Yksinkertainen tapa laihtua
Ennen laihdutettiin syömällä vähemmän, pari kertaa päivässä ja ei ollut paino-ongelmia niin paljon kuin nyt.
Annettiin vissiin nälän tulla ja syötiin tarpeeseen.
Nyt pitää syödä säännöllisesti, keskimäärin 5 kertaa päivässä ja laskea makrot. Lasketaan kalorinkilutuksia ja lepoaineenvaihduntaa. Onko tämä vaan valmennuksien tuottajien kikka, että saadaan ihmisiltä rahat pois?
Säästöliekkiähän ei ole olemassakaan. Se ei tule edes siitä, jos syö merkittävästi vähemmän, muutoinhan 800kcal:n ene-dieetillä ei laihtuisi nopeasti.
Omaa tyhmyyttä on sen jälkeen alkaa mättämään taas samantien, mutta takaisin lihominen ei ole dieetin vika.
Miksi laihduttamisesta on tehty monimutkaista? Pitäisi syödä hampaat irvessä ruokia joista ei pidä, koska niin kuuluu tehdä. Miksi ei voi syödä just mitä haluaa, tehdä tietoisesti parempia valintoja, syödä vain silloin, kun on nälkä ja unohtaa laskimet ja appit?
Ennen ei ollut kuin henkilövaaka, jos sitäkään. Näkihän sen vaatteistakin, jos laihtui. Onko mielelle ja stressin vähentämiseksi parempi luottaa omiin valintoihin ja omaa itseä kuunnellen laihdutus, kuin lukea taulukoita ja syöttää dataa, laskea kaloreita, kulutusta, unen määrää? Toki nukkuminen on tärkeää mutta jos kärsii unettomuudesta, ei varmaan auta asiaa sen kyttääminen. (Vähän kuin katot kelloa, kauanko ehdit nukkua jos nyt nukahtaisit.
Ei varmaan saa unta, kun miettii vaan ajan vähenevän herätykseen).
Mielipiteitä ja kokemuksia?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti yksinkertainen tapa laihtua on lopettaa syöminen viiden kuuden aikaan ja katsoa vähän mitä syö. Tarkoittaa sitä että saa syödä päivällä itsensä kylläiseksi normaalia kotiruokaa eikä herkutkaan ole kiellettyjä kunhan ei päivittäin mätä. Tällä tavalla jopa minä vaihdevuosi-ikäinen omenavartalo olen saanut hitaasti pikku hiljaa painoa putoamaan. Pienen nälän illalla kyllä kestää kun tietää ettei aamulla tarvitse tuskailla annoskokojen ja kalorien laskemisen ja 24 h kieltäymyksen kanssa.
Sitä kutsutaan pätkäpaastoksi.
Tiedän mutta en halunnut käyttää sitä termiä kun se tuo mieleen teoretisoinnin ja pakkomielteisen suhtautumisen ruokaan jota harrastin ne viisi vuotta kun tuskailin kalorien laskemisen parissa.
Paasto on ollut joskus ihmiselle normaali olotila. Niin ja esim ketogeeninen ruokavalio on 1900-luvun alussa kehitetty vaikeuden sairauksien hoitoon ja nykyään tätä kaikkea pidetään nykyihmisen kehittämänä laihdutus hömppänä.
Itse elän neuvola järjestelmän perustajan opeilla kun häneltä kysyttiin pitkän ikänsä salaisuutta, kaikkea saa syödä ja juoda kun muistaa kohtuuden.Geenit sanelee. Ja jokaisen päivät on jo laskettu valmiiksi. Tiedän ihmisiä joiden elintavoilla luulisi olleen metri multaa päällänsä jo vuosia sitten mutta siinä vaan porskuttavat. Toinen heittää kupin nurkkaan suht nuorena, vaikka kuinka elää terveellisesti. Naps, ja verisuoni katkee päästä.
Tässäkin on perää. Tuttavapiirin kahdeksankymppinen juoppo mies telttailee yksin Lapissa samaan aikaan kun suurin osa samanikäisistä on jo haudan partaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomat, proteiinilisät. Mihin lihava noita tarvii?
Mihin yhtään kukaan tarvitsee noita?
Ehkä toipilaat, vakavat sairaudet kun tarvitaan energiaa ja proteiinilisää. Ehkä myös aliravitut vanhukset voisi hyötyä näistä.
Ehkä vanhukset, toipilaat ja vakavasti sairaat saavat energiaa turvallisemmin ihan vain ruuasta. Lusikallinen oliiviöljyä, pieni annos lihaa, kalaa tai herneitä/papuja ja tadaa, ei tarvita mitään keinopaskaa.
Mitä aikaa tarkoittaa ennen ap? Ainakin minun lapsuudessani pian 50v sitten syötiin se 5 kertaa päivässä ja oltiin normipainossa.
Nyt syön 5 kertaa ja paino tippuu. Ei se kertojen määrä vaan sisältö ja annoskoot. Ja liikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ennen? Itse olen 40-vuotias ja muistan kun lapsuudessa äiti laukkasi painonvartijoissa, aloitti laihdutuskuurin joka maanantai, tilaili kaikenlaisia jumppavideoita joissa tuli ruokaohjeita sun muuta mukana. Vai puhutko nyt jostain 50-60-luvusta?
Joo, oon sun ikäluokkaa minäkin, mutta puhun juurikin 50-60 luvusta. Kasarillahan sitä ihmisten perseet alkoikin levitä. Alettiin suosia monta kertaa päivässä syömistä ja 6 palaa leipää kuuluu päivään- slogan jo mieleen. Tuli kevytjugurtit ja laihdutusvalmisteet. Alettiin hakea oikotietä onneen. Se painonvartijat varmaan toimikin jos sitä vaan noudatti eikä lösähtänyt laihdutuksen jälkeen vaan omaksui uudet tavat syödä. Ei se mitään rakettitiedettä. Kaiken huippu nuo laihdutusleikkaukset ja lääkkeet. Jopa diabeetikoilta viedään lääkkeet, vaikka muutenkin laihtuu ihan jokainen Mihin ihmisiltä on selkäranka kadonnut? Nyt vasta pullamössösukupolvea kasvatetaankin, eihän ne osaa edes kirjoittaa kynälläkään enää tai pääse kyykkyyn.
Suomalaisten paino lähti nousuun kun ruokateollisuus alkoi valtaamaan alaa. Alkoi tulemaan näitä ruokasuosituksia ruokateollisuuden proamana propagandana.
Ruokasuositukset my ass. Eihän juuri kukaan oikeasti noudata ruokasuosituksia edes. Kyllä se on sokeri ja helppo ja nopea ruoka joka ihmisiä lihottaa, katso vaikka kansalaisten ostoksia kaupoissa. Juu huomenna aloitan uuden elämän mutta tänään on niin kiire, päivälliseksi pakastepizza ja pussi mässyä.
Paras ja maukkain ruoka on nimenomaan kevyttä. Rasvasolujen aiheuttama manipulaatio ihmisissä saa ihmisen luulemaan, että rasvainen ja kaloripitoinen ruoka on parasta, mutta se on oikeasti aika epälaadukasta.
Siihen on syy, miksi huipppukokit tekevät pääasiassa kevyttä ruokaa.
Kun pääsee addiktiosta irti, elämä hymyilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ennen? Itse olen 40-vuotias ja muistan kun lapsuudessa äiti laukkasi painonvartijoissa, aloitti laihdutuskuurin joka maanantai, tilaili kaikenlaisia jumppavideoita joissa tuli ruokaohjeita sun muuta mukana. Vai puhutko nyt jostain 50-60-luvusta?
Joo, oon sun ikäluokkaa minäkin, mutta puhun juurikin 50-60 luvusta. Kasarillahan sitä ihmisten perseet alkoikin levitä. Alettiin suosia monta kertaa päivässä syömistä ja 6 palaa leipää kuuluu päivään- slogan jo mieleen. Tuli kevytjugurtit ja laihdutusvalmisteet. Alettiin hakea oikotietä onneen. Se painonvartijat varmaan toimikin jos sitä vaan noudatti eikä lösähtänyt laihdutuksen jälkeen vaan omaksui uudet tavat syödä. Ei se mitään rakettitiedettä. Kaiken huippu nuo laihdutusleikkaukset ja lääkkeet. Jopa diabeetikoilta viedään lääkkeet, vaikka muutenkin laihtuu ihan jokainen Mihin ihmisiltä on selkäranka kadonnut? Nyt vasta pullamössösukupolvea kasvatetaankin, eihän ne osaa edes kirjoittaa kynälläkään enää tai pääse kyykkyyn.
Suomalaisten paino lähti nousuun kun ruokateollisuus alkoi valtaamaan alaa. Alkoi tulemaan näitä ruokasuosituksia ruokateollisuuden proamana propagandana.
Ruokasuositukset my ass. Eihän juuri kukaan oikeasti noudata ruokasuosituksia edes. Kyllä se on sokeri ja helppo ja nopea ruoka joka ihmisiä lihottaa, katso vaikka kansalaisten ostoksia kaupoissa. Juu huomenna aloitan uuden elämän mutta tänään on niin kiire, päivälliseksi pakastepizza ja pussi mässyä.
Tätä olin tulossa sanomaan. Jos syötäisiin suositusten mukaan, ei lihavia ja sairaita olisi näin paljon. Mene kauppaan ja katso mitä siellä on tarjolla, niin loppuu ihmettely, miksi kansa lihoo. Itse en osta eineksiä, karkkia, leivoksia, limuja, mehuja, marinadimömmöjä yms., mutta joku niitä pakosti ostaa ja paljon, ei hyllyt muuten niitä notkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin yhtään kukaan tarvitsee noita?
Ehkä toipilaat, vakavat sairaudet kun tarvitaan energiaa ja proteiinilisää. Ehkä myös aliravitut vanhukset voisi hyötyä näistä.
Sokeri -ja makeutusainelitkuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olin tulossa sanomaan. Jos syötäisiin suositusten mukaan, ei lihavia ja sairaita olisi näin paljon. Mene kauppaan ja katso mitä siellä on tarjolla, niin loppuu ihmettely, miksi kansa lihoo. Itse en osta eineksiä, karkkia, leivoksia, limuja, mehuja, marinadimömmöjä yms., mutta joku niitä pakosti ostaa ja paljon, ei hyllyt muuten niitä notkuisi.
Niitä ostaa köyhät, joilla ei ole varaa syödä terveellisesti. Huom. Sarkasmi.
Alkaa mennä muutenkin vähän aiheen vierestä. Keskustelu ei ole siitä miksi ihmiset lihoaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aikaa tarkoittaa ennen ap? Ainakin minun lapsuudessani pian 50v sitten syötiin se 5 kertaa päivässä ja oltiin normipainossa.
Nyt syön 5 kertaa ja paino tippuu. Ei se kertojen määrä vaan sisältö ja annoskoot. Ja liikkuminen.
Mulla on 3 vuorotyö toisella paikkakunnalla, en ehdi syödä kokoaikaa. Eikä edes kiinnosta. Syö sinä jos siltä tuntuu mutta tuo ei ole jokaisen juttu. Sehän tässä onkin, että miksi jokoajan jauhaa jotain kun ei tartte. Ruuansulatuksenkin pitää saada levätä. Siitä ne suolistosyövät on varmaan saaneet vauhtia.
Itse olen aina ollut hoikka. Tämän keskustelun pohjalta voisin päätellä, että siksi, koska en lähes koskaan syö mitään päivällisen jälkeen vasta kuin seuravaana aamuna. Pätkäpaastoan luontaisesti, koska ei minun yleensä tee mieli mitään enää päivällisen jälkeen. Ehkä kerran kuussa saatan syödä sipsiä ja karkkia viikonloppuna päivällisen jälkeen leffaa katsoessa, mutta yleensä en.
Mutta siis, en ole mitenkään päättänyt toimi näin. Kuuntelen kehoa ja syön sen mukaan. Monella ei onnistu, kun se oman kehon kuuntelu on sotkettu ylettömällä herkkujen ja roskan syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt syön 5 kertaa ja paino tippuu. Ei se kertojen määrä vaan sisältö ja annoskoot. Ja liikkuminen.Mulla on 3 vuorotyö toisella paikkakunnalla, en ehdi syödä kokoaikaa. Eikä edes kiinnosta. Syö sinä jos siltä tuntuu mutta tuo ei ole jokaisen juttu. Sehän tässä onkin, että miksi jokoajan jauhaa jotain kun ei tartte. Ruuansulatuksenkin pitää saada levätä. Siitä ne suolistosyövät on varmaan saaneet vauhtia.
Varmaan ja varmaan. Älä levitä disinformaatiota, kun et asiasta tiedä. Suolistosyövät ovat yleistyneet 1) väestön ikääntymisen ja pitkän eliniän odotuksen takia, 2) lisäaineiden ja teollisesti tuotetun ruoan käytön takia, 3) syömme liian vähän kuituja, mm. einesten käytön yleistymisen takia, 4) luonnollinen liikkuminen on vähentynyt, varsinkin länsimaissa liian moni elää passiivista elämää konttorirottana, 5) pitkittynyt stressi, 6) pitkälle jalostettujen lihatuotteiden ja punaisen lihan liiallinen päivittäinen käyttö.
Yhteisvaikutustahan nämä kaikki ovat, mikä sitten kumuloituu ja alkaa näkymään tilastoissa mitä vanhemmaksi väestön annetaan elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät nykyään tunnista peilikuvastaan tai valokuvistaan lihavuuttaan. Arvioivat olevana normaaleita keholtaan vaikka bmi olisi 30. Lihavasta on tullut nykyään uusi normaali.
Niinhän se tuntuu olevan. Mutta mun puolesta jokainen olkoon minkä kokoisena haluaa. Ajattelin vaan laihduttamista, jos sellaiseen katsoo olevan aihetta, niin onko siitä ihan rahastusmielessä tehty niin monimutkaista? Sillä myy sovellukset, aktiivisuusrannekkeet, luontaistuotteet, valmennukset.
Kuka vaan voi kutsua itseään PT:ksi ja alkaa ohjeistaa. Pitää blogia tai tehä YouTubea tai tiktokia, luentoja ja kursseja.
-ap
Ei laihdutusta ole tehty monimutkaiseksi, vaan kuten alkuperäinen kommentoija sanoi, ihmiset eivät osaa perusasioita. Olettavat olevansa terveellisiä, vaikka BMI on korkealla. Tästä syystä he ihmettelevät miksi eivät laihdu ja koska eivät järkipuhetta ymmärrä, tarvitsevat PTn tai muun ravintoneuvojan opettamaan heille perusasioita.
(Lisänä vielä, että yksikään oikeasti asiantunteva PT tai ravintoneuvoja ei käske laskemaan kaloreita tai makroja ja punnitsemaan ruokia, ellei kyse ole fitnessammattilaisesta)
Vierailija kirjoitti:
Eihän Energiajuomat olekaan laihduttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Eikä mitään "laihdutuskuureja", vaan muutos ruokailutottumuksiin loppuiäksi.
Annoskoko kulutuksen mukaan. Suurin osa ihmisistä tuntuu arvioivan kulutuksensa ja energian tarpeensa liian suureksi.
Turhat sokerit pois, joka päivä ei tarvita kahvipullaa tai keksejä, karkkeja. Tuoremehu pois, hedelmät hedelminä. Smoothit kannattaa ottaa myös tarkasteluun, niihin menee helposti aika paljon ylimääräistä.
Pähkinät ovat terveellisiä, mutta ei kourakaupalla.
Joku haukkui pätkäpaaston vaikeaksi vaikkei se sitä ole eikä sitäkään ole pakko joka päivä orjallisesti noudattaa. Itse koen sen suht helpoksi tavaksi palata ruotuun jos on tullut juotua ja mässättyä. On helpompaa itselleni paastota aamut ja syödä kunnon ateriat iltapäivästä ja illasta. Sehän taisi olla koko aloituksen pointtikin?
Saan itse paremmin unta jos syön illasta ja menen kylläisenä nukkumaan. Ja en pidä yhtään siitä tunteesta jos syötyä on vielä "nälkä". Olen myös ihan normaalipainossa vaikka painonhallintaa hankaloittava perussairauskin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Joku haukkui pätkäpaaston vaikeaksi vaikkei se sitä ole eikä sitäkään ole pakko joka päivä orjallisesti noudattaa. Itse koen sen suht helpoksi tavaksi palata ruotuun jos on tullut juotua ja mässättyä. On helpompaa itselleni paastota aamut ja syödä kunnon ateriat iltapäivästä ja illasta. Sehän taisi olla koko aloituksen pointtikin?
Saan itse paremmin unta jos syön illasta ja menen kylläisenä nukkumaan. Ja en pidä yhtään siitä tunteesta jos syötyä on vielä "nälkä". Olen myös ihan normaalipainossa vaikka painonhallintaa hankaloittava perussairauskin löytyy.
Samoilla mennään. Arkena pätkistely tulee luonnostaan, viikonloppuisin syön lounaan perheen kanssa, joten max 13-14 tuntia jää silloin paastolle - tai siis aamukahvin juon lauantaina ja sunnuntaina kaurajuoman kanssa, joten vielä vähemmän, jos tarkkoja ollaan. Mutta tämä riittää, aina olen ollut normaalipainoinen. Rentoa, ja noudattelee luontaista ateriarytmiäni riittävän tarkasti. Ei tarvitse miettiä annoskokoja tai kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei lisätty sokeria aivan kaikkeen hyvän maun tuomiseksi eikä herkkuhyllyt olleet metrien mittaisia
Ennen sitä sokeria vasta olikin. Nyt on makeutusaineet.