Halu "puhua asiat selviksi" manipulointitaktiikkana
Tässä taannoin oli Hesarissa mielipidekirjoitus äidiltä, joka olisi halunnut keskustella asiat selviksi välit katkaisseen aikuisen lapsensa kanssa. Lapsi vain ei halunnut keskustella, mikä oli tästä äidistä kohtuutonta ja väärin.
Minulle tuli tästä tapauksesta mieleen, että olen silloin tällöin huomannut joidenkin ihmisten käyttävän tällaisia "sovintokeskusteluja" sumutustaktiikkana. Toinen yritetään pakottaa dialogiin väittämällä, että suostumatta jättäminen olisi lapsellista, joustamatonta, kohtuutonta, loukkaavaa, ilkeää jne. Sitten jos "keskusteluun" lähtee, se toinen osapuoli puhuu näön vuoksi mitä sylki suuhun tuo ja on näennäisesti sovitteleva, kunnes toinen on vaan liian väsynyt enää jatkamaan. Jos tämän jälkeen yritetään elää sovussa, niin se alkuperäinen häiriökäyttäytyminen palaa pikkuhiljaa. Mitä todellista muutosta ei tapahdu, koska se sopimishaluinen henkilö ei alunperinkään ole kykenevä ja halukas menemään itseensä. Anteeksi pyytäminenkin on vain marttyrointia tai tyhjiä sanoja, joilla yritetään velvoittaa toinen anteeksiantoon.
Olen itse joko ollut kohteena tai seurannut tällaista vierestä monta kertaa. Tätä ovat tehneet ainakin erossa jätetty (jättäjää huomattavasti vanhempi) osapuoli, epärehelliseksi paljastettu kollega, aikuisen lapsen narsistivanhempi, lyttäävästi kommentoiva harrastustuttu jne. Kaikissa näistä tilanteista sillä loukatulla osapuolella on ollut mielestäni hyvä syy todeta, ettei tämän ihmisen kanssa kannata keskustella, koska hän välittää oikeasti vain itsestään ja on valmis menemään pitkälle saadakseen muut määräysvaltaansa.
Minusta pitäisi puhua enemmän siitä, että joissain konfliktitilanteissa vika on voittopuolisesti siinä toisessa ihmisessä JA on myös olemassa ihmisiä, joiden kanssa ei pidäkään neuvotella, vaan pyrkiä pois heidän vaikutuspiiristään kaikin voimin. Nykyään muodissa olevat sovittelukäytännöt (esim. kouluissa, työpaikoilla, harrastusyhteisöissä, rikosten kohdalla jne.) lähtevät ymmärtääkseni siitä, että molemmat osapuolet ovat normaalisti toimivia ja järkeviä ihmisiä. Eivät aina ole, eikä silloin sitä toista osapuolta pidä kehottaa sovintoon, vaan todeta hänen kokemuksensa valideiksi ja tarjota tukea myrkyllisestä ihmissuhteesta toipumiseen. Onneksi sentään Amnesty totesi vuosia sitten, ettei parisuhteessa tapahtuneita pahoinpitelyitä pidä sovitella, koska se voi olla uhrille haitaksi.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleepas paljon alapeukkuja. Ehdottakaa tervettä kommunikointityyliä tilalle, jos keskustelu on olevinaan väärin.
Voi hyvää päivää että olet idiootti. Ei tuollaiselle ihmiselle mitään ehdotella. KUN SE EI KUUNTELE. Kuten et sinäkään.
Ihminen hyvä. Kuuntele itseäsi. Sinä olet tässä se huonosti käyttäytyvä osapuoli. Haukut ihmisiä ikävillä sanoilla ja kiihdyt jos sinun kanssasi ei olla samaa mieltä. Älä ala syyttelemään muita tai keskustelemaan aiheesta "muut manipuloivat minua, olen uhri, muut paha minä hyvä", kunnes korjaat omaa käytöstäsi. Valitettavasti juuri sinun kohdallasi sinä taidat olla se luonnevikainen, kun ihmissuhteesi menevät mönkään. Ei ne muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleepas paljon alapeukkuja. Ehdottakaa tervettä kommunikointityyliä tilalle, jos keskustelu on olevinaan väärin.
Voi hyvää päivää että olet idiootti. Ei tuollaiselle ihmiselle mitään ehdotella. KUN SE EI KUUNTELE. Kuten et sinäkään.
Ihminen hyvä. Kuuntele itseäsi. Sinä olet tässä se huonosti käyttäytyvä osapuoli. Haukut ihmisiä ikävillä sanoilla ja kiihdyt jos sinun kanssasi ei olla samaa mieltä. Älä ala syyttelemään muita tai keskustelemaan aiheesta "muut manipuloivat minua, olen uhri, muut paha minä hyvä", kunnes korjaat omaa käytöstäsi. Valitettavasti juuri sinun kohdallasi sinä taidat olla se luonnevikainen, kun ihmissuhteesi menevät mönkään. Ei ne muut.
Idiootti hyvä. Lakkaa vänkyttämästä asioista joista et mitään ymmärrä. Ja paasaamasta paskaa.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Joissakin tapauksissa on ihan hyvin nähtävissä, että kontaktia pyytävän motiivina ei ole minkään harmonisen tai oikeudenmukaisen lopputuloksen saavuttaminen. Voi olla vaikka että henkilö näkee hävinneensä jonkinlaisen valtataistelun, kypsyys ei riitä asian hyväksymiseen, ja yrittää keinolla millä hyvänsä päästä ojentamaan ja lyttäämään vastapuolta. Ei tällaista ihmistä tarvitse ottaa vastaan, ja hänelle itselleenkin olisi pitemmän päälle viisaampaa lähestyä asiaa muulla tavalla.
Juuri näin. Kaikki eivät vain ole riittävän terveitä, suoraselkäisiä, rehellisiä (tai muuta aitoon välienselvittelyyn tarvittavaa ominaisuutta). Mitkä lie vauriot saavat aikaan sen ilmiön, että ihmissuhteissa nähdään kilpailua siellä missä sitä ei tarvitsisi nähdä. Ei päästä koko elämän aikana yli siitä, että se toinen olikin parempi puoliso, parempi äiti/isä, tai jollain muulla tavalla parempi ihminen. Vaikka tällaisesta ihmisestä olisi jäljellä vain märkä läntti maassa, sieltä läntistä kuuluisi vielä pihinä "menee mulla silti paremmin kuin sulla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Joissakin tapauksissa on ihan hyvin nähtävissä, että kontaktia pyytävän motiivina ei ole minkään harmonisen tai oikeudenmukaisen lopputuloksen saavuttaminen. Voi olla vaikka että henkilö näkee hävinneensä jonkinlaisen valtataistelun, kypsyys ei riitä asian hyväksymiseen, ja yrittää keinolla millä hyvänsä päästä ojentamaan ja lyttäämään vastapuolta. Ei tällaista ihmistä tarvitse ottaa vastaan, ja hänelle itselleenkin olisi pitemmän päälle viisaampaa lähestyä asiaa muulla tavalla.
Juuri näin. Kaikki eivät vain ole riittävän terveitä, suoraselkäisiä, rehellisiä (tai muuta aitoon välienselvittelyyn tarvittavaa ominaisuutta). Mitkä lie vauriot saavat aikaan sen ilmiön, että ihmissuhteissa nähdään kilpailua siellä missä sitä ei tarvitsisi nähdä. Ei päästä koko elämän aikana yli siitä, että se toinen olikin parempi puoliso, parempi äiti/isä, tai jollain muulla tavalla parempi ihminen. Vaikka tällaisesta ihmisestä olisi jäljellä vain märkä läntti maassa, sieltä läntistä kuuluisi vielä pihinä "menee mulla silti paremmin kuin sulla".
Mainio tuo viimeinen, vaikka vakavasta asiasta onkin kyse!
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin sanon näin mutu pohjalta, että suurimmaksi osaksi kyse on molempien ja kaikkien osapuolien halusta esittää omaa kantaansa loputtomiin. Jatkaa loputtomiin jankkausta samasta asiasta.
On luonteen heikkoutta siinä määrin, että pakottavaa tarvetta päästä sanomaan viimeinen sana. Kun olisi sen verran järkeä että lopettaisi asioista jankkaamisen. Toteaisi vain, että ollaan asiasta eri mieltä, ja että asia käsitelty.
Sano vain. Luulen kuitenkin, että et tunne tätä ap:n kuvaamaa ilmiötä, vaan puhut jostain muusta.
Tässä ei ole kyse mistään inttämisestä, vaan siitä, että aito keskustelu on vuorovaikutusta. Siinä osapuolet kokevat tulevansa kuulluiksi ja myös jossain määrin ymmärretyksi. Jos sellaista yhteyttä ei ole, niin päästään hyvin nopeasti siihen tulokseen, että asia on "käsitelty". Eikä siihen ole myöskään halua palata, koska on tiedossa että se ei etene mihinkään.
Joo se on totta, että kaikissa sovittelussa yms tuntuu olevan lähtökohta sellainen, että osapuolet ovat tasapainoisia, järkeviä ja keskustelukykyisiä ihmisiä. Vaikka se ilmeinen fakta on sellainen, että jos näin olisi, siellä sovittelussa ei oltaisi. Ja todellakin yksi ihminen riittää aiheuttamaan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille "tuollaiselle ihmiselle"? Ei tässä keskustelussa ole määritelty mitään yhtä ihmistä, jota on tarkoitus haukkua. Vai onko, saattoi mennä minulta ohi. Luulin että puhutaan siitä, kannattaako puhua asioista vai katkaista välit ihmisiin vaikenemalla täysin. Niin täytyy tehdä narsistin kanssa. Itse en halua kohdella ihmisiä niin, mutta narsistin kanssa on pakko. Muiden ihmisten kanssa pätee normaalit "säännöt" mitä tulee kommunikointiin.
Lue otsikko.
Mille "tuollaiselle ihmiselle"? Ei tässä keskustelussa ole määritelty mitään yhtä ihmistä, jota on tarkoitus haukkua. Vai onko, saattoi mennä minulta ohi. Luulin että puhutaan siitä, kannattaako puhua asioista vai katkaista välit ihmisiin vaikenemalla täysin. Niin täytyy tehdä narsistin kanssa. Itse en halua kohdella ihmisiä niin, mutta narsistin kanssa on pakko. Muiden ihmisten kanssa pätee normaalit "säännöt" mitä tulee kommunikointiin.