Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt henkilökohtaisen avustajan työhön !

väsynytavustaja
15.02.2023 |

Olen tehnyt tätä työtä 13 vuotta ja nyt alkaa mitta tulemaan täyteen! Suurin osa asiakkaista on ollut ihania ja ymmärtävät avustajan työnkuvan oikein. Mutta sitten on nämä ns mädät omenat.. Systeemiä hyväksikäyttävät itsekkäät ilkeät orjuuttavat asiakkaat ovat onnistuneet viemään ilon ja motivaation tekemääni työhön! Viimeksi tällä viikolla suhteellisen hyväkuntoinen asiakas suuttui minulle kun olin epähuomiossa unohtanut tiskata 2 kuppia, hän pystyy itse tekemään pieniä kotitöitä ja ihan hyvin olisi itse voinut tiskata nuo pari kuppia! Samainen asiakas hyppyyttää liian kilttiä ystäväänsä,ystävä tosin on jostain kumman syystä jättänyt vastaamatta asiakkaani puheluihin. Asiakas tosiaan itse pystyy tekemään ruokaa,pesemään pyykkiä,tiskaamaan ja kävelykin sujuu yllättävän hyvin kipujen valitukseen nähden. . Aluksi asiakas oli mukava mutta kun huomasi että en tee kaikkea puolesta (mikä ei kuulu avustajan työnkuvaan) niin sen jälkeen alkanut ilkeily ja kaikista asioista valittaminen.

Minusta vammaispalvelun pitäisi pitää tiukempaa ja tarkempaa seulaa siitä kuka tarvitsee avustajaa. Tuntuu pahalta huomata miten jotkut laiskuuttaan käyttää väärin yhteiskunnan varoja! Toivoisin myös että suhteellisen toimintakykyisille asiakkaille tehtäisiin selväksi mitä tarkoittaa avustaja ja tajuaisivat sen että avustajan kanssa tehdään yhdessä asioita eikä tarkoitus ole että avustaja tekee kaiken ja asiakas vaan makaa sohvalla. Näistä asioista puhuminen tuntuu olevan tabu ja luullaan että yleistän kaikki asiakkaat hyväksikäyttäjiksi, en todellakaan yleistä! Mutta systeemin väärinkäyttäjiä valitettavasti on ja kollegoilta kuulee mitä hurjimpia tarinoita siitä miten avustajia hyppyytetään ja kohdellaan epäinhimillisesti.

Voimia kaikille jotka tekee henkilökohtaisen avustajan töitä! Nostan hattua teille jotka jaksatte tehdä avustajan hommia vuosikymmeniä,itse en tähän enää pysty.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmetoista vuotta töitä tehneenä olet oikeutettu aikuiskoulutustukeen. Voit opiskella itsellesi uuden ammatin.

Vierailija
2/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ahtaajaksi tai bussikuskiksi. Tai sitten opiskelet sairaanhoitajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme. Et ole ainoa kyllästynyt näihiin mätiin omeniin. Saisivat jäädä ilman avustamista.

Vierailija
4/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan sulle hattua, että olet jaksanut 13 vuotta tehdä tätä työtä.

Olen tehnyt avustajan hommia vasta puoli vuotta opintojeni ohella ja harkitsen irtisanoutumista. Kieltämättä todella huono palkka, vaikka lisätienestiä sekin on. Omalla kohdalla vain avustukset eivät todellakaan toteudu! Niitä saatetaan perua tyyliin "en jaksakaan tänään". Siinä menee minun omaa aikaa hukkaan, kun olen raivannut kalenteriin tilaa. Ja sitten saankin parhaassa tapauksessa samana päivänä viestiä. En minäkään voi töitäni peruuttaa siksi ettei huvittaisi. Silkkaa kyykyttämistä.

Vierailija
5/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen avustaja ei ole mikään opettaja tai ohjaaja. Hän ei päätä, milloin avustettavan pitää itse tehdä sitä tai tätä.

Kaverillani on avustaja muutaman tunnin viikossa. Eka avustaja oli kamala määräilijä. Erityisesti vaati, että tyyliin tänään teen 2 ylimääräistä tuntia. Kaverini olisi halunnut käyttää avustajaa tasaisemmin.

Kaveri halusi vaihtaa avustajaa ja tämä uusi taas on saamaton vetelys. Se tekee töitä todella hitaasti ja käyttää runsaasti aikaa eväiden syömiseen ja kahvitteluun ja lisäksi maistaa kaverilleni tekemäänsä ruokaa ja siihen menee paljon aikaa. Siis vaikka tunnin ja suu käy koko ajan. Kaveri joutuu muistuttelemaan töistä.

Vierailija
6/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri halusi vaihtaa avustajaa ja tämä uusi taas on saamaton vetelys. Se tekee töitä todella hitaasti ja käyttää runsaasti aikaa eväiden syömiseen ja kahvitteluun ja lisäksi maistaa kaverilleni tekemäänsä ruokaa ja siihen menee paljon aikaa. Siis vaikka tunnin ja suu käy koko ajan. Kaveri joutuu muistuttelemaan töistä.

Tiedän myös yhden tällaisen. Kaikki tehdään mahdollisimman hitaasti, vaikka työpäivä lähenee loppua. Sitä riehumista ja haukkumista, jos avustaja ilkeää lähteä kesken syönnin/muun toiminnan ollessa kesken. Tuttavani ei jaksanut olla kauaa avustajana.

Vierailija
7/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa avustettavista pitää avustajia orjina. Työn ulkopuolisia asioita teetätetään, koetaan oikeudeksi haukkua sekä v*ttuilla, osa käyttää väkivaltaa.

Omalla paikkakunnalla tuntuu, että samat henkilöt etsivät vähän väliä avustajaa. Jostainhan se kertoo.

Vierailija
8/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä pitäisi enemmän puhua, että kun on toimintakykyä avustettavalla itsellään, niin mitä kaikkea avustajan kuuluu tehdä?

Systeemin hyväksikäytöltä kuulostaa.

Vierailija
9/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän myös yhden tällaisen. Kaikki tehdään mahdollisimman hitaasti, vaikka työpäivä lähenee loppua. Sitä riehumista ja haukkumista, jos avustaja ilkeää lähteä kesken syönnin/muun toiminnan ollessa kesken. Tuttavani ei jaksanut olla kauaa avustajana.

Siis kaverini avustaja oli saamaton vetelys. Teki kaiken todella hitaasti. Varmaan joku mt-ongelma.

Kaverini on sen sijaan avustettava.

Vierailija
10/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei ole mikään opettaja tai ohjaaja. Hän ei päätä, milloin avustettavan pitää itse tehdä sitä tai tätä.

Kaverillani on avustaja muutaman tunnin viikossa. Eka avustaja oli kamala määräilijä. Erityisesti vaati, että tyyliin tänään teen 2 ylimääräistä tuntia. Kaverini olisi halunnut käyttää avustajaa tasaisemmin.

Näin on. Avustajalla ei ole mitään ohjaajan tai kuntouttavan koulutusta. Työhön kuuluu tehdä kaikki se, mistä sopimuksessa on sovittu.

Ilkeillä ja huutaminen on tietenkin kielletty.

Vierailija
11/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt kun eräs sukulainen kertoo saaneen henkilökohtaisen avustajan 5h viikossa selkävaivan takia.

Silti hän minusta pystyy tekemään itse asioita. Lapsensa myös asuu lähellä ja lapsenlapsi jotka voisivat esim kaupassa käydä.

Ihminen 50v.

Hiukan olen skeptinen onko apu realistinen.

Vierailija
12/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä avustettavan toimintakyvystä. Avustaja tietty tekee sitä, mitä asiakas pyytää ja kokee tarvitsevansa.

Avustaja myy avustettavalle aikaansa.

Avustajan tehtävä ei ole arvioida, kykenisikö avustettavan tekemään sitä tai tätä vai ei.

Vierailija
13/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei niillä avustajilla yleensä ole mitään koulutusta. Ne olisi muuten työelämän ulkopuolella ja heille on keksitty sitten tää homma.

Vierailija
14/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa avustaa myös jos asiakkaalla seisoo!

Vierailija
15/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet ahtaajaksi tai bussikuskiksi. Tai sitten opiskelet sairaanhoitajaksi.

Voi lapsi pieni. Menet vaan?

16/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.jhl.fi/tyoelama/ammattialat/sosiaali-ja-terveyspalveluala/h…

"Henkilökohtaisen avustajan työsuhteen ehdot riippuvat siitä, miten henkilökohtainen apu on järjestetty eli toimiiko työnantajana yritys tai järjestö, kunta vai itse avustettava. Usein työnantaja on avustettava itse. Silloin avustettava johtaa työtä, ja maksaa myös palkan."

Jos avustettava on itse työnantaja, hän johtaa työtä ja siten määrää, mitä avustaja tekee, tietenkin lain puitteissa pysyen.

Avustettavan sairaus saattaa olla sellainen, ettei hänen ole mahdollista toimia työnantajana. Itse olin jo ennen edellisiä vaaleja sitä, että kunta ottaisi palkkalistoilleen henkilökohtaiset avustajat, huolehtisi paitsi palkanmaksusta, myös työhaastatteluista ja muista työnantajavelvoitteista. Näin pystyttäisiin takaamaan avustajille täysipäiväistäkin työtä.

Neuvon AP:tä ottamaan yhteyttä ammattiliittoon (JHL), sieltä saat vastaukset kysymyksiisi. Alan tutkinnon suorittaminen myös auttaa työssä.

Vierailija
17/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen paikka kun on työnantajana tmi, eli toiminimellä toimiva pikkuyritys ja avustettava.

Kaksi pomoa ja haetaan hka eli henkilökohtaista avustajaa. Kiertäkää todella kaukaa.

Tmi:llä teettää hommia itselleen, vaikka avustettava ei tod. tekisi sitä, jos pystyisi.

Vierailija
18/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok vaihtaa pois alalta. Luultavasti asiakas (ja sukulaiset) tietää itse paremmin onko kipuja ja mitä tarvitsee. Et ole mikään asiantuntija sitä määrittelemään tai sinun firmasi. Kunta/valtio/lääkäri/sossu ei osaa aina sitä määritellä oikein. Luulevat että kaikki pystyvät tekemään, jos pystyy, vaikka voihan asiakkaalla olla kipuja tai vakavia rajoitteita. Mitä asiakas tekee avustajalla joka ei tee mitään, vaikkei voi tehdä kaikkea. Ilkeily ei selvitä tilannetta mitenkään. -Työsopimus ei ole ollut ehkä selvä avustettavalle mitä se sisältää, joku toinen määrää sisällön ja tulee ristiriita. Avustajaa ei voi pakottaa tekemään mitään, se pitäisi olla ehkä kutsumusala tai kodinhoitaja/siivooja tekemään muut. Avustettava ei halua silti useaa eri alan ihmistä kotiinsa varmaan ravaamaan.

19/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän asiakas voi hyvin feikata ja teeskennellä niitä vaivoja ja kipuja jos lääkärit ei niitä osaa kunnolla määritellä ja varmasti moni tekeekin näin. Itse olen kuullut että jotkut asiakkaat antaa vinkkejä keskenään miten saa hommattua itselle lisätunteja jne. Ja voihan ne sukulaisetkin olla hyväuskoisia ja ei monesti sitä omaa rakasta pappaa tai mummoa halua epäillä liioittelusta. 

Vierailija
20/96 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut avustajana. Olen lähihoitaja. sairaanhoitaja opintojen ohella tein keikkaa. Ei koskaan enää. Sellaista kyykyttämistä että huh. Munakello pöydällä kun oli tauko. Pihalle piti istuttaa kukkia, viivoittemella piti mitata kukkien etäisyys . Nämä avustettavat kun saavat ns työnantajan roolin niin helvetti on irti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan