Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?
Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?
Kommentit (1098)
Täytekaakkua ja limunaatia sekä jälkiruuaksi irtokarkkia ja suklaata!
Ei valittamista, jos on kyseessä keskitasoinen tai sitä parempi hotelli ja ravintola. Jotain löyty aina.
Toi etusivulla ehdotettu ajan varaaminen aamiaiselle olisi loistava parannus! Alkaa vain stressissä aamu, jos aamiaispaikka on tupaten täynnä ja ruokia täytyy hyökkiä hakemaan monta kertaa, kun vuorotellen jokin ruoka tai juoma tai välineet on loppu.
Hotellissa yöpymisessä parasta on aamiainen! Huippua on, jos aamiaishuone on tilava ja viihtyisä, sinne mahtuu hyvin, pöydät on siivottu nopeasti edellisten jäljiltä ja ruoka on hyvää ja sitä on paljon. Tarjoilijan ei kuulu tyhjennellä pöytää kesken kaiken, vaan antaa ruokailijan syödä rauhassa aamiaisensa loppuun.
Mä en kaipaa mitään ihmeellistä, tavallinen laadukas ja monipuolinen tarjonta riittää. Ja jos yövyn Suomessa, mua palvellaan suomeksi, jos tullaan pöytiin tarjoamaan kahvia tai teetä. Mua ei haittaa, jos henkilökunta ei ole k-suomalaista, mutta suomen kieli kuuluu hyvään asiakaspalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon kahvia, vähintään kolmea juustolaatua (yksi mielellään homejuusto), kinkkua, suolalihaa
( nauta), tuoreita kasviksia ja hedelmiä, paljon, leipiä (vähintään 3 sorttia, en ehkä syö kaikkea, mutta kiva valita), croisantteja, munakokkelia, keitettyjä munia, mausteisia makkaroita, pekonia, jogurttia ja marjoja, tuorepuristettua mehua. Ehkä jotain kalaa vielä.
Täytekakkua tuoreilla mansikoilla.Saahan sitä toivoa vaikka kuun taivaalta, mutta pystyykö hotelli tuollaista kustannustehokkaasti tarjoamaan, vai nouseeko huoneen hinta sitten liian korkeaksi ja asiakasvirrat menevät muualle.
Ehkä hotelleisakin kannattaa kokeilla samaa mitä Ruotsinlaivoilla, eli kaksi erilaista aamiaista, tavallinen ja tuollainen parempi?
Jotkut haluaa syödä paljon ja kahmii lautaselleen sitä valmismunakokkelia, pekonia ja prinssinnakkeja silmät kiiluen, olen nähnyt. Eikä siinä mitään. Hyvä hotelli tarjoaa myös sitä, mitä kansa haluaa ostaa.
Jotkut taas haluaa syödä vähän laadukkaammin ja arvostavat myös tuoreita vihanneksia, kalaa, täytekakkua ja voivat ottaa ehkä vielä lasillisen kuohuvaakin.
Kuka haluaa syödä jotain kakkua aamupalalla, ei ihme, että kansa lihoo, jos aamusta jo mätetään kakkua naamariin ym.rasvaisia, suolaisia ja epäterveellisiä mättöjä, kyllä verisuonet ja pumppu kiittelee teitä rahvaita.
No juuri valitin puolisolle hotelliaamiaisesta täällä Suomessa, niin vastataan nyt.
Tärkeintä on, että hyvällä hotelliaamiaisella on oltava hedelmänpaloja / lohkoja. Esim. tuoretta ananasta, hunajamelonia tai vaikka appelsiinikohkoja / greippiä. Ihan sama mitä, mutta EI pesemattomiä ja kuorimattomia kokonaisia omenoita keskellä pöytää koristeena, kuten Suomessa useinkin. Jännä, ettei sitten hedelmiä syödä...
Toisekseen pitää olla lämpimiä sämpylöitä, ei mitään paahtoleivänviipaleita muovissa.
Pannarit, vohvelit ym. jos vielä löytyy, ja kivojen päällisen kanssa, niin saa käymmenen pistettä.
Mun unelmahotelliaamiainen sisältäisi kaksi kuppia kuumaa kahvia, appelsiinituoremehua, hedelmänlohkoja, tuoreen sämpylän jonkinlaisen kananmunan kanssa ja pienen pannarin jollain kivalla makealla täytteellä.
Munakasta EI TEHDÄ mistään jauhosta, vaan isoissa pakkauksissa myytävästä kananmunasta eli raaasta valkuais-keltuaisseoksesta. Siinä ei mitään keinotekoista, vain kuoret on poistettu. Ja munakas tehdään uunissa, mikä ei teitä taida miellyttää.
Ei niitä kuivia pakasteesta sulatettuja sämpylöitä, vaan kunnon juureen tehtyä maalaisleipää viipaloituna!!
Tänään hotelliaamiainen Oulussa: vaihtoehtoja vähän, ei täydennystä, ruuhkainen täysi sali, likaisia aterimia. EI NÄIN
Vierailija kirjoitti:
Muutamissa helsinkiläisissä hotelleissa olen pettynyt leipävalikoimaan. Tarjolla on ollut vain ruisleipää, riisipiirakoita, vaaleaa paahtoleipää ja vaaleita sämpylöitä. Missä on jyväsämpylät tai croissantit? Niillä suht harvinaisilla hotelliaamiaisilla kaipaisi kunnollisia, pehmeitä sämpylöitä.
Onnentyttö/poika.
Keliaakikkona kaipaisin puolestaan edes yhtä leipää joka on TUORETTA. Vaihtoehtoisesti juuri pakkasesta otettua ja nimenomaan nyt just asiakkaalle sulatettu.
Keliaakikkona yleensä saa etenkin Suomessa vaikka mitä mutta tää puoli on hotellin aamupalalla usein sitä että lajeja voi olla useitakin mutta kaikki kuivaa ja/tai ikuisuuden vanhoja pussitettuja leipiä.
Tämä Suomessa ketjusta riippumatta. Tuore gluteeniton leipä on harvinaista. Onneksi on leikkeleet, juustot, hedelmiä jne. Ja hyvää kahvia saa mielestäni ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin kuivattuja sianpärstiä tarjolle
Ei taida kuivatut onnata, mutta muuten näkyy turpeita punakoita sikapossuja naamoineen ja vartaloineen aamiaishuoneissa ihan minne ilmansuuntaan vaan päätäsi jaksat käännellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi harras toive olisi, että aamiainen olisi tarjolla myöhään. Eli vaikka alkaisi klo 9 ja jatkuisi klo 14 saakka. Menee loma-aamu pilalle, jos pitää herätä kahdeksalta silmät ristissä, laittaa hiukset, kammata naamansa ja pukeutua, että ehtii aamupalalle. Sitten kun tulet viimeisen puolen tunnin aikana paikalle, kaikki on jo räävitty sotkuiseksi ja tarjolla on enää hyvä jos puolta lajia sorteista, jotka on katettu alun alkaen pöytään. Pitää hotkia, että ehtii taas huoneeseen ajoissa (ehkä vessaan) ja laittamaan kamat kassiin että ehtii kirjautua ulos klo 12. Uloskirjautuminen on aivan liian aikaisin. Aamiaisen jälkeen pitäisi saada olla vielä hetki rauhassa ja sulatella ruokaa. Klo 15 olisi sopiva check-out -aika. Meillä pitäisi rullata tätä eteen päin ja siirtää check-in alkamaan klo 18. Ainakin viikonloppuisin. Terveisiä hotelleihin!
Meillä on aivan liian aamupainotteinen meininki hotelleissa ajatelen lomamatkustusta. Menee tunnelma pilalle. Maksat kalliit hinnat ja saat stressin palkinnoksi. Tämän vuoksi on hotellilomailu vähentynyt. Olisi kiva lähteä joskus viikonloppuna hotelliin, mutta haluan nukkua myöhään ja syödä rauhassa pitkän kaavan mukaan.
Kieltämättä jos lähdet toiseen kaupunkiin esim. konserttiin/keikalle/"bilettämään", niin nukkumaan tulee mentyä aika myöhään. Ei silloin jaksaisi nousta sunnuntaiaamuna seitsemältä eikä edes kahdeksalta aamupalalle. Pitää saada nukkuakin riittävästi tai edes lähes riittävästi. Parkkiintuneet deekut tietysti eivät saa nukuttua ollenkaan, joten heille tämä ei liene ongelma, mutta minulle on. En nauti siitä, että jää hemmetisti univelkaa ja sitten vielä potkaistaan hotellista tien päälle klo 12 kun pitäisi vielä mennä vetämään tirsat vajaiden yöunien ja pakotetusti liian aikaisen aamupalan päälle. Ja tästä kaikesta 150 euroa (riittääkökään enää?), kitooooos.
Noista murheista kannattaa puhua hotellin respalle. Pystyy hotellista varaamaan myöhäisen uloskirjautumisen, olen monesti varannut, ja aamiaisen saa myös omaan huoneeseen.
Hyvä idea sinänsä, mutta ei siihen huoneeseen tuotuun aamiaiskattaukseen saa samaa runsautta, joka on ison salin tarjoiluissa. Eikä jaksa kysellä, että hei onko teillä minkälaisia leipiä ja onko mitä muroja ja onko mitä hilloja ja mitä mehuja ja minkälaista teetä ja mitä kakkuja/makeaa? Haluaisin sitä ja sitä ja näin ja näin paljon. Menee liian vaikeaksi :/. Mielummin menen syömään yleiseen kattaukseen, niin saan valikoida itse mitä otan ja kuinka paljon otan.
Siis se kysymyspatteristo olisi loputon.
Onko mehu hyvää, tiivistetty, appelsiini vai mitä makua? Millainen kinkku tilanne, entä juustot. Onko mitä hedelmiä, onko paloiteltu? Saisinko etukäteen kuvat kaikesta niin päätän sitten? (Houkutteleeko juuri tän aamun tuotteet) ja jos ollut bile ilta, aamulla vasta tietää krapulassa mikä maistuu.
Tähän päälle erikoisruokavaliot. Laktoositon, maidoton, gluteeniton. Eihän munakkaassa ole maitoa? Onko kakunpalassa pähkinää?
Entä määrät? Mä haluun 4 lasia appelsiinimehua, 2 kahvia kauramaidolla, ei sokeria. Mies 2 sekamehua, rasvattoman kylmän maidon ja 3 kahvia kulutusmaidolla. Hermesetas. Poika ottaa 1 kahvin johon puolet kermaa. Ei sokeria. Hänelle myös 3 sekamehua. Tytär ottaa kaakaon, huom. maidoton, on paha allergia. 3 appelsiinimehua. Varmuuden vuoksi litra kuumaa vettä ja teepussit, jos kahvi on pahaa. Ai niin mun ja pojan kahvi tumma, miehen vaalea. Jos on cappuccino niin sitten kaikille se ja normaali kaffet voi jättää. Onko tehty itse vai automaatista? Jos automaatista niin mitä lisäaineita on maitojauheessa? Leivissä myös samantyyppinen kilometrin pituinen lista.
Onnea vaan henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Munakasta EI TEHDÄ mistään jauhosta, vaan isoissa pakkauksissa myytävästä kananmunasta eli raaasta valkuais-keltuaisseoksesta. Siinä ei mitään keinotekoista, vain kuoret on poistettu. Ja munakas tehdään uunissa, mikä ei teitä taida miellyttää.
Kun oikein viisastelee ja korjailee muita, kannattaa ensin itse ottaa asioista selvää.
Munakasta voi tehdä kokonaisten munien lisäksi joko kokomunamassasta (eli mainitsemaasi valkuaiskeltuaisseosta) TAI munajauheesta. Molempia myy esimerkiksi Munax. Niiden nettisivuilta voi käydä katsomassa mitä kaikkia munavalmisteita on tarjolla. Se taas lienee hotelli- tai hotelliketju kohtaista, millä tavalla haluaa prosessiaan helpottaa ja minkälaista valmispohjaa käyttää. Vaihtoehtoja kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua nyppii se, että "kakroitten" annetaan hakea aamupalaa hurumykky, "käy vaan" vaikka edellisetkin on syömättä! Hirveät määrät jätettä! Enneminkin voisi tosiaankin olla että tässä on aamiaismenu, ruksaa aika, jolloin tulet, montako henkeä. Eikä oisi sen sataa sorttia saatavana.
Miksi vihaat juuri lapsiasiakkaita? Tuotahan tekee kaikki hotellissa...
Se ei enää kuulu hyviin tapoihin lappaa lautasille 1001 eri varianttia.
Ja nämä lapsiasiakkaat olivat samassa ja viereisissä pöydissä, näin ne syömättä jääneet kasat, joita oli vain vähän sotkettu ja sörkitty!
Pian alkavat hotelleissakin punnitsemaan aamupalan ja jätteistä joutuu maksamaan ylimääräistä, siis syömättä jääneistä.
Ota sinäkin vain senverran kuin syöt.
Yhden kerran näit, vedit johtopäätöksiä. Entä ne aikuisten jättämät, et varmaan vaan sattunut samaan aikaan. Kyllä monet jättävät kukkuraisia lautasia. Lapsen on sentään vaikeampi arvioida, kuinka paljon haluaa tai jaksaa syödä. Tai onko vaikkapa yrtti-silli hyvää, kun ei ole maistanut vielä.
Niinpä ja aikuisethan ne lastenkin jättämät ruoat yleensä kantaa pöytään. Turha lapsia syytellä.
Jos ei ole varma onko yrtti-silli hyvää, niin ei ota lautasta kukkuroilleen sitä yrtti-silliä. Ottaa yhden palan ja maistaa. Jos ei tykkää, ei tule isoa hävikkiä ja jos on hyvää, hakee lisää.
Aamiaisella huonepalvelussa pakko tilata heti se sillivati vai miten nää menee? En tiedä kun en ole tilannut huoneeseen. Aina päässyt aamiaishuoneeseen, niin pahaa koistista ei ole ollut että silmissä pimenisi ja ykä voisi lentää ja siksi tilata palveluna. Eikä ole fiksuakaan niin örveltää vaikka suomalaisia ihan ollaankin. Enkä ole julkkis joka joutuu pakenee rahvasta. Heillä aamiainen huoneessa on todella ymmärrettävää että saa ruokarauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamissa helsinkiläisissä hotelleissa olen pettynyt leipävalikoimaan. Tarjolla on ollut vain ruisleipää, riisipiirakoita, vaaleaa paahtoleipää ja vaaleita sämpylöitä. Missä on jyväsämpylät tai croissantit? Niillä suht harvinaisilla hotelliaamiaisilla kaipaisi kunnollisia, pehmeitä sämpylöitä.
Onnentyttö/poika.
Keliaakikkona kaipaisin puolestaan edes yhtä leipää joka on TUORETTA. Vaihtoehtoisesti juuri pakkasesta otettua ja nimenomaan nyt just asiakkaalle sulatettu.Keliaakikkona yleensä saa etenkin Suomessa vaikka mitä mutta tää puoli on hotellin aamupalalla usein sitä että lajeja voi olla useitakin mutta kaikki kuivaa ja/tai ikuisuuden vanhoja pussitettuja leipiä.
Tämä Suomessa ketjusta riippumatta. Tuore gluteeniton leipä on harvinaista. Onneksi on leikkeleet, juustot, hedelmiä jne. Ja hyvää kahvia saa mielestäni ihan ok.
Tämä käy aika usein vaimon kanssa reissatessa ilmi. Paras tarjoilu on ollut ehkä eräässä maatilamatkailukohteessa. Siellä oli tuoretta leipää ja leivonnaista tarjolla gluteenittomanakin ja tilan väki piti huolen että varmasti vaimo sai riittävän aamiaisen. Kävivät mansikoitakin kiireesti hakemassa aamiaispöytään lisäksi. Toki niitä sai muutkin siitä ottaa. Kertoivat että oma lapsi elänyt asian kanssa ja sitä kautta ovat tähän asiaan joutuneet törmäämään. Pyrkivät siis ruokarajoitteisia huomioimaan mahdollisimman hyvin siltä osin kuin mahdollista.
Hotelleissa taas leivät ovat sellaisia että eihän niitä mielellään kukaan syö. Olen joskus ottanut maistaakseni ja todella pahoja. Useimmiten menee niin ettei puoliso syö leipää sitten lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa syödä jotain kakkua aamupalalla, ei ihme, että kansa lihoo, jos aamusta jo mätetään kakkua naamariin ym.rasvaisia, suolaisia ja epäterveellisiä mättöjä, kyllä verisuonet ja pumppu kiittelee teitä rahvaita.
Sinä olet niin kärttyisä kun et ehdi muiden kyyläämiseltä itse syödä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin kuivattuja sianpärstiä tarjolle
Ei taida kuivatut onnata, mutta muuten näkyy turpeita punakoita sikapossuja naamoineen ja vartaloineen aamiaishuoneissa ihan minne ilmansuuntaan vaan päätäsi jaksat käännellä.
Riittää, kun peiliin katsotte, palstamiesoletetut.
Jaahas. En tiedä millaisia hotelleja tapaat Suomessa käyttää, mutta nämä kokemani keskitason hotellit ovat kyllä tarjonneet ihan laadukasta evästä aamiaisilla. Itselleni tosin riittää tuoreet sämpylät, maukas juusto, peruskasvikset, hyvä, vahva tummapaahtoinen kahvi, maustamaton jugurtti siemen-pähkinäsekoituksineen. Keitetyt kananmunat ja tuoreet hedelmät. Tarjolla on lisäksi lähes aina ollut kaurapuuroa, riisipiirakoita munavoilla, munakokkelia, nakkeja ja lihapullia, sekä makeaa kahvileipää, varsin usein myös graavilohta ja silliä.
Uskoakseni hotellimaailmassa on vallalla melkoinen kilpailu, joten erikoisuuksiakin aamiaistarjonnassa löytyy. Kiva ylläri oli erään turkulaisen pikkuhotellin katkarapucoctail tai Skagen, sekä maukas mallaslimppu.
Surkeimmat aamiaiset löytyvät Britteinsaarilta. Siellä todellakin hotellin taso korreloi aamiaistarjontaan. Toisin kuin Suomessa.