Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henna, 22, kävi lapsensa kanssa neljä kertaa Jorvissa. Vasta viidennellä hänet otettiin todesta. Lapsi oli hengenvaarassa.

Vierailija
12.02.2023 |

Henna Tulimäki, 22, kävi pienen tyttärensä kanssa viikon aikana neljä kertaa päivystyksessä. Aina heidät lähetettiin kotiin, vaikka äiti vaistosi, että jokin on pahasti vialla. Viidennellä kerralla paljastui, että lapsi on hengenvaarassa.

Ensimmäinen keuhkoja kuunnellut lääkäri sanoi, ettei mitään hätää ole.

Toisella kerralla lapsi oli saanut antibiootteja korvatulehdukseen ja piristynyt hieman. Hän istui äidin sylissä lääkärin tutkimuksen ajan.

Toisella kerralla lapsi oli saanut antibiootteja korvatulehdukseen ja piristynyt hieman. Hän istui äidin sylissä lääkärin tutkimuksen ajan.

Lääkärin mukaan vasemmasta keuhkosta äänet kuuluivat painautuen. Hän arveli, että se johtui vain asennosta, kun tyttö istui sylissäni.

Lääkäri ei tutkinut asiaa sen tarkemmin, vaikka Tulimäki kysyi, voisivatko he vaihtaa asentoa ja kuunnella uudelleen.

NELJÄS kerta Jorvin päivystyksessä oli pahin. Tulimäki piti sylissään lasta, jota ei ollut tunnistaa omakseen. Tytär oli veltto ja uupunut.

He eivät päässeet lääkärin vastaanotolle edes kääntymään.

Sairaanhoitaja katsoi lasta ja sanoi: jos lapsi ei ole kahteen päivään ulostanut, kyseessä on todennäköisesti ummetus.

Hän sanoi, että hakekaa Pegorionia ja menkää kotiin.

Lauantaina kuume alkoi nousta. He eivät enää soittaneet yhtään minnekään, vaan ajoivat suoraan Jorviin.

Sieltä olisi varmaan sanottu, että ei tarvitse tulla, Tulimäki puuskahtaa miettiessään käymiään puhelinkeskusteluja.

Sairaalassa kuumetta mitattiin 39 astetta. Tytön leposyke oli yli 200. Heidät ohjattiin suoraan tarkkailuhuoneeseen.

Kommentit (476)

Vierailija
241/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

Lääkäreitä ei kiinnosta koska saavat liian huonoa palkkaa.

Taitaa olla lähinnä liiallisesta työpaineesta kiinni, ettei ehditä kertakaikkiaan ajatella asiaa tarpeeksi pitkälle. Sairaalalääkäreillä on erikoistumisvaiheessa huono palkka, mutta ei sen vuoksi potilastyötä tehdä huonosti.

Vierailija
242/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta kirjoitti:

Lääkäreitä ei kiinnosta koska saavat liian huonoa palkkaa.

Taitaa olla lähinnä liiallisesta työpaineesta kiinni, ettei ehditä kertakaikkiaan ajatella asiaa tarpeeksi pitkälle. Sairaalalääkäreillä on erikoistumisvaiheessa huono palkka, mutta ei sen vuoksi potilastyötä tehdä huonosti.

Laiskuus, tyhmyys, ylimielisyys, välinpitämättömyys ja jumalharha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on, että hoitoon pääseminen riippuu lääkäristä..on niin eritasoista väkeä töissä, että ihan tuurissaan on mitä hoitoa milloinkin saa. Itsellä oli jo usko mennä ja mielenterveys loppua kun koko syksyn yritin saada itselle apua..sekä tk:sta että päivystyksestä monet kerrat. Lopulta päivystyksessä oli lääkäri joka oikeasti tutki ja kuunteli..siinä kohtaa jo itkien kerroin mitä muut lääkärit on sanonu ja hän oli et ei ei ei..ei yhtään täsmää oireet noihin mitä minulla muka on..hän pisti kiireellisen lähetteen neurologille ja sinne kun pääsin löytykin heti syy päästä mikä oireet aiheuttaa..yritetään säästää sillä kun käsketään syödä buranaa ja venytellä, todellisuudessa se ei tuo säästöjä yhtään..

Vierailija
244/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsellani on onnettomuuden vuoksi poistettu perna. Ohje on, kovasta kuumeesta heti päivystykseen ja aina pitää tutkia (korkea sepsisriski). No tällainen kova kuume sitten nousikin viime syksynä. Soitin päivystykseen, todettiin ettei tarvitse tulla ja anna buranaa. Kuume ei laskenut ja puoli vuorokauden kohdalla lapsen yleisvointi heikkeni nopeasti, päätettiin sitten vaan mennä Jorviin. Ja sitten olikin vauhdilla menoa, lapsi sairaalaan, kovat antibiootit ja heilui kolme päivää elämän rajamailla.

Ei ole täysin kunnossa vieläkään ja voi olla, että jäi pysyviä elinvaurioita. Mutta elossa kuitenkin on ja kuntoutunut sentään päiväkotikuntoiseksi taas.

En tajua, miten tämä on mennyt tällaiseksi.

Sanoitko soittaessasi päivystykseen, että perna on lapselta poistettu ja infektiohin liittyy sepsisriski?

No olen eri, mutta mitäpä luulisit?

Joku raja nyt ihmisen vähättelyynkin. Oletko kenties tympääntynyt päivystyksen hoitaja?

En minä sinulta kysynytkään, vaan siltä äidiltä, jonka lapselta oli perna poistettu.

No eiköhän se ole aika itsestäänselvyys, että tämä on sanottu.

No, jos on maininnutkin, että lapselle on noussut kuumetta, ja että siltä on perna poistettu, niin ei tämä puhelimessa oleva hoitaja välttämättä tiedä, että tähän voisi liittyä infektioriskiä, jollei äiti siitä itse mainitse.

Eli äidin pitäisi opettaa hoitajaa? Jos on noin tietämätön hoitaja niin pitäisikö tehdä lisäkysymys mitä seuraamuksia voisi olla pernan poistolla ja kuumeella?

Toisaalta korostetaan kuinka potilas ei missään nimessä saa tehdä itsediagnooseja ja toisaalta vaaditaan antamaan kunnon tiedot mistä mikin voi johtua ja mistä todennäköisesti on kyse - ja siitäkin hoitajat tai lääkärit loukkaantuvat kun astutaan varpaille ja kyseenalaistetaan heidän tietämyksensä ja ammattitaitonsa; jo on mahdottomaksi mennyt.

Ei hyvää päivää näitä selityksiä ja puolusteluja..

Vierailija
245/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsellani on onnettomuuden vuoksi poistettu perna. Ohje on, kovasta kuumeesta heti päivystykseen ja aina pitää tutkia (korkea sepsisriski). No tällainen kova kuume sitten nousikin viime syksynä. Soitin päivystykseen, todettiin ettei tarvitse tulla ja anna buranaa. Kuume ei laskenut ja puoli vuorokauden kohdalla lapsen yleisvointi heikkeni nopeasti, päätettiin sitten vaan mennä Jorviin. Ja sitten olikin vauhdilla menoa, lapsi sairaalaan, kovat antibiootit ja heilui kolme päivää elämän rajamailla.

Ei ole täysin kunnossa vieläkään ja voi olla, että jäi pysyviä elinvaurioita. Mutta elossa kuitenkin on ja kuntoutunut sentään päiväkotikuntoiseksi taas.

En tajua, miten tämä on mennyt tällaiseksi.

Sanoitko soittaessasi päivystykseen, että perna on lapselta poistettu ja infektiohin liittyy sepsisriski?

No olen eri, mutta mitäpä luulisit?

Joku raja nyt ihmisen vähättelyynkin. Oletko kenties tympääntynyt päivystyksen hoitaja?

En minä sinulta kysynytkään, vaan siltä äidiltä, jonka lapselta oli perna poistettu.

No eiköhän se ole aika itsestäänselvyys, että tämä on sanottu.

No, jos on maininnutkin, että lapselle on noussut kuumetta, ja että siltä on perna poistettu, niin ei tämä puhelimessa oleva hoitaja välttämättä tiedä, että tähän voisi liittyä infektioriskiä, jollei äiti siitä itse mainitse.

Älä nyt hulluja puhu. Hoitoalalla ei mitenkään voi toimia ellei ymmärrä kokonaisen sisäelimen poistolla olevan merkitystä. Ihan kaikkia vaikutuksia ei tietenkään tarvitse ulkoa muistaa ja tietää, mutta kyllä tuollaisen tiedon pitää herättää tarkistamaan kaikki mahdollinen asiaan liittyvä ja lääkäriä on konsultoitava tosi herkästi!

Vierailija
246/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Noh..

Jorvissa sain kerran päivystävältä lääkäriltä huudot kun en ollut käytävältä tullut hänen huoneeseen vaikka hän oli kolme kertaa käynyt huutamassa. Neljällä kerralla menin kysymään että tarkoititko minua kun käytävä sattui olemaan tyhjä.

Vastaanottohuoneessa ymmärsin hänen puheestaan ehkä joka neljännen sanan, asian sisältöä en.

Olikohan tuon tausta jostain Egyptistä tai lähemmän idän puolelta, luulisin.

Tein kielitaidottomuudesta ilmoituksen, johon vastattiin että paperit on kunnossa, pätevä kaveri hommaansa.

Sittenhän se on asia kunnossa.

Minä olen terveyskeskuslääkäri ja joskus päiväaikaan päivystyksessä huutelin useampaan kertaan aulasta lasta nimeltä "Mikko VIrtanen". Näin koneelta, että ilmoittautunut oli, mutta kukaan ei tullut kutsuttaessa. Sitten Mikon äiti oli lopulta mennyt sinne ilmoittautumisluukulle valittamaan, että kuinka ei heitä kutsuta ollenkaan lääkärille, vaikka ovat niin ja niin kauan odottaneet. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lasta "Jussiksi", joka oli hänen toinen nimensä, eikä äiti ollenkaan tunnistanut, kun lasta kutsuttiin vastaanottohuoneeseen hänen oikealla etunimellään.

Vierailija
247/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pääsee kyllä lanssilla nopeasti päivystykseen sisään..ei tarvitse odottaa hoidonarviointia..juuri tässä sairaalassa ambulanssilla ja taxilla pyörineenä Kelataxi kuskikin sano et vie minut ambulanssilinjan kautta sisään kun muuten olisin joutunut jonottaa sen normaalin hoidon arvion ja olin tosi huonossa kunnossa..joten sitä kautta kyllä pääsee nopeasti sisään ainakin täällä🙈

Vierailija
248/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Noh..

Jorvissa sain kerran päivystävältä lääkäriltä huudot kun en ollut käytävältä tullut hänen huoneeseen vaikka hän oli kolme kertaa käynyt huutamassa. Neljällä kerralla menin kysymään että tarkoititko minua kun käytävä sattui olemaan tyhjä.

Vastaanottohuoneessa ymmärsin hänen puheestaan ehkä joka neljännen sanan, asian sisältöä en.

Tein kielitaidottomuudesta ilmoituksen, johon vastattiin että paperit on kunnossa, pätevä kaveri hommaansa.

Minä olen terveyskeskuslääkäri ja joskus päiväaikaan päivystyksessä huutelin useampaan kertaan aulasta lasta nimeltä "Mikko VIrtanen". Näin koneelta, että ilmoittautunut oli, mutta kukaan ei tullut kutsuttaessa. Sitten Mikon äiti oli lopulta mennyt sinne ilmoittautumisluukulle valittamaan, että kuinka ei heitä kutsuta ollenkaan lääkärille, vaikka ovat niin ja niin kauan odottaneet. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lasta "Jussiksi", joka oli hänen toinen nimensä, eikä äiti ollenkaan tunnistanut, kun lasta kutsuttiin vastaanottohuoneeseen hänen oikealla etunimellään.

Oletko tyhmä?

Eka etunimi ei todellakaan ole kaikilla se kutsumanimi tai oikea nimi😂

Kone ei vain tunnista aina sitä alleviivausta joka sen kutsumanimen alle käsketään laittaa.

Minunkin lapseni nimi on muotoa Maria Elvi ja se Elvi on kutsumanimi.

Sukunimi on kyllä harvinainen eli sekaannuksia ei tule.

Vierailija
249/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku puhui täällä 112 soittamisesta. Kun ei sieltäkään tahdota ottaa kyytiin, vaikka ambulanssi tulisikin!

Muutamia vuosia sitten mieheni heräsi hiestä märkänä koviin vatsakipuihin, josta alkoi oksentamaan. Pyysi soittamaan hätänumeroon, josta laitettiin amppari tulemaan. Siinä sitten tutkivat ja konsultoivat lääkäriä.. lopputulos oli, että meitä pyydettiin soittamaan TAKSI päivystykseen.

Mieheni totesi ettei hän pysty edes kävelemään kipujen takia, minäkin koitin sanoa etteikö ihan oikeasti häntä oteta heidän kyytiin. Suostuivat sitten saattamaan hänet sentään autolle jos sattuu että pyörtyy rappukäytävässä, koska taksin saanti olisi kestänyt ja pahoinvoinnin takia oli helpompi, että minä kuskaisin.

Hän vielä antoi ylen parkkipaikalla, ambulanssi pysähtyi siksi aikaa että sai oksennettua ja ajoi pois. Sentään päivystyksessä mieheni otettiin heti sisään, laitettiin tippaan sekä pääsi nopeasti CT-kuviin.

Tämä Tampereella.

Sinä opit tästä sen, että seuraavalla kerralla kerrot että yrititte lähteä mutta mies pyörtyi rappusiin käytävälle ei siitä enää nouse. Vaatii näemmä ilmeistä liioittelua että saa sen ambulanssikyydin. Varmaan moni muukin joka on "tapellut" näiden kotiinpalautusten kanssa, on oppinut pikkasen liioittelemaan puhelimessa.

Kieltämättä tästä on opittu se, että soitto joko päivystykseen tai suoraan kävellä sinne. Olen tuttavapiirissä kuullut vastaavaa ettei ambulanssi ole tahtonut ottaa kyytiin, mutta silti käsky lääkärille on käynyt. Ihan aivoinfarktin saaneista lähtien.

Jengi nyt ei vaan tajua sitä että ei se ambulanssi ole sitä varten että tajuissaan olevaa ihmistä ajelutetaan sairaalaan. Eikä ambulanssilla tulo ole mikään "jonon ohitus" kortti sairaalaan.

Ja köyhille tiedoksi, lasku sieltä tanssista tulee, ei se ole ilmainen jos kyytiin pääset.

Meillä perheenjäsen sai ensimmäistä kertaa ampiaisenpistosta anfylaktisen reaktion, ensimmäinen ambulanssi oli muutamassa miunuutissa pihassa ja muutama minuutti eteenpäin oli meidän pihassa kolme ambulanssia. Vietiin sairaalaan, selvisi.

Vierailija
250/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että etenkin nuoria kohdellaan huonosti ja töykeästikin terveydenhuollossa. Usein vasta kun äiti tai isä (siis täysi-ikäinen lapsi) alkaa vaatimaan hoitoa, nuori otetaan vakavasti.

Näitä yläasteikäisiä ja joskus ala-asteikäisiäkin pistetään yksin vastaanotolle ilman vanhempia tai muuta saattajaa, ja lapsi ei välttämättä lainkaan osaa itse kertoa, miksi aika on varattu.

Eikös se nyt ole joku yleinen linjaus, ettei yli 10-vuotiaan terveysasiat enää vanhemmille kuulukaan. Mikähän mahtaa senkin homman takana olla? Mutta tuota sitä sitten saa, kun vanhemmat ei saa enää puuttua lapsen terveydellisiin asioihin. Ihan vähän liikaa vaadittu joltain 10-16-vuotiailta.

Vierailija
251/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Noh..

Oletko tyhmä?

Eka etunimi ei todellakaan ole kaikilla se kutsumanimi tai oikea nimi😂

Kone ei vain tunnista aina sitä alleviivausta joka sen kutsumanimen alle käsketään laittaa.

Minunkin lapseni nimi on muotoa Maria Elvi ja se Elvi on kutsumanimi.

Sukunimi on kyllä harvinainen eli sekaannuksia ei tule.

Mulla myös näin. Ja se kone ei tajua että kutsumanimi on toinen nimi. Pienenä se oli outoa, mutta nyt olen varautunut siihen, että kumpi vain nimi saattaa tulla.

Kyllähän vanhempien nyt pitää tajuta tuossa vaiheessa, että se lääkäri huhuilee heitä. Itse kerran ovat nimen lapselle noin antaneet.

Vierailija
252/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jorvista puhelinneuvonnassa ohjeeksi, että 10 000mg voi ottaa panadolia :DD Varmistin vielä, että ihan oikeastiko, 10kpl 1000mg:n panadolia, eikö se ole jo vaarallista? Ja hoitaja oli vaan et se on ihan turvallista.

Vierailija
253/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain jorvista puhelinneuvonnassa ohjeeksi, että 10 000mg voi ottaa panadolia :DD Varmistin vielä, että ihan oikeastiko, 10kpl 1000mg:n panadolia, eikö se ole jo vaarallista? Ja hoitaja oli vaan et se on ihan turvallista.

Mutta ehkä 10kpl 1000mg panadolin jälkeen olisi päässyt nopeasti hoitoon. Jos hoitaja ajattelikin sitä.

Vierailija
254/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli aivan kauhea tapaus. Miten lääkärit voivat olla niin huolimattomia?

Joku voisi luulla rasismiksi mutta toi on ihan normi meininkiä jorvissa.

"Neljännellä kertaa ei ollut tunnistaa tytärtä omakseen."

Mietin vain miltä tuntuu, kun oma lapsi ei näytä koskaan äidiltään. On kuin eri rotua.

Mä olen itse ruskea silmäinen ja hyvin tummahiuksinen, tyttäreni sinisilmäinen punapää. Kieltämättä joskus harmitti hetkittäin miksi se on niin eri näkönen. Samaten poikani on sinisilmäinen blondi. Aivan isänsä näköisiä molemmat.

Vierailija
255/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Noh..

Iso osa potilaista päivystyksessä on täysin kielitaidottomia. Siinä menee järkyttävästi aikaa, kun ei yhtään ymmärrä mikä vaiva on, ja sitten yritetään etsiä tulkkia. Ja kun tulkki saadaan, niin keskustelu on yleensä täysin turhaa ja aikaa vievää, kun silloinkin kulttuurierot ovat liian suuret, että ymmärrettäisiin toisiamme.

Puheen kääntävä google kääntäjä on kätevämpi kuin tulkki, joka ei aina edes kehtaa puhelimen päässä tai vastaanotolla ollessaan kääntää häveliäimpiä asioita. Meidän paikkakunnalla ei paljon ulkomaalaisia ole, mutta nyt on tullut näitä ukrainalaisia viimeisen vuoden aikana tänne pikkukaupunkiinkin. Hyvin sujuu asiat google kääntäjällä keskustelemalla, paljon paremmin kuin sen yleensä puhelimen päässä ja vain tiettynä aikana olevan tulkin välityksellä. Tosin äskettäin oli unkarilainen potilas, ja valitsin google kääntäjästä unkarin kielen, jonka hän ilmoitti äidinkielekseen, mutta kommunikointi ei onnistunut, koska potilas väitti, että tämä google kääntäjä ei puhu unkaria.

Vierailija
256/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viikko sitten terveyskeskuksessamme ensimmäistä kertaa tämän vuoden puolella, siellähän on otettu nämä SOTE-hommat nyt käyttöön. Viime syksynä kävin viimeksi, ja touhu oli kuin missä tahansa terveyskeskuksessa: ihmisiä odotustiloissa, mummoja kahviossa, labraan ärsyttävän pitkät jonot. Vertaan nyt siis kokemaani tuohon syksyiseen käyntiin:

Nyt helmikuussa menin akuuttiasian vuoksi päivystysaulaan ja otin vuoronumeron. Kone kysyi, olenko varannut ajan, ihmettelin tätä mutta en ajatellut siitä enempää. Lapun saatuani jostain saapui hoitaja kysymään, onhan aika varattu? No eipä ole, tämähän on päivystys ja minulla päivystysasia? "Niin mutta nykyään tänne ei saa tulla ilman soittoa, ainoastaan sydänkohtauksen kaltaisissa oireissa voi tulla suoraan". Aha...no tuota...minäpä pidän mielessä. Istun alas odottamaan, aulassa oli lisäksi vain yksi ihminen, eikä äänettömyydestä päätellen muillakaan lähikäytävillä ollut juuri porukkaa. 

Sain kutsun huoneeseen, hoitaja tervehti ja muistutti, että jatkossa tosiaan pitää sitten soittaa ensin. Kerroin läpi oireeni, hoitaja kirjasi ne, tutki kolme eri asiaa, ja kutsui sitten lääkärin tekemään ne täysin samat tutkimukset. Lääkäri tuli, tervehti ja tutki- sama lopputulos kaikissa. Kun oli lähtemässä huoneesta, hoitaja muistutti "kirjaamisesta". Pari minuuttia katsoin hiljaisuudessa, kun lääkäri kirjoitti kynällä lomakkeelle eri kohtiin jotain, hoitajan valvoessa vieressä. Sitten sain reseptin, ja poistuin. 

Ajattelin poiketa kahviossa, sillä en ollut syönyt, ja reseptin lääkkeet tiesin liian tujuiksi tyhjälle vatsalle. Mutta kappas vaan, kahviota ei enää ollutkaan! Eikä ollut potilaita tai odotustilojakaan. Oli vaan hiljaista, tyhjää. Alkuviikosta arkiaamuna. Terveysasemalla, jossa on myös vuodeosastoja ja kaikenmaailman avoimia palveluita. Ei ristinsielua missäkään. Poistuessani rakennuksesta kuulin hoitajan neuvovan puhelimessa tätä uutta käytäntöä toiselle; "Mahdollisimman paljon hoidetaan puhelimessa, yritetään saada kaikki hoidettua etänä." Heräsi kysymys, onko tämä systeemi ketä varten? Ja mitä jos puhelimessa unohtuukin kysyä jotain, jonka näkisi paljaalla silmällä läsnäollessa, ja diagnoosi viivästyy sen takia? En tiedä, kun en ole hoitaja.

Vierailija
257/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokkarit Urpon johdolla haluaa leikata terveydenhuollosta miljardin.

Maanpetturi-marin otti 400 milliä velkaa jonka lahjoitti ukronazzeille. Sitä ennen 30 miljardia velkaa että sai sulkea yhteiskunnan flunssaviruksen takia.

Vierailija
258/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kauheata. Itse olen lapseton mutta karmealta tuntuu lukea jonkun/joidenkin kommentoijien ylimielisiä kehuja omasta äitiydestään ja syyttelyä ko jutun äitiä (ja joitakin muitakin ilmeisesti). Ongelma on nyt ihan muualla kuin vanhemmuudessa. 

Miksi joku ei osaa/uskalla/ymmärrä kyseenalaistaa lääkäriä, hoitajaa yms niin siihen on monia syitä. Osa luottaa ammattitaitoon, osa voi olla lapsuudessa kasvanut auktoriteetin alla ettei pysty väittämään vastaan ja vaatimaan vaikka kokisi että syytä on.

Hirveätä tuollainen tuomitseminen ja vertaaminen itseen; jokaisella meillä on oma persoona ja omat lähtökohdat ja taustat joiden perusteella toimimme, jokainen luultavasti rakastaa omaa lastaan ja haluaa parasta, sitä on turha lähteä muiden vähättelemään.

Ja älytön ajatus tuo ennakointi "myy huonekalusi etukäteen jos tulee tilanne että akuutisti tarvitset yksityisen lääkäriaseman palveluita".

Ei pidä hankkia lapsia jos on tyhmä ja tai avuton.

Miten tuo äiti on tyhmä tai avuton? Pahempaa minusta on hankkia lapsia jos itse on ilkeä ja vieläpä tyhmä, kuten jotkut tässäkin ketjussa. Sitä sitten opettaa lapsilleenkin.

Ja hei, tuo äiti on todella nuori. Minusta hän on fiksu ja kypsä.

Juuri näin. Tuo äiti nimenomaan oli fiksu. Hän huomasi, ettei kaikki ole kunnossa ja pyrki sitkeästi saamaan apua lapselleen, vaikka usea ammattilainen oli vakuutellut, ettei ole mitään hätää. Kyllä tyhmät on tässä tapauksessa pikemminkin vastapuolella jos jossain ja mikä pahinta, ovat kaiken lisäksi vielä ilkeitäkin.

Ei ollut fiksu. Neljä kertaa suostui poisrymaan sieltä eikä vienyt paremmalle lääkärille.

Sen verran nuori ja kokematon äiti, ettei rohjennut vaatia hoitoa. MIkä ei todellakaan ole äidin vika. Tuo ummetuksen piikkiin pistäminen oli aivan huipputöppäys hoitajalta.

Vierailija
259/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku puhui täällä 112 soittamisesta. Kun ei sieltäkään tahdota ottaa kyytiin, vaikka ambulanssi tulisikin!

Muutamia vuosia sitten mieheni heräsi hiestä märkänä koviin vatsakipuihin, josta alkoi oksentamaan. Pyysi soittamaan hätänumeroon, josta laitettiin amppari tulemaan. Siinä sitten tutkivat ja konsultoivat lääkäriä.. lopputulos oli, että meitä pyydettiin soittamaan TAKSI päivystykseen.

Mieheni totesi ettei hän pysty edes kävelemään kipujen takia, minäkin koitin sanoa etteikö ihan oikeasti häntä oteta heidän kyytiin. Suostuivat sitten saattamaan hänet sentään autolle jos sattuu että pyörtyy rappukäytävässä, koska taksin saanti olisi kestänyt ja pahoinvoinnin takia oli helpompi, että minä kuskaisin.

Hän vielä antoi ylen parkkipaikalla, ambulanssi pysähtyi siksi aikaa että sai oksennettua ja ajoi pois. Sentään päivystyksessä mieheni otettiin heti sisään, laitettiin tippaan sekä pääsi nopeasti CT-kuviin.

Tämä Tampereella.

Sinä opit tästä sen, että seuraavalla kerralla kerrot että yrititte lähteä mutta mies pyörtyi rappusiin käytävälle ei siitä enää nouse. Vaatii näemmä ilmeistä liioittelua että saa sen ambulanssikyydin. Varmaan moni muukin joka on "tapellut" näiden kotiinpalautusten kanssa, on oppinut pikkasen liioittelemaan puhelimessa.

Älytöntä sekin, jos pitää opetella valehtelemaan, jotta saisi tarvitsemansa avun!

On hyvin tavallista, että terveyskeskuksen päivystykseen tullaan valehtelemalla oireensa. Valitetaan viikkokausia kestänyttä yskää, ja todellisuudessa yskään on ollut pari päivää. Tai valitetaan korkeaa kuumetta, mutta oikeasti kuumetta ei ole ollut lainkaan.  Tai sitä, että jalat on niin kipeät, ettei kävelemään pääse, ja sieltä se aulasta kutsuttaessa kävelee suoraselkäisenä reippain askelin vastaanottohuoneeseen ilman apuvälineitä. Tai joku ollut sellainenkin, joka valittaa vakavia oireita, ja otetaan päivystykseen, ja kyseessä onkin vain tarve uusia Viagra-resepti.

Vierailija
260/476 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin viikko sitten terveyskeskuksessamme ensimmäistä kertaa tämän vuoden puolella, siellähän on otettu nämä SOTE-hommat nyt käyttöön. Viime syksynä kävin viimeksi, ja touhu oli kuin missä tahansa terveyskeskuksessa: ihmisiä odotustiloissa, mummoja kahviossa, labraan ärsyttävän pitkät jonot. Vertaan nyt siis kokemaani tuohon syksyiseen käyntiin:

Nyt helmikuussa menin akuuttiasian vuoksi päivystysaulaan ja otin vuoronumeron. Kone kysyi, olenko varannut ajan, ihmettelin tätä mutta en ajatellut siitä enempää. Lapun saatuani jostain saapui hoitaja kysymään, onhan aika varattu? No eipä ole, tämähän on päivystys ja minulla päivystysasia? "Niin mutta nykyään tänne ei saa tulla ilman soittoa, ainoastaan sydänkohtauksen kaltaisissa oireissa voi tulla suoraan". Aha...no tuota...minäpä pidän mielessä. Istun alas odottamaan, aulassa oli lisäksi vain yksi ihminen, eikä äänettömyydestä päätellen muillakaan lähikäytävillä ollut juuri porukkaa. 

Sain kutsun huoneeseen, hoitaja tervehti ja muistutti, että jatkossa tosiaan pitää sitten soittaa ensin. Kerroin läpi oireeni, hoitaja kirjasi ne, tutki kolme eri asiaa, ja kutsui sitten lääkärin tekemään ne täysin samat tutkimukset. Lääkäri tuli, tervehti ja tutki- sama lopputulos kaikissa. Kun oli lähtemässä huoneesta, hoitaja muistutti "kirjaamisesta". Pari minuuttia katsoin hiljaisuudessa, kun lääkäri kirjoitti kynällä lomakkeelle eri kohtiin jotain, hoitajan valvoessa vieressä. Sitten sain reseptin, ja poistuin. 

Ajattelin poiketa kahviossa, sillä en ollut syönyt, ja reseptin lääkkeet tiesin liian tujuiksi tyhjälle vatsalle. Mutta kappas vaan, kahviota ei enää ollutkaan! Eikä ollut potilaita tai odotustilojakaan. Oli vaan hiljaista, tyhjää. Alkuviikosta arkiaamuna. Terveysasemalla, jossa on myös vuodeosastoja ja kaikenmaailman avoimia palveluita. Ei ristinsielua missäkään. Poistuessani rakennuksesta kuulin hoitajan neuvovan puhelimessa tätä uutta käytäntöä toiselle; "Mahdollisimman paljon hoidetaan puhelimessa, yritetään saada kaikki hoidettua etänä." Heräsi kysymys, onko tämä systeemi ketä varten? Ja mitä jos puhelimessa unohtuukin kysyä jotain, jonka näkisi paljaalla silmällä läsnäollessa, ja diagnoosi viivästyy sen takia? En tiedä, kun en ole hoitaja.

Lisään vielä, että toki olisi hienoa, jos kenenkään ei tarvitsisi turhaan istua tuntikaupalla odottamassa vuoroaan, vaan asiat hoituisivat aina puhelimessa. Mutta...mitä silloin kävisi itse terveysasemalle? Sen lisäksi että pohdin tuota riskiä, että jokin jää huomaamatta/kysymättä puhelimessa vrt. kasvotusten, eikö ole aikamoista tuhlaamista pitää tyhjillään isoa rakennusta, joka on kuitenkin rakennettu ihmisten auttamista varten? Vai onko tarkoitus purkaa rakennus, ja hajauttaa vuodeosastot lähikuntaan? Sitten seuraava päivystys löytyykin 50km päästä (eikä sinnekään pääse koska pitää soittaa). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi