Vuokralla asuminen on parempaa ja arvokkaampaa kuin omassa
Olen asunut 10 vuotta ja en ole luopumassa tästä. En ikinä halua mitään vastikkeita maksamaan
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Minulla on oma velaton asunto. Jos olisin nuori, en ostaisi omaa. Velka otetaan kuin sika säkissä. Korot ja kulut nousevat, mutta ei tiedä otettaessa miten paljon. Kertokaa yksi muu tuote lainan lisäksi, josta ette ostohetkellä tiedä hintaa. Jos käy hyvä onni, olet maksanut eläkkeelle jäädessä asuntovelkasi. Ei käy.
Ja jos ei käy onni, eli asut vuokralla, et ole maksanut mitään itsellesi eläkkeelle jäädessäsi! Vain vuokranantajallesi.
Itse olen lapseton ja aion aina ollakin. En näe omalla kohdallani järkeä alkaa maksaa pois valtavaa asuntolainaa ja vastikkeita, maksaa tulevista remonteista yms. Kukaan läheinen ei hyödy siitä, että kuollessani minulla on omaisuutta asunnon muodossa, ennemmin asun mukavassa ja kohtuuhintaisessa vuokra-asunnossani hyvällä sijainnilla (irtisanomisuhkaa ei tässä käytännössä ole, mutta kallimpaankin olisi kyllä varaa jos nykyinen alkaa kyllästyttää) ja laitan ylimääräiset rahani asuntolainan ja sen korkojen lyhentämisen sijaan sijoitukseen, mikä mahdollistaa hieman leveämmän elintason nyt ja tulevaisuudessa. Tykkään myös siitä, että vuokralla asumalla voin helposti vaihtaa työpaikkaa toiselle puolelle maata, jos siltä tuntuu. Tykkään vaihtaa maisemaa toisinaan, ja omalla alallani se onneksi on melko helppoa, koska työllisyystilanne on hyvä. Tällä hetkellä majailen kuitenkin pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman juopot ja spurgut asuu vuokralla.
Yllättävän moni juoppo asuu myös omassa asunnossaan, näitä löytyy ihan Eiraa myöten :-D Lapsetko täällä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sijoitin asumalla vuokralla. Vuokra oli meinaan vain 250/kk eikä ollut lapsia/autoa. Asuin 8-vuotta ja ostin oman asunnon säästöillä:) Rahaa jäi jopa huomattava ylikin muuhun elämiseen
Ja lainaa en ottanut ollenkaan joten ei tarvitse miettiä niitä seuraavat yli 10-vuotta..
Ilmeisesti siellä missä asut maksaa asunnot alta 100 000€😃. Mulla lainaa 130 000€ ja omaa rahaa laitoin silti 80 000€. Tällä hetkellä asunnon arvo 269 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Minulla on oma velaton asunto. Jos olisin nuori, en ostaisi omaa. Velka otetaan kuin sika säkissä. Korot ja kulut nousevat, mutta ei tiedä otettaessa miten paljon. Kertokaa yksi muu tuote lainan lisäksi, josta ette ostohetkellä tiedä hintaa. Jos käy hyvä onni, olet maksanut eläkkeelle jäädessä asuntovelkasi. Ei käy.
Ja jos ei käy onni, eli asut vuokralla, et ole maksanut mitään itsellesi eläkkeelle jäädessäsi! Vain vuokranantajallesi.
Kuka estää säästämästä tai sijoittamasta niitä eläkepäiviä varten? Vuokralla asuessa se saattaa olla jopa helpompaa, kun aina se oman asunnon arvo ei edes nouse vastaavalla tavalla (jos tulee tarve myydä asunto sitten vanhoilla päivillä), varsinkaan syrjäseuduilla. Siellä tosin vuokra-asuntojakaan ei ole samalla tavalla tarjolla kuin pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Myös 1000 netto saava eläkeläinen joutuu maksamaan naapurin yhtiölainoja, jos joku ei maksa.
Meillä kaksi eläkeläistä ja vastike omassa rivarissa 300e. Jos samankokoinen saunallinen ja kahden vessan asunto vuokramarkkinoilta haluttais, niin ei tonni riittäis. Eipä paljon eläkkeistä käteen jäisi.
Remppatarvetta ei ole vuosiin näkyvissä, maalämpö korotti vastiketta 40 eurolla, mutta se laskee aikanaan suhteessa kuluihin yms. Huoltoyhtiö hoitaa pihat. Rauhallista on ja kaikki sujuu. Velaton yhtiö, huolehtiva hallitus. Olis hirvittävää asua kerrostalossa, aina löytyy suuresta sakista joku ikihäirikkö.
Ollaan asuttu, ja aina joku käytti meidän autopaikkaa, kellarista vietiin kamat ja fillari, ilkivaltaa tehtiin usein, musiikkia luukutettiin, koirat haukkuivat tuntikausia, autot pörräsivät pihassa yötä päivää, hissi kolisi 24/7, ulko-ovi auki ja rappukäytävän kuramatto pistetty väliin jne jne.
Ollaan nyt oltu tässä 10 vuotta, ja useaan kertaan on tullut kiinteistövälittäjältä postilaatikoihin viestiä, kuinka "Halutaan ostaa taloyhtiöstänne"....eli kämppä menisi ainakin kaupaksi. Arvokin on noussut hyvin.
Kalliimpaa vuokralla asuminen ainakin, jos sitä tarkoitit arvokkaammalla?
Kiitos! Kaltaistesi ääliöitten kustantamana omistan jo kolme velatonta sijoitusasuntoa, vuokralaiset ovat ne maksaneet, rahaa on jäänyt kuukausittain ylimääräistä vastikkeen, lainanhoitokulujen ja lyhennysten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman juopot ja spurgut asuu vuokralla.
Yllättävän moni juoppo asuu myös omassa asunnossaan, näitä löytyy ihan Eiraa myöten :-D Lapsetko täällä kirjoittelee?
Toisaalta Eirassa omistusasunnossa asuvat juopot harvoin ovat mitään rapajuoppoja jotka paskovat hissiin ja yrjöävät rappukäytävään. Ei minua ainakaan kiinnosta jos joku johtaja juopottelee omassa kämpässään. Sen sijaan oikeista spurguista on todellakin haittaa normaaleille ihmisille, jotka syystä tai toisesta asuvat vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän asut, köyhä.
Niin? Kaupungissa, jossa asuntojen hinnat huitelee pilvissä, on helpompaa asua vuokralla kuin omassa. Voi valita juuri sellaisen, minkä tahtoo ja mihin on varaa. Ilman riittäviä käteisvaroja omassa asunnossa joutuu pahimmillaan tyytymään pieneen yksiöön, kun ei saa riittävästi lainaa sopin
vaa asuntoa varten.
Vuokrakämpästä on myös helpompi lähteä muualle kuin omasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapseton ja aion aina ollakin. En näe omalla kohdallani järkeä alkaa maksaa pois valtavaa asuntolainaa ja vastikkeita, maksaa tulevista remonteista yms. Kukaan läheinen ei hyödy siitä, että kuollessani minulla on omaisuutta asunnon muodossa, ennemmin asun mukavassa ja kohtuuhintaisessa vuokra-asunnossani hyvällä sijainnilla (irtisanomisuhkaa ei tässä käytännössä ole, mutta kallimpaankin olisi kyllä varaa jos nykyinen alkaa kyllästyttää) ja laitan ylimääräiset rahani asuntolainan ja sen korkojen lyhentämisen sijaan sijoitukseen, mikä mahdollistaa hieman leveämmän elintason nyt ja tulevaisuudessa. Tykkään myös siitä, että vuokralla asumalla voin helposti vaihtaa työpaikkaa toiselle puolelle maata, jos siltä tuntuu. Tykkään vaihtaa maisemaa toisinaan, ja omalla alallani se onneksi on melko helppoa, koska työllisyystilanne on hyvä. Tällä hetkellä majailen kuitenkin pk-seudulla.
Tätä samaa pohdin itsekin. Tavallaan haluaisin ostaa oman, toisaalta taas mietin onko siinä mitään järkeä yksin ja lapsettomana. Mutta mitä enemmän ikää tulee, niin sitä enemmän huomaan ärsyyntyväni naapureista, joita normaalit kerrostaloasumista koskevat säännöt eivät tunnu koskevan. Vuokrataloissa porukka vaihtuu jatkuvasti, koskaan ei tiedä kuka mölyapina muuttaa naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet julkkikset asuu vuokralla.
Suurin osa julkkiksista on ihan persaukisia. Elää jollain Seitsemän Päivää lehden lööppien korvauksilla.
Kaupunki on hyvä vuokranantaja. Meillä on viihtyisä rivitaloasunto muutama naapuri. Kävi niin, että kodinkoneemme olivat jo vanhoja ja kaupunki järjesti kaikki uudet kodinkoneet. Ei minulla olisi ollut varaa maksaa kylppäri- ja saunaremontti, nyt on viimeisen päälle. Olen tyytyväinen ja viihdyn tässä loppuikäni. Jään tänä vuonna vanhuuseläkkeelle.
Onhan se varmasti ihanaa, kun ei voi päättää edes seinien väristä, lattiamateriaalista tai keittiön ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi eläkeläistä ja vastike omassa rivarissa 300e. Jos samankokoinen saunallinen ja kahden vessan asunto vuokramarkkinoilta haluttais, niin ei tonni riittäis. Eipä paljon eläkkeistä käteen jäisi.
Remppatarvetta ei ole vuosiin näkyvissä, maalämpö korotti vastiketta 40 eurolla, mutta se laskee aikanaan suhteessa kuluihin yms. Huoltoyhtiö hoitaa pihat. Rauhallista on ja kaikki sujuu. Velaton yhtiö, huolehtiva hallitus. Olis hirvittävää asua kerrostalossa, aina löytyy suuresta sakista joku ikihäirikkö.
Ollaan asuttu, ja aina joku käytti meidän autopaikkaa, kellarista vietiin kamat ja fillari, ilkivaltaa tehtiin usein, musiikkia luukutettiin, koirat haukkuivat tuntikausia, autot pörräsivät pihassa yötä päivää, hissi kolisi 24/7, ulko-ovi auki ja rappukäytävän kuramatto pistetty väliin jne jne.
Ollaan nyt oltu tässä 10 vuotta, ja useaan kertaan on tullut kiinteistövälittäjältä postilaatikoihin viestiä, kuinka "Halutaan ostaa taloyhtiöstänne"....eli kämppä menisi ainakin kaupaksi. Arvokin on noussut hyvin.
Meilläpäin yksi eläkeläinen joutuu muuttamaan pois rivitalosta, koska paha kosteusvaurio paljastunut kaikista asunnoista ja remontti 70000 per asunto.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmasti ihanaa, kun ei voi päättää edes seinien väristä, lattiamateriaalista tai keittiön ulkonäöstä.
Siksi valitaankin asunto, missä mieleiset pinnat ja asuntoa voi vaihtaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kalliimpaa vuokralla asuminen ainakin, jos sitä tarkoitit arvokkaammalla?
Työssäkäyvät maksavat veroista asumistuet.
Mekin päädyttiin asumaan +10v onnellisesti samassa vuokra-asunnossa. Ajateltiin, mikäs kiire tässä on omaan. Oli hyvä vuokranantaja ja vuokra oli alusta asti ollut sama=edullinen ja asunnon sijainti oli kätevän keskeinen. Meillä oli tarkoitus etsiä omaa, mutta "oli kiireitä" eikä mieleistä niin helposti löytynytkään.
Sitten tulikin yksi syksy pommi, kun vuokranantaja ilmoitti ykskaks, että he joutuu valitettavasti myymään asunnon taloudellisista syistä. Tuli kiire. Päädyttimään ostamaan vuokrakoti omaksi.