Mitä ajattelette, jos aikuista ihmistä pyydetään kassalla avaamaan reppu ilman, että on mitään todisteita siitä, että olisi jotain nähty sinne laittavan?
Itselle tuli sellainen olo, eipä tarvitse tuohon kauppaan mennä toista kertaa. Ei se, että ihmisellä on reppu selässä, tee hänestä automaattisesti varasta. Onhan ihmisillä taskut takeissa ja housuissa, ei niitäkään käsketä näytämään kassalla, ellei ole erityistä epäilystä, että olisi jotain niihin laittanut.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Minua pyydettiin avaamaan reppu kun piippasi kassalla. Sanoin, että on paras olla näyttöä siitä, että olen jotain ottanut. Olin tehnyt kaupassa vain nopean piipahduksen ja ostanut jotain pientä, suklaapatukan tai jotain sellaista. En jäänyt reppuani avaamaan kun oli kiire junaan.
Työskentelin radan varren kaupassa. Meillä kävi Helsingistä asti näitä "piipahtelijoita", jotka lähtivät reppu selässä tai iso kassi kädessä juoksemaan junalle, kun hälyportit alkoivat piipata. Joskus juostiin jopa perässä, harvemmin saatiin kiinni. Kanssaihmiset kyllä hyvin väistelivät ja antoivat juoksijoille tietä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran on kassa pyytänyt avaamaan repun. En ole kertaakaan suostunut. Yleensä olen vain lähtenyt pois. Kerran olin isommassa kaupassa, jossa oli vartija paikalla. Odotettiin sitten toista tuntia takahuoneessa poliisipartiota joille näytin repun sisällön. Mitään ei löytynyt ja sain vartijalta anteeksipyynnön.
Voi mitä virkavallan ajan haaskausta! Kehtaatkin kehua vielä. Suhtaudut ylimielisesti, niinkuin sinun tarpeidesi mukaan tarvitsisi poliiseja ajeluttaa. Vaikutit jo nuorena epärehelliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin jo tuntuu ettei kaupassa saa enää rauhassa katsella tai etsiä mitään kun jo saa myyjät ja vartijan perään. Ja nyt tarkoitan ihan tavallista kauppa-asiointia marketissa. Etenkin S-ryhmän kaupoissa nykyisin ihme kyttäysmeininki.
Johtuu siitä kun epärehelliset varastaa. Syyttävä sormesi osoittaa kuitenkin henkilökuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran on kassa pyytänyt avaamaan repun. En ole kertaakaan suostunut. Yleensä olen vain lähtenyt pois. Kerran olin isommassa kaupassa, jossa oli vartija paikalla. Odotettiin sitten toista tuntia takahuoneessa poliisipartiota joille näytin repun sisällön. Mitään ei löytynyt ja sain vartijalta anteeksipyynnön.
Voi mitä virkavallan ajan haaskausta! Kehtaatkin kehua vielä. Suhtaudut ylimielisesti, niinkuin sinun tarpeidesi mukaan tarvitsisi poliiseja ajeluttaa. Vaikutit jo nuorena epärehelliseltä.
Sää varmaan luovut suosiolla kaikista oikeuksistas, kuten päästät stop-merkin takaa tulevat ensin ja tasa-arvoisissa väistät kaikkia muita yms. Tsiisus mikä lammas.
Kyllä jossain liikkeessä on pyydetty saada kurkistaa isoon olkalaukkuun. Ei sitä tyhjentää ole tarvinnut.
Olen käynyt toistekin liikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? Ap:llä jotain salattavaa.
En näkisi hänellä olevan salattavaa, mutta on mielensäpahoittajien laajaa joukkoa.
Mielensäpahoitusta voisi laajamittaisemmin tutkia opiskelemalla psykologiaa. Kaikki eivät osaa suhtautua luontevasti eri asioihin, vaan tekevät niistä vaikeita tai draamaa.
En ymmärrä, mikä siinä kassin avaamisessa niin vaikeaa olisi, jos et ole mitään varastanut? Jos on kyse rutiinitarkastuksesta. Ainakin ennen oli sellainen ilmoitus "avaathan laukkusi kassalla" ja olen näyttänyt kysymättäkin, jos on ollut joku isompi laukku mukana kaupassa. Epäilyttävämpää minusta olisi kieltäytyä näyttämästä laukkuaan kuin antaa myyjän tarkistaa, jos sitä pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kun on reppu selässä niin sehän vaatii aikaa ja vaivaa ottaa se pois selästä, avata vetskarit, tunkea tavaraa sisään, sulkea vetskari ja heittää reppu takaisin selkään.
Olkalaukku on paljon helpompi varkaalle käyttää pieneen omaisuuden uusjakoon.
Ja rahtihame vielä helpompi. Kyllä vartijat nyt jallittavat ihan turhaan jos selkärepun perusteella kategorisoivat ihmiset näpistelijöiksi, huh huh! Eihän tässä uskalla tavan ihminen enää kauppaan jalallaan astua.
Heh, kävi kerran noi. Onneksi olen nopea juoksija, vartija luovutti vasta kahden kilsan jälkeen :D
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä jaksaa ahistaa moinen joitakuita. Tietysti omalta osaltani torjun myymälävarkauksia näyttämällä reppuni
Kannatan sitä, että kehopositiivinaiset voisivat vilauttaa etureppuaan ja miehet kassejaan. Siinä olisi vartijoille ihmettelyn aihetta.
Vierailija kirjoitti:
No jos minulta pyydettäisiin, niin ajattelisin, että rutiinitarkastus ja näyttäisin ilman sen kummempaa draamaa. Miksi en näyttäisi, koska ei mun repussani mitään sellaista olisi, mikä ei sinne kuulu.
Ylipäätään aikuinen/teini reppu selässä kaupassa - kun on selkeät kyltit, että jätä ne ulkopuolella oleviiin lokeroihin - ja näin et ole tehnyt, niin miksi ulista, kun joutuu tarkastukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse avata reppuasi kuin poliisille, jos pidät oikeuksistasi kiinni niin venttaatte vartijan kanssa takahuoneessa kunnes partio tulee paikalle.
Missä voi kestää jopa kaksi tuntia. Miksi tuhlaat omaa aikaasi ja poliisien aikaa?
Koska on laitonta vaatia asiakasta avaamaan laukkunsa ilman että hän on rikkonut lakia.
Joo, mä ihmettelen kans tätä vartijoiden ja poliisien ajan tuhlaamista.
Moisen pikkuasian takia! Laitonta tai ei, mutta on todella pieni vaiva näyttää reppu/kassi, jos kerran ei ole mitään salattavaa. Turhaa omanarvon korostamista, ylimielistä käytöstä ja huomion hakua! "Ettekö te tiedä, kuka minä olen? MINUN ei tarvitse näyttää kassia kuin poliisille ja MINULLA on oikeus vaatia poliisi paikalle!". Kun niitä poliiseja, sekä myöskin vartijoita tarvittaisiin tärkeämpiin tehtäviin. Ei jonkun yksittäisen temppuilijan laukuntarkastajaksi!
Käyttäkää nyt hyvät ihmiset omaa järkeänne!
Muistakaa myös, etenkin te, jotka ette pidä ko. valvonnasta, että varas syö kyllä ihan yhtäläisesti teidänkin pöydästänne! Ja paljon!
En jaksa tuhlata aikaani vänkäämällä jonkun vartijan tai kassan kanssa joten näytän jos pyydetään.
Minä näyttäisin kassin ja vaatisin sitten kauppiasta tai esimiestä paikalle, ja vaatisin korvaukset varkaaksi tekemisestä. Ja itse asiassa olen näin tehnytkin, soittamalla tapauksen jälkeen kauppiaalle. Tosin sain korvaukseksi vain lahjakortin, eikä se kata sen häpeän määrää, että minut ollaan leimattu varkaaksi. Juorut lähtee niin helposti leviämään varsinkin pienellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon kun varastetaan ei ole mitään syytä suuttua.Reppumiehet useimmiten vievät ruokaa sanotaan. Jättäkää ne reput säilytyslokeroihin .
Miten on tarkoitus kuljettaa tavarat kassata lokeroiden luo? Takaisin koriinko? Aika hankalaa, kun se kori pitää sitten palauttaa sinne kassan toiselle puolelle. Ja joissain kaupoissa koreissa on hälytin, joten sitä ei edes voi viedä kassojen toiselle puolelle.
Oikein kun on taitava, osaa tehdä vaivattomistakin asioista vaikeita. Pidä TYHJÄÄ kassia mukanasi ja pakkaa se sitten kun olet maksanut ostoksesi. Tuntuuko ylivoimaiselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vartijahan tuossa juoksuttaa poliiseja. Ei ole asiakkaan vika jos vartija syyttää syytöntä varkaaksi. Vartijahan sen poliisin soittaa oman harkintansa mukaan koska omat toimivaltuudet eivät riitä. Mikähän tuossa asiassa on epäselvää?
-eri
Motonetissä joku myyjänaikkonen ulvoi, että reppu on jätettävä sille varattuun lokerikkoon, joka on tuulikaapissa.
Kallis kännykkä ja muutakin arvokamaa oli siinä sisällä.
No en jättänyt, vaan lampsin pois ja ostin haluamani tuotteen muualta.
Ei mikään iso tappio Motonetille, mutta siitä lähtien olen kiertänyt ko. firman.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vilkaista peiliin omaa habitusta.
Myös tämä! Kaupan koulutuksissa ainakin aikoinaan opetettiin kiinnittämään huomiota ilmeiseen ulospäin näkyvään käytökseen ja tunnistamaan mahdollisia myymälävarkaita.
Ja opetettiin myös tekemään yleisesti pistotarkastuksia, ettei kukaan yksinään leimautuisi ja kokisi että vain häntä seurataan.
Onko teille sitten ok, että poliisi tulee ilman kotietsintälupaa vaan kotiin tekemään kotietsintää varmistamaan, ettei vaan ole kodissa mitään varastettua?
No jos minulta pyydettäisiin, niin ajattelisin, että rutiinitarkastus ja näyttäisin ilman sen kummempaa draamaa. Miksi en näyttäisi, koska ei mun repussani mitään sellaista olisi, mikä ei sinne kuulu.