Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesettekö oikeasti hampaat kaksi kertaa päivässä ja käytätte hammaslankaa?

Vierailija
16.02.2023 |

Minä en jaksa pestä kuin kerran aamulla. Ja en käytä lankaa koskaan.

Kommentit (603)

Vierailija
581/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, aina aamuin illoin ja illalla myös hammasvälien lankaus. 

Silti ollut ihan kiitettävästi ongelmia hampaiden kanssa :) Siistit ja puhtaat ne sentään on, kuten hammaslääkäri kehui.. mut reikiä, niitä on riittänyt. 

Mulla siis kiille mennyt luultavasti refluksioireiden vuoksi (tulee vatsahapot helposti suuhun syömisen jälkeen) 

Vierailija
582/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisiä jotka EIVÄT pese hampaita herättyään ja ennen kuin menevät nukkumaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu... viimeisimmän hammasoperaation jälkeen on tullut pestyä ja puhdistettua välit uskollisesti. Ei enää koskaan.

Vierailija
584/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen hampaat kahdesti päivässä. Lankaan hampaat useimpina päivinä, mutten ihan joka päivä.

Sama täällä.

Vierailija
585/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, välillä useemminkin kun kaksi kertaa vrk. Lankaan myös , aamuisin hampaiden pesun yhteydessä.

Vierailija
586/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks kertaa  päivässä on hammasharja- ja tahnakauppiaiden juoni, jotta ihmiset ostaisivat enemmän tahnaa ja harjoja. Kerta viikossa riittää ja välipäivinä suolavesikurlutusta aamuin. All fine, trust me!

Vierailija
587/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen kerran viikossa ja hampaat on ihan fine. Henki voi haista, mutta sekin on ihan fine.

Näin olen elänyt jo vuosia, eikä ole tullut mitään ongelmia, vaikka luulisi.

Peset hampaasi kerran viikossa ja mulkkusi kerran vuodessa -  sen ainoan panon jälkeen.

Vierailija
588/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla: ekana Kieli. sille oma harjansa ihan tavallinen.

Sitten langalla välit, huuhdon, kunnolla.

Sitten pesen kunnon pesun ja huuhtelen hyvin useita kertoja.

Sitten ikäänkuin levitän jonkun funktionaalisen tahnan. Esim Repair. Tai jos aion juoda happamia tms. Densify. Tams muu.

Se tahna jääkin  tavallaan suuhun tekemään hoitoa, sillä syljen sen vain pois, en siis vesihuuhdo.

Aamulla  nopea raiastuspesu jollain kirpakalla. Yleensä suu on ihan ok  raikas kun iltapesu noin hyvä. Jos vain välit ja kilen pesee-kyllä sen huomaa heti aamulla.

Elmexiltä kolme erilaista tahnaa, Oralilta useita erilaisia ainkain tuo repair ja densify. SEkä se kilenpesu-aamuraiakstahna joku milloin mikäkin.

Suuhygienistillä  kerran vuosi hammaskivet pois. Tarkastus  joka vuosi tai joka toinen.

Vierailija
589/603 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Illalla harjaus ja välien läpikäynti tollasella vehkeellä missä hammaslankaa on pingotettu pienen hevosenkenkämallisen muovipalan väliin joka on sit varteen kiinninapsattu. Lastenharja missä pienikokoinen pää auttaa yökytysrefleksiin kun takahampaita harjaa. Auttoi myös paljon että poistatin viisaudenhampaat (ei reikiä tai asento ongelmia) niin ettei tarvitsis tunkea harjaa niin kauas sinne taakse.

Kun vaihdoin hammaslääkäriä uusi sanoi että pese kahdesti vuorokaudessa mut sit rupesin puolen vuoden jälkeen vähän huolestua kun kulmahampaissa ikenet rupes vetäytymään ja kävin uudestaan. Totes että hui, mekaanista ienvetäytymistää, no ei sulla kyllä ole ollut kuin yksi reikä ja sekin yli 20 vuotta sitten, ja hammaskiveä ei juurikaan ole joten ehkä parempi vain jatkaa entiseen malliin sitten.

Olen tosin maltillisen vähähiilarisella ruokavaliolla ihan muista terveyssyistä (auttaa mulla siihen ettei migreeni mene niin helposti krooniseksi) ollut jo vajaa kakstoist vuotta joten sokeria ja tärkkelystä tulee kiskottua hyvin vähän. Ennen vanhaan poistatin kyllä hammaskiveä vuosittain, nyt kun hammaslääkäri ton totesi että hammaskiveä ei juurikaan ole, niin on varmaan kahdekan vuotta sitten viimeisen hammaskivirassauksen.

Vierailija
590/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen joka päivä hampaat aamuin illoin ja käytän hammaslankaa joka viikko ja silti on jumankauta hampaat huonossa kunnossa. Ei oo reikiä mutta tummuneet ja värjäymiä ja ienrajat paenneet. Kai mul on paskat geenit ja väärä ruokavalio. Kahvi on hampaille tappoa. Valitettavasti myös tee on aika paha.

Vierailija
591/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja silti tulee hammaskiveä.

Vierailija
592/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaksi kertaa päivässä, käytän hammaslankainta sekä kolmea eri kokoa hammaväliharjoja. 

Vierailija
593/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese joka päivä, siis  lähinnä kotipäivinä, lankaan  joskus

Vierailija
594/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisiä jotka EIVÄT pese hampaita herättyään ja ennen kuin menevät nukkumaan? 

On, aina ei jaksa. Lapsena ja teininä minulla ei ollut edes  omaa harjaa

Omat hampaat suussa

Vierailija
595/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaksi kertaa mutta ei lankaa vaan tikkuja, Turha hinkata sillä sileällä langalla !

Vierailija
596/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäni pessut vasta aamukahvin jälkeen (n. 30 -60 min). Ja reikiä ei ollut vuosikymmeniin. Uskomatonta luettavaa, miten huonosti moni pesee hampaansa, ällöttävä ajatuskin, että ei pesisi hampaita. Sääli läheisiä /työkavereita.

Itse pesen aamuin illoin ja lankaan illalla. Käyn säännöllisesti suuhygienistillä vuosittain. Mielummin ennaltaehkäisen kuin hoidatan jälkikäteen kivuliaasti ja kalliisti. 

Vierailija
597/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään! Laulan aina leikilläni 2 kertaa päivässä Säkkijärven tai Ievan polkkaa hampaistoani harjatessani. Mitäs sinä teet?

Vierailija
598/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin varmaan pysyy hampaat ihan kunnossa vähemmälläkin, mutta itselle tulee helposti reikiä ja juurikin hammasväleihin, niin harjaan aamulla ja illalla sähköhammasharjalla sekä lankaan aina illalla ja tarvittaessa myös muulloin, häiritsee todella paljon ruokajämät hammasväleissä. Nyt vaihdoin tahnan Sensodyneen, kun alkoi vihlomaan. Voi olla ikäongelmia, kun alkaa olla jo vahvasti keski-ikäinen... Hammaslääkärissä käyn liian harvoin, vain kun on ihan pakko.

Nuorena harjaus vähän niin ja näin, mutta iän myötä sitä alkaa huolehtimaan itsestään vähän paremmin.

Vierailija
599/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti. En osaisi lähteä uuteen päivään tai menn nukkumaan harjaamattomin hampain. Hammasvälini ovttiiviit, joen lankaaminen aamuin illoin kuuluu ehdottomasti rutiiniini. Eikä ole tarvinnut paikata vuosiin. Jopa alkavat reiät ovat pysyneet sellaisenaan vuosikausia hyvän hoidon ansiosta.

Minua ällöttää kun joku tulee haisevan hengityksensä kanssa lähelle bussissa, kassajonossa jne. Hyvä hammashygienia ei näköjään todellakaan kuulu kaikkien rutiiniin.

Vierailija
600/603 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu aika paljon myös hampaista, että miten niitä kannattaa hoitaa.

Joillekin käy hammasväleihin harjat, itsellä ei meinaa väliin sopia edes hammaslanka.

Jos hampaissa ei ole rakoja, se vaatii eri taktiikkaa, ja paljon lankausta ja pesua.