yli 75-vuotiaiden ikäsidonnaiset menot julkiselle taloudelle ovat 60 00070 000 euroa vuodessa henkeä kohden. Se on puolitoista kertaa työssäkäyvän suomalaisen keskivertoansiot vuodessa.
"Reilun 10 vuoden päästä Suomessa on yli puoli miljoonaa 75-vuotiasta enemmän kuin vuosituhannen alussa. Me elämme pidempään ja terveempinä kuin ennen, mutta yli 75-vuotiaiden ikäsidonnaiset menot julkiselle taloudelle ovat silti 60 00070 000 euroa vuodessa henkeä kohden. Se on puolitoista kertaa työssäkäyvän suomalaisen keskivertoansiot vuodessa."
Miten ihmeessä Suomi voi selvitä tästä, kun jo nyt velkaannutaan holtittomasti?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1b4816c9-da6b-4ddc-b9a9-3c2ed3756…
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa myös veroa.
Veroa rahasta, jonka on saanut työntekijöiltä vastikkeettomasti. Ei mitään merkitystä.
Keskiverto eläkeläinen on maksanut veroja n. 45 vuotta. Mitä varten?
Onko? Entä takuuelåkettä saavat? Mitä ovat maksaneet ja mitä työtä tehneet? Sitä paitsi eläkevakuutusmaksut oli boomereiden työaikana naurettavan pienet, joten eläkkeet ei heillä ole todellakaan itse ansaittuja.
Hei, ap, ansiovero on meillä aina ollut progressiivinen. Tottakai boomerit ovat maksaneet vähemmän,koska ovat tienanneetkin vähemmän kuin nyt töissä olevat.
Kai lisäksi tajuat että osa boomereista on edelleen töissä. Eivät kaikki ole eläkkeellä.
Miten meillä voi olla rahastoituna kymmeniä miljardeja eläkevaroja, jos boomerit ei maksaneet eläkemaksuja? Mistä ne rahat on rahastoon saatu, kun 80-luvulla syntyneet on maksaneet eläkemaksuja vasta kymmenisen vuotta, vaikka eläkettä kertyi jo pelkistä opinnoista toisin kuin boomereilla.
Teiltä ei viety eläkemaksuina 25% palkasta, kuten meiltä pienemmiltä ikäluokilta.
Teiltä otettiin liian vähän, koska elinajan odotteenne oli arvioitu väärin.
Valitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroa rahasta, jonka on saanut työntekijöiltä vastikkeettomasti. Ei mitään merkitystä.
Keskiverto eläkeläinen on maksanut veroja n. 45 vuotta. Mitä varten?
Onko? Entä takuuelåkettä saavat? Mitä ovat maksaneet ja mitä työtä tehneet? Sitä paitsi eläkevakuutusmaksut oli boomereiden työaikana naurettavan pienet, joten eläkkeet ei heillä ole todellakaan itse ansaittuja.
Hei, ap, ansiovero on meillä aina ollut progressiivinen. Tottakai boomerit ovat maksaneet vähemmän,koska ovat tienanneetkin vähemmän kuin nyt töissä olevat.
Kai lisäksi tajuat että osa boomereista on edelleen töissä. Eivät kaikki ole eläkkeellä.
Miten meillä voi olla rahastoituna kymmeniä miljardeja eläkevaroja, jos boomerit ei maksaneet eläkemaksuja? Mistä ne rahat on rahastoon saatu, kun 80-luvulla syntyneet on maksaneet eläkemaksuja vasta kymmenisen vuotta, vaikka eläkettä kertyi jo pelkistä opinnoista toisin kuin boomereilla.
Teiltä ei viety eläkemaksuina 25% palkasta, kuten meiltä pienemmiltä ikäluokilta.
Teiltä otettiin liian vähän, koska elinajan odotteenne oli arvioitu väärin.
Sinun palkasta ei kukaan vie 25 prosenyyia.Sinun työnantaja maksaa suurimman osan etkä sinä omasta palkasta.
Käytännössä se 25% päätyy kyllä työntekijän maksamaksi. Pitää tehdä kovemmin hommia pienemmällä palkalla, tai ei enää ole palkkansa ja työnantajamaksujensa arvoinen. Tällöinhän työsuhde ei jatku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veropohjaa pitäisi laventaa ja vahvistaa, mutta ei työväestöä lisäämällä eikä veroja korottamalla.
Ansiotuloveron koroittaminen olisi otollisin verotusmuoto.
Yli 40k vuodessa ansaitsevat (1/5 palkansaajista) maksavat 96% ansiotuloveroista. Ansiotuloveroja saadaan merkittävästi lisää kun pistetään ne 4/5 myös maksamaan osansa
Suomessa on progressiivinen verotus. Mitäpä ehdotat tilalle? Että kaikki maksavat saman verran prosentteina vai summana?
Sinähän et toki itse maksa veroja ollenkaan,koska olen kelatuilla.
Suomessa on monenlaista verotusta, eikä kaikki ole progressiivista, esim. arvonlisävero on kaikille sama. Kunnallisverokin on periaatteessa tasavero, mutta perusvähennyksen takia se on lievästi progressiivinen. Toisaalta sitä ei makseta pääomatuloista, joten moni kaikkein hyvätuloisin ei maksa sitä lainkaan.
Suomessa on matalampi kokonaisveroaste kuin muissa Pohjoismaissa. Voitaisiin pyrkia edes samalle tasolle, niin olisi paremmin varaa vanhuksetkin hoitaa. Kokonaisveroaste sisältää siis muutakin kuin työssäkäyvien maksamat palkkaverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo tilasto mahtaa perustua?
Minä olen 68-vuotias ja maksan eläkkeestäni veroa noin 10.000 euroa vuodessa ja enemmän kuin saman verran valtio saa alv-tuloja kun hassaan eläke-euroni ruokakauppaan. Mitään yhteiskunnan palveluja en saa enkä käytä, eläkkeeni maksaa yksityinen työeläkekassa. Julkista terveydenhoitoa esimerkiksi ei täällä Vantaalla edes ole, enkä kyllä ole toistaiseksi tarvinnutkaan.
Olet linnoittautunut kotiisi ja veden otat kaivosta? Jotta ei tulisi käytettyä teitä eikä vesijohtoverkkoa.
Moni palvelu on olemassa myös kaikelta varalta. Poliisi, palolaitos, oikeuslaitos, rajavartiosto, armeija. Ehkä et niitä koskaan käytä suoraan itse, mutta mieti miten ilman noita rikollisuus räjähtäisi ja mitä se sinulle tarkoittaisi.
Vantaalla on kyllä jukinen terveydenhoito. Ne yksityispuolenkin lääkärit on julkisin varoin koulutettu.
Ainakin olet käyttänyt yhteiskunnan palveuita. Hankala Suomessa selvitä käyttämättä esim. koululaitosta ollenkaan.
Tämä ei kuulu asiaan. Näitä palveluja käyttävät kaikki vauvasta vaariin. Nyt syyllistetään yli 75 vuotiaita siitä kuinka kalliiksi he tulevat yhteiskunnalle.
Onko näin, että täällä eutanasioitaisiin vanhoja suomalaisia ihmisiä, jotka tämän maan ovat rakentaneet jotta voidaan maksaa muuhanmaattajille heidän kulunsa?
Aika sairas on nykyaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 68-vuotias ja maksan eläkkeestäni veroa noin 10.000 euroa vuodessa ja enemmän kuin saman verran valtio saa alv-tuloja kun hassaan eläke-euroni ruokakauppaan. Mitään yhteiskunnan palveluja en saa enkä käytä, eläkkeeni maksaa yksityinen työeläkekassa. Julkista terveydenhoitoa esimerkiksi ei täällä Vantaalla edes ole, enkä kyllä ole toistaiseksi tarvinnutkaan.
Olet linnoittautunut kotiisi ja veden otat kaivosta? Jotta ei tulisi käytettyä teitä eikä vesijohtoverkkoa.
Moni palvelu on olemassa myös kaikelta varalta. Poliisi, palolaitos, oikeuslaitos, rajavartiosto, armeija. Ehkä et niitä koskaan käytä suoraan itse, mutta mieti miten ilman noita rikollisuus räjähtäisi ja mitä se sinulle tarkoittaisi.
Vantaalla on kyllä jukinen terveydenhoito. Ne yksityispuolenkin lääkärit on julkisin varoin koulutettu.
Ainakin olet käyttänyt yhteiskunnan palveuita. Hankala Suomessa selvitä käyttämättä esim. koululaitosta ollenkaan.
Tuossa otsikossa puhuttuun vanhusten ikäsidonnaisista julkisista menoista. Tiet ja muu infrastuktuuri eivät ole sellaisia ja esimerkkisi vesijohtoverkon kustannan kaiken lisäksi vesimaksussani.
Siinä puhutaan yli 75-vuotiaista. Väität olevasi 68-vuotias. Miksi siis vedit itsesi koko keskusteluun mukaan esimerkkinä, kun kysymys ei edes ollut sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Olin tänään terkkarissa, aulassa jossa oli potilastoimisto. Kaikki 20 muuta potilasta olivat eläkeläisiä, ja potilastoimistolla ramppasi lisää koko ajan. Halusin tai en, kuulin niitä keskusteluita useamman. Eläkeläiset olivat tulleet paikan päälle joko varaamaan aikaa, tai vaatimaan nopeampaa sellaista. Yksi mummo kiukutteli ettei hän jaksa kahta viikkoa odottaa (juuri saanut tämän ajan), eikö muka ole peruutusaikoja? Tuhahdin ääneen vahingossa; olin itse juuri ollut akuuttiajalla sisäelimiin liittyen, jota odotin vajaa kolme viikkoa...
Kuten työikäiset tietävät, terkkarissa ei enää huuhdella korvia vaan käsketään aptekkuun ruiskun ja Remowaxin ostoon. Olikin aikamoinen ylläri, kun lääkäri huhuili erästä eläkeläistä luokseen tuohon samaan toimenpiteeseen! Mies, eläkeläinen, pahoitteli kun oli tunnin myöhässä, lääkäri vaan lässytti ja kyseli, tuleeko putsaukseen hoitajaa mukaan? Mitä vit....
Kyllä meillä putsataan korvat. Terv. 45 v.
No mitä sitten? Saisiko vastaavan laskelman kakaroiden aiheuttamista kustannuksista (joita kenenkään ei tulisi näinä ilmastonmuutosaikoina hankkia).
90-vuotiaat ovat olleet eläkkeellä 40 vuotta. Meidän suvussa noita jäi eläkkeelle jo 1980-luvulla ja hyvin näyttää pyyhkivän, 2 omistusasuntoa, kun me nuoremmat työssäkäyvät vuokralla, ei saada lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskottavaa taas. Mee matikan kurssille enstex ja sit vasta julkaiset.
ketä tarkoitat?
900 euron eläkkeestä ei mene veroa, tieto löytyy verosivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit pääsivät aikaisin eläkkeelle ja eläkkeet hyvät. Me nuoremmat pätkätyöläiset emme, eläkeikä kohta 70v.
Boomerit ovat aloittaneet työnteon huomattavasti sikaisemmin kuin nämä nykyiset jotka ovat 30v ensimmäisessä työpaikassaan sormi suussa.
Tässä puhutaan tulevasta ajasta eli tilanteesta 10 vuoden kuluttua. Silloin olen minä 1963 syntynyt 75v ja meitä on paljon. Nk. Suuret ikäluokat ovat silloin jo poissa, nyt heitä on ensimmäisen kerran alle 300.000.
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan tulevasta ajasta eli tilanteesta 10 vuoden kuluttua. Silloin olen minä 1963 syntynyt 75v ja meitä on paljon. Nk. Suuret ikäluokat ovat silloin jo poissa, nyt heitä on ensimmäisen kerran alle 300.000.
Kyllä v.2033 on vielä jokunen boomerikin jäljellä Nuorimmat ovat silloin 84-vuotiaita.
Eläkeläisten määrä suhteessa työssäkäyviin on suurimmillaan 2040-luvulla. Nykyiset lapset ovat kovan paikan edessä yrittäessään hoivata tulevat eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kuulu asiaan. Näitä palveluja käyttävät kaikki vauvasta vaariin. Nyt syyllistetään yli 75 vuotiaita siitä kuinka kalliiksi he tulevat yhteiskunnalle.
Ei boomerit saaneet sellaisia palveluita, mitä nykyään saa.
En ole itse boomeri,mutta lapseton. Miksi minun pitää maksaa kaikki synnytyksestä - ylioppilaaksi asti? Miksi ei lapsiperheet voi maksaa enemmän, koska käyttävät enemmän?
Vierailija kirjoitti:
90-vuotiaat ovat olleet eläkkeellä 40 vuotta. Meidän suvussa noita jäi eläkkeelle jo 1980-luvulla ja hyvin näyttää pyyhkivän, 2 omistusasuntoa, kun me nuoremmat työssäkäyvät vuokralla, ei saada lainaa.
Jos ette saa lainaa,niin ei se ole kuin oma vikanne- ette ole kyvykkäitä maksamaan lainaanne, siksi pankki ei sitä myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Jos eläkkeellä oleva saa työeläkettä täyden työuran jälkeen, on hänen eläkkeensä IHAN ANSAITTUA. Ja siitä verotetaan tietty. Mitä ihmettä sinä ho_riset? Jokainen työssä oleva maksaa eläkemaksuja ja kerää itselleen työeläkettä."
Vierailija kirjoitti:
Olen 70 vuotias. Eläke nettona 1250. Oma asunto kokonaan maksettu. Töitä takana 40 vuotta. Ei mitään sairauksia, käyn kerran vuodessa julkisella puolella hammashoitolassa ja verikokeissa.
Terveystilanteeni voi toki muuttua mutta jos se säilyy vielä 75vuotiaana tällaisena,niin en kyllä käytä 70.000 julkisia varoja vuodessa.
Mieheni sen sijaan on terveyspalvelujen suurkuluttaja, on pallolaajenus tehty ja diabetes, maksassa häikkää, virtsakiviä ja niveliä leikattu.
Emme ole kaikki yhtä massaa.
Enkä minä. Vuosieläke brutto 25000e, siihen 4 käyntiä terkkarissa v 22. Tuskin ne on maksaneet edes välillisesti 11 000e kerta! Muuta en ole tainnut yhteiskunnalta saada?? Ai joo, alennuksen uimahallissa - 4x 2,5e eli 10e!
Työnantajalla on varaa maksaa paremmin palkkaa, jos eläkemaksujen osuus ei ole niin iso. Kyllä se siihenkin vaikuttaa suoraan.