Pian on pakko saada korotus tähän perustoimeentulotukeen...Ei vain riitä enää elämiseen, ei tunnu riittävän edes terveelliseen ruokaan
Perusosalla katetaan:
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
Näihin kaikkiin Perustoimeentulotuen on tarkoitus riittää, mutta ei riitä edes ruokaan enää!
Ja olen vaihtanut halvempiin tuotteisiin, silti terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ylläpidettävä.
-En polta
-En juo alkoholia
Pian on pakko korottaa kun ei tällä vain pärjää...
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhyeksi ajaksi. Mene töihin.
Entä jos sinnikkäästä yrittämisestä huolimatta ei pääse töihin?
Montako eri ammattia olet siis ehtinyt opiskella ja miten kaikki niistä ammattivalinnoista on mennyt niin pahasti pieleen ettei yksikään työllistä?
Ja siis, sitten on vaan taas opiskeltava uusi. Ja ota selvää mitkä alat työllistää jotta tällä kertaa menee valinta nappiin.
Minä olen kyllä töissä, mutta vastataan nyt, että kaksi ja työ ei ole niistä kummaltakaan.
Mutta logiikkasi ongelma on tämä: jos kaikki työttömät ottavat ohjeestasi kiinni, niin pääsevätkö kaikki töihin? Suomessa on enemmän työnhakijoita kuin on työpaikkoja, tämä asia ei muutu miksikään vaikka ihan joka ainoa Suomen työtön tekisi omalle kohdalleen tismalleen objektiivisesti parhaat ja hyödyllisimmät ratkaisut. Vaikka yksittäiselle yksilölle yksilöllisessä tilanteessa voi olla toimintamalli, joka johtaa työllistymiseen, ei ole edes periaatteessa mahdollista, että kaikki ilman työtä olevat saisivat työtä, saati sellaista työtä, jolla oikeasti elättää itsensä ilman lisätukia. Siten yhteiskunnan tukien riittämättömyys voi olla ihan oikeasti yhteiskunnallinen ongelma jota ei ratkaista yksilöön kohdistetulla, yksinkertaistaen "mene töihin" -ohjeistuksella.
t. sama
Tässä tuskin tarvitsee mitään sen kummempaa logiikkaa tähän väliin. Harva asia perustoimeentulon ja tukien lisäksi tipahtaa taivaalta ilman omaa pientä panostusta, jolloin yksilön kannattaa panostaa asioihin joilla itse voi itseään auttaa. Helvetin myrkyllistä kylvää ajatusta siitä, että turha edes yrittää, koska on kärpäsenkakan kokoinen mahdollisuus epäonnistua. Vain oikeuksia ilman velvollisuuksia, jonkun muun syy, jonkun muun ratkaistava jne.
Vai olemmeko taantuneet imeväisten tasolle vastuunotossa?Pointtini meni näköjään viuhuen ohi. Minä en puhunut missään vaiheessa tästä nimenomaisesta tapauksesta, vaan yleensä. Mielestäni ap nostaa yksittäistapauksen kautta yleisen tason ongelman esiin. Ja yleisen tason ongelma on ja pysyy ongelmana, vaikka kaikki Suomen työttömät tekisi työllistymisensä edistämiseksi parhaat mahdolliset ratkaisut.
Jos sinä puhuit vaan tästä yksittäistapauksesta, sen sijaan että ajattelisit, että "mene töihin" on ratkaisu yhteiskunnalliseen ongelmaan niin eihän siinä sitten mitään.
Ketjun aloitusta ajatellessa on helppo kuvitella että kehotukset mennä töihin kohdistuvat juuri ketjun aloittajaan.
Yleisellä tasolla ajateltuna vastuunkanto omasta itsestään on aina kannattavaa vs. ulkopuolisiin syihin vetoaminen.
En tosiaan ymmärrä että miksi tähän ei puututa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhyeksi ajaksi. Mene töihin.
Entä jos sinnikkäästä yrittämisestä huolimatta ei pääse töihin?
Montako eri ammattia olet siis ehtinyt opiskella ja miten kaikki niistä ammattivalinnoista on mennyt niin pahasti pieleen ettei yksikään työllistä?
Ja siis, sitten on vaan taas opiskeltava uusi. Ja ota selvää mitkä alat työllistää jotta tällä kertaa menee valinta nappiin.
Minä olen kyllä töissä, mutta vastataan nyt, että kaksi ja työ ei ole niistä kummaltakaan.
Mutta logiikkasi ongelma on tämä: jos kaikki työttömät ottavat ohjeestasi kiinni, niin pääsevätkö kaikki töihin? Suomessa on enemmän työnhakijoita kuin on työpaikkoja, tämä asia ei muutu miksikään vaikka ihan joka ainoa Suomen työtön tekisi omalle kohdalleen tismalleen objektiivisesti parhaat ja hyödyllisimmät ratkaisut. Vaikka yksittäiselle yksilölle yksilöllisessä tilanteessa voi olla toimintamalli, joka johtaa työllistymiseen, ei ole edes periaatteessa mahdollista, että kaikki ilman työtä olevat saisivat työtä, saati sellaista työtä, jolla oikeasti elättää itsensä ilman lisätukia. Siten yhteiskunnan tukien riittämättömyys voi olla ihan oikeasti yhteiskunnallinen ongelma jota ei ratkaista yksilöön kohdistetulla, yksinkertaistaen "mene töihin" -ohjeistuksella.
t. sama
Niin että muut ovat vastuussa työttömien työllistymisestä? Ketkä muut? Ihan älytön alkaa puhumaan samantien siitä, ettei kaikille riitä töitä. Jos edes puolet työttömistä päättäisi työllistyä, vaikka sitten koulutuksen kautta, niin töitä löytyy.
Nykyaikaa ja tulevaisuutta on yhä enenevissä määrin myös omalla nimellä työn teko, yrittäjyys, vaikka sitten kevytyrittäjyys. Tämän pelkääminen alkaa ollla vanhanaikaista, ota selvää yritysmuodoista, ennen kuin alat vääntää vastaan.
Tuo ettei töitä riitä kaikille on vain tekosyy. Ymmärrän, ettei tietynlaisia töitä riitä kaikille tai pienissä kylissä vielä vähemmän. Mutta nykyaikana mahdollisuudet ovat todella laajat. Pitäisi uskoa enemmän omiin kykyihin ja laajentaa näkökulmaansa. Ei kukaan muu ole sinusta ja toimeentulostasi vastuussa enempää, kuin sinä itse. Uhriutuminen ei hyödytä ketään.
Vaatemenot, ostatko joka kk vaatteita?
Sanomalehti, miksi tuhlaat rahaa turhaan?
Opettele rahan käyttö.
Kokoomus leikkaa teiltä tukiloisilta vähintään 20%. Turha kuvitella, että saatte lisää.
Vierailija kirjoitti:
Joku 800e tarttis olla nykyhintatasolla
Eli meinaatko että yhteiskunnan pitäisi maksaa 800 euroa käteen kotia ? Ei työssäkäyvilläkään jää, ja lääkkeet maksetaan ihan itse kuin myös lääkärissä käynnit.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan tukien poistamista ja täyttä anarkiaa. Haetaan safkat rikkailta ja lainataan autoja. Viedään kaikki mitä irti lähtee. Loppuu se mene töihin hokeminenkin kun vain otetaan väkisin se erotus.
Reilu sata vuotta sitten vasurit sitä yritti, saivat niin pahasti turpiinsa että vieläkin itkevät sitä. Samoin saisivat tänä päivänä eli siitä vaan yrittämään.
Sitten voi hakea johonkin vaivaistaloon ja mennä sinne