Tabu: mitä instrumenttia ette niin mieluusti kuuntele?
Minä en oikein jaksa viulua. Edes vaikka ei olisi aloittelija. Taitavakin soitto jotenkin vain ärsyttää.
Mikä instrumentti teitä ärsyttää?
Kommentit (117)
Instrumenteista kamalinta kuunneltavaa on luusaha. Onneksi, silloin kun sitä tarvitaan, itse on anestesiassa, eikä sitä mun työssä luojan kiitos tarvita.
En kyllä keksi yhtään soitinta, jolla edes hyvin soitettu hyvä musiikki ei kuulostaisi hyvältä. Kaikki soittimet jotka nyt tulee mieleen kuulostavat oikeassa kontekstissa hyvältä. En tiedä, onko tämä näkemys sukua sille, että en myöskään tunnusta mitään genrerakkauksia vaan pystyn nauttimaan jotakuinkin mistä tahansa hyvästä musiikista.
Vierailija kirjoitti:
Oboe. Sitä ei saa kuulostamaan hyvältä vaikka olisi kuinka ammattilainen.
Oboistin vastalause täältä, että kyllä sen todellakin saa kuulostamaan hyvältä. Vaikea soitin, mutta palkitsee jos osaa sitä soittaa. Itse olen vaan harrastelija ja toisaalta musiikkiopiston läpikäynyt tuon soittimen kanssa. En siis yllä mihinkään huipputasolle. Kannattaa oikeasti silti kuunnella esim youtubesta Gabriel's Oboe tms ja miettiä vielä onko samaa mieltä äänestä.
Vaikea sanoa itse oboeta soittaneena silti jotain soitinta mistä en itse pitäisi. Ehkä tietynlaiset viululla soitetut biisit vähän ikäviä kuten "kimeästi" soitetut. En pidä esim siitä jos viulisti on pääosissa. Muuten sello taas on yksi suosikkini. Vaskista trumpetti ja pasuuna voisivat olla vähän raskaita kuunnella pitkiä aikoja ja veikkaan ettei baritontorvea tai ainakaan tuubaa moni kuuntelisi tuntien ajan. Nämäkään eivät ole inhokkeja, mutta en kauaa pelkästään näitä kuuntelisi.
Soitan itse pianoa ihan harrastelijana ja se on rentouttavaa ja mukavaa, mutta en kyllä itse jaksa kuunnella mitään pianokonserttoja. Laulun ym. taustalla ja osana isompaa kokoonpanoa kyllä, mutta pelkkä piano, ei kiitos.
Sähkökitaraa. Se oli ensimmäinen instrumenttini 80-luvulla, mutta vaihtui sitten parin vuoden soittelun jälkeen.
Meinasin vastata että kantele, mutta sitten muistinkin tykänneeni kun eräs nuori artisti soitti tunnettuja rock-kappaleita todella taitavasti kanteleella. Eli biisit ratkaisee, ei niinkään soitin. Ja soittotaito myös, kuten täällä onkin jo kommentoitu.
Loistava soittaja saa melkein mistä tahansa instrumentista jotain eeppistä säveltä ulos. Sitten nää amatööritasoiset pelimannit rääkkäämässä mitä tahansa instrumenttia saa sen kuulostamaan usein aivan karmealta.
Rummut ja huuliharppu + nokkahuilu. Piano, kitara ja saksofoni, niitä kuuntelee, kun joku osaa soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kitaristin kaveria basistina.
Basisti on ensisijaisesti rumpalin kaveri.
Laulu, jos laulaja luulee, että osaa laulaa, mutta todellisuudessa menee todella nuotin vierestä ja kukaan ei koskaan ole kehdannut sanoa totuutta. Toinen, vaikka osaisi laulaa mutta on sellainen honottava ääni tms.
Huilu, etenkin kun joku lapsi soittaa sitä epävireisesti.
Trumpetti. Soitin aikanaan klarinettia ja orkesterissa jouduin istumaan trumpettien edessä. Siinä tulee aika nopeasti kuulovaurio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oboe. Sitä ei saa kuulostamaan hyvältä vaikka olisi kuinka ammattilainen.
Oboistin vastalause täältä, että kyllä sen todellakin saa kuulostamaan hyvältä. Vaikea soitin, mutta palkitsee jos osaa sitä soittaa. Itse olen vaan harrastelija ja toisaalta musiikkiopiston läpikäynyt tuon soittimen kanssa. En siis yllä mihinkään huipputasolle. Kannattaa oikeasti silti kuunnella esim youtubesta Gabriel's Oboe tms ja miettiä vielä onko samaa mieltä äänestä.
Minä en tykkää sen nasaalista soundista. Ei auta, vaikka soittaisi hyvin.
-eri
mikä se kauhea soitin on jota Intiassa soitetaan, kamalaa
Jos se ei ole syntikka, ei kiinnosta.
Sähkökitara. Mutta ei sen takia etten pitäisi sen äänestä. Vihaan vaan niitä soittajia kun selkeästi pitävät sitä kitaraa fallossymbolina ja irvistelevät.
Kitaraa. Ihan karsea ääni. Moni äijä leikkii trubaduuria ja on poistuttava.