Yksinkertainen tapa laihtua
Ennen laihdutettiin syömällä vähemmän, pari kertaa päivässä ja ei ollut paino-ongelmia niin paljon kuin nyt.
Annettiin vissiin nälän tulla ja syötiin tarpeeseen.
Nyt pitää syödä säännöllisesti, keskimäärin 5 kertaa päivässä ja laskea makrot. Lasketaan kalorinkilutuksia ja lepoaineenvaihduntaa. Onko tämä vaan valmennuksien tuottajien kikka, että saadaan ihmisiltä rahat pois?
Säästöliekkiähän ei ole olemassakaan. Se ei tule edes siitä, jos syö merkittävästi vähemmän, muutoinhan 800kcal:n ene-dieetillä ei laihtuisi nopeasti.
Omaa tyhmyyttä on sen jälkeen alkaa mättämään taas samantien, mutta takaisin lihominen ei ole dieetin vika.
Miksi laihduttamisesta on tehty monimutkaista? Pitäisi syödä hampaat irvessä ruokia joista ei pidä, koska niin kuuluu tehdä. Miksi ei voi syödä just mitä haluaa, tehdä tietoisesti parempia valintoja, syödä vain silloin, kun on nälkä ja unohtaa laskimet ja appit?
Ennen ei ollut kuin henkilövaaka, jos sitäkään. Näkihän sen vaatteistakin, jos laihtui. Onko mielelle ja stressin vähentämiseksi parempi luottaa omiin valintoihin ja omaa itseä kuunnellen laihdutus, kuin lukea taulukoita ja syöttää dataa, laskea kaloreita, kulutusta, unen määrää? Toki nukkuminen on tärkeää mutta jos kärsii unettomuudesta, ei varmaan auta asiaa sen kyttääminen. (Vähän kuin katot kelloa, kauanko ehdit nukkua jos nyt nukahtaisit.
Ei varmaan saa unta, kun miettii vaan ajan vähenevän herätykseen).
Mielipiteitä ja kokemuksia?
Kommentit (59)
Tehokas startti painonpudotukseen : shokkiero+vatsatauti = -10kg normaalipainosta kuukaudessa.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Keho kertoo kun se tarvitsee ruokaa. Sitten syödään sen verran kun nälkä poistuu. Ei mitään erityisiä syömiskertoja.
ei se ihan noin mene. nälän poistumiseen kuluu hetki. jos syöt nopeasti, ehdit syödä enemmän kuin tarvitset, ennen kuin näläntunne lähtee.
Energiajuomat, proteiinilisät. Mihin lihava noita tarvii?
Vierailija kirjoitti:
Taas on palstamamma fiksumpi ja asiantuntevampi kuin alan tutkijat. Palstamammasplaining.
Mene Veeti syömään aamupuurosi.
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomat on kakaroiden juttu. Oppii lihomaan jo ennen lukioikää. Mihin sitä energiaa tarvii kun loisitaan päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti yksinkertainen tapa laihtua on lopettaa syöminen viiden kuuden aikaan ja katsoa vähän mitä syö. Tarkoittaa sitä että saa syödä päivällä itsensä kylläiseksi normaalia kotiruokaa eikä herkutkaan ole kiellettyjä kunhan ei päivittäin mätä. Tällä tavalla jopa minä vaihdevuosi-ikäinen omenavartalo olen saanut hitaasti pikku hiljaa painoa putoamaan. Pienen nälän illalla kyllä kestää kun tietää ettei aamulla tarvitse tuskailla annoskokojen ja kalorien laskemisen ja 24 h kieltäymyksen kanssa.
Sitä kutsutaan pätkäpaastoksi.
Tiedän mutta en halunnut käyttää sitä termiä kun se tuo mieleen teoretisoinnin ja pakkomielteisen suhtautumisen ruokaan jota harrastin ne viisi vuotta kun tuskailin kalorien laskemisen parissa.
Paasto on ollut joskus ihmiselle normaali olotila. Niin ja esim ketogeeninen ruokavalio on 1900-luvun alussa kehitetty vaikeuden sairauksien hoitoon ja nykyään tätä kaikkea pidetään nykyihmisen kehittämänä laihdutus hömppänä.
Itse elän neuvola järjestelmän perustajan opeilla kun häneltä kysyttiin pitkän ikänsä salaisuutta, kaikkea saa syödä ja juoda kun muistaa kohtuuden.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Keho kertoo kun se tarvitsee ruokaa. Sitten syödään sen verran kun nälkä poistuu. Ei mitään erityisiä syömiskertoja.
ei se ihan noin mene. nälän poistumiseen kuluu hetki. jos syöt nopeasti, ehdit syödä enemmän kuin tarvitset, ennen kuin näläntunne lähtee.
Sama juttu jos tekee syödessä samalla muuta. Jos syödessä tuijottaa ruuttua niin aivoilla menee pidempään tajuta nälän postuminen. Jos taas keskittyy kokonaan ruokailuun lähtee nälkäkin nopeammin, kun ei ole muita ärsykkeitä viemässä aivojen kapasiteettia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Siksi ei kannata hotkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei lisätty sokeria aivan kaikkeen hyvän maun tuomiseksi eikä herkkuhyllyt olleet metrien mittaisia
Ennen ei myöskää istuttu koko ajan , eikä kuljettu autolla kilometrin matkaa, vaan liikuttiin huomattavasti enemmän. Lapsetkin olivat ennen aamusta iltaan ulkona eikä sisällä ruutujen ääressä.
Totta, mutta liikkumattomuus ei ole este laihtumiselle. Olen laihdutusryhmässä jossa useiden kymmenien kilojen laihtumista ilman valmennusta ja yhtään liikuntaa lisäämättä. Se on se syöminen laihdutuksen ydin. Jos liikkumalla koittaa kuluttaa kaloreita, saa yhden munkin kulutukseen lenkkeillä muutaman tunnin. Toki liikunta lisää aineenvaihduntaa mikä on hyvä juttu.
Laihduttamisen ydin on kolme asiaa, ruokavalio, liikunta ja lepo, jos ei halua laihduttaa itsestään ns laihaksi läskiksi. Mitä enemmän meille tulee sitä ikää sitä enemmän roolia ottaa, lihaskunto.
Mitä tarkoittaa ennen? Itse olen 40-vuotias ja muistan kun lapsuudessa äiti laukkasi painonvartijoissa, aloitti laihdutuskuurin joka maanantai, tilaili kaikenlaisia jumppavideoita joissa tuli ruokaohjeita sun muuta mukana. Vai puhutko nyt jostain 50-60-luvusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti yksinkertainen tapa laihtua on lopettaa syöminen viiden kuuden aikaan ja katsoa vähän mitä syö. Tarkoittaa sitä että saa syödä päivällä itsensä kylläiseksi normaalia kotiruokaa eikä herkutkaan ole kiellettyjä kunhan ei päivittäin mätä. Tällä tavalla jopa minä vaihdevuosi-ikäinen omenavartalo olen saanut hitaasti pikku hiljaa painoa putoamaan. Pienen nälän illalla kyllä kestää kun tietää ettei aamulla tarvitse tuskailla annoskokojen ja kalorien laskemisen ja 24 h kieltäymyksen kanssa.
Tiedän mutta en halunnut käyttää sitä termiä kun se tuo mieleen teoretisoinnin ja pakkomielteisen suhtautumisen ruokaan jota harrastin ne viisi vuotta kun tuskailin kalorien laskemisen parissa.
Paasto on ollut joskus ihmiselle normaali olotila. Niin ja esim ketogeeninen ruokavalio on 1900-luvun alussa kehitetty vaikeuden sairauksien hoitoon ja nykyään tätä kaikkea pidetään nykyihmisen kehittämänä laihdutus hömppänä.
Itse elän neuvola järjestelmän perustajan opeilla kun häneltä kysyttiin pitkän ikänsä salaisuutta, kaikkea saa syödä ja juoda kun muistaa kohtuuden.
Geenit sanelee. Ja jokaisen päivät on jo laskettu valmiiksi. Tiedän ihmisiä joiden elintavoilla luulisi olleen metri multaa päällänsä jo vuosia sitten mutta siinä vaan porskuttavat. Toinen heittää kupin nurkkaan suht nuorena, vaikka kuinka elää terveellisesti. Naps, ja verisuoni katkee päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin yhtään kukaan tarvitsee noita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen luin, että virallisiin ruokasuosituksiin tuli joku uusi aineosa ja sitä saa energiajuomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä toipilaat, vakavat sairaudet kun tarvitaan energiaa ja proteiinilisää. Ehkä myös aliravitut vanhukset voisi hyötyä näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen luin, että virallisiin ruokasuosituksiin tuli joku uusi aineosa ja sitä saa energiajuomista.
Koliini
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ennen? Itse olen 40-vuotias ja muistan kun lapsuudessa äiti laukkasi painonvartijoissa, aloitti laihdutuskuurin joka maanantai, tilaili kaikenlaisia jumppavideoita joissa tuli ruokaohjeita sun muuta mukana. Vai puhutko nyt jostain 50-60-luvusta?
Joo, oon sun ikäluokkaa minäkin, mutta puhun juurikin 50-60 luvusta. Kasarillahan sitä ihmisten perseet alkoikin levitä. Alettiin suosia monta kertaa päivässä syömistä ja 6 palaa leipää kuuluu päivään- slogan jo mieleen. Tuli kevytjugurtit ja laihdutusvalmisteet. Alettiin hakea oikotietä onneen. Se painonvartijat varmaan toimikin jos sitä vaan noudatti eikä lösähtänyt laihdutuksen jälkeen vaan omaksui uudet tavat syödä. Ei se mitään rakettitiedettä. Kaiken huippu nuo laihdutusleikkaukset ja lääkkeet. Jopa diabeetikoilta viedään lääkkeet, vaikka muutenkin laihtuu ihan jokainen Mihin ihmisiltä on selkäranka kadonnut? Nyt vasta pullamössösukupolvea kasvatetaankin, eihän ne osaa edes kirjoittaa kynälläkään enää tai pääse kyykkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse elän neuvola järjestelmän perustajan opeilla kun häneltä kysyttiin pitkän ikänsä salaisuutta, kaikkea saa syödä ja juoda kun muistaa kohtuuden.Geenit sanelee. Ja jokaisen päivät on jo laskettu valmiiksi. Tiedän ihmisiä joiden elintavoilla luulisi olleen metri multaa päällänsä jo vuosia sitten mutta siinä vaan porskuttavat. Toinen heittää kupin nurkkaan suht nuorena, vaikka kuinka elää terveellisesti. Naps, ja verisuoni katkee päästä.
Okei, siksi yli puolet suomalaisista syö kuin viimeistä päivää kaksin käsin kun huomenna voi olla jo kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joku b-vitaminimuoto, mutta sai sitä muustakin ihan ruuasta. Luin saman jutun, muistisairautta estäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koliinia saa riittävästi ihan normaalista ruuasta, ei siihen mitään energiajuomia litkiä tarvitse.
Ja se ruuan mättäminen naamariin on ihan samalla tavalla valintoja. Sivusta