Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi sinusta pahempi, yli- vai alikostutettu täytekakku?

Vierailija
13.02.2023 |

Mietin kuinka paljon uskaltaa kaikupohjaa kostuttaa kun tarjoan huomenna.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli on mun suuhun pahempi. Ällöttävä on pahempi kuin kuivakka ;)

2/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli, kuivaa voi aina kostuttaa kahvilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikostutettu. Ällöttävää lötköä, varsinkin se alimmainen kerros kuin mössöä.

Vierailija
4/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva on aina huonompi kuin kostea, kun piiraasta puhutaan.

Vierailija
5/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostuta maltilla. Itse tiputtelen ruokalusikalla esim. mehua pohjaan, ihan joka paikkaan ei tarvitse osua, lähinnä reunat. Kostuu sitten kaapissa lisää. Eli alle 10 ruokalusikallista koko pohjaan.

Vierailija
6/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet tänään ja tarjoat huomenna, niin kostuta vain vähän. Varsinkin jos täytteenä on vaikkapa marjoja. Marjat kostuttavat pohjan yön aikana, enkä itse laittaisi muuta kostuketta kuin päällimmäiseen kerrokseen.

Jos taas täytteenä vaikka valkosuklaamousse, niin voi kostuttaa mutta vähän.

Vierailija
7/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikostutettu.

Vierailija
8/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuiva on aina huonompi kuin kostea, kun piiraasta puhutaan.

Mutta nyt puhutaan täytekakkupohjasta.

Vierailija
9/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ali.

Vierailija
10/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli

Vierailija
11/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli tietysti. Kuivan kakun kanssa voi juoda vaikka kahvia jolloin tilanne ei ole niin paha.

Vierailija
12/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kuiva on huono. Mutta jos kostuke on jotain sokerimehua niin silloin sitä ei tarvitse lainkaan.  Sokerittomiakin vaihtoehtoja on, esim maito tai joku pakastemansikoiden liemi, johon ei ole lisätty sokeria

Vierailija
13/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinuskikissan oppien takia monet on ruvenneet ylikostuttamaan. En tiedä, eikö Kinuskikissa tarjoa koskaan kakkuja vasta seuraavana päivänä mutta se hänen mantransa, että 0,5dl nestettä per kananmuna on ihan överi! Jos sellainen nestemäärä on kakussa, se on seuraavana päivänä ihan vetinen ja todnäk valuu nestettä tarjoiluastialle, täytteestä riippuen.

Tietty jos on tarkoitus tarjota kakku vieraille heti tai 2h kuluttua, niin tuolloin voi kostuttaa paljon.

Meillä oli vieraita sunnuntaina ja tein täytekakun passionmoussella. Kostutin tarkoituksella tuon 0,5dl/kananmuna -ohjeen mukaan, koska tarjosin tunnin päästä täyttämisestä.

Kakkua jäi vajaa puolet. Äsken kun tulin töistä, keitin kahvit ja otin palan kakkua, niin oli jo ylikostunutta tai ihan sillä rajalla. Iltaan mennessä mössöä.

Vierailija
14/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetinen tietysti. Harvoin on kakku ollut liian kuivaa, varsinkin jos pohja on leivottu itse. Kyllä ne täytteet sitä aina kostuttaa, marjat ja hedelmät paljonkin.

Kuiva kakkupohja ei edes ole pahaa täyteen kanssa.

Vetinen kakku on vaan ällöttävää ja rakenne pilalla ja myös maku.

Aina ennemmin liian vähän kuin liian paljon varsinkin jos yön on jääkaapissa. Ennen koristelua voi päällimmäisiä kerrosta hiukan kostuttaa lisää jos on tarvis, tai kääntää kakku ylösalaisin jolloin se kuivin osa jää alimmaiseksi ja kakku on hyvä leikata.

Vierailija
15/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kosteassa ei ole pitoa ollenkaan, liian kuiva on karheaa kuin santapaperi, tulee haavauma kieleenkin. Sopivasti märkä on paras. Sitä voi sitten kostuttaa lisää laittamalla itse nesteitä.

Vierailija
16/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikostutettu on pahempi, koska kuivan kakun kanssa voi aina hörpätä kahvia. Ylikostutettu on sellaista mössöä. Minä kostutan kakkupohjan aina nyrkkisäännöllä 0,5 dl/ kananmuna. Alimpaan kerrokseen laitan kostuketta vähiten (3-4 rkl), keskimmäiseen enemmän ja päällimmäiseen eniten. Omaa järkeä saa käyttää: jos on kosteat täytteet niin vähennä kostukkeen määrää vastaavasti. 

Vierailija
17/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinuskikissan oppien takia monet on ruvenneet ylikostuttamaan. En tiedä, eikö Kinuskikissa tarjoa koskaan kakkuja vasta seuraavana päivänä mutta se hänen mantransa, että 0,5dl nestettä per kananmuna on ihan överi! Jos sellainen nestemäärä on kakussa, se on seuraavana päivänä ihan vetinen ja todnäk valuu nestettä tarjoiluastialle, täytteestä riippuen.

Tietty jos on tarkoitus tarjota kakku vieraille heti tai 2h kuluttua, niin tuolloin voi kostuttaa paljon.

Meillä oli vieraita sunnuntaina ja tein täytekakun passionmoussella. Kostutin tarkoituksella tuon 0,5dl/kananmuna -ohjeen mukaan, koska tarjosin tunnin päästä täyttämisestä.

Kakkua jäi vajaa puolet. Äsken kun tulin töistä, keitin kahvit ja otin palan kakkua, niin oli jo ylikostunutta tai ihan sillä rajalla. Iltaan mennessä mössöä.

Heh, mä pilasin mun ekan täytekakun Kinuskikissan ohjeella :D tein väliin marjamoussen, kostutin kuten Kinuskikissa neuvoi, yöksi jääkaappiin. No aamulla sitä nestettä oli tursunnut kakusta uloskin jo! Oli pakko hakea kakku kaupasta, roskiin se omatekoinen meni.

Vierailija
18/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alikostutettu

Vierailija
19/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaa pystyy ns kompensoimaan täytteillä ja kuorrutteella, mutta ylikostutettua ei paikkaa enää mikään. 

Vierailija
20/39 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin kakku on ylikostutettu kermakakku, jossa on täytteenä hilloa ja banaanimössöä ja kermavaahtoa ja päällä on lähes voiksi vatkattu kermavaahto ja mansikoita, joiden päälle on vedetty liivatetta joten ne mansikat on läpinäkyvän hyytelön peitossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä