ANJA SNELLMAN kertoo kauhun hetkistään
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009378000.html
Että jotkut kusipäät voivat tehdä jotain näin alhaista
Kommentit (97)
Eikös tämä henkilö ole kirjailija?
Saako psykoterapeutti kirjoittaa asiakkaiden esihenkilöistä tai sukulaisista? Onko koulutuksessa ohjeistettu olemaan kirjoittamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi terapeutin mennä kirjoittamaan kenestäkään terapia-asiakkaan läheisestä, ei kenestäkään!!! Eihän asiasta ole edes tietoa kuin asiakkaan pohdinta, joka ei ole edes totta.
Vaan näin toimitaan. Itse en menisi koskaan terapeutille, joka paukuttaa raporttia Omakantaan tarinoinnistani.
Eikö heillä ole velvollisuus kirjata tietoja, ihan niin kuin lääkäreilläkin. Ja eikö se tehdä ihan oman oikeusturvankin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä henkilö ole kirjailija?
Kyllä on, ja kouluttautunut myös seksuaaliterapeutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Saako psykoterapeutti kirjoittaa asiakkaiden esihenkilöistä tai sukulaisista? Onko koulutuksessa ohjeistettu olemaan kirjoittamatta?
Olen ymmärtänyt, että siellä on hyvin tarkkaa kerrontaa asiakkaasta ja tämän elämästä. Sieltä sitten lukemaan omat fiilikset Tor-verkosta, alkaen lapsuuden traumasta ja päättyen anaaliyhdyntään naapurin Markon kanssa. Joo kiitos ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi terapeutin mennä kirjoittamaan kenestäkään terapia-asiakkaan läheisestä, ei kenestäkään!!! Eihän asiasta ole edes tietoa kuin asiakkaan pohdinta, joka ei ole edes totta.
Vaan näin toimitaan. Itse en menisi koskaan terapeutille, joka paukuttaa raporttia Omakantaan tarinoinnistani.
Eikö heillä ole velvollisuus kirjata tietoja, ihan niin kuin lääkäreilläkin. Ja eikö se tehdä ihan oman oikeusturvankin vuoksi.
Kyllä, ja tässä on tosi iso ristiriita. Minulle jo ajatuksenakin täysin nono.
Vierailija kirjoitti:
Maallikolla nämä menevät sekaisin, ehkä luulevat saavansa apua, jota psykoterapeutti antaa?
No ei nyt sentään. Kyllä jokainen kai nyt sentään ymmärtää, ja jos ei, niin kyllä kai se nyt etukäteen selvitetään. En minäkään lähde jalkavaivojani jollekin korva-, nenä- ja kurkkutauteihin erikoistuneelle lääkärille valittamaan, jos tarvitsen yleislääkäriä erikoistuneempaa henkilöä avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on juuri se, että ne eivät ole tietoja! Terapeutti ei ole koskaan nähnyt asiakkaan esihenkilöä, jonka asiakas sanoo olevan narsisti tai isää, jonka asiakas sanoo olevan väkivaltainen tai alkoholisti. Asiakkaalla on mielenterveysongelmia ja hän kokee asiat, ei välttämättä totuudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Vastaamon tapaus itse asiassa tiukensi käytäntöjä, kun tuli ehdoton velvollisuus tehdä kirjaukset omakantaan. Aiemmin oli sallittua, että terapeutti piti kirjaa vaikkapa ruutuvihkoon joka säilytti lukkojen takana.
Terapeutti kirjoittaa ruutuvihkoon eikä kerro että kaikki yksityiskohdat kirjataan nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on juuri se, että ne eivät ole tietoja! Terapeutti ei ole koskaan nähnyt asiakkaan esihenkilöä, jonka asiakas sanoo olevan narsisti tai isää, jonka asiakas sanoo olevan väkivaltainen tai alkoholisti. Asiakkaalla on mielenterveysongelmia ja hän kokee asiat, ei välttämättä totuudenmukaisesti.
Just. Mielipiteet ei ole totta, puheessa väärinkäsityksiä ja kirjauksissa ihan kamalaa potaskaa. Vähän pitäis terapeutin olla kriittinen eikä kirjata mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne aika usein ihan terveyskeskuspuolellakin asiakkaan kertomaa ja kantaan ne kirjataan. Aina kun on ihminen kyseessä, on erehtymisen vaara, on mahdollisuus, että joku kertoo ihan vääriä tietoja, tai että vastapuoli ymmärtää väärin. Voinhan minäkin mennä vaikka lääkäriin kertomaan, että minulla on kamalia selkäkipuja, ja se sinne kantaan kirjoitetaan. Tai että ne selkäkivut alkoivat, kun kaaduin naapurin hiekoittamattomalla pihalla, vaikka se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne aika usein ihan terveyskeskuspuolellakin asiakkaan kertomaa ja kantaan ne kirjataan. Aina kun on ihminen kyseessä, on erehtymisen vaara, on mahdollisuus, että joku kertoo ihan vääriä tietoja, tai että vastapuoli ymmärtää väärin. Voinhan minäkin mennä vaikka lääkäriin kertomaan, että minulla on kamalia selkäkipuja, ja se sinne kantaan kirjoitetaan. Tai että ne selkäkivut alkoivat, kun kaaduin naapurin hiekoittamattomalla pihalla, vaikka se ei ole totta.
Onhan se eri asia kuin että Marcolla on vakava mielenterveysdiagnoosi, joka ei olekaan totta, ja kaikki työkaverit on lukenu sen netistä.
Vierailija kirjoitti:
Virallinen nimi taitaa edelleen olla Kauranen?
Ei ole, vaan Snellman. Anja vaihtoi sukunimensä ihan virallisesti Snellmanniksi siinä vaiheessa, kun hän meni naimisiin Saska (nykyisin) Saarikosken kanssa. Saska oli sitä ennen vaihtanut sukunimensä isoäitinsä tyttönimeksi (Snellman). Kun Anja ja Saska erosivat, Anja piti sukunimen, mutta Saska vaihtoi takaisin alkuperäisen sukunimensä.
Ja työkaverit ei edes ota asiaa puheeksi Marcon kanssa vaan Marcon ajatellaan olevan hullu, vaikka Marcolla ei ole diagnoosia ja Marco on tosi kiva tyyppi. Joku työkaveri vaan terapeuttinsa kanssa Marcosta puhunut ja joku lukenut Tor-verkosta.
Taas joku terapeutti uhriutuu hesarissa! Vai että kirjoitukset heidän nimellään, no ei ihan tasan tarkkaan ollut mitään nimeä, kuka tarinan on kirjoittanut! Sen sijaan uhrista on nimi, osoite, henkilötunnus ja se teksti, jota ei kenellekään ole voinut keryoa, ei kenellekään, paitsi sille terapeutille, joka kirjoitti kaikki yksityiskohdat naapureistakin ylös. Älä valita terapeutti.
Luin tuon uuden jutun, voi luoja mitä uhriutumista Lindgreniltä. Suurin pelko kai, että "En missään vaiheessa pelännyt että asiakkaat jättävät minut"
Voitaisko jo vihdoin auttaa uhreja?
Näin me ollaan erilaisia. Minä taas tunsin empatiaa siellä Vastaamossa työskennelleitä kohtaan, ja oli hirveää lukea, millaiseen tilanteeseen työnantaja on jättänyt heidät tuon tapahtuneen keskellä. Ja hienoa oli, että Anja Snellman on tarttunut asiaan, vaikka työnantajan olisi pitänyt asioista huolehtia.