Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?
Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?
Kommentit (1098)
Full english menee kotonakin niin kelpaa se hotellissakin
Scandic on osoittautunut melko tasaiseksi aamupalavalikoimillaan, viimeksi Pori ja sen jälkeen Kuopio, joissa jälkimmäinen hotellina hakkasi mennen tullen viihtyisyydessä edellisen. Mutta Kuopion neljän tähden Scandic saa valtavat miinuspisteet siitä, ettei aamuryntäyksen pöytiä oltu siivottu millään lailla. Mene siinä sitten aterioinesi pöytään, jossa on edellisten roskia, jätteitä, lautas - ja kuppikasoja ja valtavasti ruuan muruja. Näin joka ikinen pöytä aamiaisalueella! Itse sain tilaa kippaamalla yhden pöydällisen toiseen jätekasapöytään, eli jouduin itse siivoamaan aamiaispöytäni neljän tähden hotellissa. Tästä huomautettiin paikalla olevalle henkilökunnalle ja receptioon, mutta kun vastaukseksi saa lähinnä jotain tyyliin "Jaha" ja "on vähän kiire", niin tähdet kyllä mielessäni karisivat kahteen. Ei Scandikia enää!
ihan sitä mitä on järkevää kaikille syödä. Aitoja, tuoreita, terveellisiä, lisäaineettomia, jalostamattomia, lyhyellä ainesosaluettelolla olevia tuotteita.
Eli tuoreita hedelmiä, kotimaisia marjoja, paksuja, täyteläisiä maustamattomia jogurtteja, joihin voi itse lisätä mitä haluaa. Pähkinöitä, siemeniä (luomuna). Täyskauraleipää (ei mitään lisättyä vehnäproteiinia/gluteenia), voita, extra virgin oliiviöljyä, salaattia, juustoja, joissa ei ole haitallisia aineita mm. fosfaattia. Kokonaisista luomupavuista jauhettua kahvia ja vastapuristettua hedelmä täysmehua.
Näillä lähtee aamuni aina hyvin käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän paremmissa hotelleissa tehdään aamiaiset erikseen tilauksesta toiveiden mukaan.
Riippuu varmaan mausta mitä kukakin kaipaa. Pekonia ei ole joka paikassa, itse jäin viimeksi kaipaamaan karjalanpiirakoita. Kotona syödään ihan tavallinen aamiainen, buffetit hotellissa tai kahviloissa. Ei kukaan kotona ala värkätä ruokia tuntia
Jos esim. Vaan itselle tekee hotelli tason aamiaisen, ei siinä pitkään mene. Monena aamuna viikossa teen. Esim. tänään
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi harras toive olisi, että aamiainen olisi tarjolla myöhään. Eli vaikka alkaisi klo 9 ja jatkuisi klo 14 saakka. Menee loma-aamu pilalle, jos pitää herätä kahdeksalta silmät ristissä, laittaa hiukset, kammata naamansa ja pukeutua, että ehtii aamupalalle. Sitten kun tulet viimeisen puolen tunnin aikana paikalle, kaikki on jo räävitty sotkuiseksi ja tarjolla on enää hyvä jos puolta lajia sorteista, jotka on katettu alun alkaen pöytään. Pitää hotkia, että ehtii taas huoneeseen ajoissa (ehkä vessaan) ja laittamaan kamat kassiin että ehtii kirjautua ulos klo 12. Uloskirjautuminen on aivan liian aikaisin. Aamiaisen jälkeen pitäisi saada olla vielä hetki rauhassa ja sulatella ruokaa. Klo 15 olisi sopiva check-out -aika. Meillä pitäisi rullata tätä eteen päin ja siirtää check-in alkamaan klo 18. Ainakin viikonloppuisin. Terveisiä hotelleihin!
Meillä on aivan liian aamupainotteinen meininki hotelleissa ajatelen lomamatkustusta. Menee tunnelma pilalle. Maksat kalliit hinnat ja saat stressin palkinnoksi. Tämän vuoksi on hotellilomailu vähentynyt. Olisi kiva lähteä joskus viikonloppuna hotelliin, mutta haluan nukkua myöhään ja syödä rauhassa pitkän kaavan mukaan.
Miten niin meillä on liian aamupainotteinen hotellimeininki? Kaikkialla ympäri maailman hotellivuorokausi päättyy klo 12 ja check in alkaa jotai kello 15-16.
Milloin ne huoneet siivottaisiin, jos ne ei olisi välillä hetken tyhjänä?
Toki monessa hotellissa voi jatkaa pitempään erikseen sopimalla.
Vierailija kirjoitti:
Scandic on osoittautunut melko tasaiseksi aamupalavalikoimillaan, viimeksi Pori ja sen jälkeen Kuopio, joissa jälkimmäinen hotellina hakkasi mennen tullen viihtyisyydessä edellisen. Mutta Kuopion neljän tähden Scandic saa valtavat miinuspisteet siitä, ettei aamuryntäyksen pöytiä oltu siivottu millään lailla. Mene siinä sitten aterioinesi pöytään, jossa on edellisten roskia, jätteitä, lautas - ja kuppikasoja ja valtavasti ruuan muruja. Näin joka ikinen pöytä aamiaisalueella! Itse sain tilaa kippaamalla yhden pöydällisen toiseen jätekasapöytään, eli jouduin itse siivoamaan aamiaispöytäni neljän tähden hotellissa. Tästä huomautettiin paikalla olevalle henkilökunnalle ja receptioon, mutta kun vastaukseksi saa lähinnä jotain tyyliin "Jaha" ja "on vähän kiire", niin tähdet kyllä mielessäni karisivat kahteen. Ei Scandikia enää!
Luoja, että palasikin mieleen ärsyttäviä aamiaiskokemuksia. Tuo pöytien siiivoamattomuus on yksi rasittavimpia ja yllättävänkin yleisiä ilmiöitä mitä tiedän. Yhdessäkin hotellissa oli 10 pöytää siivoamatta ja kaikki muut varattuna. Hain aamupalaa ja seisoskelin aamupalat kourassa keskellä salia. Yksi ihminen alkoi vasta siinä kohtaa purkamaan niitä tiskivuoria ja pyyhkimään pöytiä.
Miten vaikeeta on vastuuttaa tietty tai tietyt henkilöt siivoamasn pöytiä non-stop? Onnetonta johtamista?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä on lappapuuro?
Lappapuuro on vispipuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään puurolautanen riitä aamiaiseksi? Vaan makkaraa, kananmunaa, kahvia ynnä muita on pakko saada heti aamusta. En yhtään ihmettele tämän kansan lihomista, kun jo aamusta on pakkomielle aloittaa ylensyönti. Toinen asia mitä ihmettelen on nämä niin sanotut "seisovat pöydät", joista saa hakea ruokaa mielensä mukaan. Mikä ihmeen tarve nykyään on syödä itsensä kylläiseksi joka ruokailulla? Haloo päättäjät, nyt ylensyönti ja mässäily kuriin!
Jaa-a, mahtaakohan kuntapäättäjillä tai valtiolla olla mitään mahdollisuuksia puuttua ihmisten aamiaisiin edes hotelleissa, saati sitten kodeissa?
Ravintosuositusten mukaan aamiainen on yksi päivän pääaterioista. Pelkkä lautasellinen puuroa ei ole riittävän monipuolinen aamiainen.
Hotelliaamiainen on monelle ylellisyyttä, kun tarjolla on paljon sellaista, mitä kotona ei ole. Lomaan kuuluu arjesta irtautuminen, ja nuo hotelliaamiaisbuffetit tarjoavat juuri sellaista poikkeavuutta, joka tuo iloa ja lisää hyvinvointia.
Ei kukaan liho siitä, jos muutaman kerran vuodessa syö aamiaisella pekonia tai lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään puurolautanen riitä aamiaiseksi? Vaan makkaraa, kananmunaa, kahvia ynnä muita on pakko saada heti aamusta. En yhtään ihmettele tämän kansan lihomista, kun jo aamusta on pakkomielle aloittaa ylensyönti. Toinen asia mitä ihmettelen on nämä niin sanotut "seisovat pöydät", joista saa hakea ruokaa mielensä mukaan. Mikä ihmeen tarve nykyään on syödä itsensä kylläiseksi joka ruokailulla? Haloo päättäjät, nyt ylensyönti ja mässäily kuriin!
Jaa-a, mahtaakohan kuntapäättäjillä tai valtiolla olla mitään mahdollisuuksia puuttua ihmisten aamiaisiin edes hotelleissa, saati sitten kodeissa?
Ravintosuositusten mukaan aamiainen on yksi päivän pääaterioista. Pelkkä lautasellinen puuroa ei ole riittävän monipuolinen aamiainen.
Hotelliaamiainen on monelle ylellisyyttä, kun tarjolla on paljon sellaista, mitä kotona ei ole. Lomaan kuuluu arjesta irtautuminen, ja nuo hotelliaamiaisbuffetit tarjoavat juuri sellaista poikkeavuutta, joka tuo iloa ja lisää hyvinvointia.
Ei kukaan liho siitä, jos muutaman kerran vuodessa syö aamiaisella pekonia tai lihapullia.
Mutta hitto kun ne muutaman kerran hotelliaamiaiset pitää olla sitä halvinta kuraa. Iloa, hyvinvointia ja hemmottelua olisi, jos saisi laadukasta syötävää siellä aamupalalla. Eikä jotain kitkerintä ja vetisintä appelsiinimehua tai niitä ö-luokan lihapullia. Tähän pitäisi panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja, että palasikin mieleen ärsyttäviä aamiaiskokemuksia. Tuo pöytien siiivoamattomuus on yksi rasittavimpia ja yllättävänkin yleisiä ilmiöitä mitä tiedän. Yhdessäkin hotellissa oli 10 pöytää siivoamatta ja kaikki muut varattuna. Hain aamupalaa ja seisoskelin aamupalat kourassa keskellä salia. Yksi ihminen alkoi vasta siinä kohtaa purkamaan niitä tiskivuoria ja pyyhkimään pöytiä.
Miten vaikeeta on vastuuttaa tietty tai tietyt henkilöt siivoamasn pöytiä non-stop? Onnetonta johtamista?
Scandicilla on liian vähän henkilökuntaa. Tuo näkyy todella hyvin aamupalalla. Pöydät edellisten asiakkaiden jäljiltä täynnä tiskejä, ainekset loppuu laareissa jne. Sokos parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelen mikä siinä karjalanpiirakassa on niin hyvää että niitä pitäisi olla tarjolla ympäri maailmaa? Joo, tuoreina ihan hyviä mutta sellaisia saa korkeintaan Itä-Suomessa, jos sielläkään. Muualla ne on samaa tavaraa kun kaupassa.
Hotellissa menee kaupankin karjalanpiirakka. Jos nimenomaan niillä haluan herkutella, niin leivon itse ja teen aidon munavoin. Asun Keski-Suomessa.
Voinko tulla teille syömään karjalanpiirakkaa munavoilla?
Tuoretta enempi kirjoitti:
Munakokkeli ja pekoni sekä juustot ja lakkahillo puolukkahillo mansikkahillo omenahillo ja mehut kuuluu olla sekä maissilastuja joskus kaipaa pikkunakkeja punajuuria ja mannapuuroa.Voi ja maito tee kahvi joku pulla perustavallinen pulla.Ei mitään pakasteesta sulatettu.Graham sämpylä.Paremman hajuista shampoota ja tuuletettu huone.Aamiaisella voisi lukea sarjakuvia syödessä ja kaakao vielä se kuuluu.Mitä otettaisiin mukaan retkelle museoon tapahtumiin siitä ylijäämästä niin valmiiksi viipaloituja omenoista päärynää ja joku mehu.Ehkä leipä missä juusto makkara persiljaa.Siinä pärjää turistina iltapäivään asti.Illalla sitten oikeaa ruokaa.Puuroa ei aina huvita mutta puuroon laitetaan maitoa voita hilloa.Tuorepuristettu appelsiinimehu voittaa kyllä muut.Muuten keiton kanssa kunnon aito hapanleipä siihen voita.
Olen matkustellut työn vuoksi paljon mutta milloinkaan en ole aamiaisbuffetissa havainnut paremman hajuista shampoota enkä itse asiassa minkäänlaista shampoota.
Sepä olisikin uutuus aamiaisella. Itseäni se ei kuitenkaan houkuttele.
Odotinkin, että joku mainitsee tämän! Harmi, että on valittu vain värikkäitä, kauniita kuvia, koska aamiainen oli paljon kuvia enemmän. Tuolla minua ilahdutti myös savulohi- ja poromousset, joita söin rieskan kanssa.
Aivan mahtava aamiainen kaikin puolin!
Vierailija kirjoitti:
Olisko tuo sitten kaikkia tyydyttävä aamupala?
https://www.arcticlighthotel.fi/fi/syo-juo/aamiainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa syödä jotain kakkua aamupalalla, ei ihme, että kansa lihoo, jos aamusta jo mätetään kakkua naamariin ym.rasvaisia, suolaisia ja epäterveellisiä mättöjä, kyllä verisuonet ja pumppu kiittelee teitä rahvaita.
Tahallisen provokatiivinen on kommenttisi, mutta joo, olen tarkka safkoistani ihan joka aterialla, kiitos korkeiden kolesterolien. Silti ihan saan ottaa siivun täytekakkua hotelliaamiaisella, jos sattuu mieli tekemään ilman, että se vaikuttaa yhtään mihinkään.
Tuskin monikaan kotonaan mättää aamulla suolaista ja makeaa. Eiköhän arjen aikataulutkin jo sanele aamiaisen koostumuksen. Itsellä se on täysjyväkauraleipää kevytjuustolla ja kasviksilla hyvän kahvin kera. Teelusikallinen camelinaöljyä lisäksi.
Hotelliaamiaisen tarjonta kiirettömine lomatunnelmineen on nautinto sinällään. Syököön kukin mitä haluaa hyvällä omatunnolla.Ylipaino ja kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttavat myös korkeaa kolesterolia.
Minulla on geenimutaatio, en ole ylipainoinen ja kilpirauhanen kunnossa. Myös lapsillani on ihan syntymästä asti korkea kolesteroli
Juu, ei ylipaino tai muut terveysongelmat kyllä siitä johdu jos kerran vuodessa lomalla syö aamulla kakkua. Jos joku käy usein hotellissa työn takia, niin eihän sitä kakkua ole joka aamu pakko ottaa, vaikka tarjolla olisikin.
Mutta hinnoittelun vuoksi voisi olla kaksi erilaista aamiaista. Niin kuin laivoilla. Toinen sellainen nopea ja selkeä perusaamiainen kiireisille (halvempi) ja toinen sellainen nautiskeluaamiainen lomailijoille (vähän kalliimpi).
Vierailija kirjoitti:
Tuoretta enempi kirjoitti:
Munakokkeli ja pekoni sekä juustot ja lakkahillo puolukkahillo mansikkahillo omenahillo ja mehut kuuluu olla sekä maissilastuja joskus kaipaa pikkunakkeja punajuuria ja mannapuuroa.Voi ja maito tee kahvi joku pulla perustavallinen pulla.Ei mitään pakasteesta sulatettu.Graham sämpylä.Paremman hajuista shampoota ja tuuletettu huone.Aamiaisella voisi lukea sarjakuvia syödessä ja kaakao vielä se kuuluu.Mitä otettaisiin mukaan retkelle museoon tapahtumiin siitä ylijäämästä niin valmiiksi viipaloituja omenoista päärynää ja joku mehu.Ehkä leipä missä juusto makkara persiljaa.Siinä pärjää turistina iltapäivään asti.Illalla sitten oikeaa ruokaa.Puuroa ei aina huvita mutta puuroon laitetaan maitoa voita hilloa.Tuorepuristettu appelsiinimehu voittaa kyllä muut.Muuten keiton kanssa kunnon aito hapanleipä siihen voita.
Olen matkustellut työn vuoksi paljon mutta milloinkaan en ole aamiaisbuffetissa havainnut paremman hajuista shampoota enkä itse asiassa minkäänlaista shampoota.
Sepä olisikin uutuus aamiaisella. Itseäni se ei kuitenkaan houkuttele.
Paremman hajuista käsidesiä voisi kyllä olla hotellien aamiaistiloissa. Eihän sitä syödä eikä juoda mutta se paha löyhkä jää käsiin.
Höpö höpö!
En muista, tuotiinko se jopa pöytään. Olen kranttu kahvin suhteen, enkä muista, että olisin löytänyt vikaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta on tuo ainakin kauniin värikäs. Tiedätkö millaista kahvia siellä on?
Vaaleapaahtoista lurua, ainakin viime kesänä. Mentiin aamupalan jälkeen metsään keittämään omat kahvit trangialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ne ruuat olisi tehty hyvin, oli mitä vaan. Jonkinlaista kunnianhimoa ja laatunäkökulmaa.
Kylmä edellisenä iltana tehty pekoni, löysä, rasvassa lilluva pehmeä pekoni, munajauhokokkeli, halvin mahdollinen mehutiiviste, aina se sama sulaneista marjoista tehty sörsseli,melonia hedelmäpöydässä sesongista riippumatta, kuivahtaneet sämpylät, klimppinen puuro, ne samat halvat suolakurkut ketjusta riippumatta Tätä kaikkea on tullut viimeisen vuoden aikana vastaan.
Itse kaipaisin sesongin mukaisia tuotteita, paikallista väriä ja laatua kautta linjan. Mutta syömistä toki aina löytyy.
Olet kyllä onnistunut yöpymään ala-arvoisissa hotelleissa. Missäköhän oikein käyt, kun noin karmeita aamupaloja olet joutunut syömään?
Ei mitenkään harvinaista kotimaan (ketju)hotelleissa joissa moni joutuu työnsä vuoksi
yöpymään.
No on silti jotain rupuhotelleja, jos on noin huonoja aamiaisia, kuin mitä yllä on kuvailtu.
Olen vuoden sisään yöpynyt Suomessa niin Scandic- kuin Sokos-hotelleissa sekä Holiday club -kylpylässä, enkä ole kertaakaan törmännyt huonoon aamiaiseen, vaan kaikki on olleet hyviä ja siistejä. Kaupungit on olleet Lappeenranta-Tampere- Jyväskylä -akselilta.
Toi kylmä edellisen illan pekoni oli Ähtärissä siinä eläinpuiston hotellissa kesällä. Valkoinen rasva oli tiivistynyt siihen päälle. Munakas jauhosta ja rasvassa lilluva löysä pekoni, kuivat sämpylät, marjamössö ja vesimeloni Holiday Clubissa just tällä viikolla. Ja sitä en ymmärrä, että oli myös tuoretta hyvää leipää, niin miksi sitten samalla kuivia sämpylöitä? Suolakurkut ja se marjamössö on kyllä olleet ne samat, kaikissa hotelleissa muutaman vuoden aikana. Sokos, Scandic jne. Klimppinen kaurapuuro oli jossain ison ketjun hotellissa Vaasassa kesällä, en muista mikä. Oltiin useampi yö ja kolmannen aamun jälkeen en ottanut sitä enää. Pahaa tiivistemehua on kaikkialla. Myös niissä padilta ohjattavissa laitteissa.
Vain Versossa Jyväskylässä ja Clarionissa on ollut aamupala missä kaikki oli laadukasta ja tuoretta.
Tuore appelsiinimehu tai hotellin keittiön itse tekemä mansikka-raparperi- tai viinimarjamehu olisi hyvää.
Kiitos ei ikinä enää automaattimehua, joissa ensin lorahtaa lasiin esanssia ja sen päälle vettä.
Ketjuhotelleihinkin toivon aamiaiselle paikallisia erikoisuuksia. Tampereella mustaamakkaraa, Pohjois-Karjalassa vatruskoja, Lapissa lakkahilloa ja poroleikettä, Turussa ja muissa merenrantakaupungeissa silakkaa ja muita kaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ne ruuat olisi tehty hyvin, oli mitä vaan. Jonkinlaista kunnianhimoa ja laatunäkökulmaa.
Kylmä edellisenä iltana tehty pekoni, löysä, rasvassa lilluva pehmeä pekoni, munajauhokokkeli, halvin mahdollinen mehutiiviste, aina se sama sulaneista marjoista tehty sörsseli,melonia hedelmäpöydässä sesongista riippumatta, kuivahtaneet sämpylät, klimppinen puuro, ne samat halvat suolakurkut ketjusta riippumatta Tätä kaikkea on tullut viimeisen vuoden aikana vastaan.
Itse kaipaisin sesongin mukaisia tuotteita, paikallista väriä ja laatua kautta linjan. Mutta syömistä toki aina löytyy.
Olet kyllä onnistunut yöpymään ala-arvoisissa hotelleissa. Missäköhän oikein käyt, kun noin karmeita aamupaloja olet joutunut syömään?
Ei mitenkään harvinaista kotimaan (ketju)hotelleissa joissa moni joutuu työnsä vuoksi
yöpymään.
No on silti jotain rupuhotelleja, jos on noin huonoja aamiaisia, kuin mitä yllä on kuvailtu.
Olen vuoden sisään yöpynyt Suomessa niin Scandic- kuin Sokos-hotelleissa sekä Holiday club -kylpylässä, enkä ole kertaakaan törmännyt huonoon aamiaiseen, vaan kaikki on olleet hyviä ja siistejä. Kaupungit on olleet Lappeenranta-Tampere- Jyväskylä -akselilta.
Toi kylmä edellisen illan pekoni oli Ähtärissä siinä eläinpuiston hotellissa kesällä. Valkoinen rasva oli tiivistynyt siihen päälle. Munakas jauhosta ja rasvassa lilluva löysä pekoni, kuivat sämpylät, marjamössö ja vesimeloni Holiday Clubissa just tällä viikolla. Ja sitä en ymmärrä, että oli myös tuoretta hyvää leipää, niin miksi sitten samalla kuivia sämpylöitä? Suolakurkut ja se marjamössö on kyllä olleet ne samat, kaikissa hotelleissa muutaman vuoden aikana. Sokos, Scandic jne. Klimppinen kaurapuuro oli jossain ison ketjun hotellissa Vaasassa kesällä, en muista mikä. Oltiin useampi yö ja kolmannen aamun jälkeen en ottanut sitä enää. Pahaa tiivistemehua on kaikkialla. Myös niissä padilta ohjattavissa laitteissa.
Vain Versossa Jyväskylässä ja Clarionissa on ollut aamupala missä kaikki oli laadukasta ja tuoretta.
Niin ja se piti lisätä, että pakastemarjoja on tarjolla vuoden ympäri, samat hedelmälaadut seosngista riippumatta. Se puiseva vesimeloni tälleen helmikuussa ei hirveästi innosta, samoin kuin pakastemarjamössö keskellä kesää.
Vatsasi on pilalla jos ei se toimi ilman kuituja. Vatsa toimii oikein hyvin vaikka söisi vain lihaa, maitoa ja rasvoja. Ei tarvitse edes paperia palaa enempää.