Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennuksessa on hankala ulkoilla tai syödä terveellisesti

Vierailija
14.02.2023 |

Koska koko masennus on sitä että kaikki tuntuu liian raskaalta eikä sitä huvita mennä ulos tai siivota tai tehdä sitä ruokaa. Mielessään sen näkee vain turhana yrittämisenä joka ei auta, vaan sen lenkin jälkeen on yhtä masentunut sekä rasittunut siitä yrittämisestä. Kaikki on ankeaa.

T. 2kk masentunut

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin on mennyt sisältä rikki, ja kaikki tekeminen ja oleminen on muuttunut tuskaiseksi. Ei tuota enää iloa samalla tavalla laittaa ruokaa tai lähtä ulos katselemaan kaunista luontoa. Pitäisi korjata se henkinen haava, en tiedä vielä miten. Ap

Vihaan myös talvea ja jatkuvaa pukemista, kotonakin on kylmä mutta ei mulla pysy edes villasukat jalassa. Aina kaikki hukassa ja sitten kylmissäni en halua nousta peiton alta ollenkaan.

Anhedonia voi olla myös seurausta jostain muusta kuin masennuksesta. Luota siihen että kesä hoitaa pään kuntoon. Monet oirehtivat talvella ja kevään tunnistaa siitä, kun itsetuhoiset alkavat ajella päin rekkoja.

Vierailija
22/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on jonkinlaista itseinhoa, joka johtuu siitä, että vertaa itseään kauniimpiin/sosiaalisempiin/rikkaampiin/paremmin menestyneisiin.

Masennuksesta pääsee kun vaan alkaa tekemään pieniä asioita, jotka parantavat omaa olemusta/kotiympäristöä ja lakkaa vertaamasta itseään muihin. Voi aluksi vaikka ajatella, että niilla "paremmilla" ihmisillä on kaikilla omat ongelmansa, ei kannata kadehtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei mua huvita siivota tai tehdä ruokaa vaikken ole masentunutkaan. ne nyt vain on kuitenkin tehtävä.

No se erohan on juuri siinä, että ei-masentunut pystyy ottamaan itseään niskasta kiinni ja tekemään sellaistakin, mikä ei niin nappaa. Masentunut ei jaksa tehdä välttämättä edes sellaista, mikä nappaa, saati sitten sellaista, joka tuntuu enemmän tai vähemmän vastenmieliseltä.

Vierailija
24/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on minulla ruokailu ongelma päällä. Toisaalta nyt olen vihdoin saanut suihkussa käynnistä rutiinin. Lisäksi olen hakenut kuntouttavaan työtoimintaan, eikä mitään "yhtenä päivänä viikossa ja mitään en tee" periaatteella, koska tiedän että minua työ auttaa pitämään itseni toimintakuntoisena. Haluan jo voida paremmin.

Kun joku kuitenkin on varma etten ole masennusta nähnytkään, niin 2021 en käynyt kuuteen kuukauteen suihkussa ja sain syötyä vasta illalla. Syömisen kanssa on välillä ollut paremmin.

Vierailija
25/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ei mua huvita siivota tai tehdä ruokaa vaikken ole masentunutkaan. ne nyt vain on kuitenkin tehtävä.

Kyllä mä tykkäsin siivoamisesta ja ulkoilusta ennen. Nyt tuntuu ihan järkyttävän raskaalta. Ap

Puhun nyt vain omakohtaisesta kokemuksesta. En väitä, että tämä toimii kaikille, mutta mieti voisiko tällaisesta lähestymisestä olla apua sinulle.

1. Kun minä olin masentunut tarvitsin lääkeitä päästäkseni alkuun paranemisprosessissa. Niiden avulla sain siis sen verran voimaa, että pystyin ottamaan muita työkaluja käyttöön. Jos sinä onnistut ilman, niin hyvä, koska lääkkeillä on sivuvaikutuksensa, mutta ei niitä kannata liikaa pelätä. 

2. Fake it 'till you make it. Mietin, mistä asioista nautin ennen masentumistasi ja aloin tekemään niitä väkisin. Aikataulutin ne kalenteriisi ja pidin niistä kiinni, vaikka tuntui kuin pahalta. Jonkin ajan päästä aloin huomaamaan vähän kerrassaan, että aloin oikeastikin nauttimaan taas asioiden tekemisestä. Näihin aikoihin aloin myös ajamaan lääkkeitä alas ja huomasin nauttivani asioista vielä enemmän. Minun lääkkeeni tekivät sen, että asiat eivät tuntuneet sietämättömän pahoilta, mutta ne myös leikkasivat positiivisten tunteiden kärjen pois, eli elämä muuttui aika tasapaksuksi. Parempi se oli kuin jatkuva masennus ja ahdistus, mutta ei mikään tapa elää, eli lääkkeistä oli aika luopua. 

3. Masennukseen suositellaan aina rauhallisia kävelyitä metsässä yms. Minulle se ei sopinut ollenkaan, koska se vain antoi aikaa velloa negatiivisissa tunteissa. Minulle sopi nimenomaan kova treenaaminen ja keskittymistä vaativat lajit, koska ne pakottivat ajatukset siihen hetkeen ja kaikki muu jäi taka-alalle. 

4. Kävin myös terapiassa. Minä en kokenut saavani siitä kovin paljoa iloa. Ehkä kyseinen terapeutti ei ollut kovin hyvä match minulle, mutta en väitä, ettei sitä kannattaisi kokeilla.

Toistan nyt vielä, että en suosittele sinulle mitään tällaista, koska en tiedä sinusta mitään, mutta pohdiskele, voisiko tällaisesta lähestymistavasta olla sinulle iloa. 

Vierailija
26/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa on vika sinä, ettei ole hyväksynyt elämän realiteetteja.

Se on oikeastaan ihmisessä asuvan lapsen reaktio siihen, ettei kukaan anna tikkaria.

Lääke on, että ottaa vastuun itsestä ja omista asioista.

Vierailija
27/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että lenkin jälkeen... Tuntuuko lenkin aikana paremmalta? Onhan sekin tyhjää parempi ettei ihan koko ajan masenna jollei lenkillä masenna. Muutenhan sua masentaisi sekin aika. Suosittelen pidempää lenkkiä niin saat senkin ajan olla olematta masentunut.

En vähättele masennustasi mutta kuulostaa myös vähän asenneongelmalta kohdallasi.

Jollain tapaa tämä tuntuukin asenneongelmalta. Ja lenkin aikana on parempi olo. Mutta joku mörkö minun sisällä on, jota ei normaalisti ole. Ap

Vierailija
28/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin on mennyt sisältä rikki, ja kaikki tekeminen ja oleminen on muuttunut tuskaiseksi. Ei tuota enää iloa samalla tavalla laittaa ruokaa tai lähtä ulos katselemaan kaunista luontoa. Pitäisi korjata se henkinen haava, en tiedä vielä miten. Ap

Vihaan myös talvea ja jatkuvaa pukemista, kotonakin on kylmä mutta ei mulla pysy edes villasukat jalassa. Aina kaikki hukassa ja sitten kylmissäni en halua nousta peiton alta ollenkaan.

Syömättömyys viluttaa. Ite olen myös aika samassa kunnossa nyt, tällä kertaa surun ja stressin takia. Paino lähti nousemaan kun unirytmi kääntyi nurin. Totesin, että täytyy liikutella itseään, vaikka sitten siellä sängyn alla. PIeniä tuokioita, väristelen kaikkia lihaksia, nostelen jalkoja taivaalle ja jumppaan niitä pikkuisen. Sitten taas peitto korviin, ja aina kun muistan olevani olemassa, uusi pieni liikuttelu. Ja syön jotain pientä herättyäni ja sitten alkaa tulla elävämpi olo, kun yhdistää nämä. 

Henkisen haavan korjaaminen on helpompaa kun ymmärtää, mikä se on. 

Vierailija
29/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on minulla ruokailu ongelma päällä. Toisaalta nyt olen vihdoin saanut suihkussa käynnistä rutiinin. Lisäksi olen hakenut kuntouttavaan työtoimintaan, eikä mitään "yhtenä päivänä viikossa ja mitään en tee" periaatteella, koska tiedän että minua työ auttaa pitämään itseni toimintakuntoisena. Haluan jo voida paremmin.

Kun joku kuitenkin on varma etten ole masennusta nähnytkään, niin 2021 en käynyt kuuteen kuukauteen suihkussa ja sain syötyä vasta illalla. Syömisen kanssa on välillä ollut paremmin.

Nokitan. Samana vuonna minä en käynyt suihkussa yli seitsemään kuukauteen. En olisi silloinkaan mennyt, mutta olin taintua helteeseen ja pyrin vain kylmään veteen. Suihkuttomuutta edisti siihen liittyvä kipu ja ruokottomat saniteettitilat. Samana vuonna ainoa juttukaverini oli muutaman viikon välein näkemäni terveydenhoidon ammattilainen, siis ei mikään sydänystävä.

Vierailija
30/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on jonkinlaista itseinhoa, joka johtuu siitä, että vertaa itseään kauniimpiin/sosiaalisempiin/rikkaampiin/paremmin menestyneisiin.

Masennuksesta pääsee kun vaan alkaa tekemään pieniä asioita, jotka parantavat omaa olemusta/kotiympäristöä ja lakkaa vertaamasta itseään muihin. Voi aluksi vaikka ajatella, että niilla "paremmilla" ihmisillä on kaikilla omat ongelmansa, ei kannata kadehtia.

Kodittomuus ja rahattomuus kyllä rassaisi minua, vaikken vertailisi itseäni muihin ollenkaan.

Vierailija
31/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneet haluaavaan maata sängyssä muiden kustannuksella. Lorvikatarri on oikeampi diagnoosi.

32/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ole kivaa ulkoilla jos ulkona on harmaata ja kylmää. Mieluumin menen itse vaikka punttiksella tai uimahalliin.

Vierailija
33/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nokitan. Samana vuonna minä en käynyt suihkussa yli seitsemään kuukauteen. En olisi silloinkaan mennyt, mutta olin taintua helteeseen ja pyrin vain kylmään veteen. Suihkuttomuutta edisti siihen liittyvä kipu ja ruokottomat saniteettitilat. Samana vuonna ainoa juttukaverini oli muutaman viikon välein näkemäni terveydenhoidon ammattilainen, siis ei mikään sydänystävä.

Hyi..millainen sika olet 🤢🤮🤮

Tiedät noin promillen siitä, millaisessa tilanteessa olin. Kehottaisin sinua häpeämään itseäsi, mutta on selvää, että et osaa.

Vierailija
34/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se erohan on juuri siinä, että ei-masentunut pystyy ottamaan itseään niskasta kiinni ja tekemään sellaistakin, mikä ei niin nappaa. Masentunut ei jaksa tehdä välttämättä edes sellaista, mikä nappaa, saati sitten sellaista, joka tuntuu enemmän tai vähemmän vastenmieliseltä.

Ja ahdistus on sitä, että ei pysty menemään kauppaan/puhumaan vieraille/ matkustamaan bussilla... ja arvaa, mitä hoito on? Sitä, että mennääb kauppaan/puhutaan vieraille/ matkustetaan bussilla... eli altistetaan vähän kerrallaan.

Vierailija
35/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että lenkin jälkeen... Tuntuuko lenkin aikana paremmalta? Onhan sekin tyhjää parempi ettei ihan koko ajan masenna jollei lenkillä masenna. Muutenhan sua masentaisi sekin aika. Suosittelen pidempää lenkkiä niin saat senkin ajan olla olematta masentunut.

En vähättele masennustasi mutta kuulostaa myös vähän asenneongelmalta kohdallasi.

Jollain tapaa tämä tuntuukin asenneongelmalta. Ja lenkin aikana on parempi olo. Mutta joku mörkö minun sisällä on, jota ei normaalisti ole. Ap

Sellainenhan se on tuo masennuksen mörkö, eli vaikeutena aloittaa tekeminen. En tarkoita, että ottamalla itseään niskasta paranisi, mutta ymmärtää, ettei se itse tekeminen lopulta tunnukaan pahalta, vaan tekemisen aloittaminen. Ja kun tilanne ja olo on tällainen, pientä pakkoa aloittaa voi jo itse kukin harrastaa. Ainakin minulla se parantaa mieltä kun alkaa tehdä pikku asioita, ja havaitsee itse, että luonnistuuhan tämäkin.

Ilokseni huomasin aamupäivällä siivoavani kylpyhuoneessa. Vähän vain, mutta olen varma, että pystyn aivan varmasti jatkamaan, jollen tänään, niin huomenna. 😎👍

Vierailija
36/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua voisi huvittaa edes vähän? Musiikin kuuntelu? Äänikirjat?

Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, että minä aloitin yin joogaamaan. Jos et jaksa mennä ulos, niin tee vaikka tätä. Ei vaadi mitään, ei ole vaikeaa, mutta parempi kuin se, että makaat tekemättä mitään. Ei, en lupaa, että pääset sillä irti masennuksesta, mutta tämä avaa kehoa, ja tunteet ovat tieteenkin mukaan kehossa. Minulle ainakin tuli aina vähän aavistuksen rentoutuneempi olo.

Minä suosittelen vahvasti rukoilemaan Jumalaa, että saisit ottaa Jeesuksen vastaan ja hänen rauhansa. Itse olen uskovainen monisairas, fyysistä, psyykkistä.

Jeesuksen ansiosta jaksan päivästä toiseen.

Joogaminen kuuluu oikeastaan Hindulaisuuteen. Palvotaan pahoja henkiä, vaikka tunne voi hämätä.

Johtaa lopulta vain syvempään ahdinkoon.

Parempia vointia ja kaikkea hyvää Sinulle Ap!

Vierailija
37/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömättömyys viluttaa. Ite olen myös aika samassa kunnossa nyt, tällä kertaa surun ja stressin takia. Paino lähti nousemaan kun unirytmi kääntyi nurin. Totesin, että täytyy liikutella itseään, vaikka sitten siellä sängyn alla. PIeniä tuokioita, väristelen kaikkia lihaksia, nostelen jalkoja taivaalle ja jumppaan niitä pikkuisen. Sitten taas peitto korviin, ja aina kun muistan olevani olemassa, uusi pieni liikuttelu. Ja syön jotain pientä herättyäni ja sitten alkaa tulla elävämpi olo, kun yhdistää nämä. 

Henkisen haavan korjaaminen on helpompaa kun ymmärtää, mikä se on. 

Myös syvän unen puute pistää tärisemään.

Itsellä kokemusta niin päin, että lääkkeillä tuli pituuden puolesta hyvin unta, mutta vasta toisenlainen lääkitys sai elimistön termostaatin hyrräämään.

Koska muutos tapahtui reilussa viikossa ja syömiset ja liikkumiset pysyivät samoina, päättelin yhdessä aiempien kokemisten kanssa että se on minulla useimmiten juuri uniongelmasta johtuvaa.

Aiemmin olin nimittäin lämmennyt esim. päiväunien jälkeen. Vielä jos olen muistanut unia noina lyhyinä pätkinä, niin aina parempi.

Unien näkeminen on yksi tapa varmistaa, että elimistö saa elvyttävää unta. Itsellä on joskus ollut vuosikin taukoa unien näkemisessä eli on tullut hyvin tutuksi miettiä asioita unen kautta.

Vierailija
38/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, että minä aloitin yin joogaamaan. Jos et jaksa mennä ulos, niin tee vaikka tätä. Ei vaadi mitään, ei ole vaikeaa, mutta parempi kuin se, että makaat tekemättä mitään. Ei, en lupaa, että pääset sillä irti masennuksesta, mutta tämä avaa kehoa, ja tunteet ovat tieteenkin mukaan kehossa. Minulle ainakin tuli aina vähän aavistuksen rentoutuneempi olo.

Minä suosittelen vahvasti rukoilemaan Jumalaa, että saisit ottaa Jeesuksen vastaan ja hänen rauhansa. Itse olen uskovainen monisairas, fyysistä, psyykkistä.

Joogaminen kuuluu oikeastaan Hindulaisuuteen. Palvotaan pahoja henkiä, vaikka tunne voi hämätä.

Koska Te olette kuka Te olette, saatte toimia valitsemallanne tavalla.

Me muut uskomme mihin haluamme emmekä välttämättä piittaa Teidän mielipiteestänne pätkän vertaa.

Vierailija
39/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Te olette kuka Te olette, saatte toimia valitsemallanne tavalla.

Me muut uskomme mihin haluamme emmekä välttämättä piittaa Teidän mielipiteestänne pätkän vertaa.

Olet oikeassa. Jokainen saa uskoa mihin haluaa.

On kuitenkin vain yksi totuus.

Jeesus: minä olen Tie, Totuus ja Elämä!

Vierailija
40/45 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinä identifioidut vampyyrikannibaaliksi ja palvot jumalaasi syömällä hänen lihaansa ja juomalla hänen vertansa, ei oikeuta sinua arvostelemaan muita uskontoja pahojen henkien palvonnaksi ja väittämään, että ne aiheuttavat ahdistusta.