Te joilla on ollut anemia, kauanko kesti, että vointi koheni rautalisän aloituksen jälkeen??
Minulla todettiin anemia äskettäin ja aloitin rautakuurin. Siitä on nyt 2 viikkoa, mutta en tunne vielä suuria järisyttäviä muutoksia itsessäni. Olen edelleen väsynyt, vetelä ja hengästyn helposti, päässä humisee, kun lasken sen ja huimaus kiusaa viikottain edelleen. Kauanko menee, että vaikutus alkaa tuntua? Kauan teillä meni?
Kommentit (25)
Minulla rauta varastoarvo oli 6 ja hb 132.
Viikon verran rautaa ja alkoi helpottamaan. Minulla ei tosiaan anemiaa mutta tuo varasto arvo tosi alhainen.
Jaa, mun mielestä melko nopeasti. Voi olla ettei sun lääke toimi, soita terveydenhoitajalle.
Niissä lääkkeissäkin kun on omat juttunsa, kaikki ei käy kaikille.
Kato voitko lisätä ruokaan raudanlähteitä. Ai niin, sitten jotkin ruuat "syö" rautatabletin tehoja. Katoppa duodecim sivuilta! Tai rautalääke+ruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun mielestä melko nopeasti. Voi olla ettei sun lääke toimi, soita terveydenhoitajalle.
Niissä lääkkeissäkin kun on omat juttunsa, kaikki ei käy kaikille.
Kato voitko lisätä ruokaan raudanlähteitä. Ai niin, sitten jotkin ruuat "syö" rautatabletin tehoja. Katoppa duodecim sivuilta! Tai rautalääke+ruokailu.
Omituista, ettei minulle voitu sitten kertoa aiemmin, että ruokavalio vaikuttaa raudan imeytymiseen.....Täytyypä ottaa selvää. Kiitos tiedosta :)
-Ap
Mihin aikaan syöt rautaa? Pitäisi ottaa aina aamulla tyhjään vatsaan.
Kyllä siinä puoli vuotta meni että selkeän eron huomasin. Joka toinen päivä rautaa C-vitamiinin kanssa. Ei samaan aikaan maitotuotteita eikä kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan syöt rautaa? Pitäisi ottaa aina aamulla tyhjään vatsaan.
"Yleensä rautalisä suositellaan otettavaksi tyhjään vatsaan imeytymisen takaamiseksi. Samanaikaisesti tulee välttää mm. kalsium- ja magnesiumlisää, sekä kahvia ja teetä. Yksi vaihtoehto on siis nauttia rautalisä esimerkiksi jo pari tuntia ennen aamukahvia, heti ensimmäisenä herätessä, tyhjään vatsaan."
Noh, toisilla imeytyy ja toisilla ei. Teinistä lähtien jopa 3 vuoden rautakuureilla, välissä 1 vuoden taukoja, sitten taas seuraavaa valmistetta jne. Putki jatkui 20 vuotta, ennen kuin julkisella pääsin rautainfuusioon ja sinne mennessänikin ferritiini 16 ja hB 120.
Infuusion jälkeiset 2 vkoa ihan helvettiä, kun joka lihakseen särki ja mahakrampit samanlaisia kuin pahimmillaan rautalääkkeillä. Mut sitten olo alkoi kohentumaan, hiusten lähtö loppui, aloin virkistymään pohjattomasta väsymyksestä, joka riivasi vuosia. Nyt mittauksissa hb 136, eli johonkin se litra rautaa on mennyt - ferritiinin mittaukseen menossa pian jonka jälkeen lääkäri päättää tankataanko toinen satsi rautaa suoneen.
Ottakaa väsymys ja huono olo tosissaan, imeytymishäiriöitäkin on. Ja painostakaa lääkäri mittaamaan ne ferritiiniarvot, meillä alihoidetaan helposti korjattavaa asiaa naisilla.
Mulla Hb ollut aina noin 110 parhaimmllaan - en syö rautalisää, koska minulle alhainen Hb on fysiologinen.
Hb ei pysyisi minulla korkeana kuin keinotekosesti, ja se taas olisi ehkä jopa terveysriski. Turhan takia.
Aloituksessa kuvattuihin oireisiin voi olla muitakin syitä, kuin heikko hapenkäyttö.
Liian vähäinen tai liiallinen rauta voi vaikuttaa kehoon monella tavalla. Liian vähän, vaikuttaa psyykkisesti; liian paljon, voi vaurioittaa sydäntä jne.
Mulla oli pieleen menneen leikkauksen jäljiltä Hb 70 ja onnistuneesti sitten unohdin kokonaan edes hakea niitä rautatabletteja. Korjaantui ihan itsestään, ruokavaliolla oli varmaan osuutta asiaan. Puolen vuoden kuluttua Hb oli jo älyttömät 160. Niin meitä on erilaisia.
Minulla kesti vuoden ennenkuin olo koheni. Raudan imeytymistä heikentävät maitotuotteet ja kahvi. C-vitamiini edistää imeytymistä ja otin myös B- ja D-vitamiinia.
Mulla oli hb 130, mutta ferritiini 12. Aloin syömään rautaa ja kyllä jo parin viikon jälkeen olo oli hieman energisempi. Mulla oli raudanpuutteesta johtuen myös unihäiriöitä joka yö, eli nukuin vaan parin tunnin pätkiä ja valvoin välillä. Tämä alkoi myös nopeasti korjaantua ja sainkin nukuttua taas koko yön ja senkin takia olo koheni. Mutta pitää muistaa että rautalisää pitää syödä pitkään ettei pian taas ole lähtötilanteessa.
Lähes vuosi menee ennenkuin on rautavarstot täyttyneet.
Ja sitä Rautakirjan on imeytymisen kannalta monenlaista.
Sitkeyttä kirjoitti:
Lähes vuosi menee ennenkuin on rautavarstot täyttyneet.
Ja sitä Rautakirjan on imeytymisen kannalta monenlaista.
Rautaakin on monenlaista 🤨
Hb 105 ja ferritiini 3. Parissa kuukaudessa korjaantui. Lääkäri ihmetteli, että olipa nopeaa. Oli arvellut korjaantumiseen menevän puolisen vuotta, joten ei kai ne arvot ihan viikoissa korjaannu.
Hb 68, ferrittini 4 -terkkarilääkäri vain kehotti ostamaan rautaa apteekista. Kollega luki tuloksen ja sain pari pussia "verta" ja rautainfuusion. En ole vieläkään toipunut juoksukuntoon.
Olen ollut kauan kasvissyöjä ( vegaani ) ja väkisin ajatukset menee ruokavalioon.?
Ihan käsittämättömän vetelä olo.
M47
Oma vointi alkoi koheta jo muutaman viikon kuluttua rautalääkkeen aloituksesta. Ferritiini ei ole vieläkään viitearvoissa, mutta hemoglobiini nousi ja oireet vähenivät. Kokeile toista valmistetta ja ota rauta c-vitamiinin kanssa tyhjään vatsaan. Myös kasviksissa on imeytymistä heikentäviä aineita.
Minulla oli kans paha anemia, jonka vuoksi jouduin nyt noin 3 kk sitten osastolle. Pari pussia verta tiputettiin ja saatiin Hb 114 tasolle. Syy anemiaan ei ole vielä selvinnyt.
Olen kuitenkin vieläkin väsynyt, vaikka heti huomasi eron olossa infuusion jälkeen. Rautalisää olen syönyt säännöllisesti tuon jälkeen. Miksikähän jaksaminen ei kohennu heti täysin, vaikka Hb taas normaali?
Kaipaan myöskin vertaistukea.....Olo esim töissä on aina ihan ankea ja väsyttää, ihan sama, kuinka kauan nukun :( Ei saa mitään aikaiseksi vapaalla, kun ei ole energiaa.