Painotusluokat alkoivat levitä 1990-luvulta alkaen ja tässä syy:
peruskoulussa luovuttiin tasokursseista kielissä ja matematiikassa. Keksittiin oppilasaineksen erottelemiseen kauniimmalta kuulostava keino: painotusluokat. Tässä kaupungissa, missä opetan, ne "keksuttiin" 1990-luvun puolivälin jälkeen. Tuskin tätä etottelukeinoa uskalletaan enää purkaa. On pöivänselväö, että oppilasaines näillä painotusluokilla on erilainen kuin ns. tavisluokilla.
Kommentit (27)
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.
Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.
Sitten pitäisi varmaan olla parempi opiskelumotivaatio, että se keskiarvo riittäisi sinne minne haluaa päästä. Painotusluokielle mennään juuri siksi, että saadaan olla motivoituneiden oppijoiden kesken.
Helsingissä painotusluokkien suosio räjähti siinä vaiheessa, kun koulut kävivät laadultaan epätasaisiksi.
Vielä 80-90-luvulla lapsne uskalsi laittaa mihin tahansa kaupungin peruskouluun, mutta sitten alkoi laman myötä kaupungin säästötoimet ja parakeilla kikkailut ja koulujen lakkauttamiset.
Meidänkin alueelta suljettiin pieni koulu ja oppilaita alettiin heitellä ympäröivien kaupunginosien koulujen jämäpaikoille, edes sisaruksia ei saanut samaan kouluun ja koko putki oli rikkonainen niin että nivelvaiheissa heiteltiin aina uudestaan.
Koulurakennusten kunto romahti.
Sittne vyöryivät päälle vieraskieliset, jotka pilasivat loputkin. Vielä 2000-luvun alussa esimerkiksi Itäkeskuksne peruskoulu ja lukio olivat hyvässä maineessa, mm marjaniemeläiset laittoivat lapsiaan sinne.
Eivät laita enää.
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.
Ahaa eli sun lapsesi ei vaan pärjännyt kokeissa ja sitten se on muiden syy. Ei ole, sinun syysi se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Eli miten ongelma poistetaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Eli miten ongelma poistetaan??
Poistamalla syyt koulushoppailuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Eli miten ongelma poistetaan??
Kaikille samanlaiset tasalaatuiset turvalliset koulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Eli miten ongelma poistetaan??
Kaikille samanlaiset tasalaatuiset turvalliset koulut.
Ei se shoppailu sillä poistu. Ongelma on, että kodit ja nuoret panostavat opiskeluun eri verran. Osa haluaa opiskella ja pärjätä elämässään. Tähdätään jatko-opintoihin ja halutaan opsikelurauhaa. Sitten on perheitä, joista tullaan koska on pakko, koulu ei voisi pätkääkään kiinnostaa, on niitä laaja-alaisia kognitiivisia ja tarkkaavuuden ongelmia ja joko koulussa olo on yhtä perseilyä. Vanhemmat eivät tue mitenkään. Tämän porukan kanssa ei haluta opiskella samoilla luokilla, koska ei saa opiskelurauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Eli miten ongelma poistetaan??
Kaikille samanlaiset tasalaatuiset turvalliset koulut.
Kaunis uropia mutta millä toteutat kun oppilasmateriaalissa on suuria alueellisia vaihteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Eli miten ongelma poistetaan??
Kaikille samanlaiset tasalaatuiset turvalliset koulut.
Ei se shoppailu sillä poistu. Ongelma on, että kodit ja nuoret panostavat opiskeluun eri verran. Osa haluaa opiskella ja pärjätä elämässään. Tähdätään jatko-opintoihin ja halutaan opsikelurauhaa. Sitten on perheitä, joista tullaan koska on pakko, koulu ei voisi pätkääkään kiinnostaa, on niitä laaja-alaisia kognitiivisia ja tarkkaavuuden ongelmia ja joko koulussa olo on yhtä perseilyä. Vanhemmat eivät tue mitenkään. Tämän porukan kanssa ei haluta opiskella samoilla luokilla, koska ei saa opiskelurauhaa.
Kyllä se kuule vähenee merkittävästi.
Ja myös noille ns ongelmatapauksille pitää saada turvallinen ja tasalaatuinen opetus, eikä se välttämättä ole siellä tavallisella luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painotetutluikat on hybvä niin kauan kuin niihin pääsee oppilaat joille luokan sisältö on tärkeä. Ainakin oman lapsen koulussa innokkaat ei niihin pääsee, koska vanhemmat hommaavat asiasta ei kiinnostuneet lapsensa näihin "parempiin luokkiin". Sen kuulee vanhempien j lapset puheesta. Lapsia ei voisi luokan painotiusaihe vähempää kiinnostaa ja osa lapsista itkee kun rakastavat aihetta , mutta keskiarvo ei riitä.
Painotetut luokat on pilattu koulushoppaajilla.Ongelma poistuisi sillä, ettei tarvitsisi koulushoppailla
Eli miten ongelma poistetaan??
Kaikille samanlaiset tasalaatuiset turvalliset koulut.
Kaunis uropia mutta millä toteutat kun oppilasmateriaalissa on suuria alueellisia vaihteluja?
Minä asun idässä ja olisi auttanut jo huomattavasti jo se, että olisin tiennyt, että a)koulurakennus on terve, b) koulua ei lakkauteta, c) putki jatkuu koko peruskoulun ja d) sisarukset saa halutessaan samaan kouluun.
Edes nämä perusjutut eivät olleet tarjolla.
Terveitä koulurakennuksia ei ollut edes naapurikaupunginosissa. Oli sittne ihan sama laittaa lapset kokonaan keskustaan kouluun, kun lähimaillakaan ei ollut tarjolla imtään.
Kyllä nämä musaluokat ovat mulle katkera pala niellä. Kävin kokeissa joiden mukaan olisi voinut sinne päästä. Vasta aikuisena tajusin että koko homma oli suunniteltu juttu. Osa vanhemmista oli käyttänyt lapsiaan muskarissa, jonka kautta pystyi menestymään testeissä. Koulun sisälle syntyi kahden kerroksen väkeä. Meidän luokalla useampi häirikkö, jotka hallitsivat luokkatilan ilmapiiriä. Koulussa ei yksinkertaisesti ollut kivaa.
Musaluokkalaiset saivat mahtavan ympäristön missä kaikki kokivat olevansa samaa joukkoa. Heidän sosiaaliset taidot kehittyivät aivan eri tasolle mitä meidän luokalla ja se näkyi myöhemmässä elämässä kun heille syntyi jo hyvin nuoresta seurustelusuhteita ja päätyivät hyviin paikkoihin opiskelemaan. Itsetunto saatiin kuntoon pienestä pitäen.
Väärin, ap. Painotusopetus on useissa kunnissa vanhempi juttu kuin peruskoulu. Musiikkiluokat alkoivat yleistyä jo 1960-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä musaluokat ovat mulle katkera pala niellä. Kävin kokeissa joiden mukaan olisi voinut sinne päästä. Vasta aikuisena tajusin että koko homma oli suunniteltu juttu. Osa vanhemmista oli käyttänyt lapsiaan muskarissa, jonka kautta pystyi menestymään testeissä. Koulun sisälle syntyi kahden kerroksen väkeä. Meidän luokalla useampi häirikkö, jotka hallitsivat luokkatilan ilmapiiriä. Koulussa ei yksinkertaisesti ollut kivaa.
Musaluokkalaiset saivat mahtavan ympäristön missä kaikki kokivat olevansa samaa joukkoa. Heidän sosiaaliset taidot kehittyivät aivan eri tasolle mitä meidän luokalla ja se näkyi myöhemmässä elämässä kun heille syntyi jo hyvin nuoresta seurustelusuhteita ja päätyivät hyviin paikkoihin opiskelemaan. Itsetunto saatiin kuntoon pienestä pitäen.
Eiköhän kaikki lapset käy muskareissa pieninä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä musaluokat ovat mulle katkera pala niellä. Kävin kokeissa joiden mukaan olisi voinut sinne päästä. Vasta aikuisena tajusin että koko homma oli suunniteltu juttu. Osa vanhemmista oli käyttänyt lapsiaan muskarissa, jonka kautta pystyi menestymään testeissä. Koulun sisälle syntyi kahden kerroksen väkeä. Meidän luokalla useampi häirikkö, jotka hallitsivat luokkatilan ilmapiiriä. Koulussa ei yksinkertaisesti ollut kivaa.
Musaluokkalaiset saivat mahtavan ympäristön missä kaikki kokivat olevansa samaa joukkoa. Heidän sosiaaliset taidot kehittyivät aivan eri tasolle mitä meidän luokalla ja se näkyi myöhemmässä elämässä kun heille syntyi jo hyvin nuoresta seurustelusuhteita ja päätyivät hyviin paikkoihin opiskelemaan. Itsetunto saatiin kuntoon pienestä pitäen.
Eiköhän kaikki lapset käy muskareissa pieninä.
No ei todellakaan käy.
Suomi menestyi 2000 luvulla PISA testeissä. Testattavat on 15 vuotiaita joten tulokset tulee kymmenen vuoden viiveellä. Suomessa on siis viimeksi ollut toimiva koulujärjestelmä 90 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä musaluokat ovat mulle katkera pala niellä. Kävin kokeissa joiden mukaan olisi voinut sinne päästä. Vasta aikuisena tajusin että koko homma oli suunniteltu juttu. Osa vanhemmista oli käyttänyt lapsiaan muskarissa, jonka kautta pystyi menestymään testeissä. Koulun sisälle syntyi kahden kerroksen väkeä. Meidän luokalla useampi häirikkö, jotka hallitsivat luokkatilan ilmapiiriä. Koulussa ei yksinkertaisesti ollut kivaa.
Musaluokkalaiset saivat mahtavan ympäristön missä kaikki kokivat olevansa samaa joukkoa. Heidän sosiaaliset taidot kehittyivät aivan eri tasolle mitä meidän luokalla ja se näkyi myöhemmässä elämässä kun heille syntyi jo hyvin nuoresta seurustelusuhteita ja päätyivät hyviin paikkoihin opiskelemaan. Itsetunto saatiin kuntoon pienestä pitäen.
Pääsin musiikkiluokalle vuonna 1991. Missään muskareissa en ole käynyt lapsena, ja ihan vaan kuule olen sen verran musikaalisesti lahjakas että otettiin luokalle. Sama lapseni kohdalla. Ei käyty muskareissa, mutta paljon rallateltiin ja musiikkileikittiin ihan kotona.
Lahdessa on muuten Suomen vanhimmat musiikkiluokat. Että sinne vaan halukkaat hakemaan! Varmasti lisäävät aloituspaikkoja hakijamäärän kasvaessa.
Kännykällä tulee kirjoitusvirheitä.