Henna, 22, kävi lapsensa kanssa neljä kertaa Jorvissa. Vasta viidennellä hänet otettiin todesta. Lapsi oli hengenvaarassa.
Henna Tulimäki, 22, kävi pienen tyttärensä kanssa viikon aikana neljä kertaa päivystyksessä. Aina heidät lähetettiin kotiin, vaikka äiti vaistosi, että jokin on pahasti vialla. Viidennellä kerralla paljastui, että lapsi on hengenvaarassa.
Ensimmäinen keuhkoja kuunnellut lääkäri sanoi, ettei mitään hätää ole.
Toisella kerralla lapsi oli saanut antibiootteja korvatulehdukseen ja piristynyt hieman. Hän istui äidin sylissä lääkärin tutkimuksen ajan.
Toisella kerralla lapsi oli saanut antibiootteja korvatulehdukseen ja piristynyt hieman. Hän istui äidin sylissä lääkärin tutkimuksen ajan.
Lääkärin mukaan vasemmasta keuhkosta äänet kuuluivat painautuen. Hän arveli, että se johtui vain asennosta, kun tyttö istui sylissäni.
Lääkäri ei tutkinut asiaa sen tarkemmin, vaikka Tulimäki kysyi, voisivatko he vaihtaa asentoa ja kuunnella uudelleen.
NELJÄS kerta Jorvin päivystyksessä oli pahin. Tulimäki piti sylissään lasta, jota ei ollut tunnistaa omakseen. Tytär oli veltto ja uupunut.
He eivät päässeet lääkärin vastaanotolle edes kääntymään.
Sairaanhoitaja katsoi lasta ja sanoi: jos lapsi ei ole kahteen päivään ulostanut, kyseessä on todennäköisesti ummetus.
Hän sanoi, että hakekaa Pegorionia ja menkää kotiin.
Lauantaina kuume alkoi nousta. He eivät enää soittaneet yhtään minnekään, vaan ajoivat suoraan Jorviin.
Sieltä olisi varmaan sanottu, että ei tarvitse tulla, Tulimäki puuskahtaa miettiessään käymiään puhelinkeskusteluja.
Sairaalassa kuumetta mitattiin 39 astetta. Tytön leposyke oli yli 200. Heidät ohjattiin suoraan tarkkailuhuoneeseen.
Kommentit (476)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku puhui täällä 112 soittamisesta. Kun ei sieltäkään tahdota ottaa kyytiin, vaikka ambulanssi tulisikin!
Muutamia vuosia sitten mieheni heräsi hiestä märkänä koviin vatsakipuihin, josta alkoi oksentamaan. Pyysi soittamaan hätänumeroon, josta laitettiin amppari tulemaan. Siinä sitten tutkivat ja konsultoivat lääkäriä.. lopputulos oli, että meitä pyydettiin soittamaan TAKSI päivystykseen.
Mieheni totesi ettei hän pysty edes kävelemään kipujen takia, minäkin koitin sanoa etteikö ihan oikeasti häntä oteta heidän kyytiin. Suostuivat sitten saattamaan hänet sentään autolle jos sattuu että pyörtyy rappukäytävässä, koska taksin saanti olisi kestänyt ja pahoinvoinnin takia oli helpompi, että minä kuskaisin.
Hän vielä antoi ylen parkkipaikalla, ambulanssi pysähtyi siksi aikaa että sai oksennettua ja ajoi pois. Sentään päivystyksessä mieheni otettiin heti sisään, laitettiin tippaan sekä pääsi nopeasti CT-kuviin.Tämä Tampereella.
Sinä opit tästä sen, että seuraavalla kerralla kerrot että yrititte lähteä mutta mies pyörtyi rappusiin käytävälle ei siitä enää nouse. Vaatii näemmä ilmeistä liioittelua että saa sen ambulanssikyydin. Varmaan moni muukin joka on "tapellut" näiden kotiinpalautusten kanssa, on oppinut pikkasen liioittelemaan puhelimessa.
Kieltämättä tästä on opittu se, että soitto joko päivystykseen tai suoraan kävellä sinne. Olen tuttavapiirissä kuullut vastaavaa ettei ambulanssi ole tahtonut ottaa kyytiin, mutta silti käsky lääkärille on käynyt. Ihan aivoinfarktin saaneista lähtien.
Lääkäreitä ei kiinnosta koska saavat liian huonoa palkkaa.
Noh..
Jorvissa sain kerran päivystävältä lääkäriltä huudot kun en ollut käytävältä tullut hänen huoneeseen vaikka hän oli kolme kertaa käynyt huutamassa. Neljällä kerralla menin kysymään että tarkoititko minua kun käytävä sattui olemaan tyhjä.
Vastaanottohuoneessa ymmärsin hänen puheestaan ehkä joka neljännen sanan, asian sisältöä en.
Olikohan tuon tausta jostain Egyptistä tai lähemmän idän puolelta, luulisin.
Tein kielitaidottomuudesta ilmoituksen, johon vastattiin että paperit on kunnossa, pätevä kaveri hommaansa.
Sittenhän se on asia kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on sikäli varsinkin todella mielenkiintoisia tapauksia, että kun samaan aikaan kuuluu juttuja sairaaloiden ja ensiavun ruuhkautumisesta, niin onko ihmekään, että ruuhkautuu, jos saman asian takia pitää tulla viisi kertaa sinne ennen kuin hoidetaan. Olisiko ollut vähän nopeammin hoidettu tuokin homma, jos olisi ensimmäisestä kerrasta jo otettu hoitoon. Silloin keuhkojen tilanne ei olisi edes ollut vielä niin paha.
Eli taitaa olla se sairaaloiden kiire täysin itse aiheutettua, kun on aikaa ottaa joku potilas vastaa neljä kertaa turhaan tutkimatta ja antamatta hoitoa.
Onneksi tämäkin tapaus tuli julkisuuteen, niin ehkä tuonne saisi jotain painetta kehittää prosesseja. Mielestäni oikea tapa kehittää olisi se, että potilas tutkitaan aina ensimmäisellä kerralla riittävästi ja riittävällä ajankäytöllä, ettei toista kertaa tarvitse tulla samalla asialla.
On ihan selvä, ettei kaikki oireet tule aina esiin ensimmäisellä kerralla, mitä myöhemmin tulee, eikä niitä kaikkia saa ensimmäisellä kerralla selville, vaikka pyöräytettäisiin kaikki kokovartalon magneettikuvaukset. Siksi se on ihan itsestään selvää, että aika usein kotiutetaan, ja sanotaan, että tulkaa uudestaan, jos oireet pahenevat, ja sitten tutkitaan tarkemmin. Ihan normikäytäntö. Eihän siitä mitään tulisi, että jokainen flunssa, joista 5 % voi olla keuhkokuumeita, otetaan sairaalaan tarkkailuun.
Työskentelen itse päivystyksessä, ja potilaat saattavat tulla ruuhkauttamaan päivystystä viikonloppuna, vaikka oireet ovat olleet jo 2 viikkoa, kun ovat päättäneet, että juuri nyt pitää tutkia. Ei niin pidä tehdä, vaan tulla heti ensimmäisenä arkipäivänä.
Sanon teille, että todella monet potilaat tulevat päivystykseen aivan turhaan. Ei ihme, että siinä järjettömässä paineessa ja kuormituksessa sitten menee läpi sormien tuollainen oikeasti vakava tapaus. Hoitajat ja lääkäritkin ovat ihmisiä, jotka tekevät virheitä. Eikä kukaan potilas voi vaatia virheettömyyttä.
Ukko40 kirjoitti:
Noh..
Jorvissa sain kerran päivystävältä lääkäriltä huudot kun en ollut käytävältä tullut hänen huoneeseen vaikka hän oli kolme kertaa käynyt huutamassa. Neljällä kerralla menin kysymään että tarkoititko minua kun käytävä sattui olemaan tyhjä.Vastaanottohuoneessa ymmärsin hänen puheestaan ehkä joka neljännen sanan, asian sisältöä en.
Tein kielitaidottomuudesta ilmoituksen, johon vastattiin että paperit on kunnossa, pätevä kaveri hommaansa.
Minulle soitti mun 18-vuotiaan lukiolaisen hammaslääkäri ettå voinko tulkata kun hän ei osaa mitään kieltä jota lukiolainen osaa. Lukiolainen siis siellä vasraanotolla.
Siinä sitten lyhyellä ranskallani tulkkasin ensin lukiolaisen puheet ja sitten ne tekstit mitä siellä koneella luki.
Onneksi ei ollut mitään ihmeellistä.
Aivan kauheita osa kommenteista. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa kalliiseen vakuutukseen, yksityisiin lääkäreihin tai ylimääräisiin puskureihin, etenkään tässä maailmantilanteessa. Me maksamme sen takia veroja että meidän julkinen terveydenhuolto toimisi.
Mutta tätähän kokoomuslaiset haluaa. Että kaikki yksityistetään. Siksi huutelevat älyttömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on sikäli varsinkin todella mielenkiintoisia tapauksia, että kun samaan aikaan kuuluu juttuja sairaaloiden ja ensiavun ruuhkautumisesta, niin onko ihmekään, että ruuhkautuu, jos saman asian takia pitää tulla viisi kertaa sinne ennen kuin hoidetaan. Olisiko ollut vähän nopeammin hoidettu tuokin homma, jos olisi ensimmäisestä kerrasta jo otettu hoitoon. Silloin keuhkojen tilanne ei olisi edes ollut vielä niin paha.
Eli taitaa olla se sairaaloiden kiire täysin itse aiheutettua, kun on aikaa ottaa joku potilas vastaa neljä kertaa turhaan tutkimatta ja antamatta hoitoa.
Onneksi tämäkin tapaus tuli julkisuuteen, niin ehkä tuonne saisi jotain painetta kehittää prosesseja. Mielestäni oikea tapa kehittää olisi se, että potilas tutkitaan aina ensimmäisellä kerralla riittävästi ja riittävällä ajankäytöllä, ettei toista kertaa tarvitse tulla samalla asialla.
On ihan selvä, ettei kaikki oireet tule aina esiin ensimmäisellä kerralla, mitä myöhemmin tulee, eikä niitä kaikkia saa ensimmäisellä kerralla selville, vaikka pyöräytettäisiin kaikki kokovartalon magneettikuvaukset. Siksi se on ihan itsestään selvää, että aika usein kotiutetaan, ja sanotaan, että tulkaa uudestaan, jos oireet pahenevat, ja sitten tutkitaan tarkemmin. Ihan normikäytäntö. Eihän siitä mitään tulisi, että jokainen flunssa, joista 5 % voi olla keuhkokuumeita, otetaan sairaalaan tarkkailuun.
Työskentelen itse päivystyksessä, ja potilaat saattavat tulla ruuhkauttamaan päivystystä viikonloppuna, vaikka oireet ovat olleet jo 2 viikkoa, kun ovat päättäneet, että juuri nyt pitää tutkia. Ei niin pidä tehdä, vaan tulla heti ensimmäisenä arkipäivänä.
Sanon teille, että todella monet potilaat tulevat päivystykseen aivan turhaan. Ei ihme, että siinä järjettömässä paineessa ja kuormituksessa sitten menee läpi sormien tuollainen oikeasti vakava tapaus. Hoitajat ja lääkäritkin ovat ihmisiä, jotka tekevät virheitä. Eikä kukaan potilas voi vaatia virheettömyyttä.
He teki NELJÄ kertaa mokan yhdelle potilaalle. Ei tartte olla virheetön mutta jossain vaiheessa voisi skarpata.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauheita osa kommenteista. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa kalliiseen vakuutukseen, yksityisiin lääkäreihin tai ylimääräisiin puskureihin, etenkään tässä maailmantilanteessa. Me maksamme sen takia veroja että meidän julkinen terveydenhuolto toimisi.
Mutta tätähän kokoomuslaiset haluaa. Että kaikki yksityistetään. Siksi huutelevat älyttömyyksiä.
Lapsiperheessä PITÄÄ olla aina puskuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauheata. Itse olen lapseton mutta karmealta tuntuu lukea jonkun/joidenkin kommentoijien ylimielisiä kehuja omasta äitiydestään ja syyttelyä ko jutun äitiä (ja joitakin muitakin ilmeisesti). Ongelma on nyt ihan muualla kuin vanhemmuudessa.
Miksi joku ei osaa/uskalla/ymmärrä kyseenalaistaa lääkäriä, hoitajaa yms niin siihen on monia syitä. Osa luottaa ammattitaitoon, osa voi olla lapsuudessa kasvanut auktoriteetin alla ettei pysty väittämään vastaan ja vaatimaan vaikka kokisi että syytä on.
Hirveätä tuollainen tuomitseminen ja vertaaminen itseen; jokaisella meillä on oma persoona ja omat lähtökohdat ja taustat joiden perusteella toimimme, jokainen luultavasti rakastaa omaa lastaan ja haluaa parasta, sitä on turha lähteä muiden vähättelemään.
Ja älytön ajatus tuo ennakointi "myy huonekalusi etukäteen jos tulee tilanne että akuutisti tarvitset yksityisen lääkäriaseman palveluita".
Ei pidä hankkia lapsia jos on tyhmä ja tai avuton.
Miten tuo äiti on tyhmä tai avuton? Pahempaa minusta on hankkia lapsia jos itse on ilkeä ja vieläpä tyhmä, kuten jotkut tässäkin ketjussa. Sitä sitten opettaa lapsilleenkin.
Ja hei, tuo äiti on todella nuori. Minusta hän on fiksu ja kypsä.
Hän pääsri tilanteen tuollaiseksi.
Miksi ei vienyt lasta kunnolliselle lääkärille heri kun tuolta ei tullut apua.
Niin olen itse tehnyt joka kerta jos nyt josrain syystä alun perin en ole saanut oikeaa hoitoa.
Missä isä?
Missä puskurirahasto?
jaha. olen palkkatyössä mutta niin matalapalkka-alalla etten pysty mitään puskurirahastoa kerryttämään. on asiatonta syytellä tuota nuorta äitiä ja isää (mainittiin artikkelissa) siitä että julkinen terveyspalvelu ei toimi eikä siihen voi luottaa. ottakaa myös huomioon että nainen on nuori, millaisia itse olitte 22-vuotiaina? aika moni varmaan melkoisen auktoriteettiuskoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku puhui täällä 112 soittamisesta. Kun ei sieltäkään tahdota ottaa kyytiin, vaikka ambulanssi tulisikin!
Muutamia vuosia sitten mieheni heräsi hiestä märkänä koviin vatsakipuihin, josta alkoi oksentamaan. Pyysi soittamaan hätänumeroon, josta laitettiin amppari tulemaan. Siinä sitten tutkivat ja konsultoivat lääkäriä.. lopputulos oli, että meitä pyydettiin soittamaan TAKSI päivystykseen.
Mieheni totesi ettei hän pysty edes kävelemään kipujen takia, minäkin koitin sanoa etteikö ihan oikeasti häntä oteta heidän kyytiin. Suostuivat sitten saattamaan hänet sentään autolle jos sattuu että pyörtyy rappukäytävässä, koska taksin saanti olisi kestänyt ja pahoinvoinnin takia oli helpompi, että minä kuskaisin.
Hän vielä antoi ylen parkkipaikalla, ambulanssi pysähtyi siksi aikaa että sai oksennettua ja ajoi pois. Sentään päivystyksessä mieheni otettiin heti sisään, laitettiin tippaan sekä pääsi nopeasti CT-kuviin.Tämä Tampereella.
Sinä opit tästä sen, että seuraavalla kerralla kerrot että yrititte lähteä mutta mies pyörtyi rappusiin käytävälle ei siitä enää nouse. Vaatii näemmä ilmeistä liioittelua että saa sen ambulanssikyydin. Varmaan moni muukin joka on "tapellut" näiden kotiinpalautusten kanssa, on oppinut pikkasen liioittelemaan puhelimessa.
Kieltämättä tästä on opittu se, että soitto joko päivystykseen tai suoraan kävellä sinne. Olen tuttavapiirissä kuullut vastaavaa ettei ambulanssi ole tahtonut ottaa kyytiin, mutta silti käsky lääkärille on käynyt. Ihan aivoinfarktin saaneista lähtien.
Jengi nyt ei vaan tajua sitä että ei se ambulanssi ole sitä varten että tajuissaan olevaa ihmistä ajelutetaan sairaalaan. Eikä ambulanssilla tulo ole mikään "jonon ohitus" kortti sairaalaan.
Ja köyhille tiedoksi, lasku sieltä tanssista tulee, ei se ole ilmainen jos kyytiin pääset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Ihan jokaisessa taloudessa pitäisi olla, mutta kun ei ole. Ole hyvä ja jeesaa näitä, jos noin paljon häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kauheata. Itse olen lapseton mutta karmealta tuntuu lukea jonkun/joidenkin kommentoijien ylimielisiä kehuja omasta äitiydestään ja syyttelyä ko jutun äitiä (ja joitakin muitakin ilmeisesti). Ongelma on nyt ihan muualla kuin vanhemmuudessa.
Miksi joku ei osaa/uskalla/ymmärrä kyseenalaistaa lääkäriä, hoitajaa yms niin siihen on monia syitä. Osa luottaa ammattitaitoon, osa voi olla lapsuudessa kasvanut auktoriteetin alla ettei pysty väittämään vastaan ja vaatimaan vaikka kokisi että syytä on.
Hirveätä tuollainen tuomitseminen ja vertaaminen itseen; jokaisella meillä on oma persoona ja omat lähtökohdat ja taustat joiden perusteella toimimme, jokainen luultavasti rakastaa omaa lastaan ja haluaa parasta, sitä on turha lähteä muiden vähättelemään.
Ja älytön ajatus tuo ennakointi "myy huonekalusi etukäteen jos tulee tilanne että akuutisti tarvitset yksityisen lääkäriaseman palveluita".
En tiedä onko hän tyhmä tai avuton mutta ihan ensimmäiseksi ilmoitti olevansa lapseton. Empaattinen ainakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo äiti on tyhmä tai avuton? Pahempaa minusta on hankkia lapsia jos itse on ilkeä ja vieläpä tyhmä, kuten jotkut tässäkin ketjussa. Sitä sitten opettaa lapsilleenkin.
Juuri näin. Tuo äiti nimenomaan oli fiksu. Hän huomasi, ettei kaikki ole kunnossa ja pyrki sitkeästi saamaan apua lapselleen, vaikka usea ammattilainen oli vakuutellut, ettei ole mitään hätää. Kyllä tyhmät on tässä tapauksessa pikemminkin vastapuolella jos jossain ja mikä pahinta, ovat kaiken lisäksi vielä ilkeitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Ihan jokaisessa taloudessa pitäisi olla, mutta kun ei ole. Ole hyvä ja jeesaa näitä, jos noin paljon häiritsee.
No sitten pitää vaan vaatia sieltä Jorvista se hoito. Tai ajaa bussilla Lohjalle päivystykseen. Siellä toimii hoito. Sanoo vaan ettå oli kyläilemässä kun lapsi meni heikoksi.
Jollain konstilla pitää hoitaa asia eikä vain odottaa tumput suorina.
Ukko40 kirjoitti:
Noh..
Jorvissa sain kerran päivystävältä lääkäriltä huudot kun en ollut käytävältä tullut hänen huoneeseen vaikka hän oli kolme kertaa käynyt huutamassa. Neljällä kerralla menin kysymään että tarkoititko minua kun käytävä sattui olemaan tyhjä.Vastaanottohuoneessa ymmärsin hänen puheestaan ehkä joka neljännen sanan, asian sisältöä en.
Iso osa potilaista päivystyksessä on täysin kielitaidottomia. Siinä menee järkyttävästi aikaa, kun ei yhtään ymmärrä mikä vaiva on, ja sitten yritetään etsiä tulkkia. Ja kun tulkki saadaan, niin keskustelu on yleensä täysin turhaa ja aikaa vievää, kun silloinkin kulttuurierot ovat liian suuret, että ymmärrettäisiin toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tuo äiti nimenomaan oli fiksu. Hän huomasi, ettei kaikki ole kunnossa ja pyrki sitkeästi saamaan apua lapselleen, vaikka usea ammattilainen oli vakuutellut, ettei ole mitään hätää. Kyllä tyhmät on tässä tapauksessa pikemminkin vastapuolella jos jossain ja mikä pahinta, ovat kaiken lisäksi vielä ilkeitäkin.
Ei ollut fiksu. Neljä kertaa suostui poisrymaan sieltä eikä vienyt paremmalle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengi nyt ei vaan tajua sitä että ei se ambulanssi ole sitä varten että tajuissaan olevaa ihmistä ajelutetaan sairaalaan. Eikä ambulanssilla tulo ole mikään "jonon ohitus" kortti sairaalaan.
Ja köyhille tiedoksi, lasku sieltä tanssista tulee, ei se ole ilmainen jos kyytiin pääset.
Mielestäni tuskissaan olevaa ihmistä, jolta ei tajun lähtö ollut kaukana, pidä ottaa kyytiin? Tai vaikka sitä aivoinfraktin saanutta? Etenkin jälkimmäisessä aika on kriittinen, pitäisi saada heti tippaan.
Kukaan ei ole odottanut "jonon ohitusta", vaan apua. Ja idiooteille tiedoksi, että kai sitä tyhmempikin älyää että lasku perässä tulee.
Terveydenhoito / sairaalatoiminta on tehotonta tyhjäkäyntiä, jossa on vallalla ajatus, että suurin osa kävijöistä tulee turhaan ja potilas pitää kotiuttaa mahdollisimman edullisin toimenpitein. Siellä on ensin vastassa ammattitaidoton sairaanhoitaja, joka toteaa, että ota buranaa ja mene kotiin. Jos jollain ilveellä pääset "hoitoon" saat ensin hoitovuokaavion mukaista hoitoa, eli esim. määrittelemätön flunssa -> 3 pv saikkua, flunssa jatkuu -> pika crp + 3 pv saikkua, flunssa jatkuu -> nieluviljely + 3 päivää saikkua jne. Tauti ehkä paranee ennen viidettä käyntiä, jos ei, saatetaan ottaa verikoe, keuhkokuvaa tms ja kirjoittaa antibioottikuuri. Samasta taudista on kuitenkin ehditty käydä jonottamassa hoitajalle 5 kertaa + lääkärille ainakin neljä. Yksi potilas siis vie 10 henkilön edestä resursseja. Jos oltaisiin ensimmäisellä kerralla otettu riittävästi diagnostisia testejä, crp, verikoe ja nieluviljely, niin oltaisiin saatu määrättyä antibiootit, 5 pv saikkua ja potilas olisi parantunutkin kansantaloutta tukemaan työpaikalleen.
Potilaskuluissa on vallalla hassu virkaharha, jossa ajatellaan, että vain testit ja verikokeet maksavat, palkka on vakio, eli työllä ei ole väliä. Nyt tässä virkaharhassa säästetään niissä testeissä, jotka maksavat kuitenkin vähemmän, kuin se, että sama tyyppi ramppaa 10 henkilön edestä hakemassa matalan tason vaivaan hoitoa, joka olisi antibioottikuuri ja sairasloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä sekin, jos pitää opetella valehtelemaan, jotta saisi tarvitsemansa avun!
Hän pääsri tilanteen tuollaiseksi.
Miksi ei vienyt lasta kunnolliselle lääkärille heri kun tuolta ei tullut apua.
Niin olen itse tehnyt joka kerta jos nyt josrain syystä alun perin en ole saanut oikeaa hoitoa.
Missä isä?
Missä puskurirahasto?