Onko 7000 e/kk mielestäsi korkea palkka?
Mieheni (30-vuotias) tienaa kuussa 7000 euroa ja minä olen kotona yhden juuri syntyneen lapsen kanssa. Kumminkin tuntuu ettei meillä riitä rahat mihinkään... sitten kun lukee täältä mitä ihmiset tienaa ja elää niillä rahoilla, tulee huono omatunto...mitä mieltä olette?
Meillä on 100.000 asuntolaina joka on kokonaan mieheni nimissä.
Kommentit (78)
Ruokaostokset ym. yhteiset kulut mies maksaa. Meillä on omat tilit, mulla ei ole käyttöoikeutta miehen tiliin eikä hänellä mun. Onko tämä teistä jotenkin outo systeemi?
Ap
Silti kyllä me tiedetään tarkkaan mihin rahamme menevät. Säästämme yhdessä säännöllisesti ja kaikki ylimääräinen laitetaan joko säästötilille tai matkustelutilille. Meillä on isot tulot, mutta myös organisoidusti isot menot. Meidän rahamme eivät " häviä" koska meillä on yhteinen rahapolitiikka.
on meillä silti budjetti yhteinen. En voisi kuivtellakaan että en TIETÄISI mieheni rahankäyttöä jos hän tienaisi 7000 ¿ kuussa. Nyt hän tienaa 2800 ¿ bruttona kuukaudessa, maksaa meidän koko asuntolainan lyhennyksen ja minä maksan ruoan ja päivähoitomaksun.
Vittu, tuollainen palkka on huippuhyvä!
Kumpaan haluat vastauksia? ELi minusta toi voi olla ok systeemi, avioliitossa tosin varmaan aika harvinainen. Toisaalta jos saat äitiysrahat, lapsilisät ja vielä mieheltä " elatusmaksuja" liitossa jossa hän vielä maksaa ruoat niin mihin sä oikeasti saat ne rahat menemään?
Kun teillä toi asuntolainakin on miehen nimissä eli et taida maksaa asumisestakaan?
Eli mikä tässä on se suurin ongelma ap? Mikä ketuttaa?
ja kun kaikki sanoo täällä että ON hyvä palkka 7000 e niin miksei se sitten näy mun elämässä millään tavalla?? Haluaisin että mies luottais muhun enemmän ja antais käyttöoikeudet tiliinsä ja muutenkin, haluaisin vähän enemmän panostaa omaan itseeni rahallisesti.
Eli kaikki kyllä ap lähtee itsestä! Eli sä saat äitiysrahan pienenlapsen äitinä, lapsilisän ja mieheltä talousrahaa. Miten SÄ ne käytät? Ja miten paljon saat.. Vastaapa näihin..
Mutta eipä tässä taida auttaa itku markkinoilla, pitänee mennä itse töihin. No, on mulla eikonomin koulutus että kai mä jonkun hyvän työn itsekin voin saada. Kiitosia vaan vastauksista, helpotti kyllä mun oloa jollakin tavalla avautua täällä. :)
Ap
varmasti harmittaa ja ärsyttää se, että kyselet " uunona" , että onko 7000 euroa hyvä palkka?
Jos olet vähänkin opiskellut peruskoulun jälkeen, niin varmasti tiedät että se on tosi hyvä bruttopalkka kolmekymppiselle.
Mutta tämä taitaa olla vaan surkea provoyritys, johon me kaikki nyt sorrumme vastaamaan.
Meikäläiselläkään ei muuta tekemistä kuin roikkua täällä ja odottaa synnytystä :-)
Nettojnja se on ehkä jotain 4000e. Samat tulot saa jos molemmat vanhemmat on töissä ja saa netto 2000 e/kk.
Meillä itse asiassa on niin, että minä saan 2200 e/kk ja mies 2500 e/kk käteen. Bruttopalkat on 3200 ja 3900. Eli enemmän jää käteen jos palkka jakautuu kahdelle palkansaajalle -> progressio on lievempi.
Otti vaan päästä kun mies taas väitti että hänen palkastaan ei muka riitä antamaan mulle omaa rahaa...
Ap
Olet luuseri pissisäiti jota höylättiin kerran ja kannat nyt hedelmää, minimiäippä rahalla ilman koulutusta, katkerana ja psykoosissa kuvittelet että elät rikkaan miehen kanssa.
Huokaus!
Olisit saanut realistisen kuvan 7000 Euron palkasta. Lisäksi osaisit arvioida menoja ja tehdä edes alkeellisen budjetin jos haluaisit nähdä mistä menot koostuvat.
Onneksi juristit ovat onnettomia rahojen kanssa, joten nyt reippaasti otat perheen raha-asiat hoitaaksesi. Ensin toki keskustelette yhteisistä tavoitteista ja periaatteista rahankäytön suhteen.
Jos laitat tänne sähköpostiosoitteesi, voin laittaa sulle kuule vaikka tulemaan skannattuna otteet juristi- ja ekonomimatrikkeleista, sekä kopiot omastani ja mieheni henkkareista. Tai vaikkapa meidän molempien tutkintotodistuksista jos niikseen tulee. Pistää lievästi sanottuna vihaks idiootit jotka alkaa heti syyttelemään provoiluista, kun ei itsellä mene yhtä hyvin kuin muilla.
Ap
Vai pitäiskö sun käydä ihan jossain muualla juttelemassa kuin täällä? Voisi olla hyödyllisempää tuossa sinun tilanteessa.
T. se " kateellinen" joka yrittää vaan ymmärtää tätä sun " pointtia" !
Tässä nyt lähinnä oli kyse siitä, että minua vitutti se kun oma mieheni valittaa palkkansa olevan " pieni" vaikkei molemmat tiedämme ettei näin ole. Otsikkoni oli ehkä typerästi muotoiltu, mutta kirjoitin sen pienen tunnekuohun vallassa.
Juu ja tiedoksi kaikille joita kiinnostaa että minulla oli tosiaan laskentatoimi pääaineena, että sinänsä miehen epäluottamukselle raha-asioissa ei ole mitään perusteita.
On ihan eri asia tienaako sen 7000 euroa kaksi ihmistä yhdessä vai yksi ihminen yksin. Katsos kun yksin tienatessa siitä menee aivan helvetin paljon enemmän veroja. I should know, elätin ennen luuserimiestäni 6500 euron kuukausipalkallani, eikä siitä meinannut mitään tulla.
ELi onko teillä tälläinen tilanne: Mies tienaa 7000kk, maksaa siitä asuntolainaa (joka on yksin hänen nimissä), maksaa sinulle talousrahaa X verran, maksaa yhteiset ruokakulut perheeltä ja loput käyttää omiin juttuihin.
Sinä saat äityisrahan (perustuu omiin tuloihisi ennen vauvaa), lapsilisän ja tuon talousrahan ja se ei sinulle riitä, kun haluat satsata itseesi enemmän?
Tuohon ainoa oikea ratkaisu on mennä itse töihin. Miehesi selvästi kantaa jo oman osuutensa teidän perheeseen. TAI sitten opettelet elämään säästäväisemmin, en voi ymmärtää miten sinulla voi mennä kaikki rahat jos kerta sinun ruoat ja asumisen maksaa joku muu.
Oletkohan nyt ihan tolkuissasi, mikä tässä teidän tilanteessa sinusta oikeutta sinua huutamaaan epistä?
t. Martta
7000¿/kk on tosi hyvä palkka. Mutta kun ottaa huomioon Suomen verotuksen ja sen, että käteen jäävällä summalla on elätettävä kolmen(?) hengen perhe, en ihmettele miksi sinusta tuntuu, etteivät rahat riitä.
Raha myös sokaisee ihmisiä. Kun sitä on, niin tulee osteltua kaikenlaista " pientä" : pari autoa, moottoripyörä, vaatteet viimesen päälle, lomaosakkeita, miljoonatalo jne... Sitten kun tulot jostain syystä laskevat, pysyvät kuitenkin myös lainamenot kaikesta siitä mitä on tullut hankittua. Sitten pitää miettiä omia kulutustottumuksiaan ja tinkiä siitä, mihin on tottunut silloin kun oli enemmän rahaa.
nimim. been there done that
Mies on eräässä isossa firmassa lakimiehenä. OTK-tutkinto suoritettu Turun yliopistosta.