Kirjojen kummallisuuksia
Järkeilin yöllä voiko 58- vuotiaalla naisella olla tyttärentytär joka on jo eläinlääkäri. Meni vähän maku kirjasta, tosin en ole lukenut vielä, ehkä kumpikin on ihan teininä synnyttänyt.
Kommentit (62)
tämmönen pikku yksityiskohta: naiset muuttuvat suihkussa kissaeläimiksi-kun joka hilvatin kirjassa nainen "tassuttelee" suihkusta.
Da vincissä ja saman muissakin päähenkilöiden nuoleskelu joka välissä- siis sen korostaminen, että kuinka ylitäydellisiä ovat. Ja heti tietää kenestä tulossa pari kun se lipominen alkaa.
Minua ärsyttää miten onnellisesti Narnia loppuu. Tai miten sen kuvataan päättyneen onnellisesti. Susanhan menetti koko perheensä samassa onnettomuudessa, mutta perhe vaan vattuilee miten Susan on pikkuaikuinen. Karu loppu.
Vierailija kirjoitti:
Da vincissä ja saman muissakin päähenkilöiden nuoleskelu joka välissä- siis sen korostaminen, että kuinka ylitäydellisiä ovat. Ja heti tietää kenestä tulossa pari kun se lipominen alkaa.
Häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pikkutarkka vaikka luen nopeasti. Ärsyttää kun henkilöiden silmienväri muuttuu, välimatkat esim. Mummolle/heilalle on milloin 500 m, yhtäkkiä se unohtunut ja puhutaan 5 kilometristä, veli onkin kirjan lopussa serkku ( ilman siis mitään paljastuksia) , suunnattomast ärsytti kun suomalaisen kirjailijan kirjassa maanviljelijä aurasi ruispeltoaan. ( Kynti traktorilla työvälineellä jonka nimi on aura.)
Miksi maanviljelijän perustyö ärsyttää?
Siksi että sykyllä kynnetään pellot, ei aurata. Lunta aurataan, viljapeltojen multa käännetään kyntämällä.
Maanviljelijän tyttärenä ei työ ärsytä vaan tuo virhe.
Sinulleko menisi täysiä? Työväline traktorin perässä on aura nimeltään, mutta työ on nimeltään kyntämistä. Vrt. Kyntökilpailut
No miksi sitten pelloilla käytetään akka-auraa? Akka-aatraakin olen kuullut käytettävän, mutta nykyihmisille aatra lie tuntematon käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pikkutarkka vaikka luen nopeasti. Ärsyttää kun henkilöiden silmienväri muuttuu, välimatkat esim. Mummolle/heilalle on milloin 500 m, yhtäkkiä se unohtunut ja puhutaan 5 kilometristä, veli onkin kirjan lopussa serkku ( ilman siis mitään paljastuksia) , suunnattomast ärsytti kun suomalaisen kirjailijan kirjassa maanviljelijä aurasi ruispeltoaan. ( Kynti traktorilla työvälineellä jonka nimi on aura.)
Siksi että sykyllä kynnetään pellot, ei aurata. Lunta aurataan, viljapeltojen multa käännetään kyntämällä.
Sinulleko menisi täysiä? Työväline traktorin perässä on aura nimeltään, mutta työ on nimeltään kyntämistä. Vrt. KyntökilpailutNo miksi sitten pelloilla käytetään akka-auraa? Akka-aatraakin olen kuullut käytettävän, mutta nykyihmisille aatra lie tuntematon käsite.
Kyntöaura, olipa akkavetoinen tai traktorivetoinen, on eri asia ja erilainen kuin lumiaura.
Kyntöauralla kynnetään, niin se vain on. Akkavetoisella voidaan sanoa että vedettiin vaot viikonloppuna (perunalle).
Nämä ehkä kielen kummallisuuksia joita ei kaupunkilaistaustalla erota.
Leikkuupuimurilla puidaan, niittokoneella niitetään vaikka molemmissa korret katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulleko menisi täysiä? Työväline traktorin perässä on aura nimeltään, mutta työ on nimeltään kyntämistä. Vrt. KyntökilpailutNo miksi sitten pelloilla käytetään akka-auraa? Akka-aatraakin olen kuullut käytettävän, mutta nykyihmisille aatra lie tuntematon käsite.
Kyntöauroja, niin hevos- kuin traktorivetoisia on monia eri malleja, vähän eri muokkaukseen. Googleamalla selviää. Arraksikin isä sanoi niitä.
Kuitenkaan niillä ei aurata vaan kynnetään.
Lumiauralla ei kynnetä vaan aurataan.
Minua ei haittaa pienet epäloogisuudet mutta inhoan kolmiodraamoja, joissa nainen säätää ja huopaa monen miehen välillä. Nainen tietenkin on jotain ekstraspesiaalia ja kaikki miehet ihastuvat häneen.
Ehkä sillä tyttären tyttärellä on eläinlääkis vielä kesken mutta ylpeä mummu kainistelee asioita. Yleensä eläinlääketieteen peruskoulutus kestää kuusi vuotta, eli jos on saatu mukula alle 20-vuotiaana, eli teiniraskaus, niin voi hyvinkin olla jo eläintieteellisen ekalla luokalla. Esim jos molemmat ovat saaneet lapsen 19-vuotiaana, niin se lapsen lapsi on 20v silloin kun mummu on 58-vuotias.
Sherlock Holmes romaaneissa ja novelleissa on monia kummallisia epäloogisuuksia. Esimerkiksi välillä rouva Hudson onkin rouva Turner, kerrottu kalenteripäivä onkin ollut eri kuin oikeassa kalenterissa (esim on sanottu oleen sunnuntai vaikka kalenterin mukaan kyseinen päivä onkin oikeasti ollut tiistai), John Watsonin vaimo kutsuu puolisoon Jamekseksi ja Mary Morstan on vierailemassa sairaan äitinsä luona vaikka on orpo, jonka äiti kuoli monia vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miki Liukkosen uusimmassa romaanissa henkilö "nojasi päätään tuulilasiin", siis auton sisällä istuessaan. Sen tempun kun näkis livenä... mutta annan sen Mikille anteeksi, kun on niin söpö.
Eikö tuo ole normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset virheet ovat ärsyttäviä. Voisiko se johtua ennen kirjan julkaisua oikolukijan tarkkaavaisuudesta tai kääntäjän huolimattomuudesta?
Kaverini, joka lukee kirjat pikalukemisen tekniikalla, ei tuollaisia edes huomaa. Minä luen hitaammin ja tartun heti virheeseen. Äänikirjoissa sama.
Ihan hyviä huomioita. Pikalukemisella ei taida saada edes oikeanlaista lukukokemusta, itse varmasti miettisin vain koko ajan paljonkohan on sitä aikaa kulunut. Kiireellä vain koko kirja läpi, ajahukkaa koko touhu mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä muistaakseni Nora Robertsin kirjassa oli noin 500 asukkaan kylässä menestyvä hotelli ja ravintola. Joo, ihan varmasti, mistä muka asiakkaat?
No tarkoitus varmasti olikin vain osoittaa miten valtavan etevä kirjan naispuolinen päähenkilö oli. Joka siis näitä yrityksiä pyöritti.
Asun sellaisessa pienessä kylässä jossa on 1847 asukasta ja yksi ravintola, joka päivä on parkkipaikalla lounasaikaan klo 12-13 ainakin 80-100 autoa ja rekkaa ja pakettiautoa. Illalla sama ja viikonloppuina kaksinkertaistuu kävijämäärä. Maanantaina kuppila on kiinni. Nora Robertsin asumassa maassa on varmasti myös näin. Kyllä asiakkaita tulee kun ravintola on hyvä ja hinta-laatusuhde toimii. Ei kannata soveltaa Suomen oloihin, muualla on erilaista. Ulkosuomalainen.
Nuorena ärsytti, kun päähenkilö oli aina hieman pullea tai jotain ja rakastui aina parhaimman näköiseen jäbään. Siis ärsytti tuo kaksoisstandardi.
Nyt ärsyttää, kun päähenkilö on aina kirjan alussa yksinäinen eikä käy missään ja kas kummaa, saa valtavat ystäväjoukot kirjan aikana ja koko ajan vietetään jotain hienoja juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sillä tyttären tyttärellä on eläinlääkis vielä kesken mutta ylpeä mummu kainistelee asioita. Yleensä eläinlääketieteen peruskoulutus kestää kuusi vuotta, eli jos on saatu mukula alle 20-vuotiaana, eli teiniraskaus, niin voi hyvinkin olla jo eläintieteellisen ekalla luokalla. Esim jos molemmat ovat saaneet lapsen 19-vuotiaana, niin se lapsen lapsi on 20v silloin kun mummu on 58-vuotias.
Entäpä jos mummun tytär onkin ottanut ukokseen aikoinaan miehen, jolla oli jo ennestään lapsia? Tämä nyt eläinlääkäritytär.
Hyvin voi olla. Minulla on opiskelijakaveri, joka tuli isoäidiksi 32-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos mummun tytär onkin ottanut ukokseen aikoinaan miehen, jolla oli jo ennestään lapsia? Tämä nyt eläinlääkäritytär.
Voi olla adoptiotytärkin. Ei ihan vauvana adoptoitu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voi olla. Minulla on opiskelijakaveri, joka tuli isoäidiksi 32-vuotiaana.
Mulla on myös entinen luokkakaveri (-66) joka on isoisoäiti.
Miki Liukkosen uusimmassa romaanissa henkilö "nojasi päätään tuulilasiin", siis auton sisällä istuessaan. Sen tempun kun näkis livenä... mutta annan sen Mikille anteeksi, kun on niin söpö.