Kannattaako opiskella luokanopettajaksi vai aineenopettajaksi?
Biologia, ympäristötieto, terveystieto... saisiko näistä jonkun järkevän kombon edes aineenopen hommiin vai mitä kannattaisi ottaa? Matikka/kemia/fyssa- alueelle ei riitä rahkeet.
Kommentit (76)
Hanki kaksoiskelpoisuus, jos haluat työllistyä hyvin. Jos teet luokanopettajatutkinnot, saat pätevyyden peruskoulun mihin tahansa aineeseen tekemällä kyseisestä aineesta aineopinnot. Lukiopätevyys taas edellytttää sitä, että sinulla on ihan maisteriopinnot ainakin yhdestä opetettavasta aineista. Kuulostaa siltä, että opettaminen kiinnostaa sinua enemmän kuin itse oppiaine, joten silloin tuo luokanopettajapuoli voi olla hyvä.
Eikä tämä oikeasti ole niin kauheaa kuin media toitottaa.
T. Ope
Ehdottomasti luokanopettajaksi ja erikoistu johonkin aineeseen esim. englanti tai äidinkieli. Opoolasmäärät pienenee eikä ao virkoja enää ole auki kuin ennen.
Riittääkö jatkossa kaikille opettajille töitä? Ikäluokat pienenee koko ajan. Jos opiskeluusi menee 4 - 6 ja open ura on 30 vuotta, suurin osa mahdollisista tulevista oppilaistasi on vielä syntymättä.
Aineenopeksi. Luokanopeilla on paljon enemmän kaikkea älytöntä ylimäärästä palaveria, keskustelua,suunnittelua
Biologian opettajista on iso ylitarjonta, joten noilla kiinnostuksen kohteilla kannattaa ehdottomasti opiskella luokanopettajaksi.
Paljon tienaa amk-opettaja tai opettaja jolla on aikuisia oppilaita? en puhu nyt yliopisto professoreista.
Enpä ole kuullut ympäristötiedosta. Ei sellaista ainetta ole.
Suurimmassa osassa yläkouluista terveystiedon opettavat liikunnanopettajat.
Useimmissa reaaliaineissa on hankala työllisyystilanne ja biologia on yksi niistä. Eikä pelkällä bilsalla työllisty vaan virat ovat bilsa ja mantsa - komboja. Ja jos yläkoulun virkaa hakee, ei siihen riitä tuo yllä kuvattu luokanopettajan kaksoispätevyys, koska alan maistereita on hakijoissa pilvin pimein.
Luokanopettajilla on parempi työllisyystilanne, joten jos lähinnä haluat opettaa, niin siihen suuntaan sitten. Suurin osa aineenopettajista kokee paloa omaan alaan ja on kiinnostunut nimenomaan siitä.
Ei ainakaan bilsan opeksi. Todella vaikeaa työllistyä.
Terv. Työtön biologian ope
Kiitos hyvistä vastauksista :) Luokanopettaja on se mikä itseäni ensisijaisesti kiinnostaakin, halusin kuitenkin pyöritellä ajatusta myös tuosta aineenopettamisesta. Varmaan järkevää tuo että lukee luokanopettajaksi ja sitten jotain aineopintoja päälle jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki kaksoiskelpoisuus, jos haluat työllistyä hyvin. Jos teet luokanopettajatutkinnot, saat pätevyyden peruskoulun mihin tahansa aineeseen tekemällä kyseisestä aineesta aineopinnot. Lukiopätevyys taas edellytttää sitä, että sinulla on ihan maisteriopinnot ainakin yhdestä opetettavasta aineista. Kuulostaa siltä, että opettaminen kiinnostaa sinua enemmän kuin itse oppiaine, joten silloin tuo luokanopettajapuoli voi olla hyvä.
Eikä tämä oikeasti ole niin kauheaa kuin media toitottaa.
T. Ope
mut eikös kelpoisuus ja pätevyys ole kaksi eri asiaa. Eli jos on opintoja jonkun verran jostain aineesta, voi sillä jo saada työtä sen aineenopettajana, vaikkei olisikaan Maisteri, eikä edes kandi?
Sit, sijaisuuksia, määräaikaisuuksia, eikö epäpäteviä ole töissä esim. kuvaamataidossa, meillä taisi olla? Tai en sit tiedä heidän tutkintojaan mut, samoin liikunnanope ei ollu kun joku fysioterapeutti?
Onko kesä loma palkallista? Paljon opettajat tienaa?
Jani Sieviset vie työt opettajina. MIks hän ei työskentele uimaopettajana?
Opiskele aineenopettajaksi. Silloin on paljon helpompi päästä töihin sellaiseen paikkaan, johon ei oteta ihan ketä tahansa oppilaaksi (esim. hyvään lukioon), ja myös alanvaihto on helpompaa jos koulumaailma alkaa ahdistaa liikaa.
Aineenopettajan vakihommia erittäin vaikea saada. Toisaalta ainenopen ei tarvitse niin paljon kestää vanhempia eikä setviä koko ajan jotain "tapahtumaa", mikä erittäin merkittävää.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele aineenopettajaksi. Silloin on paljon helpompi päästä töihin sellaiseen paikkaan, johon ei oteta ihan ketä tahansa oppilaaksi (esim. hyvään lukioon), ja myös alanvaihto on helpompaa jos koulumaailma alkaa ahdistaa liikaa.
Tämä on pötyä. Aineenopettajien on vaikea löytää töitä ja tilanne vain pahenee. Esimerkiksi kielten ja biologian opettajien työtilanne on myös opetusalan ulkopuolella heikko.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele aineenopettajaksi. Silloin on paljon helpompi päästä töihin sellaiseen paikkaan, johon ei oteta ihan ketä tahansa oppilaaksi (esim. hyvään lukioon), ja myös alanvaihto on helpompaa jos koulumaailma alkaa ahdistaa liikaa.
Olen pitkälti samoilla linjoilla. Toisaalta ajattelen, että luokanopettajien työ on turvatumpaa. Nuorimmat koululaiset tarvitsee kuitenkin "päivähoitopaikan" ja oikean ihmisen, joka katsoo heidän peräänsä ja ohjaa oppimista. Lukiolaisten kohdalla on helpompi hakea säästöjä esim. etäopiskelun ja interaktiivisten oppimateriaalien muodossa. Pahoin pelkään, että jo 10 vuoden päästä lukio-opiskelu voi olla melko itsenäistä tietokoneen äärellä puuhastelua, jossa yksi opettaja voi ohjata oppituntia vaikka sadalle oppilaalle kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele aineenopettajaksi. Silloin on paljon helpompi päästä töihin sellaiseen paikkaan, johon ei oteta ihan ketä tahansa oppilaaksi (esim. hyvään lukioon), ja myös alanvaihto on helpompaa jos koulumaailma alkaa ahdistaa liikaa.
Olen pitkälti samoilla linjoilla. Toisaalta ajattelen, että luokanopettajien työ on turvatumpaa. Nuorimmat koululaiset tarvitsee kuitenkin "päivähoitopaikan" ja oikean ihmisen, joka katsoo heidän peräänsä ja ohjaa oppimista. Lukiolaisten kohdalla on helpompi hakea säästöjä esim. etäopiskelun ja interaktiivisten oppimateriaalien muodossa. Pahoin pelkään, että jo 10 vuoden päästä lukio-opiskelu voi olla melko itsenäistä tietokoneen äärellä puuhastelua, jossa yksi opettaja voi ohjata oppituntia vaikka sadalle oppilaalle kerralla.
Varmasti näin ja lukioita yhdisyetään eikä virkoja täytetä, kun opettajia jää eläkkeelle. Suomessa on monia alueota, joissa ekaluokalle menee 1-10 oppilasta. Ei opettajia tarvita enää kuin suurimpiin kaupunkeihin ja viran saanti kilpailussa on lottovoitto.
Ei kannata opiskella opettajaksi.