Työttömille maksetaan kaikki Kelan puolesta, vuokrat ja lääkkeet yms.
Ja saavat vielä alennuksia esim. jostain kursseista tai teatterista. Pienituloinen työläinen taas maksaa kaiken itse eikä saa mitään alennuksia. Onko reilua? Jos palkkaa ei saa vähintään 3000 euroa kuussa, niin kannattaa jo harkita että jäisikö mieluummin vaan Kelan elättämäksi kotiin.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Joo, viimeksi sain tässä 180 euron maksusitoumuksen sänkyyn, kun sanoin että nukun sohvalla.
Tämä on tottakin, mutta toissa vuonna sain 120 euron lapun jolla ostin sängyn ja myin sen siskolleni 60 eurolla.
Hehe, minä sain vain 80 e, ilmeisesti olisi pitänyt ostaa sellainen yhden hengen sänky. Sanoivat että kenellekään ei anneta enempää sängyn hankintaan. Ihanan rehellistä :D Olin siis nukkunut sohvalla monta vuotta.
Suomalaisille sanotaan että mene kirppikselle tai kierrätyskeskukseen, oli minkä tahansa asian hankkimisesta kyse. Jos sanoo että entäs kun niissä voi olla luteita. "Sas se" oli vastaus. Ja toinen vastaus että elämässä ei aina saa kaikkea mitä haluaisi.
Paskaa taas puhutaan KELA ei kyllä maksa mitään ylimääräistä tukea...Että paska on paskaa puhetta..
Kyllä minä työttömänä työnhakijana sain aina maksusitoumuksen apteekkiin, silmälaseista maksoivat osan, ja sähkölaskuista. Nyt olen minimieläkkeellä niin en ole oikeutettu toimeentulotukeen ollenkaan. Jos joku lääke loppuu eikä ole rahaa niin on oltava ilman sitä lääkettä kunnes saa rahaa. Tämä on se rangaistus eläkkeelle pääsemisestä, koska kela ei olisi päästänyt mutta keva tuli väliin ja myönsi eläkkeen, niin että kelankin oli pakko taipua. Nyt kela kostaa, ei hyväksy menoiksi mitään muuta kuin vuokran. Ei edes sähköä.
Taas joku luulee että työttömälle maksetaan kaikki. Ei kuule makseta.
Itse saan pelkän työmarkkinatuen.
Ei ole varaa aina edes tärkeisiin lääkkeisiin, laskut menee perintään, vaatteet vanhoja ja eikä mulla ole edes talvikenkiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa aina edes tärkeisiin lääkkeisiin, laskut menee perintään, vaatteet vanhoja ja eikä mulla ole edes talvikenkiä jne.
Asumistuen kanssa pitäisi riittää välttämättömään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän maksa kaikille työttömille todellakaan, ei kaikki ole oikeutettuja toimeentulotukeen.
Toimeentulotuki pitää poistaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa aina edes tärkeisiin lääkkeisiin, laskut menee perintään, vaatteet vanhoja ja eikä mulla ole edes talvikenkiä jne.Asumistuen kanssa pitäisi riittää välttämättömään.
En ole oikeutettu asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jos ei maksettaisi niin kaduilla olisi kodittomien leirejä ja telttoja. Kaupungeissa pyörisi sairaita ja hampaattomia ihmisiä hoitamattomine sairauksineen. Täälläkin asuisi lapsia kaduilla ja heitä huostaanotettaisiin suurilla kustannuksilla.
Hammashoito on kuulunut julkiseen terv. huoltoon jo kauan. Jos hampaattomuutta, se on ihan muusta johtuvaa, kuten huono ääliö, hammaslääkäri. Jos hoidetaan niinkuin pitää ei hirveätä hammaskatoa pitäisi olla. Tuskin kruunuja tai päällysteitä mutta yleensä julkusellakin kuuluu ohjelmaan paikkaukset, jopa juurihoidot. Vaikka kyllä yksi oikein kehui: sanotaanko nyt, ei ainakaan mitään ylimääräistä. Mitäköhän silläkin tarkoitti.
Ei se julkisen puolenkaan hammashoito ole ilmaista. Se on itse asiassa suhteellisen kallista, jos ottaa huomioon, miten pienellä rahalla monet esim. työttömät joutuvat tulemaan toimeen. Ja jos ei ole rahaa hammaslääkäriin, niin sitten ei ole.
Tosin onhan aina se mahdollisuus olemassa, että antaa kaiken mennä ulosottoon. Käsittääkseni julkinen terveydenhuolto ei Suomessa voi evätä hoitoa keneltäkään siksi, että laskut on maksamatta. Mutta kyllähän ihmiset nyt yleensä haluavat/haluaisivat laskunsa maksaa ja luottotietonsa säilyttää.
Olen jokseenkin varma, että tälläkin hetkellä monet lykkäävät hammaslääkäriin menoa ainoastaan rahan vähyyden/puutteen vuoksi. Mennään vasta sitten kun on ihan pakko (esim. sietämätön särky).
Hah, kylläpä muuten voi. Minulta evättiin muutama vuosi sitten leikkaus sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa aina edes tärkeisiin lääkkeisiin, laskut menee perintään, vaatteet vanhoja ja eikä mulla ole edes talvikenkiä jne.Mene töihin
Mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa aina edes tärkeisiin lääkkeisiin, laskut menee perintään, vaatteet vanhoja ja eikä mulla ole edes talvikenkiä jne.Asumistuen kanssa pitäisi riittää välttämättömään.
En ole oikeutettu asumistukeen.
Miksi et? Omistusasuntoonkin pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Paskaa taas puhutaan KELA ei kyllä maksa mitään ylimääräistä tukea...Että paska on paskaa puhetta..
Kyllä sinäkin tiedät kenelle niitä ylimääräisiä tukia maksetaan. Ei kai ne nyt sitä kelassa myönnä, mutta ihan jokainen sen tietää.
Työttömät onkin nykyajan aatelisia.Maaorjat tekevät työtä.
Vierailija kirjoitti:
Samat tulorajat sossun etuihin on kaikilla, niin työttömillä, eläkeläisillä, opiskelijoilla ja työssäkäyvillä.
Jaa että kaikki saa saman verran tukia? Salli mun nauraa. Missä viherhöttökuplassa sä oikein elät. Tietyn taustaiset saa niitä tukia, niitä annetaan mitä ihmeellisimpiin syihin vedoten. Harkinnanvaraista jaellaan sossusta niille, mutta jos minä soittaisin että mulla on lääkkeet loppu, niin nehän nauraa mulle puhelimessa. Työttömänä sain aina, siis ihan aina maksusitoumuksen apteekkiin. Koskee siis tietenkin vain reseptilääkkeitä. Mutta nykyään, eläkeläisenä (tulot vähän päälle 900e/kk) en todellakaan ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sanoivat vaan että jos joku lääke loppuu niin kannattaa varmaan harkita, tarvitseeko sitä lääkettä ollenkaan.
Pöh, mä oon työtön ja saan vain ansiosidonnaisen. En as.tukea, en toimeentulotukea, en sossuun laskuja.
No ei todellakaan makseta! Kyllä mun ainakin on ihan omilla rahoilla pitänyt maksaa lääkkeet ja silmälasit sekä silmälääkärillä käyntikin.
Ja silmälasien hankkiminen tosiaan venyi, kun sitä yritti vaan sinnitellä mahdollisimman pitkään jollakin tokmannin 2 euron lukulaseilla kun sitä ylimääräistä muutamaa satasta ei tosiaankaan tilillä makaa ja sitä odotti että saa taas jonkun työpätkän jolloin sitten voi ne silmälasit hankkia.
Samasta syystä nyt on uusi sänky ostamatta vaikka nykyisessä nukkuminen pilaakin selän ja nukun petarin päällä lattialla. Mulla ei ole varaa uuteen sänkyyn eikä sitä kelakaan mulle maksa.
Ihan älytöntä tehdä tällaisia valheellisia avauksia. Toki sitä en tiedä mitä elämäntapatyötön valtion kustantamana saa mutta harvempi työtön sellainen onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jos ei maksettaisi niin kaduilla olisi kodittomien leirejä ja telttoja. Kaupungeissa pyörisi sairaita ja hampaattomia ihmisiä hoitamattomine sairauksineen. Täälläkin asuisi lapsia kaduilla ja heitä huostaanotettaisiin suurilla kustannuksilla.
Hammashoito on kuulunut julkiseen terv. huoltoon jo kauan. Jos hampaattomuutta, se on ihan muusta johtuvaa, kuten huono ääliö, hammaslääkäri. Jos hoidetaan niinkuin pitää ei hirveätä hammaskatoa pitäisi olla. Tuskin kruunuja tai päällysteitä mutta yleensä julkusellakin kuuluu ohjelmaan paikkaukset, jopa juurihoidot. Vaikka kyllä yksi oikein kehui: sanotaanko nyt, ei ainakaan mitään ylimääräistä. Mitäköhän silläkin tarkoitti.
Ei se julkisen puolenkaan hammashoito ole ilmaista. Se on itse asiassa suhteellisen kallista, jos ottaa huomioon, miten pienellä rahalla monet esim. työttömät joutuvat tulemaan toimeen. Ja jos ei ole rahaa hammaslääkäriin, niin sitten ei ole.
Tosin onhan aina se mahdollisuus olemassa, että antaa kaiken mennä ulosottoon. Käsittääkseni julkinen terveydenhuolto ei Suomessa voi evätä hoitoa keneltäkään siksi, että laskut on maksamatta. Mutta kyllähän ihmiset nyt yleensä haluavat/haluaisivat laskunsa maksaa ja luottotietonsa säilyttää.
Olen jokseenkin varma, että tälläkin hetkellä monet lykkäävät hammaslääkäriin menoa ainoastaan rahan vähyyden/puutteen vuoksi. Mennään vasta sitten kun on ihan pakko (esim. sietämätön särky).
Hah, kylläpä muuten voi. Minulta evättiin muutama vuosi sitten leikkaus sen takia.
Oliskohan siinä rikottu lakia?4
Ainakin velkaneuvonnasta on minulle sanottu joitain vuosia sitten, että hoitoon pääsee aina, vaikka olisi maksamattomia laskuja. Muutenkin olen ymmärtänyt, että Suomessa ei voida jättää ihmisiä hoitamatta rahaongelmien takia.
Ei Kelasta kaikki saa muuttotukea itse yritin hakea ekaa kerta sen ja ekaa asumistukea kaikki hylätty vaikka ei ole tuloja eikä ennestään huonekaluja, kun asuin ensin muualla. Työntekijät oikeen savustaa pois ja jättää tuet, itse joudun käyttämään nyt mini asumistukea ruokaan ja muuttoon tai asuntoon ei riitä. Yksi virkailija sanoi että muutto tulee itse järjestää omalla autolla, ilman ajokorttia kehotti ajamaan autoa ja autoa ei ole, kai se auto tulisi jostain varastaa sellaiseen en rupea. Helsingin sosiaalitoimisto täysin tukossa eikä ihme jos kohtelu samaa muille. Viimeksi kelassa oli 85% muualta tulleita joille tuet juoksee ja maksusitoumus myös, itse en ole ikinä saanut maksusitoumusta Kelasta on sanottu ettei ole. Ja tähän tilanteeseen jouduin siksi kun en saanut tukea asumiseen, mutta jätän maksamatta ja vaihdan paikkakuntaa. Sosiaalitoimisto on huono Helsingissä siellä tarjotaan asuntolapaikkaa asumiseen kun ei juo alkoholia ja 2ndhand huonekaluja jotka kalliimpia kun ikeassa, tarkistin hinnat molemmista.