Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen koukussa yskänlääkkeeseen

Vierailija
12.02.2023 |

Ihan älytön tilanne, tätä ei voi uskoa kukaan minusta. Olen 50-vuotias perheenäiti, töissä. Sairastin vuosi sitten flunssan yskällä ja otin vahingossa liikaa yskänlääkettä. Siitä tuli hyvä ja rento oli ja sen jälkeen olen ottanut sitä vähän joka tilanteessa Ihan tavallista käsikauppalääkettä, jota saa Yliopiston apteekista.

Tilanne nyt: lääkettä menee liki pullo / päivä. Vatsa ei tietty sitä kestä. Kukaan ei tätä huomaa ja koska asun pääkaupunkiseudulla, voin hajauttaa hankinnat. Olen aika huomaamaton ihminen, joten minuun harvoin kiinnitetään mitään huomiota. En siis jää mieleen.

Ihan uskomaton tilanne. En kehtaa kertoa tätä missään. En halua päihdeterapiaan, koska en halua Kantaan kirjauksia.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli myynnissä jotain heroiinia sisältänyttä yskänlääkettä, oli kuulemma tehokasta mutta valitettavasti myynti kiellettiin. 

Vai tarkoititko tätä? :

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hota-pulveri

Vierailija
22/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena söi sellasta salmiakin makuista yskänääkettä, oli tosi hyvää. Periaatteessa sitä olis voinut enemmänkin ryystää, kuin sen ruokalusikallisen mitä oli ohjeessa. Mitä lie oli aineksina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut yskänlääkettä vaikka oli juuri kylkiluu murtunut kovan yskimisen seurauksena. Lääkäri vaan naureskeli että nehän on hengenvaarallisia, ne lamaa hengityksen. 

Ja siis ne lääkärin mukaan lamaa hengityksen jos ottaa vaikka alle sen annosteluohjeen kerran vuorokaudessa, illalla, niin että saisi nukuttua. 

Vierailija
24/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo, etkö muuta keksi?! Oikein pullo päivässä, hoh hoijaa. Ja jotkut ottaa tämänkin todesta.

Jostain luin, että YA joutui laittamaan pullot piiloon. Niitä saa vain kysymällä ja farmaseutin kanssa keskustelemalla, koska addiktit ostelivat niitä mennen tullen. Joten ei välttämättä provo ollenkaan.

No eihän ostele vaan enimmäkseen lapset.

Edes aloittelevalla addiktilla ei edes kokonainen yskänlääkepullo sisällä tarpeeksi kofeiinia että toimisi yhtään. Haloo, sellaisessa on saman verran kodeiinia kuin kolmessa Panacodissa. Ei riitä mihinkään.

Vierailija
25/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut yskänlääkettä vaikka oli juuri kylkiluu murtunut kovan yskimisen seurauksena. Lääkäri vaan naureskeli että nehän on hengenvaarallisia, ne lamaa hengityksen. 

Osa lääkäreistä antaa kynsin ja hampain yskänlääkereseptin "ei se lääke sinua paranna." No ei niin, mutta yöllä olisi hyvä saada nukkua edes vähäsen. Ja ei kai nyt kukaan ole niin tyhmä että luulee että yskänlääke parantaa sen yskän? Oireitahan se vain lievittää että olo on hieman edes inhimillisempi hetken.

Vierailija
26/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne, sama juttu oli minulla. Muistan hyvin ne hyvänolontunteet, kodeiinista ne tuli ja tietenkin koukutti.

Pääsin tuosta irti ehkäpä jopa koomisella tavalla, nimittäin sairastuin aivan älyttömään flunssaan ja yskään. Olin pitkään niin kipeänä ja voimaton etten päässyt edes apteekkiin, ystäväni kävi minulle ruokakaupassa enkä kehdannut pyytää tuomaan yskänlääkettä yhtenään. Se toipilasaika sai minut unohtamaan koko lääkkeen, (koska ei se siihen yskään mitenkään auttanut) koska huomasin kuinka miellyttävä oli olla ilman kaikkia niitä vatsaongelmia mitä lääke aiheutti.

En ole aloittanut käyttöä uudelleen.

Tsemppiä kohtalotoverille, koukusta pääsee kyllä irti, (eikä siihen välttämättä tarvita massiivista flunssaakaan).

Kodeiinia on lääkkeissä kuitenkin hyvin pieni määrä, joten fyysistä riippuvuutta ei kehity, psyykkinen koukku eli se lyhyt hyvän olon tunnekin lakkaa pidemmän päälle olemasta niin hyvä, koska vatsa-ja suolistovaivat lisääntyy ja pahenee. Nekin helpottavat nopeasti sekä se hyvän olon kaipuu.

Vierailija
27/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo, etkö muuta keksi?! Oikein pullo päivässä, hoh hoijaa. Ja jotkut ottaa tämänkin todesta.

Jostain luin, että YA joutui laittamaan pullot piiloon. Niitä saa vain kysymällä ja farmaseutin kanssa keskustelemalla, koska addiktit ostelivat niitä mennen tullen. Joten ei välttämättä provo ollenkaan.

Edes aloittelevalla addiktilla ei edes kokonainen yskänlääkepullo sisällä tarpeeksi kofeiinia että toimisi yhtään. Haloo, sellaisessa on saman verran kodeiinia kuin kolmessa Panacodissa. Ei riitä mihinkään.

No haloo, joillekin riittää kuten ap:n tapauksessa. 😊

Vierailija
28/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena söi sellasta salmiakin makuista yskänääkettä, oli tosi hyvää. Periaatteessa sitä olis voinut enemmänkin ryystää, kuin sen ruokalusikallisen mitä oli ohjeessa. Mitä lie oli aineksina.

Muistan tämän myös. Ainoa lääke, jonka otti mielellään.

Vierailija
29/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa lääkäreistä antaa kynsin ja hampain yskänlääkereseptin "ei se lääke sinua paranna." No ei niin, mutta yöllä olisi hyvä saada nukkua edes vähäsen. Ja ei kai nyt kukaan ole niin tyhmä että luulee että yskänlääke parantaa sen yskän? Oireitahan se vain lievittää että olo on hieman edes inhimillisempi hetken.

Juuri tämän minä sanoin sille lääkärille, että ei ne paranna, mutta saisin edes nukuttua. Mutta ei. Kun ei tipu apua niin ei tipu. Parempi yskiä vaan niin kovaa että luitakin murtuu. Kunhan ei ota yskänlääkettä!

Vierailija
30/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin seuraavalla kerralla sanoa, että niin, ettehän te lääkärit kirjoittele kunnon lääkkeitä kuin toisillenne. Tavallinen rahvas ottakoon panadolia. 

Vierailija
31/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mitenkään tavatonta. Tiedän tapauksen, joka ei nyt ihan joka päivä näitä nauti, mutta kun nauttii niin kulauttaa koko pullon kerralla kurkusta alas. Ei siis sellaista isoa mitä saa reseptillä vaan 100ml pullon. Joskus menee kaksikin. Opiaattiriippuvuushan tuo on. 

Vierailija
32/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää ehkä vähentämällä lopettaa, jos aiot. Ja katsoa netistä ohjeita tai kirja. Ottaa tilalle jotain muuta, joka ei ole yhtä haitallista. Voiko se olla maksatoksinen tai haimatoksinen. Englanniksi on myös videoita riippuvuus aiheesta ja miten voisi edetä. Lapsesi tarvitsevat sinua, selvänä. 

Vierailija
33/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä YA pitää kyllä ko. lääkkeet ihan vapaana hyllyssä, mutta kävin itse kesällä Lahden YA:sssa ja siellä tosiaan piti ihan farmaseutin kanssa keskustella. Ja en ole lapsi vaan 57- vuotias.

Kodeiinia sisältävistä yskänlääkkeissä on tosiaan hyvin vähän kodeiinia (1mg/ pullo) mutta kyllä se hetken tuntuu. Näissä lääkkeissä on myös etanolia ja sekin vaikuttaa mutta tosiaan vain pienen hetken. Ja yskänlääke on nestemäistä, sen imeytyminen on nopampaa kuin tablettimuotoisen panacodin, jossa kodeiinia on 30mg/tabletti (ja parasetamolia 500mg.)

Vierailija
34/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tämä kyllä on ollut ihan täyttä totta. Isäni oli vuosikymmeniä koukussa yskänlääkkeisiin. Tunnistin kyllä sen yskänlääkkeen aiheuttaman pöhnän perinteisestä alkoholihumalassa. Myöhemmin alkoholisoitui pahasti. Sitten pääsi joiksikin vuosiksi Alkosta eroon, mutta käytti taas yskänlääkkeitä. Hänen kuoltua asunnosta löytyi toista tuhatta tyhjää yskänlääkepulloa.

Vierailija
35/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cocillana on hyvä yskänlääke jos on kova yskä. Ohiksena huomauttaisin, että se kova yskä voi sairastuneen lisäksi pitää valveilla myös puolisoa/muuta perhettä (jos asuu pienessä asunnossa) joten on iso apu jos saa edes yöski yskimisen pois.

Vierailija
36/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli myynnissä jotain heroiinia sisältänyttä yskänlääkettä, oli kuulemma tehokasta mutta valitettavasti myynti kiellettiin. 

Sain itse hiljan influenssan yhteydessä olleeseen rajuun yskään Cocillana-nimistå yskänlääkettä, jonka vaikutusaine on etyylimorfiini, hieman ihmettelinkin miksi farmaseutti varoitteli annostuksesta. Sitten kun luin tuoteselosteen, ihmettelin miksi koko tuotetta edes myydään. Kyseessä on siis reseptilääke.

Jätin itse kerran  Suomessa käyttämättä täällä terveyskeskuslääkärin reseptiyskänlääkkeen, kun Ruotsin FASSin sivuilta luin, että se oli Ruotsissa kielletty lääke.

Vierailija
37/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä YA pitää kyllä ko. lääkkeet ihan vapaana hyllyssä, mutta kävin itse kesällä Lahden YA:sssa ja siellä tosiaan piti ihan farmaseutin kanssa keskustella. Ja en ole lapsi vaan 57- vuotias.

Kodeiinia sisältävistä yskänlääkkeissä on tosiaan hyvin vähän kodeiinia (1mg/ pullo) mutta kyllä se hetken tuntuu. Näissä lääkkeissä on myös etanolia ja sekin vaikuttaa mutta tosiaan vain pienen hetken. Ja yskänlääke on nestemäistä, sen imeytyminen on nopampaa kuin tablettimuotoisen panacodin, jossa kodeiinia on 30mg/tabletti (ja parasetamolia 500mg.)

Tuteselosteessa sanotaan kyllä 1mg/ml ja pullo on 150ml. eli kyllähön tuolla saa jo kuupan sekaisin eikä tarvitse miettiä parasetamolin haittoja. En kyllä suosittele ketään kokeilemaan. Sivusta kun ole seurannut tätä touhua. 

Vierailija
38/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Sorry, kirjoitin väärin tuon mg-määrän, hyvä kun huomasit. Olinkin sitä kyllä tulossa itsekin korjaamaan.

Vierailija
39/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt pää sekaisin, kun otin yskänlääkettä reilumman annoksen.

Olisiko ollut tuo kodeiini vaikuttavana aineena.

Tosiaan ihme, että myydään käsikauppatavarana.

Vierailija
40/52 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cocillana on hyvä yskänlääke jos on kova yskä. Ohiksena huomauttaisin, että se kova yskä voi sairastuneen lisäksi pitää valveilla myös puolisoa/muuta perhettä (jos asuu pienessä asunnossa) joten on iso apu jos saa edes yöski yskimisen pois.

No sepä se. Mutta ei antanut lääkäri siitä huolimatta tehokasta yskänlääkettä. Ei kuulemma haittaa vaikka yskii niin kovaa että koko talo herää. Hoitaja sanoi että osta apteekista sellaista nieluun suihkutettavaa käsikauppalääkettä, on tehokas kurkun kutinaan. Ja sanoi vielä että hunajaa ei kannata käyttää kun se provosoi yskimistä. No, ostin apteekista sen pikku pullon sitä käsikauppalääkettä, ja mikä siinä oli se vaikuttava aine? No hunaja tietysti. Miten se ruokakaupan hunaja provosoi yskimistä mutta tämä nieluun suihkutettava ei? Kallistakin oli eikä se tietenkään mitään auttanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä