimus kaiken vainajan/kuolinpesän postin edelleen toimittamisesta vähintään vuoden ajaksi? Vai eikö tämäkään onnistu ennen kuin perunkirjoitus on valmis? Eikö kuolinpesän hoitajalla pitäisi olla oikeus tähän (kuolinpesän varoilla), ettei posti joudu hukkaan, koska postin ilmainen siirto toimii vain kuukauden ajan?
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu mies kuoli ja pesää selvittänyt vaimo kertoi, että ihan älytön homma. Virastoista ja pankeista on vähennetty ihmisiä ja kaikkien paperien saaminen kestää. Vaikka itse haluaisi edistää asioita ja esim. myydä omaisuutta niin ei voi, kun viralliset asiat laahaa
Mitä näin elossa ollessaan voisi tehdä, että pesänselvittäjän ja perikunnan tehtävä olisi helpompi?
Laatia perukirjan valmiiksi.
Ongelmia ei ole kuin OP:n kanssa. Vanhempani kuollessa piti kolmen eri pankin kanssa tehdä selvityksiä ja OP:lla oli ihan kryptisiä sääntöjä, mitkä eivät edes tule perintökaaresta, vaan ovat ihan itse keksittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit kuitenkin perunkirjoitusta? Se kannattaa antaa jonkun juristin tehtäväksi, joko oikeusaputoimistoon, pankkiin, tai yksityiselle.
Pesänselvitys on sitten aivan eri juttu siinä vaiheessa, kun perunkirjoitus on tehty, perukirja hyväksytty ja ollaan jakamassa riitaista kuolinpesää.
Ei viitsi parin tunnin hommasta maksaa 2000€. Tämä olisi ollut jutussakin mainitun OP:n hinta.
Minkä ihmeen takia perunkirjoitukseen tarvitaan osoitteet kaikista paikoista joissa menehtynyt on elänyt? Mitä sillä tiedolla tehdään?
Pankin puolelta oli meillä perukirjan laatija, joka valitsi heti kärkeen ''puolensa'' ja toimi koko ruljanssin ajan valitsemansa puolen hyväksi. Yksi pesän osakas joutui silmätikuksi ja tarkan seurannan alle, vaikka pankissa oli yhteisen tilin suhteen siihen saakka oltu täysin leväperäisiä ja toimittu luultavasti lainvastaisesti.
Elämässäni olen kokenut monenlaista, mutta kyllä perunkirja- ja perinnönjakohelvetti ihan omanlaisensa rääkki on. Ei auta edes se että on suht vaatimaton pesä, ei ole ollut jaossa mitään laadukasta tai arvokasta.
Kaikki meni pieleen mikä vain voi mennä pieleen. Yksi hankaluus oli ulkomailta virkatodistuksen saaminen, koskien vainajan/vainajien siellä asumista sekä sitä, oliko kyseiseen maahan jäänyt kenties joku ''ylimääräinen'' perijä. Perukirjan valmistuminen lykkääntyi ja lykkääntyi, kun paperia ei ulkomailta saatu. Myös tilan arviointi viivästyi ja viivästyi, kun henkilö jonka oli määrä se tehdä, ei saanut sitä milloin mistäkin syystä tehdyksi. Kävi myöhemmin ilmi että kyseinen henkilö ei ollut loppujen lopuksi maastossa edes käynyt, vaan huiskinut arvion menemään jollakin toisella konstilla.
Voisin kirjoittaa tästä kirjan. Onkohan joka paikkakunnalla tällaista samanlaista kähmintää ja pankin mielivaltaista asioitten hoitoa? Pahinta on että ainakin tässä tietyssä pankissa ei ole tarvinnut virheistä kantaa vastuuta. Minua etoo ajatella miten minua kohdeltiin, tilanteessa jossa olin menettänyt läheisen ihmisen.
Itse ajattelin tehdä oman "perukirjan" valmiiksi. Eli keräisi kaikki tiedot etukäteen, jotta tietää mitä kaikkea tietoa pitää kerätä.
Onko virkatodistuksilla joku voimassaoloaika?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia perunkirjoitukseen tarvitaan osoitteet kaikista paikoista joissa menehtynyt on elänyt? Mitä sillä tiedolla tehdään?
Ei niillä osoitteilla sinänsä mitään tehdäkään vaan tarvitaan virkatodistukset kaikista paikoista, joissa henkilö on ollut kirjoilla. Tämä sen vuoksi, että voidaan todeta onko siellä mainittu lapsia, jotka voisivat olla perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin tehdä oman "perukirjan" valmiiksi. Eli keräisi kaikki tiedot etukäteen, jotta tietää mitä kaikkea tietoa pitää kerätä.
Onko virkatodistuksilla joku voimassaoloaika?
On niillä mutta elossa olevana niitä ei voi tilata valmiiksi vaikka kuolisi huomenna. Olen selvittänyt tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä osoitteilla sinänsä mitään tehdäkään vaan tarvitaan virkatodistukset kaikista paikoista, joissa henkilö on ollut kirjoilla. Tämä sen vuoksi, että voidaan todeta onko siellä mainittu lapsia, jotka voisivat olla perillisiä.
Ahaa. Kiitos. Voiko olla tekemättä perunkirjoitusta? Mitä siitä seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia ei ole kuin OP:n kanssa. Vanhempani kuollessa piti kolmen eri pankin kanssa tehdä selvityksiä ja OP:lla oli ihan kryptisiä sääntöjä, mitkä eivät edes tule perintökaaresta, vaan ovat ihan itse keksittyjä.
Et ole sitten asioinut Nordean kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Kiitos. Voiko olla tekemättä perunkirjoitusta? Mitä siitä seuraa?
Se on lähes ainoa tapa saada perinnöksi velkaa.
Ei neuvoja?