Minä olen rehellisesti sanottuna aina ihmetellyt mikä niitä ihmisiä vaivaa, jotka eivät laita kapulaa ostostensa perään. Itsekkyyskö?
Kommentit (638)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Jos ketään ei tulekaan perään, niin turhaa työtä myyjälle laitella niitä takaisin.
- Turhaa esineiden koskettelua, jos ei halua kosketella.
- Pitäisi riittää sekin, että antaa sen liukuhihnan mennä tarpeeksi pitkälle, että tyhjä välikin kertoo rajan.
Mikä hinku tunkea ostokset samaan syssyyn edellisen kanssa ja tulla selän taakse hönkimään siihen myyjän kohdalle? Mikset itse anna välimatkaa?
Se kapula nimenomaan pysäyttää sen hihnan, eikä myyjän tarvitse pysäyttää napista tai useimmin he laittavat kapulan siihen tyhjälle hihnalle.
Ja vaikka jätät kuin ison välin, niin hihna kulkee ja saattaa ruuhkauttaa ja tavarat kasautuu . Välit katoaa. Ja ehkä maalla on tilaa odotella ja ihmetellä, mutta kaupungeissa homma sujuu kapulalla. Mielestäni omassa kotikaupungissa kaikki laitaa kapulan.
Sen hihnan pysäyttää mikä vaan tavara joka tulee siihen kassan kohdalle. Ei tarvitse kapulaa sitä varten. Kapulaa käytetään jos sille on tarve ja sen laittaa se joka kokee tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti niin urpo että antaa tahallaan omien ostoksiensa sekoittua edellä menevän ostoksiin antaakseen "opetuksen"? Voi luoja mitä itsekkyyttä ja typeryyttä jos tosiaan näin. Ei, muiden ei tarvitse noudattaa teidän keksimiänne "sääntöjä" siitä kenen ja milloin se kapula pitää laittaa.
Autistin aivot räjähtää, jos joku ei mene hänen sääntökirjansa mukaisesti.
No eihän tuosta ole edes mitään sääntöä miten menee.
Aloittaja on laatinut omasta mielestään universaalin säännön kassajonossa toimimiseen. Hän ajattelee olevansa oikeassa ja näkee oikeudekseen loukata tuntemattomien ihmisten koskemattomuutta, kunhan saa pointtinsa perille. Eiköhän hänen aivoissaan ole kuvaannollinen sääntökirja ihan kaikelle. Esim. "Näin monta kertaa saa soittaa ovikelloa tai lyön turpaan." tai "Näin kauan saat seisoa kaupassa yhden hyllyn edessä, kunnes tulen ja rynnin päällesi ostoskärryillä.".
Näinpä. Ja Suomessa saa tätä pelätä, että kaupoissa tai kaduilla tulee kimppuun joku, joka raivostuu kun et noudata heidän sääntöään, luullen että se on joku universaali ja kaikkien tietämä sääntö. Kurinrikkoja ansaitsee heidän mielestä RANGAISTkSeN. Ja sitten sattuu ja tapahtuu. Todellakin joskus pelkään suomalaisia, varsinkin keski iän juuri vähän ylittäneitä, 60 v ja noin. Ties mikä avain sieltä taskusta kaivetaan miekaksi ja sähistään, ,tuokin on meinaan tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mikään vaivaa, vaan sinua sen takia ettei noudata sääntöjäs.
Tämän ketjun perusteella tekis mieli ihan kiusallaankin jättää laittamatta se kapula. Mutta en nyt sentään ole niin lapsellinen. Nykyään tosin käytän lähinnä pikakassoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi näitä ei paljon näe, jotka eivät laita kapulaa.
Ja kuinka paljon tämä vaikuttaa sinun elämääsi, jos sitä kapulaa ei laiteta? Menee kaikki pasmat sekaisin ihan totaalisesti yhden kapulan takia?
Ei siinä pasmat sekaisin mene, laitan sen sitten itse :D Saahan sitä silti täällä ihmetellä, miksi jotkut eivät laita sitä - pieni huomionosoitus kanssaihmistä kohtaan, kun sen laittaa.
Kyllä minä laitan kapulan jälkeeni, mutta en ihmettele, jos edellä oleva ei laita, koska tästä ei ole mitään sääntöä. Miksi stressata ihan joutavasta asiasta. Jos toinen ei laita, niin sitten minä laitan.
Eikö olisi vaan helpompi laittaa se kapula eikä aloittaa aihetta av-palstalla ja sitten lukea kaikki nämä viestit. Nyt sulla on mennyt paljon enemmän aikaa tähän rumbaan kuin olisit vain laittanut sen kapulan kolmessa sekunnissa sen edellä olevan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeasti. Hanki elämä.
Kai sitä saa pienistäkin harmeista keskustella?
Sitä paitsi aloittaja on ihan oikeassa. Kapulan laittamisella ilmaistaan, että kaikki ostokset ovat hihnalla, enkä aio lisätä siihen enää mitään, joten seuraava voi nostella ostoksiaan hihnalle. Jos kapulaa ei pistä ostostensa perään, takana tuleva voi vain arvailla, onko hihnalle tulossa vielä lisää ostoksia. Kenties kaveri tai puoliso on vielä hakemassa jotain, joka on tarkoitus lisätä hihnalle. Ehkä hihnan vierestä tempaistaan mukaan pari suklaapatukkaa, jos loppusumma jää riittävän alhaiseksi.
Tämä ei ole kuviteltu ongelma, sillä edellä oleva on alkanut rähjätä minulle, kun hetken odoteltuani pistin kapulan hihnalle ja aloin pistää siihen omia ostoksiani. Olisi pitänyt tietää, että hänen kaverinsa on vielä hakemassa jotain. Siinä sitten odoteltiina aika pitkään.
Toisella kerralla perässä tuleva alkoi mättää omia ostoksiaan hihnalle, vaikka minulla oli vielä kärryssä tavaraa odottamassa, että hihna liikkuu ja siihen tulee tilaa.
Vaikka kapulan pistäminen hihnalle ei ole iso vaiva ja takana tulevakin voi sen tehdä, ihan peruskohteliaisuutta ja muiden huomioon ottamista se on. On paljon helpompi pistää kapula omien ostostensa perään kuin kurkotella kapulaa edellä olevan tavaroiden yli.
On se kyllä jännä, että joillekin kapulan käytöstä tai käyttämättömyydestä ei ole ikinä tullut minkään sortin ongelmaa, eikä ole tarvetta odottaa jotain merkkiä edellä olevalta saako alkaa lappaa ostoksiaan hihnalle. Normaalikommunikaatioon kykenevä ihminen ei semmoista tarvitse. No, itse saatan laittaa sen kapulan varsinkin jos itsellä on vain vähän ostoksia ja taakse jää reilusti tilaa. Mutta yleensä olen ajatellut (siis sikäli kun asiaa ylipäätään olen ajatellut eli en juurikaan), että se laittaa joka sitä tarvitsee eli yleensä takana tuleva.
Kävin tänään lidlissä enkä piruuttani laittanut kapulaa. Takana tullut nuori poika laittoi kapulan kiltisti paikoilleen.
Itse jätän joskus laittamatta ihan vain muiden kiusaksi. Huvittavaa, kun jotku stressaa siitä jos ostokset sekottuukin :D. Ollaan muuten niin ekstroverttiä ja sosiaalista, mutta tuo on sitten niin kamalaa.
Minäkin lopetan kapulan laittamisen tämän viestiketjun myötä. Hajotkaa siitä sitten.
Ompas vakava asia 😅
Itse voin laittaa vaikka 3 kapulaa, siinähän niitä on ihan helposti otettavissa. 10 alakoululaistakin onnistuu laittamaan ostoksensa ja kapulansa niin ettei mikään mene sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
En halua koskea mihinkään kapulaan, jota kaikki käpälöi. Laita ite, jos sitä kaipaat.
Siinä kassalla on syystä se käsidesi :) Ensin voi koskea kapulaan ja sit desinfioida, niin mä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeasti. Hanki elämä.
Kai sitä saa pienistäkin harmeista keskustella?
Sitä paitsi aloittaja on ihan oikeassa. Kapulan laittamisella ilmaistaan, että kaikki ostokset ovat hihnalla, enkä aio lisätä siihen enää mitään, joten seuraava voi nostella ostoksiaan hihnalle. Jos kapulaa ei pistä ostostensa perään, takana tuleva voi vain arvailla, onko hihnalle tulossa vielä lisää ostoksia. Kenties kaveri tai puoliso on vielä hakemassa jotain, joka on tarkoitus lisätä hihnalle. Ehkä hihnan vierestä tempaistaan mukaan pari suklaapatukkaa, jos loppusumma jää riittävän alhaiseksi.
Tämä ei ole kuviteltu ongelma, sillä edellä oleva on alkanut rähjätä minulle, kun hetken odoteltuani pistin kapulan hihnalle ja aloin pistää siihen omia ostoksiani. Olisi pitänyt tietää, että hänen kaverinsa on vielä hakemassa jotain. Siinä sitten odoteltiina aika pitkään.
Toisella kerralla perässä tuleva alkoi mättää omia ostoksiaan hihnalle, vaikka minulla oli vielä kärryssä tavaraa odottamassa, että hihna liikkuu ja siihen tulee tilaa.
Vaikka kapulan pistäminen hihnalle ei ole iso vaiva ja takana tulevakin voi sen tehdä, ihan peruskohteliaisuutta ja muiden huomioon ottamista se on. On paljon helpompi pistää kapula omien ostostensa perään kuin kurkotella kapulaa edellä olevan tavaroiden yli.
On se kyllä jännä, että joillekin kapulan käytöstä tai käyttämättömyydestä ei ole ikinä tullut minkään sortin ongelmaa, eikä ole tarvetta odottaa jotain merkkiä edellä olevalta saako alkaa lappaa ostoksiaan hihnalle. Normaalikommunikaatioon kykenevä ihminen ei semmoista tarvitse. No, itse saatan laittaa sen kapulan varsinkin jos itsellä on vain vähän ostoksia ja taakse jää reilusti tilaa. Mutta yleensä olen ajatellut (siis sikäli kun asiaa ylipäätään olen ajatellut eli en juurikaan), että se laittaa joka sitä tarvitsee eli yleensä takana tuleva.
Vähän ikävää antaa ymmärtää, että me kapulasta tykkäävät emme kykenisi normaalikommunikaatioon :( Ei nämä liity toisiinsa. Täysin hyvin osaan kommunikoida, ja silti olen sitä mieltä, että sille kapulalle on paikkansa, ja myös sen laitto on kommunikaatiota.
Miksi on vaikeaa ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia ja ajattelemme erilailla? Ei silti kannata haukkua toisia kykenemättömäksi, en minäkään ole haukkunut teitä tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lopetan kapulan laittamisen tämän viestiketjun myötä. Hajotkaa siitä sitten.
Miksi pitää heittäytyä kiukuttelevaksi lapseksi? En ymmärrä tällaista uhmaa :(
Kävin äsken kaupassa. Edelläni oli vanhempi henkilö, joka ei huomannut, että liityin jonoon hänen taakseen ja hänellä oli jo ostokset hihnalla. Kapulaa ei ollut. Odotin rauhassa järkevän välimatkan päässä pääsyä hihnalle. Hän huomasikin minut ja laittoi kapulan, tervehdin ystävällisellä hymyllä. Olisin laittanut itse kapulan ennen omia ostoksiani, jos hän ei olisi minua huomannut, mutta kiva noinkin.
Laitoin omani hihnalle ja kapulan perään, koska näin, että takanani oli ihmisiä jonossa. Pakkauspäässä oli myös toinen vanhempi henkilö ja ymmärrettävästi heillä molemmilla pakkaaminen ei ollut pikajuoksijan tasoa, edellisellä meni hiukan aikaa korttien laittamisessa lompakkoonkin siinä kassalla.
Kassahenkilö piippaili ostoksiani ja ei päästänyt niitä pakkauspäähän, ennenkuin toinen puoli oli vapaa, siinä ehdin maksaakin.
Sitten vaan itse pakkaamaan ripsakasti omansa isoon kestokassiin, että seuraavat pääsevät, itse olen nopealiikkeinen, kun ei ole menoa haittaavaa ikää tai sairauksia. Ei verenpaineennousua, ei kiukkua, ei toisten kiusaamista.
Kyllä suomalaiset osaavat asioida kaupassa ja olla ystävällisiä ja huomaavaisia muita kohtaan sekä hyväksyä erilaisuutta. Kassat ovat ammattitaitoisia. Ihme ajattelutapoja joillakin tässä ketjussa muiden kouluttamisesta tai siitä, että pitää olla nopea ja jos ei ole, se on katastrofi.
Ehkä isoissa kaupungeissa on kylmä meininki, itse asun suht keskikokoisessa/ pienessä kaupungissa. Todella pienillä paikkakunnilla kassajonossa on usein ollut tuttuja ja kassahenkilökin on tuttu, joten muutamat sanat siinä vaihdetaan kaiken lomassa eikä kenelläkään ole ahdistuskiire.
Kapula on turhake. Pinnaltaan likaisempi kuin kolikot, kiertävät monien käsien kautta phyi!
Aikuinen normaalilla järjellä ja suhteellisen tasaisella mielenterveydellä osaa järjestellä ostoksensa hihnalle sillä tavoin ettei omat ja toisten ostokset mene sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan vastaava ketju poistettiin?
No voin tännekin kertoa että todellakaan en laita kapulaa jos edelläoleva ei ole sitä laittanut vaan asettelen omat ostokseni välittömästi edelläolevan perään. Sitten urheiluhengen vallitessa seuraan maksaako ja pakkaako hän ostokseni mitään huomaamatta kassiinsa. Joskus heille tulee kova hätä kun huomaavat että kassa alkaa vetää jonkun muun ostoksia heidän laskuunsa, jotkut käyvät laittamassa sen kapulan siihen ostosten väliin ja jotkut ei huomaa mitään, maksavat ja pakkaavat ostokseni laukkuunsa, jolloin hiljaisesti tuuletan.Luonnollisestikaan tämä ei minua haittaa, en käy kaupassa vasta viime hetkellä kun kaikki on loppu, joten voin menetetyt ostokseni ostaa sitten seuraavalla kerralla, ehkä myös edelläni ollut laittaa seuraavalla kerralla kapulan kiltisti ostostensa perään. Yleensä laitan vielä kalleimman ostoksen siihen ensimmäiseksi, vaikka kalafileen tai jos joskus ostan sisäfilettä niin sen.
Itse aina laitan kapulan omien ostosteni perään ettei seuraavan tarvitse kurotella sitä mitenkään hankalasti.
Tästä on nyt kehittynyt kapulamania, kapulamafia ja kapuloiden sota.
Käsittämätöntä, että jotkut siis myöntävät että ihan kiusallaan eivät laita kapulaa? Toiset taas laittavat sen siksi että ovat huomaavaisia muita kohtaan. Taas näkee että röyhkeudellä pärjää, taidan minäkin jättää kapulan käytön. Menköön sitten tavarat sekaisin edellä ja takana tulevien kanssa, mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita itse kapulasi, jos sitä haluat käyttää.
Ei muiden tarvitse sitä sinulle valmiiksi laittaa.
Ettekö te kapulaa laittamattomat tajua, että kun sinä et viitsi laittaa kapulaa ostostesi perään, takanasi oleva joutuu laittamaan kaksi.
Ei joudu, kun vaan se takana oleva tajuaisi pitää etäisyyttä ja laittaa omat ostoksensa hihnalle vuorollaan. Ei siihen yleensä mahdu kuin yhdet ostokset, joten miksi pitää runnoa toiset heti perään sen saamarin kapulan kanssa?
Ihan hyvin mahtuu seuraavankin ostokset kun hihna liikkuu. Kapula väliin ja toinen voi alkaa lappaa tavaroitaan. Miksi väkisin hidastella kassalla ja odottaa että hihnaan tulee pitkä väli ettei ostokset vaan sekoitu, kun saman voi hoitaa kapulalla.
Myyjä ei pysty työskentelemään yhtään sen nopeammin, vaikka hihna olisi tupaten täynnä. Et pääse maksamaan ostoksiasi yhtään sen nopeammin.
Aivan varmasti pääsen, kun saan heti laittaa ostokseni hihnalle eikä tarvi odotella mitään välejä. Miksi tahallani jäisin muiden tukkeeksi odottelemaan että hihnaan tulee pitkä väli?
Etkä pääse. Ne sun ostokset ehtii kyllä liikkua sinne kassalle sillä välin kun edellä menevä maksaa. Ei kerta kaikkiaan nopeuta yhtään mitään jos ahdat ostoksesi heti seuraavan perään kiinni.
Ei minulla ole kiire maksamaan. Mutta en ymmärrä miksi pitää tarkoituksella hidastella ja odottaa että hihnaan tulee väli, jos saman asian voi hoitaa kapulalla ja näin pääsen laittamaan ostoksiani odottelun sijaan. Tuskin se jonottaminen kenellekään on nautinto, joten miksei sitä saisi hoitaa mahdollisimman tehokkaasti?
Mutta mitäs väliä sillä on odotatko sen muutaman sekunnin ennen omien ostosten laittoa vai vasta sitten kun ne omat ostokset on jo hihnalla? Sen edellisen ostoksissa ja maksamisessa menee joka tapauksessa oma aikansa, sillä ei ole merkitystä liikkuuko ne sun tavarat hihnalla kassaa kohti sillä välin vai odn ttaako ne kasassa siinä kapulan takana. Se voi toki oman pään sisällä tuntua nopeammalle jos mahdollisimman nopeasti lastaat ostoksesi hihnalle, tulee tehokkaampi olo.
Kun ne sen perässä tulevan ostoksetkin liikkuu samaan kasaan, kun hihna kulkee, jos ei se asiakas siirrä niitä taaksepäin. Menevät helposti sekaisin ilman kapulaa ja joskus kapulankin kanssa.
Jos ostokia on vain vähän, niin silloin on tietysti sama miten toimii kapulan kanssa.
Ei niitä mikään vaivaa, vaan sinua sen takia ettei noudata sääntöjäs.