Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävään välit viilentyneet. Kehtaako lähettää hyvää ystävänpäivää viestin?

Vierailija
14.02.2023 |

Syy välien viilentymiseen on minussa. Olen uupunut ja perhearki vie voimani ja aikani ja siksi en ole saanut vastattua kaikkiin ystäväni viesteihin enkä pidettyä yhteyttä. Ja hän on siitä suuttunut. Vaikka en ole tarkoittanut pahoittaa hänen mieltä. En ole kuullut tilanteen vuoksi hänestä vuoteen. Kehtaanko laittaa hänelle hyvää ystävänpäivää -viestin? Vai onko se tulkittavissa kettuiluksi? Hän on tavallista herkkänahkaisempi tyyppi.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en laittaisi.

Vierailija
2/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos meidän iällä on väliä asian suhteen, niin molemmat ollaan yli nelikymppisiä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilahtuisin. Jopa toivoisin viestiä. 

Vierailija
4/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin. Jotain tyyliin Hyvää ystävänpäivää, olet minulle tärkeä/rakas tms.

Teillä on ihan normaali riita. Miksi ette sovi sitä?

Vierailija
5/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidät häntä vielä ystävänäsi, niin ilman muuta. Keskinäiset välinne voitte selvittää muuna ajankohtana.

Vierailija
6/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on minulle tärkeä. Ollut aina. Olen tuntenut hänet 10-vuotiaasta asti.

Tätä voi olla vaikea ymmärtää, mutta olen sen verran uupunut, että en jaksa enkä kestä mitään riitoja. Yritän suojautua niiltä. Siksi ei ole energiaa alkaa selvittelemään loukkaantumisia.

Ap

Vierailija
7/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on minulle tärkeä. Ollut aina. Olen tuntenut hänet 10-vuotiaasta asti.

Tätä voi olla vaikea ymmärtää, mutta olen sen verran uupunut, että en jaksa enkä kestä mitään riitoja. Yritän suojautua niiltä. Siksi ei ole energiaa alkaa selvittelemään loukkaantumisia.

Ap

Ymmärrän hyvin. Mikset sano asioita suoraan hänelle? Veikkaan, että teidän huonot välitkin rasittavat sinua?

Vierailija
8/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos hän ei koe olevansa sulle kovin tärkeä.

Vierailija
9/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ymmärrän.

Ap

Vierailija
10/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ymmärrän.

Ap

Ystävä kyllä ymmärtää myös sairautesi. Haluaisit varmaan olla hänelle enemmän läsnä, mutta nyt et vaan voi. Onko sinulla kukaan tukena omassa sairaudessasi, tämä ystävä tai joku muu?

On myös ystäviä, jotka haluavat olla ystäviä vain hyvinä aikoina. Haluaako ystävä olla tuollaisen ystävä?

Vierailija
11/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ehdottomasti laita. ja kirjoita siihen nuo samat asiat mitä kerrot tässä, ne syyt. Miksi ihmiset ei voi sanoa näitä suoraan, mutta sitten tuntemattomille kirjoittaa tänne?

Vierailija
12/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hieman kyllä ihmetyttää nämä tällaiset tekosyyt, "perhearki vie voimani", koko vuoden ajan? Silti viette kyllä lapsia kerhoihin, jaksatte tehdä ruokaa, käydä töissä,. Kun sen yhden tekstarin voi lähettää vaikka wc pöntöllä istuen. Tai minuutissa ennen nukkumaan menoa. Surullista. 

Vierailija
13/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli läheinen, lapsuudesta asti oleva ystävä. Häneltäkin väheni yhteydenotot juuri lapsia saatuaan, ja kävi töissä samaan aikaan. Kertoi kiireistä. Toki ymmärsin. Mutta, sitten jos joskus soitin, hän olikin seisomassa jalkapallokentän laidalla siis itse tekemättä mitään. Tai mökillään vahtimassa toisten lapsia, ei omia. Samoin ehti kaveriperheen kanssa matkustella, jne. Jossain vaiheessa tajusin että haluaa vain olla se johon aina otetaan yhteyttä, mutta itse ei laita tikkua ristiin. Lopetin sen.

Vierailija
14/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ehdottomasti laita. ja kirjoita siihen nuo samat asiat mitä kerrot tässä, ne syyt. Miksi ihmiset ei voi sanoa näitä suoraan, mutta sitten tuntemattomille kirjoittaa tänne?

En vain jaksa alkaa selittämään yksityiskohtia ja syitä elämäntilanteestani ja uupumuksestani kenellekään. En jaksa kyselyjä niistä, en jaksa ison numeron tekemistä asiasta. Jos kirjoitan hänelle samat asiat mitä kirjoitin tänne, niin hän alkaa kyselemään lisää, minkä ymmärrän kyllä. Mutta jos sanon, että en pysty niistä puhumaan, hän loukkaantuu. Ja kierre jatkuu. En tunne pystyväni siihen nyt.

Ap

Vierailija
15/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli läheinen, lapsuudesta asti oleva ystävä. Häneltäkin väheni yhteydenotot juuri lapsia saatuaan, ja kävi töissä samaan aikaan. Kertoi kiireistä. Toki ymmärsin. Mutta, sitten jos joskus soitin, hän olikin seisomassa jalkapallokentän laidalla siis itse tekemättä mitään. Tai mökillään vahtimassa toisten lapsia, ei omia. Samoin ehti kaveriperheen kanssa matkustella, jne. Jossain vaiheessa tajusin että haluaa vain olla se johon aina otetaan yhteyttä, mutta itse ei laita tikkua ristiin. Lopetin sen.

No minä en ole jaksanut olla kenenkään ystävän kanssa tekemisissä. Tai matkustella.

Ap

Vierailija
16/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain jaksa alkaa selittämään yksityiskohtia ja syitä elämäntilanteestani ja uupumuksestani kenellekään. En jaksa kyselyjä niistä, en jaksa ison numeron tekemistä asiasta. Jos kirjoitan hänelle samat asiat mitä kirjoitin tänne, niin hän alkaa kyselemään lisää, minkä ymmärrän kyllä. Mutta jos sanon, että en pysty niistä puhumaan, hän loukkaantuu. Ja kierre jatkuu. En tunne pystyväni siihen nyt.

Ap

Et siis jaksa pitää yhteyttä. En laittaisi ystävänpäiväviestiäkään, olisihan se outoa, jos muuten ette ole missään tekemisissä.

Vierailija
17/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja hoi hei, alunperinhän tämä suomalaisten pitämä ystävänpäivä on rakastavaisten parien päivä eli Valentininpäivä.

Minä ainakin vietän rakkaan aviopuolisoni kanssa tätä päivää juhlistaen, enkä lukuisten ystävieni kanssa. En edes sen parhaimman ystäväni kanssa. En edes toivota ystävänpäivää kenellekään. Naurettavin ihmisten keksimä kalenteripäivä sittemmin äitienpäivän ja isänpäivän vuosikalenterissamme Suomessa.

Vierailija
18/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et siis jaksa pitää yhteyttä. En laittaisi ystävänpäiväviestiäkään, olisihan se outoa, jos muuten ette ole missään tekemisissä.

Niin, en oikein jaksa pitää keneenkään juuri yhteyttä. Välillä vähän, mutta välillä käy niin, että en saa vastattua viesteihin. Silti parempien aikojen toivossa haluaisin säilyttää välit tähän ystävään, hän on minulle tärkeä ihminen.

Ap

Vierailija
19/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko hän oikeasti hyvä ystävä? Teidän dynamiikassanne on jotain, mikä rasittaa sinua. Oletko kyseenalaistanut sitä koskaan?

Oletko hoidossa tuon uupumuksesi takia tai edes kahlannut self helppiä? Kuulostaa juuri jotenkin tutulta tuo, että et osaa/uskalla/jaksa kommunikoida ja sitten uuvut. 

Mitä tarpeita sinulla on tuota ystävääsi kohtaan? Oletko sinä teidän suhteessa se antaja, koska tulee kuva, että koet niin, että sinä et voi olla läsnä, kun et jaksa antaa. No, onko ystäväsi tukenut sinua tämän ajan? Osaatko edes ajatella sellaista? Onko sinulla sellaista ystävää, joka tukee sinua ja osaatko tai haluatko edes ottaa sellaista vastaan?

Pommitan kysymyksillä, koska itsekin olen ollut ylikiltti uupuja, joka on muita varten, mutta kukaan ei ole ollut minua varten. 

Vierailija
20/48 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko hän oikeasti hyvä ystävä? Teidän dynamiikassanne on jotain, mikä rasittaa sinua. Oletko kyseenalaistanut sitä koskaan?

Oletko hoidossa tuon uupumuksesi takia tai edes kahlannut self helppiä? Kuulostaa juuri jotenkin tutulta tuo, että et osaa/uskalla/jaksa kommunikoida ja sitten uuvut. 

Mitä tarpeita sinulla on tuota ystävääsi kohtaan? Oletko sinä teidän suhteessa se antaja, koska tulee kuva, että koet niin, että sinä et voi olla läsnä, kun et jaksa antaa. No, onko ystäväsi tukenut sinua tämän ajan? Osaatko edes ajatella sellaista? Onko sinulla sellaista ystävää, joka tukee sinua ja osaatko tai haluatko edes ottaa sellaista vastaan?

Pommitan kysymyksillä, koska itsekin olen ollut ylikiltti uupuja, joka on muita varten, mutta kukaan ei ole ollut minua varten. 

Hyviä kysymyksiä. En koe olevani antaja tässä ystävyyssuhteessa, vaan puolin ja toisin on tuettu toisiamme. Ja on ollut molemmilla myös raskaita asioita, joissa ei ole syystä tai toisesta oltu toistemme tukena vaan voisi sanoa että feidattu toinen hänen vaikealla hetkellä, mutta syynä ei ole ollut välinpitämättömyys tai tahallisuus, vaan omat kiireet on vain ajaneet ohi. Emme ole bestiksiä, tosin minulla ei koskaan mitään bestistä ole ollutkaan.

Mietin tuota kun kysyit dynamiikasta. Itse ainakin kannan syyllisyyden tunteita siitä, että en ole ollut hänen kaikissa vaikeissa hetkissä riittävästi läsnä ha tukena. Syyllisyyden tunteet kyllä rasittaa, siinä osut oikeaan. Itse en ole koskaan edes osannut odottaa häneltä tukena olemista, en osaa odottaa sellaista keneltäkään. Vaikka hän on kyllä ollut tukena.

En ole ylikiltti uupuja vaan olen enemmän sellainen erakkotien valitseva aika yksityinen ihminen, joka kyllä tykkää auttaa muita (aikoina jolloin on sellaiseen aikaa ja energiaa), mutta joka kiusaantuu muiden avusta, kun kokee sen tungettelevuutena ja kun kokee joutuvansa siinä kiitollisuuden velkaan. Ja pelkää, että ei pysty sitä velkaa maksamaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi