Vuokralla asuminen on parempaa ja arvokkaampaa kuin omassa
Olen asunut 10 vuotta ja en ole luopumassa tästä. En ikinä halua mitään vastikkeita maksamaan
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Aika monet julkkikset asuu vuokralla.
Aika moni julkkis on täysin persaukinen vaikka yrittävät esittää jotain muuta.
Ei heille mitään lainaa edes myönnettäisi.
Ja huom. Osa heistä. Jotkut ovat hyvinkin menestyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmasti ihanaa, kun ei voi päättää edes seinien väristä, lattiamateriaalista tai keittiön ulkonäöstä.
Siksi valitaankin asunto, missä mieleiset pinnat ja asuntoa voi vaihtaa välillä.
Juu vuokrakämpissä onkin valinnanvaraa!
😂
Olen eri, muun maan tilanteesta en tiedä, mutta just katselin pk-seudun uusia vuokra-asuntoja, ja kyllä niissä oli ihan kauniita keittiöitä laadukkailla kodinkoneilla. Nyt rakennettavat asunnot ei ole enää mitään kuppaisia ja tunkkaisia muovimattoluukkuja.
Ja sillä vuokralla maksaisit kivasti omaa vaikka korot on nousseet.
Hyvin harvalla on varaa niihin upouusiin kämppiin, muutenhan esim lähiöiden sijoituskämpät olisi tyhjillään. Ne rupuset
Kun vielä pankki olisi antanut kivasti sitä lainaa aikoinaan.
22 vuotta meni vuokralla, mutta tänä keväänä muutetaan vihdoin omaan.
-eri
Ap, tule todistamaan tämä väitteesi, sitten kun eläkkeestäsi makselet vuokria. Silloin ei varmaan naurata enää.
En koe olevani yhtään sen huonompi ihminen kuin muutkaan vaikka en ole olosuhteista ja elämäntilanteista johtuen koskaan hankkinut omistusasuntoa. Olen 67 v. ja ikäisistäni tuttavista moni on nyt liemessä 1970-1980 luvulla rakennetussa tyypillisessä hissittömässä talossa sijaitsevan omisstusasuntonsa kanssa, taloyhtiöissä jatkuva remontin tarve ja yhtiölainaosuuksista kertynyt jo niin iso summa ettei sitä saa pois asunnon myyntihinnassa. Näitä samantyyppisiä vaikeasti myytäviä asuntoja on paikkakunnalla myynnissä vaikka kuinka paljon ja jotkut myyneet niitä todella halvalla asunnosta eroon päästäkseen. Minun kaksioni vuokra on vähän päälle 500 euroa mikä ei paljon eroa tuttavieni omistusasunnoistaan kuukausittain maksamista hoito- ja rahoitusvastikkeista. Toisin kuin monille muille ikäisilleni ja minua vanhemmille ihmisille minulle ei ole tärkeää minkään asian tai esineen omistaminen enkä arvosta ja arvio ihmisiä näiden omistusten ja rahavarojen perusteella. Olen hyvin toimeentuleva, maksan vuokrani itse ja olen tyytyväinen elämääni näin.
Mulla taas on vanhat päivät jotenkin turvattu, kun makselen siivoojan liksalla omakotitaloani. Halvalla sain, itse peruskorjattiin. Vaikka eläke tulee olemaan pieni, saan myydessä hyvät taskurahat. Voin sitten ostaa vaikka yksiön ja rahaa jää vaikka matkustamiseen. Kyllä mä siitä pienestä eläkkeestä sit vastikkeet pystyn maksamaan.
Ja tämän hetkinen arvo talosta on yli 340 000e.
vuokralla asuu ne, joilla ei ole rahaa muuhun.
Hikisestä vuokraluukusta päivää kaikille.
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kitise sitten kun joudut työskentelee eläikään saakka kun asunnon omistajat lopettaa hommat 60 vuotiaana ja alkavat nautiskelee lämmössä.
Siis häh, vuokralla asuvat ovat yleensä työttömiä ja töissä silloin tällöin.
Niin joo, tottahan tuokin. Eli elämän lomalla...
En ole ainakaan toistaiseksi minäkään nähnyt syytä ostaa asuntoa. Tai se pitäisi ainakin ostaa aivan toisaalta kuin missä esimerkiksi juuri nyt asun ja yrittää saada vuokrattua. Olen viime vuosina opiskelun ja töiden vuoksi asunut Kuopiossa ja Lappeenrannassa ja nyt Kotkassa. Täällä asunnot ovat todella edullisia mutta en näe pienintäkään syytä ostoon. En jää tänne enää vuosikausiksi ja myymisessä on epävarmuustekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tai ne, jotka haluavat käyttää rahansa johonkin muuhun kuin seiniin. Onko se niin vaikea tajuta, että kaikki eivät vain tunne omistamisen pakkoa eikä se ole välttämättä rahasta kiinni.
Minä asun omassa enkä ole ikinä maksanut vastiketta.
Onneksi teikäläisiä on, ilman teitä minua ei sanottaisi grynderiksi.
Asun oikein kivassa kaupungin asunnossa ja maksan tukien jälkeen vuokraa 200€/kk ei ole myöskään vesimaksua, en todellakaan haluaisi maksaa asuntolainaa tai/ja yhtiövastiketta/hoitovastiketta, helppoa ja halpaa asumista, ei huolta remonteista kuten omistusasujilla jotta asunnon arvo säilyy ja jos jokin kiinteä kaluste esim jääkaappi hajoaa niin uusi tulee tilalle ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ne, jotka haluavat käyttää rahansa johonkin muuhun kuin seiniin. Onko se niin vaikea tajuta, että kaikki eivät vain tunne omistamisen pakkoa eikä se ole välttämättä rahasta kiinni.
Asun isossa okt:ssa ja asumiskulujen hinnalla en saisi edes yksiötä 50km säteellä vuokralle!
Lainaa ei enää ole mutta sitäkin maksetaan itselle, vain korko on kulu. Hyvin jää rahaa sijoittamiseen ja asuminen on luksusluokkaa, pks.
Tykkään ehdottomasti asua vuokralla asian helppouden vuoksi. Kaikki pesu- ja tiskikoneita myöten omistajan vastuulla ja uusittavissa, kuukauden irtisanominen jos johonkin lähdettävä.
Minulle vuokraaminen on huomattavasti halvempaakin kuin omistaminen. Jo pelkät lakimiesten, asuntotarkastajien ynnä muiden kulut asuntoa ostaessa olisivat useita tuhansia. Kaikki stressi ja rempat ynnä muut sitten siihen päälle. Jos ostaa rivi- tai kerrostalosta, niin vastikkeet ynnä muut on kauheat, vaikka itse asunto olisi "halpa".
Ja sitten naapurit. Kokemuksia sekä OK- että kerrostalosta, ja olen joutnut meluhaitan ja naapurin käytöksen takia muuttamaan. Mieti, kun omistaisit sen asunnon, millaista se olisi...
Tietty on se ikävä homma, että omistaja voi haluta myydä, sekin on koettu ja on kauheaa - varsinkin kun asunto oli oikein ihana ja minulle sopiva. Mutta harvoin niin onneksi sattuu.
Vuokrallakin voi asua niin monella tavalla. Jos maksaa riistokorkeaa vuokraa, kannattaa tietenkin etsiä mikä tahansa muu asumisratkaisu. Mutta jos asuu kohtuullisen vuokran mukavassa asunnossa niin mikäs siinä asuessa. Me asutaan asoasunnossa, jonka vastike vastaa aika lailla kaupungin vuokra-asunnon vuokraa. Ehkä joskus muutetaan, jos löydetään unelmien asunto muualta, mutta ei ole mitään kiirettä, koska tämä on ihan hyvä paikka asua. Huoletonta. Vastaavalla sijainnilla omistusasunto maksaisi tosi paljon, tai ei oikeastaan löydy edes vastaavia. Kaikki se raha, mikä olisi kiinni asunnossa, on nyt muissa sijoituskohteissa. Asuntolainan kanssa joutuisi stressaamaan korkojen noususta ja asuntojen hintojen laskusta. Jos tästä vielä nuo asuntojen hinnat laskevat, alan varmaan taas katsella löytyisikö lähinurkilta kiinnostavaa omistusasuntoa, mutta ei ole mikään pakko löytyä. On varsin onnekas tilanne, kun tässä asuessa kertyy jatkuvasti säästöjä (elinkustannusten noustessa vähemmän mutta vaikkei enää kertyisi niin meillä ei ole hätää) ja voidaan rauhassa katsella, löytyykö omistusasuntoa, joka oikeasti haluttaisiin ja joka sopisi budjettiin.
Ihmiset ovat vähentäneet ostoksista ja parturiväreistä ja ravintoloista. Irtisanomisia pukkaa.