yli 75-vuotiaiden ikäsidonnaiset menot julkiselle taloudelle ovat 60 00070 000 euroa vuodessa henkeä kohden. Se on puolitoista kertaa työssäkäyvän suomalaisen keskivertoansiot vuodessa.
"Reilun 10 vuoden päästä Suomessa on yli puoli miljoonaa 75-vuotiasta enemmän kuin vuosituhannen alussa. Me elämme pidempään ja terveempinä kuin ennen, mutta yli 75-vuotiaiden ikäsidonnaiset menot julkiselle taloudelle ovat silti 60 00070 000 euroa vuodessa henkeä kohden. Se on puolitoista kertaa työssäkäyvän suomalaisen keskivertoansiot vuodessa."
Miten ihmeessä Suomi voi selvitä tästä, kun jo nyt velkaannutaan holtittomasti?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1b4816c9-da6b-4ddc-b9a9-3c2ed3756…
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -78 ja minulla eläkemaksuja alkoi kertyä vasta täytettyäni 23 vuotta. Silti eläkemaksut tuolloinkin palkasta otettiin. Ensimmäinen työpaikka minulla oli 13-vuotiaana.
Tämähän koskee lähes kaikkia palkansaajia. Tuo muutettiin vasta pari vuotta sitten
Joo. Silti jotkut 50-luvulla syntyneet esittää tämän perusteeksi, miksi heille kuuluu kaikenlaista..
Mihin tuo tilasto mahtaa perustua?
Minä olen 68-vuotias ja maksan eläkkeestäni veroa noin 10.000 euroa vuodessa ja enemmän kuin saman verran valtio saa alv-tuloja kun hassaan eläke-euroni ruokakauppaan. Mitään yhteiskunnan palveluja en saa enkä käytä, eläkkeeni maksaa yksityinen työeläkekassa. Julkista terveydenhoitoa esimerkiksi ei täällä Vantaalla edes ole, enkä kyllä ole toistaiseksi tarvinnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat ongelma Suomelle. Ajavat valtion vararikkoon.
Sustakin tulee boomeri. Mitä aiot asialle tehdä?
Ei kaikista tule. Boomereiksi kutsutaan suuriin ikäluokkiin kuuluvia.
Olen 44-vuotias ja alin mahdollinen eläkkeellejäämisikä on tällä hetkellä 68 vuotta. Olen hoikka ja terve, mutta en usko että tulen olemaan töissä enää 60-vuotiaana.
Eläkelaskelmat ovat turhan optimistisia.
Kun yhteiskunta alkaa hylkiä sen heikoimpia jäseniä, sen sivistys on myös heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 68-vuotias ja maksan eläkkeestäni veroa noin 10.000 euroa vuodessa ja enemmän kuin saman verran valtio saa alv-tuloja kun hassaan eläke-euroni ruokakauppaan. Mitään yhteiskunnan palveluja en saa enkä käytä, eläkkeeni maksaa yksityinen työeläkekassa. Julkista terveydenhoitoa esimerkiksi ei täällä Vantaalla edes ole, enkä kyllä ole toistaiseksi tarvinnutkaan.
Olet linnoittautunut kotiisi ja veden otat kaivosta? Jotta ei tulisi käytettyä teitä eikä vesijohtoverkkoa.
Moni palvelu on olemassa myös kaikelta varalta. Poliisi, palolaitos, oikeuslaitos, rajavartiosto, armeija. Ehkä et niitä koskaan käytä suoraan itse, mutta mieti miten ilman noita rikollisuus räjähtäisi ja mitä se sinulle tarkoittaisi.
Vantaalla on kyllä jukinen terveydenhoito. Ne yksityispuolenkin lääkärit on julkisin varoin koulutettu.
Ainakin olet käyttänyt yhteiskunnan palveuita. Hankala Suomessa selvitä käyttämättä esim. koululaitosta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä esimerkki typerän eläkemafiosoboomerin sivistyksestä. Boomereilla viitataan tiettyyn ikäluokkaan. Siis tähän, joka eläkkeiden pyramidihuijauksella varastanut ja tulee varastamaan nuorempien sukupolvien rahat. Kun minä olen eläkeiässä, ei mitään eläkkeitä enää edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Kun yhteiskunta alkaa hylkiä sen heikoimpia jäseniä, sen sivistys on myös heikentynyt.
Työikäiset ja lapsiperheet ovat yhteiskunnan heikoimpia jäseniä tässä vääristyneessä ikärakenteessa.
Uskottavaa taas. Mee matikan kurssille enstex ja sit vasta julkaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa myös veroa.
Veronmaksu on toki aika näennäistä, jos tulot koostuvat kansaneläkkeestä, takuueläkkeestä ja ehkä jostain kolmenkympin työeläkkeestä. Ansiotuloveroa ei mene yhtään, kulutusperustaisia veroja toki jonkin verran, kun kuluttaa sitä liki 100 % verorahoista koostuvaa eläkettään.
Työeläkettä nostavalla tilanne onkin sitten toinen. Esimerkiksi minun eläkkeestäni, jonka maksaa 100 prosenttisesti yksityinen työeläkekassa, peritään kuukausittain veroa yli 900 euroa. Lisäksi kiinteistöverot, polttoaineverot, sähköverot, ajoneuvoverot ja alv kaikesta mitä eläkkeelläni hankin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeesi maksaa yksityinen työeläkekassa, johon maksavat rahaa nykyisin töissäkäyvät, joiden eläkemaksut ovat ihan muuta kuin suurimman osan sinun työaikanasi ovat olleet.
Ongelma on saanut alkunsa siitä, että työeläkejärjestelmän alkuaikoina on maksettu työeläkemaksuja kassoihin ihan liian vähän. Ei osattu nähdä ikäluokkien pienenemistä eikä elinikien kasvua oikein. Systeemihän perustuu siihen, että nyt töissä käyvät maksavat edellisen sukupolven eläkkeet. Tätä etenkään vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä, vaan kuvittelevat jotain itse itseään varten säästöön panemiaan eläkkeitä nyt kuluttavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet linnoittautunut kotiisi ja veden otat kaivosta? Jotta ei tulisi käytettyä teitä eikä vesijohtoverkkoa.
Moni palvelu on olemassa myös kaikelta varalta. Poliisi, palolaitos, oikeuslaitos, rajavartiosto, armeija. Ehkä et niitä koskaan käytä suoraan itse, mutta mieti miten ilman noita rikollisuus räjähtäisi ja mitä se sinulle tarkoittaisi.
Vantaalla on kyllä jukinen terveydenhoito. Ne yksityispuolenkin lääkärit on julkisin varoin koulutettu.
Ainakin olet käyttänyt yhteiskunnan palveuita. Hankala Suomessa selvitä käyttämättä esim. koululaitosta ollenkaan.
Tuossa otsikossa puhuttuun vanhusten ikäsidonnaisista julkisista menoista. Tiet ja muu infrastuktuuri eivät ole sellaisia ja esimerkkisi vesijohtoverkon kustannan kaiken lisäksi vesimaksussani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit synnyttivät ja kasvattivat monet teistä. Lisäksi saatte/olette saaneet heiltä rahaa ja omaisuutta perinnöksi.
Liittyy asiaan miten? Tekeekö se nuo kustannukset olemattomiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa myös veroa.
Veroa rahasta, jonka on saanut työntekijöiltä vastikkeettomasti. Ei mitään merkitystä.
Keskiverto eläkeläinen on maksanut veroja n. 45 vuotta. Mitä varten?
Onko? Entä takuuelåkettä saavat? Mitä ovat maksaneet ja mitä työtä tehneet? Sitä paitsi eläkevakuutusmaksut oli boomereiden työaikana naurettavan pienet, joten eläkkeet ei heillä ole todellakaan itse ansaittuja.
Hei, ap, ansiovero on meillä aina ollut progressiivinen. Tottakai boomerit ovat maksaneet vähemmän,koska ovat tienanneetkin vähemmän kuin nyt töissä olevat.
Kai lisäksi tajuat että osa boomereista on edelleen töissä. Eivät kaikki ole eläkkeellä.
Miten meillä voi olla rahastoituna kymmeniä miljardeja eläkevaroja, jos boomerit ei maksaneet eläkemaksuja? Mistä ne rahat on rahastoon saatu, kun 80-luvulla syntyneet on maksaneet eläkemaksuja vasta kymmenisen vuotta, vaikka eläkettä kertyi jo pelkistä opinnoista toisin kuin boomereilla.
Teiltä ei viety eläkemaksuina 25% palkasta, kuten meiltä pienemmiltä ikäluokilta.
Teiltä otettiin liian vähän, koska elinajan odotteenne oli arvioitu väärin.
Sinun palkasta ei kukaan vie 25 prosenyyia.Sinun työnantaja maksaa suurimman osan etkä sinä omasta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä esimerkki typerän eläkemafiosoboomerin sivistyksestä. Boomereilla viitataan tiettyyn ikäluokkaan. Siis tähän, joka eläkkeiden pyramidihuijauksella varastanut ja tulee varastamaan nuorempien sukupolvien rahat. Kun minä olen eläkeiässä, ei mitään eläkkeitä enää edes ole.
Hitsi, missä ne rahat ovat? En ole saanut mitään ylimääräistä mistään. Minua on petetty.
Vierailija kirjoitti:
Olet vielä nuori. Lainatussa artikkelissa puhutaan yli 75-vuotiaista:
"yli 75-vuotiaiden ikäsidonnaiset menot julkiselle taloudelle ovat silti 60 000–70 000 euroa vuodessa henkeä kohden"
Jos meinaat hengissä pysyä, niin mitä todennäköisemmin sinustakin alkaa enemmän kuluja olla. Yleensä ihminen on yhteiskunnalle kalleimmillaan elämänsä viimeiset kaksi vuotta, riippumatta siitä, minkä ikäisenä kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Sosialismi heikentää yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -78 ja minulla eläkemaksuja alkoi kertyä vasta täytettyäni 23 vuotta. Silti eläkemaksut tuolloinkin palkasta otettiin. Ensimmäinen työpaikka minulla oli 13-vuotiaana.
Tämähän koskee lähes kaikkia palkansaajia. Tuo muutettiin vasta pari vuotta sitten
Joo. Silti jotkut 50-luvulla syntyneet esittää tämän perusteeksi, miksi heille kuuluu kaikenlaista..
Niin kuin mitä? Noin esimerkiksi?
No joo, kommarin aikajänne on tämä päivä, huomista ei mietitä. Kuitenkin terveessä yhteiskunnassa perusperiaatteena on, että kukin maksaa työuran aikana oman koulutuksensa, oman sairastamisensa, omat eläkkeensä ja oman vanhuutensa, ehkä vähän työttömyyden ja vanhempainvapaidenkin varalle. Osa näistä maksetaan jälkikäteen, osa etukäteen.
Aivan varmasti nykyrahaksi muutettuna monikin 75-vuotias on maksanut 100 000 edestä veroja, aivan heittämällä. Oman perheen maatiloilla ilmaiseksi työskennelleet ym. ovat. tuossa ikäluokassa jo vähemmistö.