Olen työssäkäyvä enkä ehdi leipäjonoon vaikka tarve olisi
Leipäjonoja ei järjestetä viikonloppuisin.
Käyn töissä toisella paikkakunnalla ja matkakulut nielee ison osan palkasta. Olen osa-aikatyössä ja osittain saan soviteltua päivärahaa. Kun suojaosuus poistui, ei rahat enää riitä laskuihin. Olisi tarve ruoka-apuun, mutta milläs menet jonottamaan kun pitää olla töissä toisella paikkakunnalla.
Tutut joka ketjussa louskuttajat voi tulla antamaan neuvojaan, miten opintolainaa maksetaan osa-aikatyöllisenä. (Voisin tietty antaa luottotietojen mennä ja hakea sitten toimeentulotukea.) Haukkuminen ja syyllistäminen ei tavoita, en nimittäin aio lukea vastauksia. Halusin vaan tehdä aloituksen jotta ehkä joku joka ei vielä ole tajunnut, saisi viestin siitä että Suomen asiat on oikeasti ihan päin persettä. Minäkin olen työhaluinen ja tekisin töitä vaikka kuinka paljon jos niitä olisi. Vaivoin sain tämän osa-aikatyönkin, mutta ruuan hinta on noussut ja laskut painaa päälle. Yksinasuvana ei ole sitä toista kuluja jakamassa. On kuulkaa hienoa olla akateeminen suomalainen näinä aikoina. Hakisin ruokani leipäjonosta jos pääsisin sinne mutta nyt täytyy vain olla nälässä välillä.
Kommentit (8)
Kannattaa lähteä pois Suomesta jos vain on sellainen ammatti, jota voi tehdä ulkomaillakin. Nyt on viimeiset hetket.
Katso ruoka-apu.fi jos löytyisi työ- tai kotipaikkakunnalta jotain.
Meillä Tampereella on jotakin myös viikonloppuisin.
On todella väärin kun työssäkävijän pitää hakea leipäjonosta ruokaa. Tiedän tunteen, vaikka en työssä ollessa taipunutkaan siihen. Ei ole kivaa kun sanotaan, että on +30 € "liian rikas" saadakseen toimeentulotukea. Ja kk palkasta jää pakollisten kulujen jälkeen 40-50€ ruokaan ja muuhun. Joskus ei vaan voi ennakoida mitä kuraa elämä viskaa niskaan.
Joskus voi tulla hetki, ettei jaksakaan enää räpiköidä ylävirtaan.
Toivon sulle parempia aikoja!
Muuttaminen työpaikkakunnalle ei onnistu?
Tässä hyvä esimerkki siitä, ettei tätä köyhyysloukkua katsota tarpeeksi laajasti. Aina vaan puhutaan tukien tasosta ja nostosta, mutta unohdetaan ensimmäisenä ne pienipalkkaiset työssäkäyvät.
Miksi ihmiset stressaa opintolainasta? Senkun saa osittain tai kokonaan anteeksi, jos elämässä kaikki ei mene hyvin. Itse sain anteeksi opintolainan kun opinnot jäi kesken.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminen työpaikkakunnalle ei onnistu?
Liian kalliit asunnot siellä.
ap
Sanoin, etten lue vastauksia mutta luin sittenkin kun keskustelu jäi koneelle auki. Olen määräaikaisessa työssä nyt. Jos olisikin vakityö, voisi alkaa miettiä muuttoa. Mutta asunnon vuokra ratkaisee kun olen työtön. Mulla on halpa asunto ja olisi iso riski luopua siitä.
ap
Eikö leipäjonoja ole sillä paikkakunnalla, missä työpaikkasi on? Käyt työvuoron jälkeen jonossa tai ruokatauolla.