Te joilla on ollut anemia, kauanko kesti, että vointi koheni rautalisän aloituksen jälkeen??
Minulla todettiin anemia äskettäin ja aloitin rautakuurin. Siitä on nyt 2 viikkoa, mutta en tunne vielä suuria järisyttäviä muutoksia itsessäni. Olen edelleen väsynyt, vetelä ja hengästyn helposti, päässä humisee, kun lasken sen ja huimaus kiusaa viikottain edelleen. Kauanko menee, että vaikutus alkaa tuntua? Kauan teillä meni?
Kommentit (25)
Oma vointi alkoi koheta jo muutaman viikon kuluttua rautalääkkeen aloituksesta. Ferritiini ei ole vieläkään viitearvoissa, mutta hemoglobiini nousi ja oireet vähenivät. Kokeile toista valmistetta ja ota rauta c-vitamiinin kanssa tyhjään vatsaan. Myös kasviksissa on imeytymistä heikentäviä aineita.
Mulla ne rautatabletit ja nestemäinen rauta eivät vaikuttaneet mitenkään ja ja kävin kaksi kertaa tankattavanaa. Lähtötilanne oli Hb 70 ja ferritiini 3. Olikin vähän vetämätön olo, mutta kun ei aiemmin ole anemiaa ollut niin en tajunnut, että sellainen voisi tulla kyseeseen. Hb on pysynyt sen jälkeen lukemassa 134. Ferritiiniä ei julkisella ole mitattu, pitäisi maksaa itse se tutkimus. Ja kannattaako Hb-lukeman ollessa hyvä mitään rautalisää ottaakaan.
Olen aina syönyt monipuolisesti eivätkä runsaat kuukautiset selittäneet tilannetta. Syy raudanpuutteelle jäi vähän auki, vaikka esimerkiksi tehtiin tähystykset. Arvelu oli, että pienten limakalvopinnan haavojen kautta verta on tihkunut vähin erin.
Vierailija kirjoitti:
Hb 68, ferrittini 4 -terkkarilääkäri vain kehotti ostamaan rautaa apteekista. Kollega luki tuloksen ja sain pari pussia "verta" ja rautainfuusion. En ole vieläkään toipunut juoksukuntoon.
Olen ollut kauan kasvissyöjä ( vegaani ) ja väkisin ajatukset menee ruokavalioon.?
Ihan käsittämättömän vetelä olo.
M47
Tuollainen ei kyllä johdu mistään ruokavaliosta varsinkaan miehellä vaan verenvuodosta kunnes toisin todistetaan. Syy pitää selvittää, tähystykset (kolonoskopia ja gastroskopia) nyt ainakin tehdä.
Obsidan, muutamassa viikossa. Appelsiinimehun kanssa tyjään vatsaan, ateria vasta puolen tunnin päästä.
Kai ymmärrät, ettet voi jatkaa vegaanina?