yli 75-vuotiaiden ikäsidonnaiset menot julkiselle taloudelle ovat 60 00070 000 euroa vuodessa henkeä kohden. Se on puolitoista kertaa työssäkäyvän suomalaisen keskivertoansiot vuodessa.
"Reilun 10 vuoden päästä Suomessa on yli puoli miljoonaa 75-vuotiasta enemmän kuin vuosituhannen alussa. Me elämme pidempään ja terveempinä kuin ennen, mutta yli 75-vuotiaiden ikäsidonnaiset menot julkiselle taloudelle ovat silti 60 00070 000 euroa vuodessa henkeä kohden. Se on puolitoista kertaa työssäkäyvän suomalaisen keskivertoansiot vuodessa."
Miten ihmeessä Suomi voi selvitä tästä, kun jo nyt velkaannutaan holtittomasti?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1b4816c9-da6b-4ddc-b9a9-3c2ed3756…
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa myös veroa.
Veroa rahasta, jonka on saanut työntekijöiltä vastikkeettomasti. Ei mitään merkitystä.
Keskiverto eläkeläinen on maksanut veroja n. 45 vuotta. Mitä varten?
Onko? Entä takuuelåkettä saavat? Mitä ovat maksaneet ja mitä työtä tehneet? Sitä paitsi eläkevakuutusmaksut oli boomereiden työaikana naurettavan pienet, joten eläkkeet ei heillä ole todellakaan itse ansaittuja.
" Haloo, keille olet noin katkera? Minulla oli eläkeikä 62, mutta sittenpä vaan rapsaistiin lisää aikaa ja eläkeikä nousikin 65v. Jee...mitään en voi asialle tehdä. "
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Saisiko vastaavan laskelman kakaroiden aiheuttamista kustannuksista (joita kenenkään ei tulisi näinä ilmastonmuutosaikoina hankkia).
Ne kakarat maksaa tulevaisuudessa eläkkeet ja verot ja ovat siten korvaamattomia Suomelle.
Ongelma on nykyihmisten laskutaito ja numeroiden hahmottaminen, oikeasti kulut ovat kymmenyksen tuosta.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veropohjaa pitäisi laventaa ja vahvistaa, mutta ei työväestöä lisäämällä eikä veroja korottamalla.
Ansiotuloveron koroittaminen olisi otollisin verotusmuoto.
Kyllähän se luonnollisin asia olisi tässä tilanteessa uunittaa demarit. Ja sen jälkeen meillä olisikin asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo tilasto mahtaa perustua?
Minä olen 68-vuotias ja maksan eläkkeestäni veroa noin 10.000 euroa vuodessa ja enemmän kuin saman verran valtio saa alv-tuloja kun hassaan eläke-euroni ruokakauppaan. Mitään yhteiskunnan palveluja en saa enkä käytä, eläkkeeni maksaa yksityinen työeläkekassa. Julkista terveydenhoitoa esimerkiksi ei täällä Vantaalla edes ole, enkä kyllä ole toistaiseksi tarvinnutkaan.
Olet linnoittautunut kotiisi ja veden otat kaivosta? Jotta ei tulisi käytettyä teitä eikä vesijohtoverkkoa.
Moni palvelu on olemassa myös kaikelta varalta. Poliisi, palolaitos, oikeuslaitos, rajavartiosto, armeija. Ehkä et niitä koskaan käytä suoraan itse, mutta mieti miten ilman noita rikollisuus räjähtäisi ja mitä se sinulle tarkoittaisi.
Vantaalla on kyllä jukinen terveydenhoito. Ne yksityispuolenkin lääkärit on julkisin varoin koulutettu.
Ainakin olet käyttänyt yhteiskunnan palveuita. Hankala Suomessa selvitä käyttämättä esim. koululaitosta ollenkaan.
Tämä ei kuulu asiaan. Näitä palveluja käyttävät kaikki vauvasta vaariin. Nyt syyllistetään yli 75 vuotiaita siitä kuinka kalliiksi he tulevat yhteiskunnalle.
Ei boomerit saaneet sellaisia palveluita, mitä nykyään saa.
En ole itse boomeri,mutta lapseton. Miksi minun pitää maksaa kaikki synnytyksestä - ylioppilaaksi asti? Miksi ei lapsiperheet voi maksaa enemmän, koska käyttävät enemmän?
Samaa mietin minäkin. Olen lapseton. Miksi minun pitäisi kustantaa jonkun lapset ja niistä aiheutuvat kulut, jos kerta tämän ketjun mukaan minua ei hoideta enkä saa eläkettä eläkeläisenä? Nöinhän tässä ketjussa rivien välissä sanotaan.
On arvomaailma muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana. Omassa nuoruudessani ei ole käynyt mielessäkään syyttää vanhempien sukupolvea, kuinka tyhmiä ja iljettäviä ovat ja tuhlaavat kaikki rahat. Toivottavasti ei tarvitse kauan elellä tällaisessa maailmassa. Toisaalta uskon, että näitä kouhottajia on vain muutama, mutta saavat paljon pahaa aikaan someympyröissä, kun tunkevat sairaita ajatuksiaan eri nimimerkeillä (tai ihan nimettömänä) joka palstalle. Sairaita trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Saisiko vastaavan laskelman kakaroiden aiheuttamista kustannuksista (joita kenenkään ei tulisi näinä ilmastonmuutosaikoina hankkia).
Ne kakarat maksaa tulevaisuudessa eläkkeet ja verot ja ovat siten korvaamattomia Suomelle.
Eli vain tulevaisuus merkitsee ja menneisyys, ei tämä hetki? Minä kuitenkin maksan tällä hetkellä noiden kakaroiden menot?
Varmasti neuvostotyylinen pisteytysjärjestelmä on jo kehitteillä. Sitten paremmat ihmiset voivat saada hoitoa, kun väärät mielipiteet omaavat saavat kuolla kadulle.
Onneksi tähän maahan virtaa porukkaa, joka maksaa meidän eläkkeet, vai miten toi mantra menikään? Tyhjää höpinää on niin vaikea muistaa sanatarkasti,
Vierailija kirjoitti:
On arvomaailma muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana. Omassa nuoruudessani ei ole käynyt mielessäkään syyttää vanhempien sukupolvea, kuinka tyhmiä ja iljettäviä ovat ja tuhlaavat kaikki rahat. Toivottavasti ei tarvitse kauan elellä tällaisessa maailmassa. Toisaalta uskon, että näitä kouhottajia on vain muutama, mutta saavat paljon pahaa aikaan someympyröissä, kun tunkevat sairaita ajatuksiaan eri nimimerkeillä (tai ihan nimettömänä) joka palstalle. Sairaita trolleja.
Aihe on yhden palstahullun lempiaihe, josta däännöllisesti aloittaa ketjuja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo summa mahtaa koostua? Lasketaanko siihen kaikki tiepito aurauksineen, kirjasto, eläkeläisten kuntopiirin tilojen lämmitys jne. koska en millään keksi, miten yhteiskunta maksaa noin paljon kotona asuvan 77v äitini vanhuusvuodesta. Ei käy kotipalvelu, lääkärissä äiti käy kerran vuodessa, ei ole muuta kuin sydän- ja verenpainelääkitys.
Olisi hyvä saada ns. tilastotiedoille myös lähde, koska tässähän voisi väittää, että lapsiperhe kuluttaa yhteiskunnan varoja noin 200 000 e/v. Ei meillä ole tuollaiseen varaa!
Kaikki 75v eivät suinkaan ole hoivakodissa makaamassa. He asuvat omissa asunnoissaan, käyttävät mahdollisesti maksullisia siivous- tms palveluita. He käyttävät myös kulttuuripalveluja, matkustavat, hoitavat ilmaiseksi lapsenlapsiaan, tukevat lapsiaan taloudellisesti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veropohjaa pitäisi laventaa ja vahvistaa, mutta ei työväestöä lisäämällä eikä veroja korottamalla.
Veroaste on Suomessa jo valmiiksi järkyttävän korkea yli 45%. Mikään ongelma ei siis johdu verojen vähyydestä vaan vika on yksinomaan holtittomassa verorahojen käytössä.
Mihinkä ei jatkossa käytetä verovaroja ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa myös veroa.
Veroa rahasta, jonka on saanut työntekijöiltä vastikkeettomasti. Ei mitään merkitystä.
" Jos eläkkeellä oleva saa työeläkettä täyden työuran jälkeen, on hänen eläkkeensä IHAN ANSAITTUA. Ja siitä verotetaan tietty. Mitä ihmettä sinä ho_riset? Jokainen työssä oleva maksaa eläkemaksuja ja kerää itselleen työeläkettä."
Kun ei ole itse maksanut edelleenkään omaa eläkettään. On maksanut murto-osan siitä mitä itse muilta karhuaa. Palaa kansakoulun penkille opiskelemaan lisää,pyramidihuijauksesta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat ongelma Suomelle. Ajavat valtion vararikkoon.
Sustakin tulee boomeri. Mitä aiot asialle tehdä?
En ole tuo, jolle vastasit enkä hänen ikäänsä tiedä. Itse en ole boomeri eikä minusta koskaan voi sellaista tullakaan koska en ole syntynyt suuriin ikäluokkiin.
Se taas on selvä asia, että jokainen meistä ikääntyy ja tulee aikanaan vanhaksi ellei kuole sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo summa mahtaa koostua? Lasketaanko siihen kaikki tiepito aurauksineen, kirjasto, eläkeläisten kuntopiirin tilojen lämmitys jne. koska en millään keksi, miten yhteiskunta maksaa noin paljon kotona asuvan 77v äitini vanhuusvuodesta. Ei käy kotipalvelu, lääkärissä äiti käy kerran vuodessa, ei ole muuta kuin sydän- ja verenpainelääkitys.
Olisi hyvä saada ns. tilastotiedoille myös lähde, koska tässähän voisi väittää, että lapsiperhe kuluttaa yhteiskunnan varoja noin 200 000 e/v. Ei meillä ole tuollaiseen varaa!
Kaikki 75v eivät suinkaan ole hoivakodissa makaamassa. He asuvat omissa asunnoissaan, käyttävät mahdollisesti maksullisia siivous- tms palveluita. He käyttävät myös kulttuuripalveluja, matkustavat, hoitavat ilmaiseksi lapsenlapsiaan, tukevat lapsiaan taloudellisesti jne.
Voi luoja. Ei todellakaan. Tuo vaihe tulee yli kaksikymppisenä ja kestää max ehkä 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kakarat ei maksa, makaavat vain saamapuolella sohvalla kuten eläkeläiset.
Mihin voin ilmoittautua tapettavaksi, jotta ap saa rauhan?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on nykyihmisten laskutaito ja numeroiden hahmottaminen, oikeasti kulut ovat kymmenyksen tuosta.
Suomessa 10 000€ ei saa paljon mitään. Helposti menee tuollainen 60-70k€ vuodessa.
"Hyvä hgavainto. Olen myös syntynyt 1963 ja 10 vuoden kuluttua olen 70 vuotias en 75."